Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@23:03:59 GMT

گام های بلند ابوظبی برای برقراری رابطه با تل آویو

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۴۸۹۳۸

گام های بلند ابوظبی برای برقراری رابطه با تل آویو

تهران - ایرنا - مقامات رژیم صهیونیستی و برخی سران کشورهای عربی منطقه از جمله امارات به نظر می رسد دیگر هراسی از علنی کردن روند عادی سازی روابط با یکدیگر ندارند، از این رو با خیالی آسوده قرار ملاقات خود را حتی در رستوران های آمریکایی تنظیم می کنند.

خبرگزاری 'آسوشیتدپرس' به تازگی در گزارشی به تشریح دیدار و مصاحفه 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی و 'یوسف العتیبه' سفیر امارات در رستورانی در واشنگتن پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ماجرا از این قرار بوده که سفیر امارات در ماه مارس گذشته، حین میزبانی ضیافتی در رستوران 'کافه میلانو' شهر واشنگتن متوجه حضور نتانیاهو و همسرش در این رستوران می شود و پس از آگاهی از این موضوع، از نخست وزیر رژیم صهیونیستی دعوت می کند، به جمع دیگر میهمان از جمله سفیر بحرین در آمریکا بپیوندند که این دعوت از سوی نتانیاهو پذیرفته می شود.
آسوشیتدپرس در گزارش خود، به نقل از چند مهمانی که در این ضیافت حضور داشتند، گزارش داده که نتانیاهو به سئوال های برخی خبرنگاران پاسخ داده و پرونده هسته ای ایران، محور گفت و گوی حاضران در این ضیافت بوده است.

** از کمپ دیوید تا اعلام برادری با رژیم صهیونیستی
سابقه برقراری رابطه و صلح میان کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی به 17 سپتامبر سال 1978 میلادی و انعقاد پیمان 'کمپ دیوید' باز می گردد.
پیمان کمپ دیوید پس از 12 روز مذاکره مخفی، با میانجی گیری 'جیمی کارتر' رییس جمهوری وقت آمریکا از سوی 'انور سادات' و 'مناخم بگین' رییس جمهوری مصر و نخست وزیر رژیم صهیونیستی امضا شد.
مصر با امضای این پیمان و پذیرش مفاد اصلی آن یعنی به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و تاسیس سفارت این رژیم در قاهره، به عنوان نخستین کشور عربی بود که شاه راهی را برای سایر کشورهای عربی به منظور کاهش تنش و برقراری روابط با تل آویو افتتاح کرد.
سایر کشورهای عربی نیز که احساس می کنند، 'دیر' پای در جاده هموار آشتی با رژیم صهیونیستی گام گذاشته اند، اما ظاهرا قصد دارند 'زود' این مسیر را طی کنند.
گرچه کشورهای عربی به خاطر اندک احترام به آرمان فلسطین و هراس از افکار عمومی کشورهای مسلمان، همواره گام های با طمانینه برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی برداشته اند، اما این روند در سال های اخیر شتاب گرفته و مقامات این کشورها از جمله امارات دیگر ابایی از اعلام برقراری روابط با تل آویو در عرصه های مختلف از جمله سیاسی، امنیتی، نظامی و ورزشی نداشته و حتی پا را فراتر از آن گذاشته و از این رژیم به عنوان 'برادر' یاد کردند.
اعلام رسمی پیوند 'خویشاوندی' امارات با رژیم صهیونیستی سال گذشته برای نخسین بار از زبان ژنرال 'عبدالله محمد الهاشمی' معاون وزیر دفاع امارات شنیده شد.
این ژنرال اماراتی در گفت وگو با خبرگزاری آمریکایی «دیفنس اند ایر اسپیس» و در پاسخ به این سئوال که آیا افزایش توان نظامی امارات، تهدیدی برای رژیم صهیونیستی است، تصریح کرد: روابط بین ابوظبی و تل آویو، 'برادرانه' است و آمریکا مانند 'برادر بزرگتر' نمی‌گذارد بین ما درگیری صورت بگیرد.
اما تعارف خشک و خالی برای نشان دادن روابط صمیمی امارات و رژیم صهیونیستی کفایت نمی کرد و سفر محرمانه نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به امارات، به گرمای ملایم روابط ابوطبی و تل آویو حرارتی دو چندان بخشید.
روزنامه فلسطینی 'المنار' اوایل سال جاری میلادی در گزارشی از سفر محرمانه نتانیاهو به ابوظبی و دیدار وی با 'محمد بن زاید آل نهیان' ولیعهد ابوظبی و رئیس سازمان اطلاعات این کشور خبر داد.
بر اساس گزارش المنار، در توقف سه ساعته نتانیاهو در ابوظبی، رئیس شورای امنیت ملی و رئیس سازمان جاسوسی خارجی رژیم صهیونیستی (موساد) و دو نفر از مشاوران نخست وزیر این رژیم، وی را همراهی می کردند.
دیدارهای مخفیانه نتانیاهو با ولیعهد ابوظبی در سال جاری میلادی گرچه به تازگی افشا شده، اما این 'رشته' پیوند 'سر' دراز در گذشته و سال های قبل دارد.
روزنامه صهیونیستی 'هاآرتص'، آبان سال گذشته در گزارشی پرده از دیدار سری نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ولیعهد ابوظبی برداشت و اذعان کرد که این دیدار در 28 سپتامبر سال 2012 میلادی در محل اقامت نتانیاهو در نیویورک صورت پذیرفته است.
نتیجه این دیدار پنهانی، بسط و تقویت همکاری در زمینه های مختلف بود که نخستین ثمره آن با حضور امارات در مانور نظامی مشترک آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونستی و یونان در سال گذشته چیده شد.
امارات در این مانور نظامی مشترک که به مدت سه روز با رمز 'اقدام آگاهی' برگزار شد، هواپیمای جنگنده 'اف 16' خود را با جنگنده های رژیم صهیونیستی به پرواز در آورد.
همکاری نظامی و امنیتی ابوظبی و تل آویو محدود به حضور در مانورهای مشترک نشد و درآمدهای سرشار نفتی امارات، تاجران صهیونیستی را برای فروش سلاح به این کشور به طمع انداخته است.
پایگاه خبری 'عربی 21' بهمن سال گذشته در گزارشی با استناد به روزنامه صهیونیستی 'معاریو' نوشت: 'یوسی میلمان' کارشناس امور اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و مفسر سیاسی گفته است که دو شرکت اسرائیلی 'البیت' و 'گایروناتکس' تولید کننده هواپیماهای بدون سرنشین، مشغول مذاکره برای فروش این هواپیماها به امارات هستند.
به گفته میلمان، 'آوی لئومی' که بیشترین سهام شرکت ایزوناتکس را در اختیار دارد، با نفوذترین تاجر رژیم صهیونیستی در ابوظبی است.
وی افزود: 'شاحر کروویتس' دیگر تاجر رژیم صهیونیستی و'رولاند لیند' شریک یهودی وی از آفریقای جنوبی نیز در فروش سلاح و قطعات جنگی به امارات سهیم هستند.
این مفسر صهیونیستی به نقل از مجله فرانسوی 'انتلیجنس آنلاین' تصریح کرد: 'آوی لئومی' و 'شاحر کروویتس' اکنون جای 'متی کوخافی' تاجر رژیم صهیونیستی را گرفته اند که پیش تر نقش اصلی را در رشد و تحکیم روابط امنیتی و نظامی بین ابوظبی و تل آویو ایفا می کرد و به دلیل روابط ویژه ای که با مقامات اماراتی داشت، توانست قراردادی برای تجهیز ابوظبی به سامانه های دفاعی برای حفاظت از میدان های نفتی امضا کند.
میلمان با اسنتاد به مطالب مجله فرانسوی افزود: کوخافی فرماندهان نظامی سابق رژیم صهیونیستی را که با وی همکاری می کردند، به عنوان مشاور با هواپیمای شخصی خود ابتدا به قبرس و از آنجا به ابوظبی منتقل می کرد.
این مفسر صهیونیست خاطرنشان کرد که 'ایتان بن الیاهو' فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی، شخصا نقش اصلی را در امضای قرارداد بین شرکت متعلق به کوخافی با ابوظبی بر عهده داشت.
به اذعان میلمان، مهندسان شرکت اسرائیلی البیت متخصص در فنآوری های نظامی، به ابوظبی برای تولید هواپیمای 'بی 250 ' کمک کردند.
پیرو عادی سازی روابط سیاسی، نظامی و امنیتی، امارات و رژیم صهیونیستی، همکاری مشترک خود را به حوزه ورزشی نیز کشانده اند.
رژیم صهیونیستی در ماه گذشته به مناسبت فرارسیدن هفتادمین سالگرد 'روز نکبت' میزبان برگزاری دو رویداد ورزشی مسابقات دوچرخه سواری جهانی با حضور ورزشکاران اماراتی و مسابقه بسکتبال زنان بین بانوان بسکتبالیست اماراتی با زنان بسکتبالیست رژیم صهیونیستی بود.
خرسندی فراوان مقامات رژیم صهیونیستی از حضور ورزشکاران اماراتی در مسابقه دوچرخه سواری در توئیت مقامات رژیم صهیونیستی بروز یافت.
'آفر جنتلمن' سخنگوی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در توئیتی ضمن اعلام خوشحالی نتانیاهو از حضور تیم های شرکت کننده از سراسر جهان و نیز کشورهای عربی، به نقل از وی نوشت: این پیام بسیار مهمی از شهر ما، اورشلیم (بیت المقدس) شهر صلح است.
همچنین 'یوناتان جونین' مسئول دیپلماسی مجازی بخش عربی در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با استقبال از این اتفاق در توئیتی تصریح کرد: تیم امارات در قدس حضور دارد، امروز بسیاری از تیم‌های دوچرخه‌سواری جهان در مسابقه‌ای که اسرائیل میزبان آن است، شرکت دارند، در راس این تیم‌ها، امارات است.
این مقام رژیم صهیونیستی همچنین افزود: بسیار خوشحالم که تیم دوچرخه‌سواری امارات را در این مسابقه می‌بینم، برای آنها آرزوی موفقیت دارم، همینطور برای تیم بحرین و سایر تیم‌هایی که در این دوره شرکت کردند.
یک هفته پس از برگزاری مسابقات دوچرخه سواری، تیم های بسکتبال زنان امارات و رژیم صهیونیستی به مصاف هم رفتند، گرچه این مسابقه با شکست تیم اسراییلی همراه شد، اما جونین خوشحالی خود را نسبت به برگزاری این مسابقه این چنین اعلام کرد: ورزش پیروز شد و اسرائیل و امارات دست در دست یکدیگر یک مسابقه بسکتبال را برگزار کردند.
البته همکاری ورزشی میان ابوظبی و تل آویو فقط به حضور تیم های اماراتی در رژیم صهیونیستی محدود نبوده، زیرا بر اساس اسناد منتشر شده از سوی سایت 'ویکی لیکس'، امارات در سال 2010 میلادی، میزبان تیم جودو رژیم صهیونیستی در یک تورنمنت ورزشی بوده است.
به هر روی، روزنامه 'الشرق' پیشتر در گزارشی نوشت: به طور حتم نام سال 2017 در تاریخ به عنوان سال عادی سازی علنی روابط بحرین، عربستان و امارات با رژیم اسرائیل نوشته خواهد شد، در گزارش این روزنامه قطری باید تصریح کرد که با توجه به شتاب زدگی امارات برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی، به نظر می رسد زمان افتتاح سفارت تل آویو در ابوظبی اکنون به شمارش معکوس افتاده و می توان سال 2018 میلادی را نیز با وقوع 'کمپ دیوید' دیگری بر تارک تاریخ نشاند.
گزارش از: امید غیاثوند
خاورم ** 1071**1651

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اسراييل امارات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۴۸۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیأت مذاکره‌کننده تل‌آویو در حال بررسی پاسخ حماس است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هیأت مذاکره‌کننده رژیم صهیونیستی پاسخ جنبش مقاومت اسلامی فلسطین به طرح پیشنهادی آتش‌بس را از میانجیگران دریافت کرده است.

این رسانه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هیأت مذاکره‌کننده رژیم صهیونیستی در حال بررسی پاسخ حماس برای واکنش رسمی به آن است.

گفتنی است کمی پیش‌تر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین اعلام کرد که با طرح پیشنهادیِ آتش‌بسی که از سوی میانجیگران مصری و قطری ارائه‌شده موافقت کرده است.

جنبش حماس اعلام کرد که «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس، موافقت این جنبش با طرح پیشنهادی آتش‌بس در نوار غزه را به «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر قطر و «عباس کامل» وزیر اطلاعات مصر اعلام کرده است.

کد خبر 6098722

دیگر خبرها

  • هلاکت یک صهیونیست در مصر
  • درخواست چین از تل‌آویو: حمله به رفح را متوقف کنید
  • هیأت مذاکره‌کننده تل‌آویو در حال بررسی پاسخ حماس است
  • اسموتریچ: ارتش باید امروز وارد رفح شود
  • گیر کردن نتانیاهو در میان آرواره‌ها
  • آتش‌بس یا تقسیم کار واشنگتن و تل‌آویو برای ادامه جنایت‌گری؟
  • مسئول سابق امنیتی: در رفح خبری از پیروزی کامل نخواهد بود
  • موشک‌های ایرانی کشورهای عربی را بر سر عقل آورد؟ / اخراج محترمانه ارتش امریکا از خاک امارات +فیلم و تصاویر
  • تاکید کلمبیا به اسرائیل برای برقراری آتش‌بس در غزه
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست