Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-29@13:59:10 GMT

جزئیات توافق عربستان و امارات درباره جنوب یمن

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۵۷۰۸۲

جزئیات توافق عربستان و امارات درباره جنوب یمن

به گزارش جهان نيوز به نقل از العالم، عربستان و امارات مدعی‌اند برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری، به یمن حمله کرده‌اند اما اکنون در چهارمین سال جنگ، خبرها از تقسیم جنوب این کشور میان ریاض و ابوظبی حکایت می‌کند.
منابع آگاه سیاسی اعلام کردند که «خالد بحاح» نخست‌وزیر مستعفی یمن که از حامیان نیروهای امارات به شمار می‌رفت، در آستانه تکمیل اسامی وزرایش در دولت آتی در عدن (جنوب) و جایگزین کردن این دولت به جای دولت «بن دغر» است؛ دولتی که تحت حمایت ریاض است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پایگاه خبری « الصحافة الیمنیة» در گزارشی اختصاصی به نقل از این منابع نوشت: امارات، به ریاض ابلاغ کرده که نیروهایش را از جزیره «سقطری» تنها در مقابل انحلال دولت «بن دغر» و اعلام نخست‌وزیری مجدد خالد بحاح که همسو با امارات است، خارج خواهد کرد.

منابع رسانه‌ای نیز اعلام می‌کنند که بحاح طی چند روز گذشته، تماس‌های گسترده‌ای با شخصیت‌های جنوبی همسو با سیاست‌های امارات در داخل و خارج از یمن برقرار کرده است و خواستار ارائه رزومه‌ها و بیوگرافی‌های آنها شده و اعلام کرده که نتیجه را به آنها ابلاغ خواهد کرد.

گفته می‌شود که امارات با عربستان توافق کرده است که اداره جزیره سقطری به مدت پنج سال به ریاض واگذار شود و پس از آن به امارات بازگردد. امارات برای خروج از بحران کنونی در سقطری به این توافق روی آورده و ضمن اینکه بر اساس این توافق دولت بن دغر (مورد حمایت عربستان) نیز منحل می‌شود و سیطره کامل استانهای جنوبی به دولتی واگذار خواهد شد که کاملا همسو با امارات و به دور از سیاست‌های حزب «الاصلاح» در جنوب است.

از سوی دیگر حمایت نظامی امارات از نیروهای نخبه سقطری که بر کلیه تاسیسات حیاتی این جزیره پس از خروج نیروهای اماراتی سیطره یافته‌اند، ادامه خواهد داشت و همین امر می‌تواند به بازگشت امارات به این جزیره کمک کند.
در چنین شرایطی بود که دولت بن دغر ناگهان اعلام کرد که بحران با امارات به پایان رسیده و پس از خروج بن دغر از جزیره سقطری و عزیمتش به ریاض، سفیر عربستان در عدن نیز وارد این جزیره شد. یکشنبه پیش، کمیته نظامی عربستان برای بار دوم وارد سقطری شد و نشستی را با دولت بن دغر برگزار کرد و پس از آن پایان بحران وبازگشت آرامش به سقطری اعلام شد.

امارات که عضو اصلی ائتلاف عربستان سعودی در جنگ علیه یمن به شمار می‌رود، همصدا با ریاض در ابتدای حمله به یمن مدعی بود، جنگ برای بازگرداندن قدرت به «دولت قانونی» یمن یعنی «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری است.

اختلافات بین دولت مستعفی و فراری یمن و امارات به عنوان دومین کشور بزرگ عضو ائتلاف عربی علیه یمن، از یک سال قبل به دنبال اقدام «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن مبنی بر عزل  «عیدروس الزبیدی» استاندار عدن و وابسته به امارات، تشدید شد.چند هفته پیش اخباری درباره اقدام نظامیان اماراتی در اشغال فرودگاه جزیره سقطری و اخراج نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن منتشر شد.

موقعیت منحصر به فرد و راهبردی جزیره سقطری، در کنار مساحت بزرگ آن در دل دریای عرب و بهره‌مندی از طبیعت زیبا و بکر، امارات را برای اشغال آن و تبدیل این جزیره به مکان سیاحتی و ساخت پایگاه نظامی وسوسه کرد و در نهایت نیز توانست با چانه‌زنی و بهانه‌تراشی، امتیازهای لازم را از ریاض و دولت مستعفی یمن بگیرد.   پیام رسان سروش پیام رسان ایتا پیام رسان بله اینستاگرام

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۵۷۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز اعلام کرد که وزیر امور خارجه آمریکا قرار است طی سفری دو روز به عربستان با شرکت در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض با شرکای منطقه‌ای خود درباره تحولات منطقه و آتش بس در غزه رایزنی کند.

وزارت خارجه آمریکا روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور در یک سفر دو روزه طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که قرار است وزیر امور خارجه آمریکا در سقر دو روزه قریب الوقوع به عربستان سعودی طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری با شرکت در نشستی با شرکای منطقه‌ای خود مسئله آتش بس در نوار غزه و مذاکرات بر سر آزادی اسرای اسرائیلی را از نزدیک رایزنی و بررسی کند.

پایگاه خبری النشره لبنان به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد که در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که «سفر آتی بلینکن به ریاض بر سر ارائه تضمین‌هایی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تمرکز خواهد داشت.»

در این بیانیه تاکید شده است که «وزیر خارجه آمریکا در نشست ریاض درباره موضوعات اساسی منطقه از جمله تحولات منطقه و تلاش برای برقراری صلح و امنیت منطقه‌ای و تشکیل دولت مستقل فلسطینی با هدف تضمین امنیت اسرائیل با شرکای منطقه‌ای خود دیدار و رایزنی خواهد کرد.»

به گزارش رویترز بلینکن قرار است روز یکشنبه با سفر به عربستان سعودی با وزیران شواری همکاری خلیج فارس و همچنین در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض دیدار و رایزنی کند.

گفتنی است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در ابتدای این هفته به عربستان سعودی، اردن و سرزمین‌های اشغالی سفر خواهد کرد.

کد خبر 6090416

دیگر خبرها

  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • دیدار وزیران خارجه عربستان و آمریکا در ریاض
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • سفر معاون امیرعبداللهیان به ریاض
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • تاکسی هوایی امارات تا پایان 2025 به راه می افتد
  • رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد
  • فیلیپین توافق بر سر آبهای مورد مناقشه با چین را رد کرد