Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-05-05@20:49:56 GMT

ارتباط میان چپ دست بودن و وزن کم

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۵۶۷۴۸

یک تیم متشکل ازمحققان کشورهای فنلاند، هلند و ژاپن معتقدند که ارتباطی بین چپ دست بودن و وزن کم نوزادان در هنگام تولد وجود دارد.

به گزارش صدای ایران، و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، تحقیقات پیشین ارتباط احتمالی میان چپ دست بودن و وزن کم نوزادان هنگام تولد را نشان می‌داد.

مطالعات جدید انجام شده گویا این است که چپ یا راست دست بودن نوزاد پیش از تولد مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هنگام سونوگرافی جنین در 10 هفتگی، پزشکان متوجه می‌شوند که جنین برای یکی از انگشتان شست خود برتری بیشتری قائل است.

محققان در این تحقیق جدید به دنبال جمع آوری شواهد بیشتری در خصوص وزن هنگام تولد جنین و ارتباط آن با راست دستی و چپ دستی جنین بودند. برای این منظور، آنها مجموعه داده‌هایی از کشورهای هلند و ژاپن را جمع آوی کردند.

با توجه به اینکه تحقیقات پیشین نشان داده است که چپ دستی در دوقلوها و سه قلوها بیشتر رایج است، محققان تصمیم گرفتند تا در این مطالعه بیشتر بر روی سه قلوها تمرکز کنند. بعد از انتخاب سه‌قلوهایی که در هفته سی وسوم حاملگی متولد شده‌اند (در انسان دوره بارداری طبیعی حدود ۳۸ هفته از زمان بارور شدن طول می‌کشد) ، محققان حدود 947 سه‌قلو از هلند و 1305 نوزاد سه‌قلو در ژاپن را مورد بررسی قرار دادند.

محققان دریافتند که میانگین وزن نوزادان چپ دست و راست دست متفاوت است. متوسط وزن نوزادان هلندی چپ دست 1.79 کیلوگرم و نوزادان هلندی راست دست 1.903 کیلوگرم بود.

این نتایج برای نوزادان ژاپنی نیز صدق می‌کرد. وزن نوزادان چپ دست 1.599 کیلوگرم و وزن نوزادان راست دست 1.727 کیلوگرم بود. محققان اظهار داشتند که سن مادر یا ترتیب تولد نوزاد تاثیری بر نتایج تحقیق نداشت.

محققان متوجه شدند که نوزادان چپ دست در شروع فعالیت‌های حرکتی خود مانند نشستن، چهار دست و پا رفتن و ایستادن آهسته‌تر عمل می‌کنند.

محققان گفتند که چپ دست بودن تنها عامل کم وزنی نوزادان هنگام تولد نیست زیرا تحقیقات پیشین نشان داده‌اند که وراثت نیز نقش مهمی ایفا می‌کند، به عنوان مثال، افراد چپ دست بیشتر احتمال دارد که فرزندان چپ دست داشته باشند.

البته همچنان ابهاماتی در این مطالعه وجود دارد به عنوان مثال دلیل اینکه چرا حدود 10 درصد جامعه چپ‌ دست متولد می‌شوند هنوز مشخص نشده است.

این مطالعه در مجله " Proceedings of the National Academy of Sciences" منتشر شد.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: تولد نوزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۵۶۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوبت به تست مهدی ترابی در پست جدید رسید

آفتاب‌‌نیوز :

پرسپولیس در شرایطی به قائمشهر خواهد رفت که هر نتیجه‌ای غیر از برد مقال تیم جان گرفته ساکت الهامی می‌تواند به منزله از دست رفتن قهرمانی باشد چرا که بازی‌های بعدی استقلال روی کاغذ تا حدودی راحت‌تر از دیدار‌های باقی‌مانده سرخ‌ها به نظر می‌رسد.

به هر حال پرسپولیس در این بازی حساس امید عالیشاه را به‌خاطر محرومیت ناشی از کارت قرمز در اختیار ندارد و دوباره اوسمار با این چالش مواجه خواهد شد که از کدام بازیکن در پست مهاجم سایه یا بازیکن آزاد پشت مهاجم نوک استفاده کند؛ بازیکنی که هم نیم فضا‌ها را بشناسد و در آن‌ها جابه‌جا شود و توپ بگیرد هم آنقدر خلاق و پا به توپ باشد که برای خودش و دیگر هم‌بازیانش موقعیت گل ایجاد کند یا در مناطق استراتژیک از حریف خطا بگیرد.

عالیشاه در این فصل و به‌خصوص در نیم فصل دوم در این پست جا افتاده، اما هر وقت که از زمین بیرون رفته یا در میدان حضور نداشته پرسپولیس برای آن پست با مشکل مواجه بوده چرا که وحید امیری که غالبا به جای او در آن پست بازی کرده از فرم ایده‌آلش فاصله داشته و یکی، دوباری هم که محمد خدابنده‌لو در آن پست بازی کرده کارایی لازم را نداشته است.

با این حساب شاید لازم باشد که اوسمار از ترابی در آن منطقه استفاده کند. ترابی در دوره سرمربیگری یحیی گل‌محمدی در آن پست به میدان رفته و با توجه به خلاقیت و حرکات پا به توپش شاید در این منطقه نسبت به کانال‌های کناری برای تیم خود مفیدتر باشد. در عین حال اگر ترابی به مرکز زمین بیاید اوسمار می‌تواند از امیری یا صادقی به‌عنوان وینگر راست استفاده کند.

به نظر می‌رسد این جابه‌جایی برای پرسپولیس مزیت بیشتری خواهد داشت چرا که ترابی احتمالا کیفیت بهتری به‌عنوان بازیکن آزاد ارائه می‌کند ضمن اینکه وحید امیری هم در دقایقی که در میدان بوده نشان داده به‌عنوان وینگر کارایی بیشتری دارد و البته سعید صادقی نیز در جناح راست بازیکن موفق‌تری بوده و می‌تواند با دانیال اسماعیلی‌فر زوج‌سازی کند.

منبع: ورزش سه

دیگر خبرها

  • نوبت به تست مهدی ترابی در پست جدید رسید
  • پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان امیریه دامغان برگزار می‌شود
  • نقش ماما در سلامت زنان و نوزادان
  • تدوین برنامه مراقبت از راه دور نوزادان نارس بعد ازترخیص در اصفهان
  • نوبت به تست ترابی در پست جدید رسید
  • معادله تورمی بازدهی سهام
  • سمت راست سرتان درد می‌کند؟ این چند روش را امتحان کنید
  • ارتباط گُرگرفتگی زنان یائسه با سلامت مغز
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: ارتباط بین روده و مغز!
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: کاوش در ارتباط بین روده و مغز!