نامه نویسنده آمریکایی به کودکان فلسطینی: آنچه در غزه رخ میدهد، وحشیگری و سرقت انسانیت است
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۴۸۱۸۸
نویسنده آمریکایی در نامهای خطاب به کودکان غزه مینویسد: آنچه جهان در نهایت درک خواهد کرد، این است که جهان به همان سمتی میرود که غزه میرود. آنچه در غزه رخ میدهد، وحشیگری، سرقت زندگی و معیشت است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آلیس واکر، از جمله شاعران و نویسندگان سیاهپوست آمریکایی است که تاکنون آثار متعددی از وی منتشر و بعداً تبدیل به فیلمنامه شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
واکر در سالهای گذشته بیش از آنکه به عنوان یک نویسنده فعال در جامعه آمریکا مطرح باشد، عمدتاً به دلیل فعالیتهای اجتماعی و اظهار نظرهای سیاسیاش در رسانهها مطرح است. کمتر زمانی است که از او مطلبی در محکومیت نژادپرستی در صفحه شخصیاش در فضای مجازی منتشر نشود؛ برای او قربانیان نژادپرستی فرقی ندارند، پرداختن برای او در محدوده جغرافیایی خاصی محدود نمیشود؛ از آمریکا گرفته تا آفریقا و حتی فلسطین، موضوع بحث او هستند.
شدیدترین واکنشی که او نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی داشت، مخالفتش برای انتشار ترجمه عبری کتاب معروفش بود. واکر خیلی صریح اعلام کرد که دلیل این مخالفت، سیاست آپارتاید جدید در سرزمینهای اشغالی است. او بعدها در مصاحبهای اعلام کرد که سالها از سوی رسانههای آمریکا بایکوت شده و از معرفی کتابهایش در مدارس این کشور ممانعت شد، تنها به این جرم که ضد رژیم صهیونیستی است.
بیشتر بخوانید: اسرائیل کمر به نابودی کودکان فلسطینی بسته است
بیشتر بخوانید: قربانگاهی جدید برای سفارتخانه یا معبد آقای ترامپ
بیشتر بخوانید: کدام شاعران به خاطر مخالفت با «اسرائیل» خانهنشین شدند؟
حالا او در نامهای خطاب به کودکان غزه، ضمن انتقاد از سیاست رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا، مینویسد:
فرزندان عزیزم در غزه؛ من عمیقاً از اینکه به اندازه هر کودکی در دنیا، از خود شحاعت نشان دادهاید، متاسفم. شما برای این کار، تاوان بسیاری دادهاید؛ از این رو هیچ کلمهای از سوی من یا هر فرد دیگری نمیتواند دردی از دردهایی که بر دل شماست، بکاهد.
چندی پیش تولد مارتین لوتر کینگ بود. زمانی که دانشآموز بودم، موفق شدم که یکبار او را، هرچند برای زمان اندکی، ملاقات کنم؛ موهبتی که برایم بسیار عزیز و ارزشمند است. او تمام زندگیاش را برای مردم آمریکا و من فدا کرد؛ مردمی که گاه زندگیشان را به دلیل رنگ پوستشان از دست دادهاند.
آنچه که جهان در نهایت درک خواهد کرد، و البته تا آن زمان دیگر دیر خواهد بود، این است که جهان به همان سمتی میرود که غزه میرود. آنچه در غزه رخ میدهد، وحشیگری، سرقت زندگی انسانها و معیشت مردم است.
مالیاتی که ما پرداخت میکنیم، برخلاف میلمان برای ایجاد فاجعه بیشتر تأمین میشود. تمام انسانها به شما، برای آنچه از سر میگذرانید، مدیون هستند. جهان به دلیل غفلت از شما، در آینده رنج خواهد برد و آنچه امروز شما را آزار میدهد، در آینده همه ما را خفه خواهد کرد. در پی آن، «فاتحان» نفت را میمکند و مواد معدنی ارزشمند، فلزات و سنگها را استخراج میکنند. خانههای فلسطینی را ویران میکنند و حتی آب نوشیدنی را نیز تخلیه کرده و از شما دریغ میکنند. این «فاتحان»، به عنوان «برندگان» بر روی قبرها میرقصند اما شادی واقعی براساس صلح ایجاد میشود.
منبع:تسنیم
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۴۸۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دستمزدم برای «فسیل» هم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامهنویسان نبود!
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،هفته گذشته بیانیه صنفی انجمن فیلمنامهنویسان خانه سینما منتشر شد که در آن علیرغم اذعان به کم بودن دستمزدهای پیشنهادی نویسندگان برای سال پیشرو، قیمتهای پایه برای نگارش فیلمنامه سینمایی و تلویزیونی اعلام شد.
به گزارش ایرنا،در این بیانیه دستمزد نوشتن یک فیلمنامه کامل سینمایی ۵۰۰ میلیون تومان و بالاترین رقم بود. دستمزد نگارش هر قسمت سریال تلویزیونی ۸۰ میلیون تومان و جالب آنکه این رقم برای هر قسمت سریال نمایش خانگی، ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومان اعلام شده بود. به بهانه این بیانیه و ارقام اعلام شده با حمزه صالحی، نویسنده و فیلمنامهنویس فسیل و بسیاری از فیلمهای کمدی چند سال اخیر به گفتوگو نشستیم.
صالحی در واکنش به قیمتها و درصد تحقق آن برای نویسندگان گفت: با توجه به اینکه رقم دستمزد برای کارگردانها و بازیگرها افزایش پیدا کرده طبیعتا قیمت نوشتن فیلمنامه هم باید افزایش پیدا کند. اگر دو سال پیش قیمت نوشتن یک فیلمنامه ۷۰ میلیون تومان بود برای شرایط فعلی طبیعتا باید بیشتر باشد اما من فکر نمیکنم اعداد اعلامی جدید هم محقق شود.در فیلمنامهنویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند میتواند فیلمنامه بنویسد
صالحی ادامه داد: واضح است که ما سازوکار درستی نداریم. در دنیا مبلغ دستمزد برای فیلمنامهنویس، یک درصدی از قیمت پروژه است؛ مثلا در ترکیه بین ۷ تا ۱۱ درصد پروژه را به فیلمنامه اختصاص میدهند اما اینجا اینگونه نیست.
بدون سازوکار درست، ارگانها و دفاتر خصوصی این ارقام را جدی نمیگیرند
نویسنده فیلم بخارست با بیان آنکه با اعلام ارقام از سوی انجمن مخالف نیست، توضیح داد: من مخالف این نیستم که عدد اعلام شود اما مکانیسم اجرایی برای محقق کردن آن نداریم. باید تکلیفی به ارگانها اعلام شود و دفاتر خصوصی سازوکاری داشته باشند تا ملزم شوند این عدد را رعایت کنند. تا وقتی که هیچ تکلیفی به عهده ارگانها یا تهیهکننده نباشد با شما چانه میزنند و آن عدد را دریافت نمیکنید.در پلفترم ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرمها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژه های خاص و تاریخی
این نویسنده در پاسخ به اینکه چرا این اتفاق بیشتر برای نویسندهها در سینما رخ میدهد، افزود: کارگردان باید مجوز بگیرد تا نامش به عنوان کارگردان یک اثر ثبت شود ولی در فیلمنامهنویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند میتواند فیلمنامه بنویسد.
او ادامه داد: از این رو در بازار قیمتشکنی اتفاق میافتد و اگر میزان دریافتی شما عدد بالایی باشد با شما کار نمیکنند چراکه قیمتهای خیلی پایینتری وجود دارد. قیمت را نصف میکنند و با یک فیلمنامهنویس دیگر کار میکنند.
نویسنده فیلم انفرادی با اشاره به نقش انجمن فیلمنامهنویسان گفت: در کانون فیلمنامه تعامل وجود دارد و مشکل از سوی آنها نیست. کانون باید برای ارشاد مکانیسمی تعریف کند تا این را یک تکلیف برای ارگانها و دفاتر بداند. حتی نه برای سقف قیمت اما حداقل برای کف دستمزد یک عددی تعیین شود.
صالحی بیانیه منتشرشده را فاقد دستهبندی دانست و ادامه داد: در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری دستهبندی نشدهاند و کسوت و سابقه نویسنده دسته بندی نشده است. مشکل اجرایی همین است که یک عدد برای تمام شرایط اعلام میشود؛ در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق میکند.در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری و کسوت و سابقه نویسنده، دسته بندی نشده اند. در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق میکند
وی افزود: من هم اگر فیلمنامه اجتماعی بنویسم با قیمت کمتری این کار را میکنم چراکه سینمای اجتماعی، سینمای حمایتی است. همه میدانیم که بودجه تهیهکننده برای چنین آثاری، مانند فیلم کمدی نیست، حتی بازیگری که برای فیلم کمدی ۳ میلیارد پیشنهاد میدهد برای فیلم اجتماعی با ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیون تومان هم کار میکند.
او با اشاره به وضعیت متفاوت در پلتفرمها، دستهبندی دستمزدها را مهم دانست و افزود: در پلفترم، ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد آنجا میتوان این نسبت را برعکس کرد یا به هم نزدیک کرد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرمها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژههای خاص و تاریخی.
فیلمنامه اجتماعی با ۵۰ تا ۷۰ میلیون خرید و فروش میشود
نویسنده تگزاس۲ با بیان اینکه ارقام اعلام شده حتی به فیلمهای کمدی هم تعلق نمیگیرد، گفت: در ژانر کمدی شاید من جزو کسانی باشم که دستمزد مناسبتری دریافت میکنم اما این قیمتی که اعلام شده حتی به من هم تعلق نمیگیرد. دستمزد نوشتن فیلمنامه اجتماعی خیلی از این کمتر است و در جریانم که با ۵۰ یا ۷۰ میلیون فیلمنامه اجتماعی خرید و فروش میشود.
صالحی در نهایت با اشاره به پرفروشترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب یعنی فسیل که نوشتن فیلمنامه آن برعهده خودش بوده، گفت: در پروژه فیلم فسیل با فروش میلیاردی که داشت هم قیمت نگارش سال گذشته، به من تعلق نگرفت. من خیلی وقت است با آقای عامریان کار میکنم و رویه ایشان به این ترتیب است که وقتی فیلمی میفروشد، خودشان یک هدیه در نظر میگیرند.
۲۲۰۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902941