Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-08@13:53:20 GMT

رفتار آمريکا نشان از کار بزرگ ظريف و تيمش بود

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۵۴۶۰۸

رفتار آمريکا نشان از کار بزرگ ظريف و تيمش بود

خبرگزاري آريا - بوشهر- ايرنا - پايگاه خبري - تحليلي خليج فارس در پي اقدام ترامپ براي خروج امريکا از برجام مطلبي با عنوان `رفتار آمريکا نشان از کار بزرگ ظريف و تيمش بود` از عباس برزگرزاده دبير حزب نداي ايرانيان شعبه بوشهر را منتشر کرده است.

در ادامه اين مطلب آمده است:ترامپ رييس جمهوري آمريکا اعلام کرد که از برجام خارج مي شود در بدو امر چنين به نظر مي رسد که اين چه تعهدي بود که به همين راحتي قابل نقض است اما بايد گفت که موضوع به همين سادگي که مي نماياند نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در همه تعهدات اصل بر حسن نيت است و اين اصل يکي از مهمترين مباني حقوق بين الملل مي باشد، طوري که در همه نظامهاي حقوقي مورد پذيرش قرار گرفته و حتي در حقوق داخلي نيز چنين است.
در عرصه روابط بين الملل به دليل ضعف در تضمين قضايي اين امر بيشتر مورد تاکيد دکترين، رويه قضايي و دولت ها مي باشد که متاسفانه به شکل کم نظيري توسط رييس جمهوري آمريکا نقض شد و نمونه مشابه آن فقط توسط صدام حسين در پاره کردن معاهده الجزاير قابل تمثيل است.
نقض حسن نيت قطعا در مرجع حل اختلاف مورد توجه قرار خواهد گرفت چرا که در جاي جاي متن برجام به اين اصل اشاره شده و نهايتا موجب مسووليت بين المللي خواهد شد.
نکته مهمي که در اين يادداشت تمايل دارم به آن بپردازم استحکام قواعد حقوقي و تعهدات متقابل در برجام است. بديهي است که تدقيق در انعقاد تعهد، امري جدا از قدرت سياسي براي اجراي آن است. (اين يکي از خصائص حقوق بين الملل است که کمتر مورد توجه منتقدين قرار مي گيرد.)
در متن برجام دولت هاي طرف آن حسب اشعار مواد 18 تا 33 مکلف به لغو همه تحريم هاي هسته اي شدند که چنين امري با امضاي رييس جمهوري آمريکا، اتحاديه اروپا و شوراي امنيت محقق شد.
پس به واقع از اين حيث مشکلي در ايفاي حقوقي تعهدات وجود نداشت. مسئله اصلي، عدم وجود اراده و علاقه نسبت به معامله با ايران بود نه ايراد حقوقي در متن برجام. ايفاي دقيق تعهدات توسط ايران، بسته بودن منافذ حقوقي براي سوء استفاده آمريکا، شيوه حل و فصل اختلافات (مندرج در ماده 36 برجام که به استناد بند 3 ماده 52 منشور ملل متحد طرف اختلاف که براي مثال آمريکا باشد را از اعمال حق وتو محروم مي کند) و جميع شرايط هيچ گونه راه حقوقي براي آمريکا باقي ننهاد مگر اينکه به اين ننگ بين المللي متمسک شود که امري خلاف نزاکت بين المللي است و موجب وهن چهره آمريکا و همچنين مسئوليت بين المللي آن مي شود.
برجام يکي از معاهدات کم نظير در عرصه حقوق بين الملل است که پس از سالها مذاکره حاصل شد و از نمونه هاي مشابه آن مي توان به کنوانسيون حقوق درياها، پيش نويس مسئوليت بين المللي دولتها و کنوانسيون رم اشاره نمود که نشان از اهميت کار ظريف و همکاران ايشان در حقوق و روابط بين الملل است.
7212/6045
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۵۴۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی قوانین مزاحم حوزه کسب و کار در دستورکار است

به گزارش خبرگزاری مهر، بهزاد پور سید در همایش تأثیر متقابل حقوق بین‌الملل و حقوق داخلی در توسعه قوانین در گرگان گفت: باید قوانینی که مجلس برای تسهیل فضای کسب و کار و مهیا کردن زمینه‌های تولید تصویب کرده، شناسایی شود؛ البته در این بخش اقدامات خوبی در قوه قضائیه انجام شده است.

وی افزود: بخش‌هایی از قوانین مزاحم کسب و کار در قوه قضائیه و بخش‌هایی هم توسط خود دولت شناسایی شده تا در تعامل بین دولت و قوه قضائیه بتوانیم برای اصلاح این قوانین تلاش کنیم.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه گفت: تلاش ما در عدلیه این است که تا حد ممکن، تسهیل‌گر در امور کسب و کار باشیم و پرونده‌های قضائی و حقوقی مانع از تولید و کسب و کار نشوند.

تدوین پیش‌نویس مبارزه با تروریسم

پورسید همچنین در همایش تأثیر متقابل حقوق بین‌الملل و حقوق داخلی در توسعه قوانین که در دانشگاه آزاد اسلامی گرگان برگزار شد با اشاره با جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه گفت: گستردگی جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی به‌حدی است که در سطح جهانی هم دنیا فهمیده که این اقدامات با قواعد حقوق بین‌المللی هیچ انطباقی ندارد.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه افزود: در تعامل با دولت در حال بررسی اقدام حقوقی علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی هستیم.

وی گفت: همزمان با این تعامل در حال تدوین برخی پیش‌نویس‌ها مانند پیش‌نویس مبارزه با تروریسم هستیم که در صورت تصویب در مجلس، می‌تواند بخشی از خلاءهای قانونی را برطرف کند. این پیش‌نویس قادر است، برخی اقدامات دولت علیه رژیم جعلی اسرائیل را نیز ساماندهی کند.

پورسید گفت: در نظام حقوقی داخلی کشور و در ارتباطات بین‌المللی نیازمند توجه به اسناد و مصوبات بین‌المللی به‌ویژه اسناد مصوب سازمان ملل هستیم و برگزاری این همایش از نظر علمی گام مقدماتی خوبی برای این موضوع است تا بتوانیم حرکت حقوقی خود را به سمت نیازهای داخلی با توجه به اسناد بین‌المللی پیش ببریم.

کد خبر 6100551

دیگر خبرها

  • شناسایی قوانین مزاحم حوزه کسب و کار در دستورکار است
  • بخش‌هایی از قوانین مزاحم کسب‌ و کار شناسایی شده است
  • از مذاکره در تهران تا احیای برجام در واشنگتن؟!
  • افشای عمدی فایل صوتی ظریف به روایت سعید لیلاز /با خرابکاری در نطنز، این سایت چند ماه از کار افتاد /ایران زمین بازی را عوض کرده است
  • سعید لیلاز: افشای فایل صوتی ظریف، عمدی بود
  • افشاگری تازه؛ پخش فایل صوتی جنجالی ظریف، عمدی و برای پالس به آمریکا بود!
  • فیلم| آمریکا از برجام خارج شده است و به تعهدات خود عمل نکرده است
  • همکاری ایران و آژانس تحت تأثیر رویکرد و رفتار بی‌ثبات و متناقض آمریکا قرار نگیرد
  • فیش حقوقی جدید بازنشستگان صادر شد
  • واکنش ظریف به اعتراضات دانشجویی در آمریکا برای حمایت از فلسطین