Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@19:42:12 GMT

تکاپوي اروپايي ظريف براي حفظ برجام

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۵۱۲۸۸

تکاپوي اروپايي ظريف براي حفظ برجام

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- تور برجامي وزير امور خارجه کشورمان براي تضمين تداوم اجراي توافق هسته اي پس از چين و روسيه اکنون به اروپا رسيده و تکاپوي جهاني براي به حداقل رساندن آسيب هاي خروج آمريکا از برجام در جريان است.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، روزنامه هاي امروز چهارشنبه 26 ارديبهشت ماه، موضوعات و مسائلي چون تور اروپايي وزير امور خارجه براي حفظ برجام، انتخابات عراق و اظهارات معاون اول رييس جمهوري در خصوص نقد برخي مديران را محور گزارش ها و تحليل هاي خود قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


**تلاش براي حفظ برجام
«محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه پس از چين و روسيه عصر دوشنبه وارد بروکسل شد تا علاوه بر ديدار با «فدريکا موگريني» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در ديداري پنج جانبه با حضور وزيران خارجه انگليس، فرانسه و آلمان به همراه رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا بر سر چگونگي ادامه اجراي برجام و گرفتن تضمين‌هاي عيني گفت‌وگو کند.
روزنامه «آرمان» در سرمقاله خود نوشت: اين براي اولين بار است که رهبران اروپايي، سران چين و روسيه به يک اجماع مشترک مبني بر تدارم روند برجام بدون آمريکا دست يافته‌ و بر آن تاکيد دارند. از طرف ديگر رئيس جمهور کشورمان در پيام خود اعلام کرد برجام بدون آمريکا ادامه خواهد يافت و تنها يک موجود مزاحم از اين ميان کم شده است. بنابر اين با وجود چنين اتفاق نظري ميان کشورهاي طرف برجام، بقاي اين توافق‌نامه در شرايطي تداوم خواهند داشت که سايه اعتماد بر سر مذاکرات حاکم بوده و همه طرف‌ها با رويکردي مثبت به اين مذاکرات نگاه کنند.
در ادامه مي خوانيم: به طور قطع رويکرد مثبت ما به ادامه روند برجام زمينه‌ساز مقابله 1+4 با کارشکني‌هاي آمريکا خواهد بود و انگيزه‌اي براي ديگر طرف‌ها خواهد بود تا همچنان به تعهدات خود پايبند باشند. برجام بدون آمريکا از جهات مختلف قابليت اجرايي را دارد زيرا در عين حال که مورد تائيد و تاکيد ديگر رهبران اروپايي قرار دارد از طرف ديگر خواست سازمان ملل و جامعه جهاني بر تداوم و بقاي آن است.
به نوشته روزنامه «ابتکار»، ظريف روز گذشته پس از ديدار با فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا به خبرنگاران گفت: ديدار خوب و سازنده‌اي داشتيم. ما براي گفت‌وگوها با وزيران خارجه سه کشور آماده‌ايم و در مسير درست براي حرکت رو به جلو هستيم تا اطمينان حاصل کنيم منافع همه اعضاي باقي مانده برجام به ويژه ايران تامين و تضمين شود. در اين ديدار بر ضرورت اجراي کامل برجام توسط همه طرف‌هاي باقي مانده و بهره مندي ايران از منافع برجام و اينکه اين بهره مندي ها تضمين شود تاکيد شد.
وي ادامه داد: درباره نحوه اقدام و چگونگي رسيدن به آن تضمين‌ها نيز کار را شروع کرديم. مذاکرات کارشناسي در ادامه مذاکرات ديروز ادامه دارد. همين طور در طول يکي دو هفته آينده به صورت مشترک در سطح سياسي و کارشناسي ادامه مي‌دهيم. در زمينه روش‌هايي که مي شود منافع ايران و ساير طرف ها را تضمين کرد صحبت مي کنيم. ما بايد اطمينان حاصل کنيم يک طرف با خروج غيرقانوني‌اش نمي تواند نفع ببرد از اين مساله و ساير اعضا نيز مي‌توانند از حضور و باقي ماندن‌شان نيز منفعت ببرند.
روزنامه «اعتماد» در يادداشت خود نوشت: ايران دست کم 3 شرط اساسي براي ماندن در برجام دارد: 1- منافع حاصل بايد منافع براي همه طرفين باشد. 2- اروپايي‌ها نبايد تکرار‌کننده شروط و بهانه‌جويي‌هاي امريکا باشند. 3- اروپايي‌ها بايد آثار امنيتي همکاري با جمهوري اسلامي ايران را در نظر بگيرند و نتايج مثبت استمرار همکاري‌ها را، از جمله نقش ايران در شکست داعش و تلاش ايران براي ثبات خاورميانه بپذيرند.
به نوشته اين روزنامه، اروپايي‌ها مشخصا بايد در موارد زير به جمهوري اسلامي ايران تضمين‌هاي عملي ارايه دهند: 1- اروپايي‌ها بايد مشخص کنند که چه مي‌خواهند بکنند که تضمين شود نفت، گاز و معيانات گازي که براي اروپا هم حياتي است، بين ايران و اروپا و ديگر کشورهاي جهان رد و بدل شود. 2- بحث تراکنش‌هاي مالي و تضمين براي اينکه اروپايي‌ها مطرح نکنند که به خاطر نگراني از تحريم‌هاي امريکا اين ارتباط‌هاي مالي را قطع خواهيم کرد. 3- بحث جاري کردن بيمه‌هاي اتکايي و چند وجهي بين اروپا و ايران است که شامل همه کالاهاي وارداتي و صادراتي طرفين مي‌شود.
روزنامه «اطلاعات» هم در يادداشتي نوشت: در حال حاضر مرتباً از ايران مي‌خواهند که به تعهداتش در برجام پاي‌بند بماند. اما بديهي است که بايد توجه داشته باشند که پاي‌بندي ايران به تعهدات پذيرفته‌شده در برجام نمي‌تواند يک‌جانبه باشد. کشورهاي امضاء‌کننده برجام بايد انتظاراتشان را به حدود و قيود پيش‌بيني شده در برجام محدود کنند. اروپائيان بايد بدانند که مشروط‌کردن ايفاي تعهداتشان به گفتگوهاي مجدد پيرامون مسائل تازه و خارج از چهارچوب‌هاي تعريف شده در برجام، راه را بر حصول تفاهم و همکاري خواهد بست، زيرا ايران قبلاً اعلام کرده است که خارج از چهارچوب برجام حاضر به مذاکره مجرد نيست.
روزنامه «دنياي اقتصاد» هم نوشت: تيم کارشناسي ايران عصر دوشنبه مذاکرات خود با طرف اروپايي در زمينه شرايط ايران براي ماندن در برجام را آغاز کرده است. بسته پيشنهادي ايران که در اين مذاکرات به اروپايي‌ها ارائه شده است، داراي 12 بند است. در بندهاي ارائه شده به صورت دقيق و با امکان سنجش کامل عددي پيشرفت‌ها، خواسته‌هاي ايران در زمينه صادرات نفت، امور بانکي، واردات و صادرات و... ارائه شده است.
در ياددداشت روزنامه «ايران» در خصوص پيشنهاد تازه فرانسه براي تداوم اجراي برجام مي خوانيم: پيشنهاداتي که هم‌اکنون - بعضاً از جانب آقاي برونو لومِز، وزير اقتصاد فرانسه - براي حل موضوع برجام مطرح شده، پيشنهادات قابل تأملي است که مي‌تواند هم در کوتاه‌مدت و هم در بلند‌مدت به سود منافع ملي ايران باشد.
يکي از اين پيشنهادات احياي «قانون مسدودکننده 1996» است که شرکت‌هاي اروپايي را در عمل زير چتر حمايتي قوانين و تمهيدات حقوقي اروپا قرار مي‌دهد تا با ضمانت‌هاي قوي‌تري وارد بازار ايران شوند؛ يکي ايجاد سازوکارهاي مالي (بانکي) جديد براي شکستن انحصار امريکا بر تعاملات بانک‌هاي بين‌المللي و به تبع محدودسازي قدرت نفوذ ايالات متحده در مراودات بانکي مربوط به ايران است؛ و ديگري ايجاد يک نهاد جديد - طبق الگوي «اداره کنترل دارايي‌هاي خارجي وزارت خزانه‌داري امريکا» (OFAC) است تا از اين پس شرکت‌هاي چندمليتي با معيارهاي «اروپا» - به‌جاي معيارهاي متغير و نامتعارف «امريکا» - وارد عمل شوند.
**انتخابات عراق
اعلام نتايج اوليه چهارمين انتخابات پارلماني عراق، شگفتي ناظران را برانگيخت. برتري جريان صدر در انتخابات، اما و اگرهاي زيادي را در مورد دولت ائتلافي آينده ايجاد کرده است.
روزنامه «جهان صنعت» در يادداشتي آورد: نخستين انتخابات پس از داعش در شرايطي در عراق برگزار شد که معادلات سياسي- مذهبي کشور در حال تغيير بود تا جايي که مقتدا صدر، که روزگاري از مهره‌هاي مهم گروه سياسي به حساب مي‌آمد،‌ با 180 درجه‌ چرخيد و حزبي راه انداخت که از چپي‌ و لائيک‌ و مستقل در کنار شيعيان در آن قرار گرفتند.عدم شرکت 55 درصد واجدين شرايط در انتخابات اگرچه از نوعي سرخوردگي سياسي نزد مردم خبر مي‌دهد‌ اما صدرنشيني حزب صدر و به تبع آن حضور پر‌قدرت او در صحنه آينده سياسي عراق‌ به طور قطع معادلات سياسي را به هم مي‌ريزد که مي‌تواند در چگونگي قدرت‌گيري بازيگران داخلي و خارجي در عراق و منطقه اثر‌گذار باشد.
روزنامه «خراسان» هم در يادداشتي نوشت: انتخابات عراق تبديل به معادله‌اي پيچيده شده است که به آساني نمي‌توان آن را حل کرد. شگفتي اين دور از انتخابات شخصي جز مقتدي صدر نيست. هم اکنون تمام نگاه‌ها به مقتدي صدر است که مي‌تواند سرنوشت و آينده دولت عراق را رقم بزند.
به نوشته اين روزنامه، حالا صدر که همواره خواستار انحلال الحشد الشعبي بود، در توئيتي از ترکيب دولتي که قصد دارد تشکيل دهد پرده برداشته و در آن به بيشتر احزاب به جز فهرست الفتح وابسته به هادي العامري و ائتلاف `دولة قانون` به رياست نوري مالکي اشاره کرده و به خوبي مبرهن است که او به دنبال سد کردن راه به روي ائتلاف نوري مالکي است؛ امري که به مذاق عربستان خوش آمده است.
**گلايه هاي جهانگيري
اظهارات ديروز معاون اول رييس جمهوري در نقد عملکرد مديران بي انگيزه، در روزنامه ها به عنوان زمزمه هاي ايجاد تغيير ديرهنگام در کابينه تعبير شد. همچنين سخنان معاون اول در بهره برداري از کارخانه فرآورده هاي سلولي در غرب آسيا مورد توجه روزنامه ها قرار گرفت.
به نوشته روزنامه آرمان، ديروز معاون اول رئيس‌جمهور اظهارات روحاني در روز کارگر را به‌صورت صريح‌تر بيان کرد. اسحاق جهانگيري در مراسم افتتاح اولين کارخانه توليد سلول انساني در غرب آسيا با تاکيد بر اينکه مديران بي‌انگيزه بايد کنار بروند، گفت: اگر مديري فکر مي‌کند که بايد با احتساب ساعت کار کند بايد بدانند که شرايطي پيش آمده که خود را بدون احتساب وقت بايد وقف ملت و مردم کند. معاون اول رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه مديران در اين دوره بايد بي‌حالي و بي‌حوصلگي را کنار بگذارند، اظهار کرد: مديران بي‌حوصله اگر نمي‌توانند در اين شرايط کار کنند کنار بروند و ما به مديراني که تنها در شرايط خوب نامه‌ها را امضا مي‌کنند نياز نداريم.
روزنامه «گسترش صمت» از زبان جهانگيري در آيين بازگشايي نخستين کارخانه فرآورده هاي سلولي غرب آسيا نوشت: عادت کرده ايم مشکلات را بزرگ نمايي و توانمندي ها را کوچک نمايي کنيم. در 40 سال عمر جمهوري اسامي انواع و اقسام دوران ها را پشت سر گذاشته ايم؛ ازجمله دوران سخت تحريم هاي امريکا، اروپا و شوراي امنيت که کشورهاي ديگر هم با آن همراهي مي کردند. براي ما هيچ دوره اي جديد نبوده است.
به نوشته روزنامه «تجارت»، معاون اول رئيس جمهوري با بيان اينکه آمريکا از توانمندي‌ها و قدرت ملت ايران آگاهي ندارد، گفت: در اين شرايط جديد زمان يقه‌گيري جناحي نيست و به طور قطع مديران بي‌انگيزه و بي‌حوصله کنار گذاشته مي‌شوند.
**پژوهشم*9275**3050**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۵۱۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه

رئیس جمهوری فرانسه امروز (یکشنبه) طی سخنانی از آمادگی کشور خود برای گفت وگو با دیگر کشورهای اروپایی درباره استفاده از سلاح هسته‌ای علیه روسیه خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از پولیتیکو نوشت: «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه طی سخنانی از آمادگی کشورش برای استفاده از کلاهک‌های هسته‌ای به عنوان بخشی از «دفاع معتبر اروپا» در برابر تهدیدات روسیه خبر داد و گفت که تمایل دارد درباره این موضوع با دیگر کشورهای اروپایی تبادل نظر کند.

مکرون طی مصاحبه‌ای گفت که شخصاً علاقمند مطرح کردن موضوع استفاده از سلاح‌های دوربرد، هسته‌ای و سامانه‌های دفاع موشکی با آن کشورهای اروپایی هست که سلاح‌های هسته‌ای آمریکا را در کشورهای خود مستقر کرده‌اند.

وی افزود: فرانسه موضع خود را حفظ خواهد کرد اما آماده است تا در دفاع از خاک اروپا بیشتر مشارکت کند. فرانسه که حدود ۳۰۰ کلاهک هسته ای دارد، تنها قدرت هسته ای اتحادیه اروپا است.

رئیس‌جمهوری فرانسه در هفته‌های اخیر موضع شدیدتری را علیه روسیه اتخاذ کرده است و این اولین بار نیست که استفاده از سلاح‌های هسته‌ای فرانسه را برای دفاع اتحادیه اروپا پیشنهاد می‌کند. مکرون اولین بار در سال ۲۰۲۰ به این اقدام احتمالی اشاره کرده بود.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل : چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • تلاش مهدی طارمی برای دریافت شهروندی پرتغال
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق