Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@05:09:57 GMT

گروه های استهلال کردستان برای رصد ماه رمضان اعزام می شوند

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۴۸۵۳۱

گروه های استهلال کردستان برای رصد ماه رمضان اعزام می شوند

سنندج - ایرنا - معاون فرهنگی و امور روحانیون مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور گفت: هشت گروه استهلال برای رصد ماه مبارک رمضان به مناطق مرتفع این استان اعزام می شوند.

حجت الاسلام سعید عسگری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این گروه ها از عصر امروز به جستجو و رویت ماه با استفاده از به روزترین امکانات و تجهیزات می‌پردازند و در صورت مشاهده ماه، مراتب را به ستاد مرکزی اعلام می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: این گروه ها در مناطق مرتفع شهرستان های سنندج، کامیاران، مریوان، بانه، سقز، سروآباد، دهگلان و بانه مستقر می شوند و هر گروه متشکل از هشت روحانی و معتمد آموزش دیده است.
حجت الاسلام عسگری با بیان اینکه گروه استهلال در سنندج به منطقه مرتفع گردنه صلوات آباد اعزام می شوند، اضافه کرد: تمام گروه ها پس از رصد ماه شوال نتیجه را به دفتر نمایندگی ولی فقیه در کردستان ارسال و از آنجا به دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام می شود.
وی با بیان اینکه در هر شهرستان کارگاه های آموزشی برای گروه های استهلال برگزار شد، گفت: همچنین در مرکز استان نیز همایشی با عنوان مبانی فقهی و علمی استهلال با حضور روحانیان و اعضای گروه ها برگزار شد.
معاون فرهنگی و امور روحانیون مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور یادآور شد: بر اساس مبانی فقهی مذاهب اسلامی استفاده از آیات قرآنی، احادیث نبوی و بهره‌مندی از نظرات نخبگان علمی در حوزه نجوم برای رویت هلال ماه ضروری و تبعیت از نظر حاکم و رهبر اسلامی واجب است.
به گزارش ایرنا، اختلاف بر سر آغاز ماه های قمری بویژه ماه مبارک رمضان که حتی یک روز جابجایی آن با حرمت و وجوب روزه مقارن است اهمیت بررسی علم نجوم را در بین علمای اسلامی دو چندان کرده است.
گاه شمارهای کشورهای اسلامی بر 12 ماه قمری قرار گرفته است اما تعیین زمان دقیق آغاز ماه مبارک رمضان و ماه ذی‌الحجه بدلیل وجود دو فریضه واجب روزه و حج در بین مسلمانان جهان از حساسیت خاصی برخوردار است.
امام شافعی (رض) معتقد بود مطلع هر شهر و منطقه‌ای متفاوت است و در بحث ماه رمضان باید بنا به حکم حاکم شرع که همان رهبر است، عمل کرد.
جمعیت غالب استان کردستان اهل تسنن است و اکثریت مردم شهرهای سنندج، کامیاران، مریوان، بانه، سقز، سروآباد، دهگلان و بانه معتقد به فقه شافعی و بیشتر مردم بیجار و قروه نیز معتقد به فقه جعفری هستند.
براساس آخرین تقسیمات کشوری در سال 1395 کردستان یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت دارد که در 10 شهرستان، 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و 1700 آبادی دارای سکنه زندگی می کنند.
3034/9102

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي معارف ماه رمضان استهلال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۴۸۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم رژه روز ارتش در سنندج برگزار شد + فیلم

مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، همزمان با سراسر کشور امروز چهارشنبه در شهر سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، مراسم رژه نیروهای مسلح مستقر در استان کردستان، امروز _چهارشنبه بیست‌ونهم فروردین_ در محوطه لشکر ۲۸ پیاده کردستان در شهر سنندج برگزار شد.

یگان‌های نمونه ارتش استان در این مراسم، آخرین توان نظامی و دفاعی خود را به نمایش گذاشتند و تجهیزات جدید و پیشرفته نظامی و دفاعی موتوری و زرهی به نمایش درآمد.

استاندار کردستان، نماینده ولی فقیه در کردستان، فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۲۸ پیاده کردستان و برخی دیگر از مسئولان استانی و فرماندهان ارشد نظامی مستقر در منطقه نیز در این مراسم حضور داشتند.

امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸، ۲۹ فروردین را به عنوان روز ارتش نامگذاری کردند.

کد خبر 745351

دیگر خبرها

  • فعالیت هزارو ۵۷۲ گروه جهادی در نوروز و رمضان ۱۴۰۳
  • سوم اردیبهشت ماه، زمان آغاز اعزام کردستانی ها به حج عمره
  • باخت بسکتبالیست های کردستانی در اولین دیدار لیگ دسته اول مردان
  • اجرای بیش از ۶۴ هزار متر شبکه فیبرنوری در کردستان
  • رژه روز ارتش در سنندج
  • برگزاری رژه نیرو‌های مسلح به مناسبت روز ارتش در سنندج + فیلم
  • برگزاری مراسم رژه نیروهای مسلح در سنندج
  • مراسم رژه روز ارتش در سنندج برگزار شد + فیلم
  • عطرافشانی گلزار شهدای سنندج در آستانه روز ارتش
  • مصرف سه میلیارد و ۶۹۵ میلیون مترمکعب گاز در کردستان