Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهروز هادی زنوز (اقتصاددان و استاد دانشگاه) در گفت وگو با ایلنا در مورد تاثیر نوسانات دلار بر اقتصاد ایران گفت:  گران شدن مقطی دلار به شرط وجود ثبات در اقتصاد کلان ، مهار تورم  و عدم تکرار موج افزایش دلار می تواند باعث تقویت تولید داخلی شود.

وی ادامه داد:  تحریم ها  و از سویی سوء مدیریت در اقتصاد کلان، به تورم های دو رقمی منتج شده و این نرخ های تورمی موجب نوسانات ارزی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شرایط دولت  به جای استفاده از سیاست های مالی مناسب از لنگر اسمی ارزی برای کنترل تورم استفاده می کند که کار اشتباهی است.

هادی زنوز متذکر شد:‌  به هر حال افزایش دلار برای صنایع صادراتی خوب است اما برای صنایعی که رو به بازار داخلی دارند، زمینه ساز افزایش قیمت مواد اولیه و تجهیزات سرمایه ای است.مثلا در مورد پوشاک که نگاه صادراتی ندارد و هدف آن بازار داخلی است و نیز صنعت نساجی که با کمبود سرمایه گذاری روبه رو است، گرانی مواد اولیه می تواند بستر ضرر و زیان برای این صنعت باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت ثبات در اقتصاد کلان گفت: نکته مهم دیگر ثبات قیمت نسبی دلار در طول زمان است که به دلیل عدم مهارت سیاست گذاران همیشه غیر قابل پیش بینی و با نوسان همراه است، از سویی تشدید تحریم ها موجب تشدید تورم خواهد شد و بنابراین در شرایط عدم ثبات اقتصادی نوسان دلار نمی تواند نشانه خوبی باشد.

وی در مورد راهکارهای اقتصادی گفت: اقتصاد ایران راهکار اقتصادی ندارد، سیاسیون مشکل ایجاد می کنند و سپس از اقتصاددانان راهکار طلب می کنند، در حالی که ابتدا  باید مناسبات بین المللی را تقویت کنیم و سپس به دنبال راهکار اقتصادی باشیم. 

وی در مورد حمایت از کالای ایرانی گفت: در شرایط تحریم و نیمه جنگی نمی توان از کالای ایرانی حمایت کرد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: تورم دلار گرانی نساجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۴۸۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطقه شاهد تنش خطرناکی علیه امنیت و ثبات آن است

به گزارش جام جم آنلاین، «محسن المندلاوی» رئیس پارلمان عراق امروز شنبه در آغاز دوازدهمین دوره نمایشگاه امنیت، دفاع و صنایع جنگی که بیش از ۱۷ کشور عربی و غیر عربی و ده‌ها شرکت عراقی در آن حضور داشته و چهار روز ادامه دارد، اظهار کرد: دوره جدید نمایشگاه در جو نظامی و سیاسی پیچیده منطقه و پس از پیروزی عراق بر داعش و حمله رژیم صهیونیستی به غزه برگزار شد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی»، المندلاوی در ادامه هشدار داد: داعش هنوز تهدیدی برای عراق است و ما نباید در مورد آن سهل‌انگاری کنیم، منطقه با تنش‌ خطرناکی روبه‌رو است که بر امنیت و ثبات آن تاثیر می‌گذارد و عراق باید در برابر هرگونه تهدیدی قدرتمند بوده و از صنایع جنگی در این کشور حمایت کند.

کشورها و شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حضور دارند، جدیدترین دستاوردهای خود در حوزه صنایع جنگی، تجهیزات زرهی، جنگنده‌ها، تجهیزات و مهمات، سلاح‌های کشنده و هواپیماهای جنگی را به نمایش گذاشتند.

همچنین آنها سیستم رادیویی شناسایی و پارازیت ضد پهپادها، سیستم بصری شناسایی آنها، سیستم‌های راداری و دستگاه‌های ارتباطی، دوربین‌ها، تجهیزات نظامی سنگین، چرخ‌های پرتاب موشک، مهار آتش و پدافند هوایی را به نمایش گذاشتند.

علاوه بر این نمونه‌هایی از سامانه‌های پدافندی ضد جنگنده، سلاح‌های لیزری، سامانه موشکی ضد تانک، بمب‌های هدایت‌شونده ماهواره‌ای، راکت‌اندازها، سامانه‌های پهپادی، سامانه‌های ضد پهپادی، سیستم شناسایی و رهگیری پهپادهای بزرگ و سامانه‌های پدافند هوایی نیز در این نمایشگاه عرضه شدند.

دیگر خبرها

  • اشتباه در راهبرد بانک مرکزی؛ رئیس کل بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد | رابطه زایش تورم و نرخ دلار چگونه است؟
  • راهبرد بانک مرکزی اشتباه است / زایش چهار درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • زایش ۴ درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان
  • زیان ۳۵ درصدی پوشاک قاچاق به تولیدکنندگان در بازار شب عید
  • جهش تولید طلای صنعت پتروشیمی با توان فنی ایرانی در کوروش
  • تثبیت نرخ ارز عامل کاهش تورم است
  • دولت سیزدهم در دیپلماسی اقتصادی موفق عمل کرده است
  • منطقه شاهد تنش خطرناکی علیه امنیت و ثبات آن است
  • جریمه بیش از یک میلیارد ریالی قاچاقچی پوشاک در ملکان