Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@14:23:34 GMT

نقش آمار و اطلاعات در برنامه‌ریزی شهری

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۴۸۹۸۳

نقش آمار و اطلاعات در برنامه‌ریزی شهری

یک کارشناس آمار و اطلاعات گفت: آمار زیربنای تمام فعالیت های یک سازمان است درصورتی که آمار قابل اطمینان در سازمان وجود نداشته باشد، برنامه‌ریزی، ارزیابی و تصمیم‌گیری‌ها با مشکل روبه رو می‌شود و حتی ممکن است به مسیرهای غلط منجر شود.

ایمان بهارلو در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: در صورت فقدان آمار قابل اطمینان امکانات موجود در مسیر درست به کارگرفته نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه «آمار» مهمترین ابزار ارزیابی عملکرد گذشته، حال، برنامه‌ریزی برای آینده و یکی از عوامل اصلی سیاست‌گذاری و مدیریت در هر سازمانی محسوب می‌شود، افزود: آمار مقوله‌ای است که ارزش آن روز به روز بیشتر می‌شود، به طوری که دنیای جدید را جهان آمار و احتمالات نام نهاده‌اند.

این کارشناس آمار و اطلاعات معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان ادامه داد: در تبیین نقش و وظیفه آمار گفته می‌شود که آمار همچون چراغی برای روشن‌کردن نقاط تاریک تصمیم‌گیری صریح و بی ابهام فرد تصمیم گیرنده است.

وی، برنامه‌ریزی متکی بر آمارهای صحیح، درست و به موقع را یکی از رموز موفقیت و پیشرفت سازمان‌ها خواند و تاکید کرد: مدیریت با برنامه‌ریزی می‌تواند مشکلات احتمالی را پیش‌بینی و برای آن‌ها چاره‌اندیشی کند.

بهارلو ادامه داد: فراهم‌سازی بسترهای نشر و تحلیل آن از مهمترین فعالیت‌های بنیادی در این زمینه است و هر گونه فعالیت در این عرصه باعث تعمیق شناخت مسایل، افزایش دانایی سازمانی، دقت در تصمیم­‌گیری‌ها و در نهایت افزایش توانمندی در ارایه هر چه بهتر خدمات به شهروندان خواهد شد.

 وی با بیان اینکه دسترسی و وجود آمار و اطلاعات صحیح و به هنگام یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین زیربناهای هر نظام جامع برنامه‌ریزی است، اظهارکرد: تحقق نظام جامع برنامه‌ریزی و مدیریت شهری تنها از طریق ایجاد نظام جامع آمار و اطلاعات در مدیریت شهری امکان‌پذیر است.

این کارشناس آمار و اطلاعات معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در این راستا شهرداری اصفهان به منظور تحقق نظام آمار و اطلاعات، اقدام به پیاده سازی نظام جامع آماری در سال‌های قبل کرده و هم اکنون با توجه به تغییرات صورت گرفته اعم از تغییرات در سطوح  فرایندها، ساختار سازمانی و سیستم های نرم‌افزاری اقدام به بازنگری نظام جامع آماری کرده است.

وی گفت: نظام جامع آماری روشی منظم و سازمان‌یافته به منظور بهبود نظام‌های اطلاع‌رسانی، بهینه‌سازی ارتباطات و گزارش‌های مجریان و بازخورد اطلاعاتی آنها، افزایش بهره‌وری و کاهش بوروکراسی و تشریفات اداری، بهینه‌سازی تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و کنترل اطلاعات است.

بهارلو ادامه داد: در این سیستم، اطلاعات ضروری شهرداری در قالب یک بانک اطلاعات یکپارچه به موقع جمع‌آوری و طبقه‌بندی شده و پس از تجزیه و تحلیل، در اختیار مدیران و تصمیم‌گیرندگان در شهرداری قرار می‌گیرد.

 وی با بیان اینکه وقتی صحبت از نظام می‌شود، بحث سازگاری(Compatible) و یکپارچگی(Integration)  بسیار مهم است، اظهارکرد: در واقع آن چیزی که نظام را مطلوب می‌سازد و می‌توان گفت این نظام که مستقر شده درست عمل می‌کند، این است که این مؤلفه‌ها داخل هم در ابتدا پیوستگی‌ و هماهنگی درونشان و بعد سازگاری بیرونی‌شان با سایر نظام‌ها رعایت شود.

این کارشناس آمار و اطلاعات معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری با بیان اینکه در شهرداری اصفهان به منظور پیاده‌سازی نظام جامع آماری، ابزار سامانه سیما (سیستم یکپارچه مدیریت اطلاعات) هم اکنون در حال راه‌اندازی است، خاطرنشان کرد: اجرای سامانه سیما در برخی از معاونت‌ها پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است.

وی سامانه سیما را ابزاری قدرتمند برای تولید آمار و اطلاعات موثق توسط کارشناسان هر سازمان خواند و تاکید کرد: کارشناسان هر سازمان با استفاده از این ابزار می‌توانند بانک‌های اطلاعاتی یا آماری مورد نیاز سازمان خود را بسازند، آمار و اطلاعات آن را تغذیه و گزارشات مورد نیاز را استخراج کنند.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آمار ذخیره اطلاعات اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۴۸۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده

شهردار قم از اتمام پروژه تملک و تخریب مغازه‌های قبرستان نو به منظور احداث باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی و مطالعات روی طرح‌ها مطابق چشم‌انداز و راهبردها انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، سیدمرتضی سقائیان نژاد امروز _ یکشنبه نهم اردیبهشت _ در جلسه هیئت مدیره سازمان بهسازی، زیباسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر، در خصوص پروژه بهسازی قبرستان نو و احداث باغ مزار مشاهیر اظهار کرد: از ۱۳۲ مغازه اطراف قبرستان نو، بیش از ۹۰ درصد تملک شده و تا یک ماه آینده پروژه تکمیل و مغازه‌ها پاکسازی می‌شود.

وی افزود: دفن در قبرستان‌های داخل شهر ممنوع است و شهرداری منطقه باید این مسئله را کنترل کند.

شهردار قم با اشاره به طرح ایجاد باغ مزار مشاهیر و بازآفرینی محله آبشار قم نو تصریح کرد: پس از تصویب طرح توسط شورای اسلامی شهر قم در حوزه فنی، برنامه‌ریزی های لازم برای اجرای طرح انجام می‌شود.

سقائیان‌نژاد اضافه کرد: اگر پختگی در طرح اجرای این طرح و نگاه بلندمدت وجود نداشته باشد، مجموعه مدیریت شهری زیر سوال می‌رود.

وی با اشاره به اینکه از مجموعه مدیریت شهری خواسته شده است تا با دقت و تلاش طرح‌های شهری را تکمیل کند، تاکید کرد: برنامه‌ریزی و مطالعات روی طرح‌ها مطابق چشم‌انداز و راهبردها انجام می‌شود.

شهردار قم در خصوص قبرستان وادی السلام گفت: اراضی‌های بین سازمانی در شهر قم همچون وادی سلام، قبرستان نو، پروژه شهید کاظمی و میدان تره‌بار میدان مطهری باید بررسی و برای آن تصمیم‌گیری شود.

سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه چندین پروژه در شهر بازآفرینی شده است، گفت: ۱۱ پلاک در حریم ریل راه‌آهن وجود دارد که باید تملک شود و به میدان سپاه برسد و در ادامه به بزرگراه امیر کبیر متصل شود.

کد خبر 748798

دیگر خبرها

  • افتتاح چند پروژه شهری در دهه کرامت امسال در قم
  • انتقاد یک مقام سابق از عروسی مجلل دختر شمخانی
  • دستگیری کلاهبردار اینترنتی در شهرستان فریدن
  • اتمام تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده
  • آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • طرح جامع شهری در شهرهای کوچک بلاتکلیف مانده است
  • آغاز به کار سامانه جامع خرید تضمینی گندم
  • آغاز به کار سامانه جامع برای خرید تضمینی گندم
  • برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت
  • تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه