Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@07:28:21 GMT

وزارت خارجه ترکمنستان: سفر به ايران سازنده بود

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۶۱۶۲۱

وزارت خارجه ترکمنستان: سفر به ايران سازنده بود

خبرگزاري آريا - عشق‌آباد - ايرنا - وزارت امور خارجه ترکمنستان نتايج و دستاوردهاي سفر اخير هيات عاليرتبه سياسي و اقتصادي اين کشور به تهران را در راستاي تقويت روابط دو کشور مثبت و سازنده اعلام کرد.

به گزاش خبرنگار ايرنا از عشق آباد ، وزارت خارجه ترکمنستان امروز چهارشنبه با صدور بيانيه اي مطبوعاتي با تشريح نتايج سفر هيات سياسي و اقتصادي اين کشور به تهران نوشت: اين سفر نتايجي مثبت و سازنده براي بررسي مسائل مرتبط در جهت تقويت همکاري‌هاي راهبردي دو کشور داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«رشيد مردوف» معاون کابينه وزراء (معاون رئيس جمهور) و وزير امور خارجه ترکمنستان در راس يک هيات بلند پايه سياسي و اقتصادي از تاريخ 22 لغايت 23 ارديبهشت ماه 1397 به جمهوري اسلامي ايران سفر کردند.
وزير خارجه ترکمنستان که رياست کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي طرف ترکمني را نيز بر عهده دارد، در اين سفر دو روزه با برخي از مقامات عالي جمهوري اسلامي ايران شامل رئيس جمهوري، رئيس مجلس شوراي اسلامي، رئيس دفتر رئيس جمهور، وزير امور خارجه، مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل، وزراي نفت و راه و شهرسازي ديدار و در خصوص مسائل روابط و همکاري‌هاي دوجانبه به خصوص دستاوردها، اسناد امضاء شده، توافقات صورت گرفته در جريان سفر اخير «حسن روحاني» رئيس جمهوري اسلامي ايران به عشق‌آباد و نيز برخي منطقه‌اي و بين‌المللي مورد علاقه دو طرف، بحث و تبادل نظر نمودند.
همچنين برخي از مقامات سياسي و اقتصادي هيات همراه وزير امور خارجه ترکمنستان با همتايان ايراني خود به خصوص با وزير صنعت، معدن و تجارت، رئيس سازمان توسعه و تجارت، معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل، معاون بانک مرکزي، معاون وزير نيرو، معاون وزير راه و شهرسازي و رييس هيات مديره و مديرعامل شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران و غيره ديدار و در رابطه با مسائل دو جانبه مذاکره کردند.
در بخش ديگر بيانيه مطبوعاتي دستگاه سياسي خارجي ترکمنستان آمده‌است که در جريان سفر هيات مذکور دولت اين کشور به جمهوري اسلامي ايران طيف وسيعي از مسائل در ارتباط با روابط و همکاري‌هاي بين «عشق‌آباد» و «تهران» از جمله چگونگي توسعه و گسترش مناسبات و تعاملات همه جانبه، چگونگي افزايش مبادلات تجاري، بهره‌برداري موثر از ظرفيت‌هاي تجارت مرزي، همکاري در زمينه صنعت حمل و نقل و ترانزيت کالا، اجراي مشترک طرح‌هاي کلان زيربناي اقتصادي، صنعتي، نفت و گاز و پتروشيمي، حمل و نقل و ترانزيت کالا، دالان‌هاي حمل و نقلي و نيز ساير طرح‌هاي آينده‌دار که با هدف تقويت همکاري‌هاي استراتژيک بين دو کشور به اجرا گذاشته مي‌شوند، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و توافقاتي نيز در اين زمينه حاصل شد.
اين گزارش مي‌افزايد که در جريان اين مذاکرات طرفين بر علاقه‌مندي مشترک جهت توسعه و گسترش هر چه بيشتر مناسبات همه جانبيه بين «عشق‌آباد» و «تهران» از جمله در زمينه‌هاي تجاري، اقتصادي، حمل و نقل، سوخت و انرژي، نيرو و آب تآکيد کردند و در پايان اين مذاکرات دو پروتکل همکاري در بخش انرژي برق و نيز حمل و نقل ريلي توسط مقامات مربوطه ترکمنستان و جمهوري اسلامي ايران امضاء شد.
وزارت خارجه ترکمنستان در بخش ديگر اين بيانيه مطبوعاتي نوشته است در آينده نزديک اجلاس کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي بين ترکمستان و جمهوري اسلامي ايران در عشق‌آباد برگزار مي شود.
آساق**ج.غ**1663**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۶۱۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است

به گزارش جماران؛ وزیر امور خارجه امروز درباره سفرش به گامبیا برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری اسلامی و رایزنی‌اش با همتای مصری گفت که تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل ‌کشی در غزه جدی‌تر شده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که بامداد امروز (شنبه)  ۱۵ اردیبهشت ماه برای شرکت در پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی در رأس هیأتی وارد بانجول پایتخت گامبیا شد، در این باره عنوان کرد: به منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان‌ همکاری اسلامی به گامبیا در غرب قاره آفریقا سفر کردم. ‌شعار این دوره از اجلاس «ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفت‌وگو‌ درباره توسعه پایدار» است. 

 

 

‌وی در این باره در شبکه اجتماعی اکس نوشت: در بانجول علاوه بر سخنرانی و تبیین مواضع کشورمان در نشست عالی، با دیگر وزرای خارجه و مقامات کشورهای اسلامی بر مباحث توسعه پایدار کشورهای اسلامی، بررسی چالش‌های جهان اسلام به ویژه موضوع فلسطین و وضعیت جاری در غزه تمرکز داریم. 

️ وزیر خارجه اضافه کرد: توسعه روابط با کشورهای قاره آفریقا با بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی چندجانبه از دیگر اولویت‌های این سفر است.

دیگر خبرها

  • نگاه ویژه ایران به توسعه همکاری با آفریقا
  • دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اندونزی
  • امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا
  • ملاقات وزرای خارجه ایران و مصر ‌در گامبیا
  • دیدار وزرای خارجه ایران و مصر در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی
  • تثبیت جایگاه ایران در منطقه پس از «وعده صادق»
  • لفاظی وزیر دفاع انگلیس در واکنش به تحریمش از سوی ایران
  • رایزنی وزیرخارجه استونی درباره کشتی توقیفی در ایران
  • امیرعبداللهیان: همه خدمه کشتیِ توقیف‌شده را با نگاه انسانی آزاد کرده‌ایم