Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-08@03:32:19 GMT

تجربیات عروسک‌سازی هرمز حقیقی منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۵۳۹۸۱

تجربیات عروسک‌سازی هرمز حقیقی منتشر شد

به گزارش ایسکانیوز از استودیو هورخش، اشکان رهگذر موسس و یکی از مدیران ارشد این استودیو درباره آشنایی‌اش با هرمز حقیقی گفت: آشنایی با استاد حقیقی از مهم‌ترین شانس‌های زندگی من بوده است. برای هنرجویانی که می‌خواستیم کارمان در حوزه‌ انیمیشن را از صفر شروع کنیم،

وی با بیان اینکه قدم اول بسیار مهم بود گفت:کارگاه استاد حقیقی در مرکز صبا حدود هفت سال برگزار ‌می‌شد و او کسی بود که هنر انیمیشن را برای ما از جعبه سیاه خارج کرد و ما را متوجه کرد که می‌توانیم برای ساخت انیمیشن از ابزارهای ساده شروع کنیم و این هنر آن‌طور که فکر می‌کردیم دست‌نیافتنی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رهگذر علاقه استادش به تدریس را زمینه‌ساز روی کار آمدن نسل جوان انیمیشن ایران دانست و بیان کرد: استاد در این کتاب اشاره می‌کند، فرآیند انیمیشن بسیار پیچیده و دست‌نیافتنی است اما می‌توان با امکانات و ابزارهای موجود به خلق عروسک‌های کاربردی در انیمیشن پرداخت. همان‌طور که در آن کارگاه‌ها ما از تکنیک فلیپ‌بوک شروع کردیم و بعد به پیچیده‌ترین دستگاه‌های وقت انیمیشن رسیدیم، در این کتاب می‌بینیم استاد چقدر ساده ما را تشویق می‌کند که کار را به راحتی شروع کنیم و نیاز نیست که حتماً ابزار خاصی در دسترس داشته باشیم.

کارگردان انیمیشن «آخرین داستان» با اشاره به این‌که اراده هنرمند مهم‌ترین خصیصه برای شروع مسیر اوست گفت: استاد حقیقی در حوزه‌های مختلف مانند سابقه کار طولانی در زمینه کتاب و انیمیشن کودک دارد اما فکر می‌کنم این نخستین کتاب تخصصی است که از این دریای بی‌کران دانش او منتشر شده و کسانی که می‌خواهند وارد این عرصه شوند باید با همین کتاب‌ها شروع کنند.

رهگذر با بیان این‌که از دوران هنرجویی‌اش در کلاس‌های هرمز حقیقی خاطرات بسیاری دارد، توضیح داد: همیشه وقتی به آن دوران فکر می‌کنم، می‌گویم کاش دانشگاه‌های ما حال‌وهوای کارگاه‌های استاد حقیقی را داشتند. یادم هست استاد ما را تشویق می‌کردند طراحی کنیم. در آن کارگاه تابلوی طراحی وجود داشت که استاد آن را به طراحی‌های دختران و پسران هنرجوی کلاسش اختصاص داده بود. استاد همیشه طراحی‌های دختران را در مقایسه با پسران بهتر می‌دانست و این مقایسه‌ها و ایجاد فضای رقابتی باعث شده بود ما هم انگیزه پیدا کنیم.

او چاپ و انتشار کتاب «عروسک‌های متحرک» را کار کوچکی در مقابل زحمت‌های استادش در حق نسلی از هنرمندان جوان دانست که خودش هم یکی از آنهاست و عنوان کرد: قرار بود کتاب‌های استاد حقیقی زودتر منتشر شوند. تجربه به من ثابت کرده تا خودمان دست به کار نشویم اتفاقی نمی‌افتد. بنابراین ما با کمک بچه‌های هورخش این کتاب را منتشر کردیم و البته استاد در نهایت این کتاب را به استودیو تقدیم کردند. امیدوارم انتشار «عروسک‌های متحرک» شروعی برای انتشار کتاب‌های دیگری از تجربیات استاد باشد.

هرمز حقیقی، نویسنده کتاب «عروسک‌های متحرک» با اشاره به کارگاه‌های دهه‌ هشتاد مرکز صبا، گفت: هر وقت هنرجویان آن کارگاه‌ها من می‌رسند، می‌گویند در آن دوره بهترین خاطرات زندگی ما شکل داد. اشکان رهگذر بسیار خوب درباره آن دوره نکاتی را بیان کردند و امروز می‌بینیم که او یکی از بزرگ‌ترین استودیوهای انیمیشن ایران را هدایت می‌کند.

وی ادامه داد: علاوه بر او، چندین هنرمند از همان کارگاه‌ها امروز صاحب بزرگ‌ترین استودیوهای فیلم‌سازی در ایران و خارج از ایران هستند که هنوز با من در تماس هستند. هر چند که در نهایت آن مرکز فرهنگی هنری به «شرکت صبا» تبدیل شد و این جریان را متوقف کرد.

حقیقی با اشاره به این‌که پس از توقف کارگاه‌های آموزشی‌اش در مرکز صبا، شروع به نوشتن تجربیاتش کرده درباره موضوع کتاب «عروسک‌های متحرک» گفت: در این کتاب می‌آموزید که چطور می‌شود با استفاده از خمیر عروسک‌های ثابت و یا با استفاده از اسکلت‌ فلزی سبک عروسک متحرک درست کنید.

وی با نشان دادن اولین عروسک متحرکی که از دوران تحصیلش در خارج از کشور به ایران آورده توضیح داد: آن زمان در شرکت صبا یک آهن‌تراش پیدا کردیم و با سیستم‌های ضعیفی که در آن دوران داشتیم این عروسک‌ها را ساختیم. در‌حالی‌که امروز خوشبتختانه کسانی هستند که عروسک‌های مفصلی به‌شکل حرفه‌ای‌تری می‌سازند. علاقه‌مندان می‌توانند با همین کتاب بدون نیاز به حضور در کلاس‌های آموزشی، عروسک‌سازی را شروع کنند. در کتاب تمام مواد موجود در بازار و ابزارهای لازم برای این کار را توضیح داده‌ام.

در پایان این مراسم، جشن امضای کتاب با حضور دست‌اندرکاران چاپ «عروسک‌های متحرک» برگزار شد.

هرمز حقیقی که فارغ‌التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه تهران است، دوره کارشناسی ارشد خود را در رشته انیمیشن در کالجی در شهر کلمبیا گذرانده است. او سابقه همکاری با استودیو والت دیزنی را نیز در کارنامه خود دارد. هرمز از سال ۵۷ که به ایران بازگشت در شبکه یک سیما آغاز به فعالیت کرد و تا کنون بیش از ۸۰ انیمیشن کوتاه ساخته که همین فعالیت‌ها او را به یکی از پایه‌گذاران انیمیشن در ایران تبدیل کرده است.

502

استودیو هورخش اشکان رهگذر عروسک‌های متحرک انیمیشن کوتاه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: انیمیشن کوتاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۵۳۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«روایت اول» از ردیف یک موسیقی‌دان مهم منتشر شد/خواندن یک قصه جالب

محمدباقر زینالی پژوهشگر، مدرس، آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود از انتشار تازه ترین اثر پژوهشی‌اش خبر داد و گفت: به تازگی اثر پژوهشی را با عنوان «روایت اول» از ردیف‌نوشته موسیقی معروفی براساس نگارش لطف الله مفخم برای ویولن را بازگردانی و تصحیح کرده ام که به نظرم یکی از آثار پژوهشی است که می تواند در حوزه های آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.

وی در توضیحات تکمیلی پروژه خود بیان کرد: «ردیف» یکی از مهم ترین منابع موسیقی سنتی ایران است که آموزش و اجرای آن از دوره ناصری به تدریج همه گیر شد و یادگیری آن جزو جدایی ناپذیر یادگیری موسیقی سنتی در سال های اخیر شده است. در این مسیر معتبرترین این ردیف ها، ۲ ردیف «میرزا عبدالله» و «آقاحسینقلی» است که هر ۲ ردیفِ سازی محسوب می‌شوند که یکی برای سه تار و دیگری برای تار تدوین شده بود. هرچند نسخه ای که از ردیف «میرزاعبدالله» در حال تدریس است با تار و توسط نورعلی برومند روایت شده است. البته که هر دوی این استادان شاگردان زیادی داشتند که دانسته های خود را به آنها آموزش می دادند تا مطالب منتقل شده و موسیقی حفظ شود. یکی از این شاگردان با استعداد، درویش خان بود که بعد از اتمام دوره شاگردی ردیف، خلاقیت های زیادی نیز در موسیقی ایجاد کرد که از آن جمله می توان به ردیفی برای تدریس با تار اشاره کرد که وی با تنظیمی متفاوت آن را به شاگردان خود تدریس می کرد. از شاگردان معروف درویش خان هم می توان به مرتضی نی داوود و موسی معروفی اشاره کرد که این ردیف را درس گرفته و تدریس می‌کرده اند.

این پژوهشگر گفت: موسی معروفی علاوه بر تدریس، اقدام به نوشتن یادگرفته های خود به صورت نت کرد. جالب اینکه در آن زمان که معروفیِ جوان شروع به نوشتن این ردیف کرد، کمتر کسی در ایران به نت نویسی آشنا بود پس کاری که موسی معروفی انجام داده، در آن دوره پروژه ای بسیار خاص و مهم به نظر می آمد. در گذر زمان این نوشته، در سال ۱۳۱۸ به دست لطف الله مفخم پایان می‌رسد و این هنرمند به سبب شاگردی که نزد ابوالحسن صبا کرده بود این نت ها را به کوک های مرسوم در ویولن منتقل کردتا شاید مورد استفاده نوازندگان ویولن و حتی در تدوین ردیف ویولن صبا قرار بگیرد. ولی این اتفاق نمی‌افتد و نوشته های مفخم تا سال ۱۳۵۶ بدون استفاده می‌ماند. در این سال دست نوشته ها بدون تصحیح توسط فرهنگستان هنر چاپ می شود و در بحبوبه پیروزی انقلاب اسلامی آنچنان که باید دیده نمی شود.

زینالی توضیح داد: سال ۱۳۸۲ به صورت اتفاقی نسخه ای از این کتاب را در کهنه کتاب فروشی‌ای دیدم و آن را خریدم تا شاید استفاده ای از آن داشته باشم. البته تا سال ها فکر می کردم این کتاب همان ردیفی است که به نام ردیف موسی خان معروف است. بعدها متوجه اشتباه خود شدم و در محتوای کتاب کنجکاو شدم. از سال ۱۳۹۳ شروع به کار کردن روی این کتاب کردم و نت ها را برای سهولت اجرا به کوک های مرسوم در ردیف های تار منتقل کردم. بعدها این نوشته ها را تایپ کردم و به فکر چاپ آنها افتادم. سال ها دنبال ناشر معتبر برای چاپ درخور آن بودم. متاسفانه ناشران مختلفی که به آنها مراجعه می کردم همکاری برای چاپ نداشتند و از سال ۹۷ تا ۱۴۰۲ این داستان وقفه ای طولانی برای چاپ کتاب ایجاد کرد. حتی در خلال این پیگیری ها متوجه شدم یک هنرمند و مدرس شناخته شده حوزه موسیقی مانع چاپ این مجموعه توسط چند ناشر شده است. چون این کتاب را با کتاب ردیف موسی معروفی در تضاد می دیده و صراحتا به من گفت که این کتاب ردیف موسی خان را تضعیف خواهد کرد. چون کارشناسی کتاب توسط آن ناشران به این هنرمند موثر موکول شده بود که این جواب منفی مانع از چاپ کتاب در آن سال ها شد. البته در نهایت، کتاب «روایت اول» به صورت ناشر مولف چاپ شده است.

این نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: اشتباهی که در این مدت در برخورد دوستان با این کتاب متوجه شدم این بود که همه فکر می‌کنند این کتاب همان ردیف معروفی است اما این اشتباه به جهت نام موسی معروفی است که روی جلد آمده و پیشینه این ردیف را نمی‌شناسند. به نوعی می شود اذعان کرد که این ردیف را می توان ردیف «درویش خان» نامید. ضمن اینکه این کتاب برای کسانی که علاقه‌مند به پژوهش درباره ردیف و روند شکل‌گیری و رشد آن هستند، می‌تواند سودمند باشد و کاری که من انجام دادم پژوهشی روی زندگی موسی معروفی و لطف الله مفخم پایان، تصحیح اشتباهات موجود در نسخه اصلی کتاب، انتقال به کوک‌های جدید و مضراب‌گذاری نت ها برای ساز تار بوده است.

وی در پایان تصریح کرد: این ردیف به تنهایی هنوز قابلیت آن را ندارد که به صورت مستقل به عنوان ردیف استفاده شود. باید پژوهش بیشتری درباره جمله بندی‌ها و رفع اشکالات آن انجام شود تا ابهامات کامل رفع شود. همین طور، در تلاشم که نسخه ای صوتی از آن تهیه کنم تا نتها مفهوم صوتی پیدا کنند و نغمات و ملودی‌های جدید به گوش ردیف دوستان و علاقه‌مندان موسیقی ایرانی برسد.

کد خبر 6096823 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • مهمترین هدفم در بازی سازی بالا بردن نام ایران در سراسر جهان است
  • «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی» بررسی می‌شود
  • سازمان اسناد ملی ایران به کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی کتاب هدیه کرد
  • آماده‌سازی و نشست خبری سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب
  • کتاب «خانه زیر آب و جوجه لاک پشت ها» منتشر شد
  • ترجمه عکس و متن «فصل‌های درون» منتشر شد
  • چاپ کتاب تصویری «همه‌ش مال جوجه باشه!» برای کودکان
  • بدرقه صدای خاطره‌انگیز رادیو به خانه ابدی
  • کتاب «ادب زندگی» منتشر شد
  • «روایت اول» از ردیف یک موسیقی‌دان مهم منتشر شد/خواندن یک قصه جالب