Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-07@22:43:36 GMT

عدس پلو زعفرانی یکی از غذاهای رایج ایرانی ها

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۴۹۶۷۷

عدس پلو زعفرانی یکی از غذاهای رایج ایرانی ها

عدس پلو زعفرانی با کوفته قلقلی با کمی صبر و حوصله و قدری خلاقیت میتواند تهیه شود و سفره ای رنگین و زیبا را برای شما به ارمغان آورد. عطر زعفران ناخودآگاه هر کسی را جذب این عدس پلو میکند و اگر این عطر کافی نباشد، قطعاً تزیین زیبای آن این کار را خواهد کرد. علاوه بر این مخلفاتی مثل ماست و خیار هم به عدس پلو زعفرانی اضافه میشوند که آن را نیز میتوان با مواد مختلف به شکل های مختلف تزیین کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای مثال در اینجا از گردو، گل محمدی و پسته و نعنا استفاده شده است.

مواد لازم:

عدس ۲ پیمانه
برنج ۳ پیمانه
پیاز بزرگ ۳ عدد
گوشت چرخکرده ۳۰۰ گرم
زعفران دم کرده ۱/۲ پیمانه
زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
نمک به مقدار کافی
کشمش ۲/۳ پیمانه
روغن حدودا ۶ قاشق غذاخوری
سیب زمینی ۱-۲ عدد
خلال پسته دلخواه برای تزیین

طرز تهیه:

ابتدا عدس را بشویید و در یک قابلمه پر از آب بریزید. قابلمه را روی شعله قرار دهید و در آن را ببندید. وقتی آب جوش آمد در قابلمه را نیمه باز بگذارید تا سر نرود. بسته به نوع عدس نیم تا یک ساعت به پخت ادامه دهید تا عدس پخته شود. ولی نگذارید بیش از حد پخته و پوست آن جدا شود.

پس از آن عدس را از قابلمه خارج و آبکش کنید. سیب زمینی را نیز پوست بکنید و حلقه حلقه کنید و در صورت تمایل با کاتر قالب بزنید. مجدداً قابلمه را پر از آب کنید. نمک را به آن اضافه کنید و روی شعله بگذارید تا جوش بیاید. برنج را داخل آب جوش بریزید. ۵ دقیقه صبر کنید تا برنج پخته شود ولی بیش از حد نرم نشود. سپس عدس را به آن اضافه کنید و بلافاصله برنج و عدس را با هم آبکش نمایید. قابلمه که حالا خالی شده است را روی گاز برگردانید. مقداری روغن بریزید تا کف قابلمه را بپوشاند. سیب زمینی قالب زده را روی آن بچینید. برنج و عدس آبکش شده را نیز اضافه کنید.

زعفران دم کرده را روی برنج بریزید و آن را زیر و رو کنید تا مواد به خوبی طعم و رنگ زعفران را بگیرند. درب قابلمه را ببندید و بعد از ۷-۸ دقیقه شعله را خیلی کم کنید. بگذارید ۳۰-۴۰ دقیقه برنج شما دم بکشد.

در این مدت ۲ عدد پیاز را خرد کنید و در روغن با کمی زردچوبه سرخ کنید.

یک عدد پیاز دیگر را رنده و با گوشت چرخکرده مخلوط کنید. گوشت را به شکل کوفته قلقلی در بیاورید و در تابه سرخ کنید.

پس از آن کشمش را در همان تابه یکی دو دقیق تفت بدهید. عدس پلو زعفرانی را با کشمش، کوفته قلقلی، خلال پسته و پیاز داغ تزیین کنید و همراه با ماست و خیار سرو نمایید.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: غذای ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۴۹۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعاتی مهم درباره غذاهای کنسروی

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر سعیده شجاعی علی‌آبادی درباره مصرف کنسروهای آماده مصرف مثل رب‌گوجه فرنگی، عوارض نجوشاندن کنسرو تن‌ماهی و ضرب‌دیدگی قوطی کنسرو مواردی را مطرح کرد.

بیشتر بخوانید: قیمت تن ماهی و رب‌گوجه‌فرنگی چند درصد گران می‌شود؟ مصرف رب گوجه بعد از کپک زدن ممنوع

وی با اشاره به اینکه رب‌گوجه فرنگی در دسته مواد غذایی اسیدی قرار دارد افزود: پس از باز شدن درب قوطی کنسرو محیط مناسبی برای رشد کپک‌ها ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: کپک‌ها توانایی تولید توکسین‌هایی تحت عنوان مایکوتوکسین‌ها را دارند که معمولا باعث ایجاد مسمومیت‌های مزمن بر اثر مصرف طولانی مدت غذاهای آلوده به آن‌ها می‌شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: در رب گوجه‌فرنگی رشد کپک‌ها می‌تواند باعث ایجاد مایکوتوکسین‌هایی مانند آلترناریول و پاتولین شود و از آنجایی که امکان نفوذ این ترکیبات به بخش‌هایی از رب گوجه که در آن‌ها کپک دیده نمی‌شود وجود دارد، بنابراین توصیه می‌شود که از مصرف رب کپک زده پرهیز شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کنسرو تن‌ماهی در دسته غذاهای کم اسید بوده و کنسرو کردن آن در قوطی امکان رشد باکتری کلستریدیوم بوتولینوم را فراهم می‌کند اضافه کرد: کلستریدیوم بوتولینوم باکتری است که توانایی تولید نوروتوکسین بسیار سمی را دارد، البته در صنعت با انجام استریلیزاسیون تجاری در دمای بالای ۱۰۰ درجه سانتی گراد اسپور این باکتری و در نتیجه امکان تولید توکسین به نزدیک صفر می‌رسد، بنابراین امکان نگهداری کنسرو تن ماهی در دمای محیط بدون نیاز به نگهدارنده وجود خواهد داشت.

دکتر شجاعی ادامه داد: کفایت فرایند حرارتی که در صنعت تولید کنسرو تن ماهی اعمال می‌شود، نگرانی وجود توکسین را در قوطی کاهش داده، اما همچنان توصیه اکید این است که قبل از مصرف کنسرو ماهی را برای ۲۰ دقیقه بجوشانید.

جوشاندن کنسروهای خانگی را جدی بگیرید

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نگرانی اصلی را در مورد تولید بوتولیسم، تولید کنسروهای خانگی وغذاهای کم اسید عنوان کرد و گفت: به‌دلیل عدم کفایت فرایند حرارتی احتمال تولید توکسین در کنسروهای خانگی وجود دارد.

نحوه مصرف باقی‌مانده کنسرو ماهی از دیگر مواری بود که دکتر شجاعی به آن اشاره کرد و ادامه داد: توصیه می‌شود که باقی مانده تن ماهی مصرف نشود اما در غیر این‌صورت، در دمای یخچال (حداکثر ۳ درجه ساتی گراد) و نهایتا برای مدت سه تا چهار روز قابل نگهداری است.

درباره تورم و ضرب دیدگی کنسرو بیشتر بدانید

وی هشدار داد: از مصرف کنسروهایی که قوطی‌های آن بادکرده، سطح چرب یا دارای نشتی دارند و یا قوطی‌هایی که ظاهر غیر نرمال و کف دار شده‌اند پرهیز کنید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: توجه داشته باشید اگر قوطی کنسرو مشکلاتی همچون بادکردگی، چربی در سطح و یا ظاهر غیرنرمال دارد، برای دور ریختن آن هم دقت کنید، این کنسروها را در بسته‌بندی پلاستیکی و در دولایه انجام دهید و توجه داشته باشید که قوطی و محتویات آن را جدا از زباله‌های قابل بازیافت امحا کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229819 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • اطلاعاتی مهم درباره غذاهای کنسروی
  • امضاء پروژه جدیدی برای افزایش اصالت زعفران بین فائو و ایران
  • ایران و فائو در زمینه تولید زعفران پروژه جدید امضا کردند
  • روزتان را با غذاهای پرانرژی آغاز کنید
  • در زمستان پیاز سبز بخورید!
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • طرز تهیه مربای بهارنارنج، مربای خوش عطر فصل بهار 
  • عادت‌های رایج که مغزتان را نابود می‌کند
  • شربت توت فرنگی بهترین نوشیدنی برای روزهای گرم تابستان
  • جشنواره غذاهای سنتی شهرستان گرمی برگزار شد