Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@12:28:39 GMT

آداب روز خواستگاري

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۷۰۹۳۶

آداب روز خواستگاري

خبرگزاري آريا -

خداوند لبخند زد و دختر آفريده شد! اخيرا کلاغا خبر رسوندند که تو خونه بابا قانوني هياهويي بپا شده! اعضاي خونه دارند تدارک يک مهموني بزرگ را مي بينند، از خدا پنهون نيست از شمام پنهون نباشه که ميخواد واسه دختر دُردونه باباقانوني خواستگار بياد. صنم دختر عزيز و نازدونه بابا قانوني که پيشه معماريو براي خودش انتخاب کرده و تازه پا به عرصه علم و دانش گذاشته، مورد توجه شازده پسري قرار گرفته که مي‌خواد کاخ آرزوهاشو با اين دختر خوشگل خونواده ما بنا کنه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما که بخيل نيستيم و آرزوي خوشبختي همه دختر و پسرا رو داريم ولي راستشو بخواين خيلي هم نگرانيم، چرا که اين اولين باريه که خانواده قانوني ما در خونشونو به روي خواستگار باز کرده.
از قديم شنيده ايد که ميگن «دختر برکت زندگي، دلسوز مادر و غمخوار پدره». حتما اينم شنيديد که پدرو مادرا ميگن «ما جز خوشبختي بچه مون هيچي نمي خوايم.» من که خيلي شنيدم! راستشو بخواين خونواده هاي زيادي هم ديدم که دستي دستي دخترشونو سوار کالسكه خوشبختي که چه عرض کنم سوار فرغون بدبختي مي کنند و با يه هول کوچيک دختر عزيزشونو به ورطه سياهي راهي مي کنند، حتما الان مي پرسيد چه‌جوري ميشه که پدرومادري که يه عمر واسه تربيت بچه شون زحمت کشيدن بخوان همچين کاري بکنن؟! خب من الان به شما ميگم.
همه چيز از روز خواستگاري شروع ميشه! روزي که قراره تصميمي به وسعت يه عمر گرفته بشه، تصميمي که به‌واسطه اون تو غم و شادي يکي ديگه سهيم ميشي و همراه و هم قدمي براي خودت انتخاب مي‌کني. اين روز خيلي مهمه اما آيا تا حالا از خودتون پرسيديد که چه‌جوري بايد خودمونو براش آماده کنيم؟ به چه چيزهايي بايد توجه کنيم؟ چه‌جوري به دخترمون براي گرفتن تصميم ازدواج کمک کنيم؟ حقيقت اينه که خيلي از اين ازدواج‌هايي که به طلاق منجر شدن شايد اگه تو اون روز سرنوشت‌ساز يک‌سري چيزهاي کوچيک در نظر گرفته مي شد هيچ وقت اتفاق نمي افتاد که بخواد به همچين پايان تلخي ختم بشه!
خب ما نتونستيم دست روي دست بگذاريم، به‌خاطر همين به‌سراغ روانشناس جناب آقاي دکتر مهدويان اومديم تا در يک گپ صميمانه، سوالات خودمونو از ايشون بپرسيم.
آقاي دکتر به‌نظر شما شازده سوار بر اسب چه ويژگي هايي بايد داشته باشد که باباقانوني قصه ما سيندرلاي نازپرورده خودش را سوار بر ارابه خوشبختي اش بکند؟
توجه شما رو به يک‌سري مشخصه هاي اصلي جلب مي کنم که بايد آنها را هم در فرزند خودمان و هم در مورد خواستگار درنظر بگيريم، شکل‌گيري اين مشخصه ها در واقع پيش‌شرط‌هاي ورود به ازدواج هستند. مشخصه اول، داشتن «ثبات رواني» است. بدين معني که فرد قابل پيش‌بيني باشد، فردي که ثبات رواني ندارد رفتارهايي انجام مي دهد که ما انتظارش را نداريم، اگر ما بتوانيم رفتار فردي را پيش‌بيني کنيم مي‌توانيم حدس بزنيم از چه چيزي ناراحت و از چه چيزي خوشحال مي شود. مشخصه مهم ديگر اين‌است که هر کدام از طرفين به حقوق و تعهدات خود واقف باشند، زندگي متاهلي مسئوليت‌هايي براي ما ايجاد خواهد کرد، کسي که نمي تواند صبح‌زود برخيزد و به سرکار رود قطعا آمادگي لازم براي ازدواج را ندارد والدين بايد سعي کنند از کودکي به فرزندان خود مسئوليت انجام يک‌سري کارها را بدهند. شرط اساسي و مهم ديگر، داشتن استقلال رواني-عاطفي-اقتصادي-اجتماعي است. فردي که به پختگي رواني رسيده است مسلما به‌راحتي تحت‌تاثير جريانات اطرافيان قرار نمي‌گيرد، مستقل شدن به خانه جدا گرفتن نيست بلکه به‌معناي توانايي گرفتن تصميمات جداگانه است. اين عوامل پيش نياز ورود به ازدواج است.
وقتي خواستگار مي آيد پدرها چه کنند؟
از پدرها مي خواهم با ذهني باز و بدون هرگونه پيش‌داوري پذيراي خواستگار باشند، بسياري از پدران تصور خاصي از يک داماد ايده آل دارند، که اين تصوير کليشه اي اجازه ورود به هر کسي را نمي‌دهد، اجازه بدهيد فردي که متقاضي است بيايد و با او آشنا شويد.
ديگر اينکه از پدران مي خواهيم هنگام گفت‌وگو با پسر شروع به سوال و جواب کردن از وي نکنند، چرا که يک‌جور بازجويي به‌جساب مي آيد، بلکه فضايي راحت فراهم کنند تا فرد خود را ابراز کند. مي دانيم «تا مرد سخن نگفته باشد علم و هنرش نهفته باشد.»
توصيه ديگر به پدران اين است که خيلي به گفته‌ها توجه نکنند، حرف به تنهايي ملاک درستي براي قضاوت نيست بلکه شاخص واقعي و منطقي براي ارزيابي حرف بررسي پشتوانه هاي آن است. پدر به‌عنوان مدير خانواده بايد مستندات ارزشمندي را از خواستگار بخواهد.
از پدران مي خواهيم که به منبع واسط براي آشنايي توجه خاصي بکنند، که اين فرد را چه کسي به شما معرفي کرده چرا که عموما افراد صاحب صلاحيت اقدام به معرفي هر کسي نمي کنند.
پدر در جايگاهي است که از وي انتظار مي رود تمام جنبه ها را در نظر بگيرد، دو جنبه اصلي در اينجا خواسته دختر و شايستگي پسر است، ممکن است فردي شايستگي خوبي داشته باشد، در حالي که ممکن است دختر شما رغبت چنداني براي ازدواج با چنين فردي نداشته باشد. از طرفي پدر نبايد «دختر محور» هم باشد. مسلما درکي که دختر شما از جهان دارد در مقايسه با تجربه شما کمتر است. در اسلام هم اهميت زيادي به اذن پدر در ازدواج دختر داده شده است.
مادرها چه كمكي مي‌توانند ‌بکنند؟
مادرها رکن بسيار مهم هر خانواده اي هستند، منبع غني احساسات و عواطفي که زندگي را زيبا مي کند، و به سبب انسي که با دخترها دارند مي‌توانند راهنماي خوبي براي آنها باشند. از مادران مي خواهم به‌هنگام ورود خواستگار از ايجاد يک فضاي تشريفاتي و تجملاتي پرهيز کنند، سعي کنند تا هر آنچه را که هستند به‌دور از به سختي انداختن خود نشان دهند، دخترشان را هم از اين نظر تحت فشار نگذارند که حتما به شيوه و سبک خاصي رفتار کند بلکه اجازه دهند تا دخترشان آن چيزي که واقعا هست را نشان دهد.
توصيه بسيار مهمي که به مادران عزيز دارم اين است که چنانچه در رابطه با بررسي خواستگار، نظري مغاير با نظر پدر خانواده دارند، سعي نکنند که به بيان اين مخالفت در حضور دخترشان بپردازند چرا كه دخترتان گيج خواهد شد، بلکه بهتر است پدر و مادر در اين زمينه به اشتراک نظر برسند و نظر مشترک خود را به فرزندشان اعلام کنند.
به دختران در اين روز چه‌توصيه‌اي داريد؟
طبيعي است که دختر خانوم ها در ابتدا به ظاهر توجه زيادي مي کنند اگرچه ظاهر مهم است اما نبايد تنها ملاک ورود باشد، چرا که با آشنايي بيشتر اين ملاک که در صدر قرار گرفته بوده ممکن است به رتبه هاي پايين تري نزول کند.
دختر خانم‌ها نبايد آرزوها و تخيلات خود را مبناي انتخاب فردي قرار دهند. آنچه که در ذهن مي‌پرورانيم مسلما نمود خارجي ندارد، فردي که 100 درصد ايده آل باشد، وجود ندارد. ضمن اين که بسياري ار روياها صرفا خيال‌پردازي ماست و تحقق يافتني نيست. در نظر بگيرد که آرزوها و خواسته‌هاي شما و خواستگارتان تا چه اندازه هم جهت و همسو با خواسته هاي شماست.
در گفت‌وگو با خواستگار خود مواظب باشيد در دام احساسات گرفتار نشويد. غلبه احساسات باعث مي‌شود که تصميم گيري شما پايه و اساس منطقي نداشته باشد.
تا زماني که والدين شما اين ازدواج را قبول نکنند به خواستگار خود قول ازدواج ندهيد. اين که خودتان براي ازدواج به توافق مي رسيد به‌معناي پايان کار نيست. سعي کنيد که پاسخ مثبت را حتما از طريق خانواده خود بدهيد.
نکته‌اي که مي‌خواهم تاکيد زيادي روي آن داشته باشم اين است که نسبت به فرآيندهاي ناخوداگاهي که در جلسات آشنايي به‌وجود مي‌آيد، آگاه باشيد. طرفين در جلسات آشنايي سعي مي کنند به‌گونه‌اي رفتار کنند که مورد پسند ديگري قرار گيرند، سلايق‌شان و خواسته هايشان مشابه طرف مقابل خواهد شد که اين کاملا به‌طور ناخودآگاه انجام مي شود.
حرف آخر:
ازدواج امري مهم و چندجانبه است، تصميم به ازدواج آنچنان مهم است که بهتر است در اين فرآيند از نظر متخصصان و مشاوران در اين حيطه استفاده کنيم.
منبع:سلامت نيوز


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۷۰۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ رحیم خاکی گفت: استان البرز با دارا بودن فرهنگ و پیشینه غنی مانند سایر استان‌ها دارای رسوم و آیین‌های خاصی است که به خصوص در روستا‌های شهرستان‌های البرز هنوز برخی از آنها پابرجا مانده است. وی حفظ این آیین‌ها و رسومات را موجب غنای فرهنگی و تاریخی استان عنوان کرد و گفت: آنچه به ارزشمندتر شدن موجودیت فعلی یک سرزمین کمک می‌کند آگاهی از تاریخ و پیشینه فرهنگی و اجتماعی مردمان آن سرزمین و انتقال آن به آیندگان است.  او افزود: در تلاشیم سیاهه برداری میراث ناملموس استان را برای شناسایی تمام آداب، رسوم و فرهنگ‌های دیرینه البرز با همکاری جمعی از البرزپژوهان انجام دهیم که نقش مردم و فعالان فرهنگی در شناسایی و معرفی انواع آداب و رسوم و آیین‌های خاص مناطق مختلف استان البرز پررنگ است.

دیگر خبرها

  • کتاب آداب آبادانی منتشر شد
  • همه مردهای مجرد نون خ خواستگار این دختر بودند ‌| ویدئو
  • عاقبت فرار از خانه به‌عشق خواستگار شیشه‌ای
  • ماجرای خودروی شراکتی دکتر معتمدی و دکتر مرندی و خرید بلیت قسطی هواپیما
  • جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!
  • فریب دختر ۱۸ ساله با وعده ازدواج و مهاجرت
  • کنایه تند نماینده مجلس به مراسم ازدواج دختر یک مسئول در هتل اسپیناس پالاس
  • کنایه معین الدین سعیدی به مراسم ازدواج دختر یک مسئول در هتل اسپیناس پالاس /عده‌ای در ناراحت کردن مردم فوق تخصص دارند
  • استقبال ۵هزار نفر از جشنواره فرهنگی و هنری ورزشی سلماس
  • ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی