Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@17:10:35 GMT

رود مرزی ارس با کاهش شدید حجم آب روبرو است

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۶۶۳۶۴

رود مرزی ارس با کاهش شدید حجم آب روبرو است

به گزارش خبرنگار مهر، اصغر سلیمان زاده عصر چهارشنبه در نشست تخصصی بررسی منابع آبی استان اردبیل افزود: خشکسالی چند سال اخیر، کاهش شدید بارندگی، برداشت بی رویه آب در دو سوی مرز و... از مهمتربن دلایل کاهش منابع آبی این رودخانه است.

وی طول رودخانه مرزی ارس را بیش از هزار کیلومتر برشمرد و تاکید کرد که ۴۶۰ کیلومتر از مسیر این رودخانه به عنوان مرز مشترک استان های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل با کشور جمهوری آذربایجان شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل سهم این استان از رودخانه ارس را ۹۰ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان برشمرد و یادآور شد: منابع آبی و بستر رود به صورت مشترک مورد بهره برداری کشور آذربایجان و استان اردبیل قرار می گیرد.

وی کاهش منابع آبی را در تمام حوزه ها مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: هم اکنون با بحران شدید منابع آب زیرزمینی روبرو هستیم چنانچه ذخایر آب پنج سال آینده دشت اردبیل مصرف شده که رقم بسیار تامل برانگیزی است.

سلیمان زاده با اشاره به کسری ۶۳۲ میلیون مترمکعبی منابع آب زیرزمینی ادامه داد: به دلیل مصرف بالای منابع زیرزمینی با خطر فرونشست دشت اردبیل مواجه هستیم که این خطر باید جدی گرفته شود.

وی دشت اردبیل را جزو ۳۵۵ دشت ممنوعه کشور برشمرد و کاهش بارش‌ در طی سال‌های اخیر، برداشت بی‌رویه، حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت‌های اضافه از چاه‌ها برای مصارف کشاورزی را از جمله مهمترین عوامل کاهش ذخایر دشت اردبیل عنوان کرد.

کد خبر 4299000

منبع: مهر

کلیدواژه: آب منطقه ای اردبیل رود ارس بوشهر کرمانشاه ماه مبارك رمضان شیراز گرگان شهرکرد خرم آباد بارش باران برجام اشتغال خطبه های نماز جمعه مشهد بیرجند یاسوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۶۶۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رگبار، رعد و برق، وزش باد شدید

مهدی مهرور گفت: تحلیل آخرین الگوهای پیش یابی حاکی از تقویت موج ناپایدار و سامانه تندری از جمعه تا شنبه در منطقه البرز مرکزی است که به موجب آن به ویژه در ارتفاعات رخداد رگبار ساعتی و رعدوبرق ، وزش باد شدید مورد انتظار است.   وی در ادامه اثر مخاطره این سامانه را آب گرفتگی معابر و اختلال در ترددهای جاده ای ، ریزش سنگ و رانش کوه ( واریزه ) بالا آمدن آب رودخانه ها و مسیل های فصلی عنوان كرد.   مهرور توصیه کرد: شهروندان البرزی از ترددهای غیر ضروری در ارتفاعات و جاده های کوهستانی و نیز در سطح شهر و از توقف و برپایی چادر در حاشیه و بستر رودخانه ها و مسیل های فصلی و دامنه کوه ها خودداری کنند.   وی از کوهنوردان خواست از هر گونه صعود به قلل استان خودداری کنند. باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • رگبار، رعد و برق، وزش باد شدید
  • هواشناسی استان اردبیل هشدار سطح نارنجی صادر کرد
  • اردبیل بارانی می‌شود
  • کشف مواد مخدر شیشه در مرز ارومیه
  • هشدار جدی آبگرفتگی و وقوع سیلاب در رودخانه‌های کردستان
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در چهارمحال و بختیاری
  • کشف ۳۰ کیلوگرم موادمخدر شیشه در مرز ارومیه
  • شاخص کل بورس تهران با کاهش روبرو شد
  • رفع تصرف ۵۵ هکتار از بستر زرینه‌رود
  • فعالیت امواج بارشی و وزش باد شدید از اواخر وقت امروز در آذربایجان‌غربی