Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-29@17:28:19 GMT

نخست وزیر،مهره کلیدی آینده روابط بغداد

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۵۲۷۹۹

نخست وزیر،مهره کلیدی آینده روابط بغداد

سعید ساسانیان کارشناس مسائل منطقه خاورمیانه معتقد است که آینده روابط سیاسی ایران و عراق همچنان مبهم خواهد ماند تا زمانی که نخست وزیر این کشور انتخاب شود. وی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز با اشاره به نتایج اعلام شده از انتخابات پارلمانی عراق و تاثیر آن بر آینده روابط با ایران اظهار داشت: آینده روابط سیاسی ایران و عراق زمانی مشخص می شود که نخست وزیر انتخاب شود و صد البته که انتخاب نخست وزیر نیز شرایط و فرایندهای خاص خودش را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس اندیشکده راهبردی تبیین افزود: تا بدین لحظه بازیگرانی که در انتخابات نقش آفرینی می کردند، عمدتا واگرا از یکدیگر بوده و هر کدام سعی داشتند تا لیستی مجزا اعلام کنند، اما بعد از اعلام نتایج این روند واگرایی، به همگرایی تغییر جهت می دهد. یعنی تعددی که در لیست های سیاسی وجود دارد، ادغام و در دو یا سه جناح وارد و دسته بندی خواهند شد تا دست آخر نخست وزیر انتخاب شود.

ساسانیان ادامه داد: اگر نخست وزیر انتخاب شده، وابسته به جناحی باشد که مقتدی صدر آن را رهبری می کند، روابط ایران و عراق می تواند تحت تاثیر تمایلات و مواضع خاصی که صدر در قبال ایران دارد قرار بگیرد؛ این در حالی است که اگر نخست وزیر وابسته به جناح فتح باشد روابط عراق با جمهوری اسلامی ایران روابط همسوتری خواهد بود.

این کارشناس خاورمیانه تصریح کرد: قطع به یقین، آمریکا و عربستان سعودی از گزینه ای حمایت می کنند که تحت رهبری جریان صدر قرار گرفته باشد زیرا آن ها از تمایلات صدر و ائتلافش آگاهی دارند و در مقابل گزینه معرفی شده از سوی جنبش فتح مقاومت خواهند کرد تا در نهایت گزینه مطلوب خودشان انتخاب شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا جریان وابسته به صدر بیشترین رای را در انتخابات عراق جذب کرد، گفت: بخشی از این موضوع به عدم مشارکتی که مردم در این انتخابات داشتند باز می گردد که طبق آخرین آمار حدود 18 درصد نسبت به انتخابات قبلی، کاهش مشارکت مشاهده شد. همچنین با توجه به قدرت سازماندهی که جریان صدر در عراق دارد ( فارغ از تعداد بدنه اجتماعی آن) ائتلاف وابسته به وی توانستند از جو موجود اجتماعی استفاده کرده و در جریان انتخابات تاثیر گذار شوند.

ساسانیان اضافه کرد: هنگامی که مشارکت کم باشد قطعا کسی می تواند پیروز انتخابات شود که قدرت سازماندهی بدنه اجتماعی خود را داشته باشد؛ این اتفاق در جریان انتخابات عراق رخ داد و صدر توانست بیشترین رای را کسب کند. البته گفتمان ها و مواضع اخیر مقتدی صدر در خصوص مبارزه با فساد و بازسازی مناطق مختلف عراق نیز در این اتفاق تاثیر گذار بود.

302

عراق انتخابات ایران سعید ساسانیان مقتدی صدر

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: عراق انتخابات ایران مقتدی صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۵۲۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند

کارشناس مسائل حقوقی عراق به مداخلات سفیر آمریکا در امور داخلی این کشور و حق بغداد در اخراج وی اشاره کرد.

به گزارش مهر به نقل از المعلومه، «علی جابر التمیمی» کارشناس مسائل حقوقی عراق تاکید کرد که «النا رومانسکی» سفیر آمریکا در بغداد قانون‌های بین المللی را در خصوص این کشور نقض کرده است.

وی افزود: سفیر آمریکا در امور داخلی عراق دخالت می‌کند که بدین ترتیب مفاد توافقنامه امضا شده میان بغداد و واشنگتن را نقض کرده است.

التمیمی اضافه کرد: رومانسکی به قانون مبارزه با فحشاء در عراق اعتراض کرده که این اقدام در تضاد با مفاد یک، ۲ و سه منشور سازمان ملل و ماده ۲۷ توافقنامه راهبردی امضا شده با طرف آمریکایی در سال ۲۰۰۸ به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: بدین ترتیب عراق حق دارد سفیر آمریکا را بر اساس توافقنامه وین سال ۱۹۶۱ بند مربوط به تعیین روابط دیپلماتیک از این کشور اخراج کند. بر اساس ماده ۹ توافقنامه وین هر کشوری می‌تواند هر سفیر نامطلوبی را اخراج کند.

پیش از این «ابتسام الهلالی» رئیس فراکسیون المنتج الوطنی در پارلمان عراق تاکید کرده بود که سفیر آمریکا در عراق برای گسترش انحرافات اخلاقی و همجنس گرایی در این کشور تلاش می‌کند.

وی در ادامه افزود: ما شاهد اقدامات پارلمانی در عراق برای جلوگیری از تحرکات آمریکا در این کشور در راستای گسترش انحرافات اخلاقی و همجنس گرایی هستیم. اقدامات سفیر آمریکا به ویژه در خصوص حمایت از همجنس گرایی در جامعه عراق نگران کننده است.

الهلالی بیان کرد: ما باید از طریق کانال‌های قانونی و دیپلماتیک در برابر پیاده شدن این پروژه‌ها در عراق وارد عمل شویم. اقدامات سفیر آمریکا در راستای اجرای راهبرد این کشور با حمایت برخی کشورهای غربی انجام می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: چالش با ارزش‌های لیبرالیسم غربی در جهان امروز ادعای آمریکا : هیچ کشور دیگری اورانیوم ۶۰ درصد را برای هدفی که ایران ادعا می‌کند، تولید نمی‌کند

دیگر خبرها

  • فرار مهره کلیدی سپاهان قبل از دیدار با پرسپولیس! | تصاویر
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند