Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سال تحصیلی ۹۷ـ۹۶ کم‌کم به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود البته سال تحصیلی تا پایان شهریورماه محاسبه می‌شود اما برای دانش‌آموزان به طور عادی، سال تحصیلی ۹ ماه است.

تا پایان اردیبهشت ماه درس‌ و تدریس به اتمام می‌رسد و پس از آن هم خرداد ماه، فصل امتحانات است؛ البته روند دوره ابتدایی کمی متفاوت‌تر است چرا که اصولاً دانش‌آموزان دبستانی تا پایان اردیبهشت‌ماه کتاب‌های درسی و ارزشیابی را به پایان می‌رسانند و دیگر در خرداد‌ماه کاری ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پی تعطیلات ناشی از بارش برف و سرما و آلودگی‌ هوا، امسال دانش‌آموزان تهرانی تعطیلات متعددی را تجربه کردند و این جریان باعث شد که آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کند که دبستان‌های تهران باید تا ۱۳ خرداد ماه دایر باشد.

* دانش‌آموزان اول تا پنجم ابتدایی در سال‌ تحصیلی‌جاری تا 9 خرداد مدرسه می‌روند

عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ۲۶ اسفند ماه سال گذشته درباره دایر بودن مدارس در سال تحصیلی جاری، گفت: «دانش‌آموزان اول تا پنجم ابتدایی برای جبران جاماندگی‌های آموزشی ناشی از تعطیلات آلودگی هوا و سرما تا 9 خرداد به مدرسه می‌روند و امتحانات هماهنگ پایه ششمی‌ها که هر سال از اول خرداد شروع می‌شد در سال تحصیلی جاری، پنجم تا سیزدهم خردادماه خواهد بود».

وی با بیان اینکه کلاس‌های جبرانی دانش‌آموزان رایگان است، افزود: «شورای مدرسه می‌تواند در خصوص افزایش ساعات درسی دانش‌آموزان برای جبران عقب‌ماندگی درسی ناشی تعطیلات تصمیم‌گیری کند».

* لزوم دایر بودن دبستان‌های تهران تا 13 خرداد

اما پس از تعطیلات نوروزی، تصمیمات مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران تغییر کرد و به زمان دایر بودن مدارس چند روز اضافه شد.

عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ۱۵ فروردین‌ماه امسال اظهار کرد: «در جهت اجرای ساعات آموزشی الزامی در دوره ابتدایی و به دلیل شرایط خاص شهر تهران و تعطیلات به وجود آمده ناشی از آلودگی هوا، فعالیت‌های آموزشی مدارس دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی جاری، حداقل تا 13 خردادماه برقرار هستند».

وی افزود: «زمان آموزش در دوره ابتدایی حداقل 925 ساعت در طول سال تحصیلی است، بنابراین تأکید می‌شود تمامی فعالیت‌های آموزشی مدارس دوره ابتدایی حداقل تا 13 خردادماه دایر باشند و باید تمام محتوای آموزشی کتاب‌های درسی ارائه شود».

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: «مدارس ابتدایی باید نسبت به ارائه برنامه‌های آموزشی و درسی و تعمیق فعالیت‌های یادگیری تا زمان اعلام شده اقدام کنند و از این تاریخ به بعد نیز نسبت به برگزاری برنامه جشن یادگیری و برنامه‌ریزی سال تحصیلی آینده اقدام کنند».

* تعطیلی دبستان‌ها در پایان اردیبهشت ماه تخلف است

نهم اردیبهشت‌ماه امسال، عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص زمان دایر بودن مدارس شهر تهران اظهار کرد: «به مدارس اعلام کردیم که آن تعداد روزهایی که به دلیل آلودگی هوا و برف و سرما تعطیل بودند را باید جبران کنند و بر این اساس مدارس ابتدایی تا ۱۳ خرداد ماه دایر هستند».

وی در واکنش به این جمله که برخی مدارس عنوان می‌کنند کتاب درسی را تا پایان اردیبهشت‌ماه تمام می‌کنند، گفت: «فقط کتاب تمام کردن که مطرح نیست بلکه دانش آموزان تربیت‌های دیگر هم در مدرسه دارند؛ ضمن اینکه دایر بودن مدارس مصوبه شورای معاونان و شورای برنامه‌ریزی تهران است».

باقری با بیان اینکه تا پایان خرداد ماه، زمان آموزش است، افزود: «در گذشته نیز دانش‌آموزان در تابستان تعطیل بودند و یادمان نرود که خرداد ماه هنوز جزو بهار است».

وی تصریح کرد: «قطعاً کلاس‌های دبستانی‌ها از پایه اول تا پنجم باید در هفته اول خرداد ماه دایر باشد و پایه ششمی‌ها که امتحانات هماهنگ استانی دارند، کلاس‌های‌شان در کنار امتحانات دایر است».

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: «اگر مدرسه‌ای به دستورالعمل ارسالی در خصوص دایر بودن مدارس توجه نکند، تخلف کرده و با آن برخورد می‌شود».

*  دبستانی‌ها در صورت «پایان یافتن کتاب و ارزشیابی» در خرداد به مدرسه نمی‌روند

اما مسئله اینجاست که بعد از مصاحبه‌های متعدد مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره دایر بودن مدارس تا ۱۳ خرداد ماه و برخورد با مدیرانی که با این موضوع توجه نکنند، ۲۴ اردیبهشت ماه سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی اعضای شورای معاونان ومدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران، اعلام کرد: «باتوجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان، در دوره ابتدایی اگر تدریس کتاب ها و ارزشیابی تا پایان اردیبهشت ماه به پایان برسد، نیازی نیست دانش آموزان در خرداد ماه در مدرسه حضور پیدا کنند». 

به عبارت دیگر، این صحبت آقای وزیر، خط قرمزی بر تمام خط و نشان‌های اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران مبنی بر برخورد با «متخلفان تعطیل‌کننده مدارس تا پایان اردیبهشت» بود.

باید گفت که وزارت آموزش و پرورش با این نوع رفتار که طی بخشنامه و گفت‌وگو با رسانه، سیاستی را اعمال کرده و بر آن پافشاری می‌کند و درست در زمان اجرا، سیاست خود را تغییر می‌دهد، نگرش مردم را نسبت به برنامه‌های اجرایی خود نیز تغییر خواهد داد. 

شاید بتوان گفت دیگر هیچ‌کس به بخشنامه‌ها و صحبت مسئولان اعتماد نخواهد کرد و این موضوع، ضرر سختی را متوجه دستگاه تعلیم و تربیت خواهد ساخت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۵۴۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر تقویم آموزشی مدارس؛ امسال مدارس از شهریور باز می‌شوند؟

معاون شورای‌عالی آموزش و پرورش درباره تغییر تقویم آموزشی و احتمال آغاز فعالیت مدارس از شهریورماه در سال‌های آینده توضیحاتی داد.

به گزارش تسنیم، تغییر تقویم آموزشی مدارس (زمان آغاز و پایان سال تحصیلی) از موضوعاتی است که دستخوش سیاست‌گذاری‌های متفاوت بوده است.

با وجود تجربه شکست‌خورده دهه ۷۰ برای آغاز سال تحصیلی از اول شهریورماه، یک‌بار دیگر این موضوع در دستور کار مجلس شورای اسلامی و وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است!

پیش از این بازگشایی مدارس از شهریور منجر به نارضایتی والدین و حتی کاهش میزان یادگیری دانش‌آموزان به‌دلیل گرمای هوا شده بود، در نهایت مجلس شورای اسلامی سال ۷۶ به موضوع ورود و با قانون‌گذاری زمان آغاز سال تحصیلی را از اول مهر ماه تعیین کرد.

هم‌اکنون پرونده این موضوع یک بار دیگر باز شده است، اما باید به این نکته مهم دقت کرد که بازگشایی مدارس تمام کشور از اول شهریور ماه قطعاً باعث ایجاد مشکلاتی برای والدین، دانش‌آموزان و معلمان و در نهایت نارضایتی آن‌ها خواهد شد ازاین‌رو در صورت تصویب باید آن را برای مناطق خاصی از کشور اجرا کرد.

در همین ارتباط موسی‌الرضا کفاش؛ معاون دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: موضوع تقویم آموزشی مدارس سال‌هاست که مطرح بوده است و اقلیم‌های مختلف در کشور با تفاوت دمای بسیار، بازنگری در تقویم آموزشی مدارس را مطرح کرده‌اند.

وی افزود: سال ۷۶ مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای، زمان بازگشایی مدارس سراسر کشور را اول مهر، پایان سال تحصیلی را پایان اردیبهشت و زمان برگزاری امتحانات را خرداد ماه تعیین کرد و وزارت آموزش و پرورش مکلف به رعایت مصوبه مجلس به‌عنوان قانون کشور است.

کفاش ادامه داد: اخیراً ۲۷ نفر از نمایندگان مجلس، طرحی را برای مدیریت زمان آموزش و تغییر تقویم آموزشی در کشور ارائه کرده‌اند، این طرح در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

معاون دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش گفت: طرحی که نمایندگان مجلس ارائه کردند و در شورای‌عالی آموزش و پرورش بررسی و تأیید شد، چندین بند دارد که در یک بند به زمان آغاز و پایان سال تحصیلی اشاره می‌کند همچنین اختیاراتی به شورای‌عالی آموزش و پرورش استان‌ها، مناطق آموزش و پرورش و مدارس برای تصمیم‌گیری درباره شناور شدن آغاز و پایان سال تحصیلی، برنامه هفتگی و تعطیلات فصلی ارائه می‌کند.

امسال مدارس از شهریور باز می‌شوند؟

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا در ۱۴۰۳ زمان آغاز سال تحصیلی از اول شهریور است؟» افزود: این طرح فعلاً در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب شده است و باید در صحن علنی مجلس نیز تصویب شود بنابراین فعلاً نمی‌توانیم بگویم که زمان بازگشایی مدارس تغییر کرده است.

کفاش در پاسخ به این پرسش که «آیا ممکن است در سال‌های آینده زمان آغاز سال تحصیلی تغییر کند و به شهریور منتقل شود؟»، ابراز کرد: آغاز سال تحصیلی از شهریور در قالب چارچوبی است که شورای‌عالی آموزش و پرورش باید آن را تصویب کند و این احتمال وجود دارد که سال تحصیلی زودتر آغاز شود.

معاون دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش درباره اینکه «آغاز سال تحصیلی از مهر ماه به‌عنوان یک نوستالژی در اذهان شهروندان حک شده است، علاوه بر این تغییر زمان آغاز سال تحصیلی ممکن است خانواده‌ها را دچار مشکل کند.»، گفت: تغییر تقویم آموزشی به‌دلیل اقلیم‌های متفاوت در کشور مطالبه آموزش و پرورش است از سوی دیگر سال‌هاست شهروندان زمان آغاز سال تحصیلی را از مهر ماه می‌دانند، این موضوعات در تصمیم‌گیری و تدوین چارچوب‌ها مدنظر خواهد بود و با در نظر گرفتن تمام مسائل به‌دنبال شناور بودن زمان آغاز سال تحصیلی هستیم.

دیگر خبرها

  • آغاز اجر‌ای طرح اتصال مدارس خوی به شبکه فیبر نوری 
  • سرانه وخیم آموزش و پرورش اردبیل جبران شود
  • تغییر تقویم آموزشی مدارس؛ امسال مدارس از شهریور باز می‌شوند؟
  • این افراد معلم می‌شوند
  • آغاز سال تحصیلی از مهر به شهریور تغییر می‌کند؟!
  • تحویل ۴۵۰ کلاس درس به آموزش و پرورش استان اصفهان
  • استخدام نخبگان قرآنی به عنوان معلم از مهر امسال
  • بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان شیر دریافت می‌کنند
  • جای‌گذاری ۴۵ قفسه کتاب کانون پرورش فکری در مدارس ۱۰ استان
  • تعطیلی برخی مدارس در استان کرمان