Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-28@09:34:03 GMT

پیامدهای مثبت خروج آمریکا از برجام برای اقتصاد روسیه

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۵۱۰۷۴

پیامدهای مثبت خروج آمریکا از برجام برای اقتصاد روسیه

تصمیم ترامپ به خروج از برجام یک هدیه بزرگ برای کرملین بوده است چرا که ولادیمیر پوتین می تواند به لطف رشد قیمت نفت، که ستون فقرات اقتصاد روسیه را تشکیل می دهد ضرر ناشی از تحریم های آمریکا را جبران کند. ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱ اقتصادی اقتصاد ایران اقتصاد جهان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، تصمیم دونالد ترامپ به خروج از برجام یک هدیه بزرگ برای کرملین بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقدامات رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران بدان معناست که ولادیمیر پوتین می تواند به لطف رشد قیمت نفت، که ستون فقرات اقتصاد روسیه را تشکیل می دهد، ضرر ناشی از تحریم های آمریکا را جبران کند.

درست است که پوتین هنوز از تحریم های کنگره علیه روسیه که با اکراه از جانب دولت ترامپ در حال اجراست خلاص نشده است. اما رئیس جمهوری روسیه احتمالا از این واقعیت که اقدامات همتای آمریکایی او موجب ایجاد شکاف در جبهه متحد غربی ها شده خشنود است.

اصلی ترین و ملموس ترین تاثیر خروج آمریکا از برجام در بازار جهانی نفت قابل مشاهده است. نفت ستون فقرات اقتصاد روسیه است. یک سال پیش، قیمت نفت بین 46 تا 51 دلار در هر بشکه در نوسان بود. اما اکنون بعد از خروج آمریکا از برجام، قیمت هر بشکه نفت به بالای 78 دلار رسیده که نسبت به زمان تشدید تحریم های آمریکا علیه روسیه60 درصد افزایش نشان می دهد.

با توجه به اینکه روسیه روزانه حدود 11 میلیون بشکه نفت دولت می کند، افزایش حدودا 10 دلاری قیمت نفت در طی 2 ماه گذشته به دلیل زمزه های خروج آمریکا از برجام، به معنای افزایش روزانه 110 میلیون دلار درآمد نفتی روسیه است که رشد درآمد سالانه 40 میلیارد دلاری را برای این کشور به ارمغان می آورد.

تردیدی در این نیست که تحریم ها برخی هزینه های اضافی را بر روی دوش اقتصاد روسیه گذاشته است. ماه آوریل ماه خوبی برای بورس روسیه نبود و شاخص اصلی بورس این کشور تنها در یک روز 11.4 درصد افت کرد. همچنین 50 نفر از ثروتمندترین میلیاردرهای روس مجموعا 12 میلیارد دلار از دارایی های خود را از دست دادند. اما در ماه جاری میلادی، سرمایه گذاران در بورس روسیه میوه صبر خود را چیدند و شاخص بورس آر تی اس این کشور از 1085 واحد در 16 آوریل به 1194 واحد در 11 می رسید که رشدی بیش از 10 درصدی را نشان می داد.

در عین حال، دولت پوتین اقدام به تنوع بخشی به بازار صادراتی نفت این کشور کرده است. در ماه ژانویه، دومین خط لوله انتقال نفت روسیه به چین گشایش بیافت و پتانسیل صادرات نفت به چین را به 30 میلیون تن رساند.

هرچند دشوار می توان تاثیرات دقیق تحریم های آمریکا بر اقتصاد روسیه را در مفهوم کلان آن به صورت دقیق تعیین کرد، اما به نظر می رسد که افزایش قیمت نفت در طی یک سال گذشته نه تنها تاثیرات تحریم ها علیه روسیه را خنثی کرده، بلکه حتی این کشور را در وضعیت مالی بهتری قرار داده است. روسیه در سال جاری میلادی در مسیر ثبت اولین مازاد بودجه خود از سال 2011 قرار دارد که بخش عمده آن ناشی از افزایش 65 درصدی قیمت نفت است. 40 درصد از بودجه دولت روسیه از درآمدهای نفتی تامین می شود.

مطمئنا نگرانی ها از بازگشت تحریم های ایران، تنها عامل رشد قیمت نفت نبوده است. عوامل دیگری نظیر کاهش تولید نفت ونزوئلا نیز در این امر دخیل بوده است. اما بدون تردید یکی از پیامدهای ناخواسته تصمیم ترامپ در مورد توافق هسته ای ایران منتفع شدن دولت روسیه بوده است.

انتهای پیام/142

R1012128/P1012122/S7,77,85/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۵۱۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج ۶۱ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌های بازار سهام در روز منفی شاخص کل بورس

کوروش آسایش کارشناس بازار در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امروز ۷ فروردین ماه ۱۴۰۳ شاخص کل بورس با کاهش بیش از ۴ هزار واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۴۹ هزار واحدی ایستاد شاخص کل هم وزن نیز با افزایش بیش از ۵۰۰ واحدی در سطح ۷۶۷ هزار و ۶۳۹ واحدی قرار گرفت.

او در ادامه اظهار کرد: امروز حجم معاملات سهام و حق تقدم ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون برگه سهم به ارزش معاملاتی ۳ هزار و ۹۹۴ میلیارد تومان ثبت شد همچنین سرانه خرید حقیقی‌ها ۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سرانه فروش حقیقی‌ها ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود.

آسایش می‌گوید: امروز شاهد خروج ۶۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام بودیم و ۵۲ درصد بازار در وضعیت مثبت به کار خود پایان دادند امروز بیشترین ورود نقدینگی به صنعت یارانه اختصاص یافت و بیشترین خروج نقدینگی هم مربوط به گروه خودرو بود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: امروز ۴۰۵ نماد در وضعیت مثبت بودند بازار چند روز مثبت را شاهد بود و توانست از نظر تکنیکالی محدوده مقاومتی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را به سمت بالا بشکند به دنبال استراحت است و بازار امروز بر مبنای نوسانات لیدر‌ها حرکت کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • تحریم‌های جدید آمریکا و کره جنوبی علیه کره شمالی
  • پالایشگاه‌های هندی نفت بیشتری از آمریکا می‌خرند
  • روسیه برای دریافت پول فروش نفت به مشکل خورد
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • خروج ۶۱ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌های بازار سهام در روز منفی شاخص کل بورس
  • بغداد: آمریکا به روش و زمان خروج از عراق فکر می‌کند
  • گزینه‌های آمریکا برای اوکراین؛ جنگ و دیگر هیچ!
  • افشای دیدار ضدبرجامی جان کری و سعودالفیصل در داخل هواپیما به روایت روحانی /چه کسانی ترامپ را برای خروج از برجام تشویق کردند؟
  • ظریف : چون از آمریکا آمدم خودی محسوب نمی‌شدم/ برای کشت بادمجان در این دولت گفتند شش ماه صبر کنید، از برجام توقع داشتند یکی دو ماهه جواب دهد!
  • روحانی عوامل خروج ترامپ از برجام را اعلام کرد