Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴-سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سوال علی مطهری درباره استفاده از کلمات بیگانه پاسخ داد.سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در صحن علنی مجلس در پاسخ به سوال علی مطهری درباره عدم اجرای قانون منع استفاده از کلمات بیگانه در اماکن عمومی، گفت: استفاده از کلمات فارسی و عدم استفاده از کلمات بیگانه دغدغه ارزشمند و جدی است و این مساله برای ما ملی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما در سال‌های گذشته کارهای مشخصی انجام دادیم. اصلاح آیین‌نامه استفاده از کلمات، تشکیل کارگروه پاسداشت زبان فارسی و تشکیل شورای حمایت زبان فارسی، تشکیل بانک اطلاعاتی از واژگان مجاز فارسی و همچنین اصلاح آیین‌نامه و دستورالعمل متن تابلو‌های تحقیقاتی از لحاظ نوشتاری را آماده و اجرا کردیم.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل متن تابلوهای تحقیقاتی از نظر نوشتار در پایان مراحل تدوین است و به زودی ابلاغ می‌شود، گفت: سامانه‌ای را برای اصناف راه‌اندازی کردیم که هم اکنون مدت ۶ ماه است که به صورت آزمایشی فعالیت می‌کند و از ابتدای خرداد ۹۷ فعالیت رسمی آن آغاز می‌شود. در این سامانه متقاضیان صنفی ثبت نام می‌کنند و نام مورد نظر خود را درج می‌کنند و درخواست استفاده از آن را ارائه می‌کنند و اگر آن نام با قانون هماهنگ نباشد، نمی‌توانند از آن نام استفاده کنند.

وی ادامه داد: در این سامانه تابلوها و سردرهای واحدهای صنفی مشخص است و دیده می‌شود و به صورت هوشمند کنترل انجام می‌شود و دیگر نیازی نیست که نیروی انتظامی واحد به واحد بررسی کند و کنترل‌ها را انجام دهد. همچنین این سامانه اجازه می‌دهد تا همه واحدها به صورت جدی کنترل داشته باشد و مشکل استفاده از رسانه بیگانه به حداقل می‌رسد.

صالحی ادامه داد: با هماهنگی با فرهنگستان زبان و ادب فارسی زمان استعلام واژگان پیشنهادی فارسی به حداقل تقلیل یافته و در دو هفته واژه پیشنهادی بررسی می‌شود و نظر فرهنگستان اعلام خواهد شد. همچنین ارتباط خوبی با نیروی انتظامی و اتحادیه‌ها و صنوف برقرار شده تا کار برخورد با متخلفان به سرعت انجام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد:‌ طی این مدت با انجام کارهای نظارتی بیش از ۶۸۰ اخطاریه به واحدهای صنفی و ۵۰۶ نامه به نیروی انتظامی ارسال شده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این اهتمام را دارد که از زبان و فرهنگ زبان فارسی کاملا حمایت کند.

ادامه دارد...

منبع: رویداد24

کلیدواژه: اخبار مهم اخبار روز جدیدترین اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۵۲۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رعایت حجاب و عفاف در واحدهای صنفی اسلامشهر الزامی است

به گزارش خبرنگار مهر، حسین حبیبی روز سه شنبه در جلسه عفاف و حجاب اسلامشهر تشکیل ستاد عفاف و حجاب را تأکیدی بر اهمیت این فریضه مهم دینی دانست و گفت: این جلسات سبب می‌شود، تا همه نهادهای دست اندرکار به وظایف خوب بیش از گذشته واقف باشند.

فرماندار اسلامشهر بیان داشت: قطعاً اصناف نیز همچون سایر اقشار که همواره پیشگام بوده اند در راستای رعایت حریم خانواده به این مهم توجه بیشتری خواهند داشت.

حبیبی افزود: در موضوع عرضه پوشاک مناسب که یک دغدغه برای بانوان است با ابلاغ وزارت کشور حداقل یک فروشگاه بزرگ مد اسلامی می‌بایستی هرچه سریع‌تر در اسلامشهر راه اندازی شود و حمایت‌های لازم نیز صورت بپذیرد که بتواند پاسخگوی نیازی بانوان اسلامشهری باشد.

فرماندار اسلامشهر تاکید کرد: این اراده برای سالم سازی هرچه بیشتر محیط شهرستان وجود دارد و همه دستگاه‌های دست اندرکار می‌بایستی پای کار باشند.

حبیبی همچنین بر این نکته تاکید کرد که سایر اولویت‌های شهرستان از جمله ستاد تنظیم بازار، نیازهای ساختاری شهرستان، بخش درمان، راه‌های ارتباطی و… در جای خود با قوت پیگیری می‌شود.

کد خبر 6086987

دیگر خبرها

  • ۴۰۹ متقاضی واحد صنفی در چهارمحال و بختیاری پاسدار زبان فارسی شدند
  • ۲۵۴۳ مورد بازرسی از واحدهای صنفی محلات انجام شد
  • گسترش همکاری‌های فرهنگی با فعال شدن خانه‌های فرهنگ ایران در پاکستان
  • 6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • وزیر فرهنگ: ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • پلمب ۶۵ واحدصنفی املاک و خودرو در کرمان
  • روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات
  • رعایت حجاب و عفاف در واحدهای صنفی اسلامشهر الزامی است
  • پاسداشت زبان فارسی، پاسداشت هویت ملی و فرهنگی ایرانیان + فیلم