Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر خیریه دانشجویی «دست‌یاری به دشتیاری» گفت: و نقطه تمایز این موسسه و کار خیر ما با بقیه موسسات خیریه این بود که اولین موسسه خیریه جهادی صرفا علمی را در کشور راه اندازی کردیم که این موسسه برگزیده وزارت علوم نیز شد.

حسین علیمرادی، دانشجوی حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی و موسس و مدیر عامل موسسه دست یاری به دشتیاری در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پیرامون این موسسه خیریه دانشجویی گفت: من و دوستانم که در سال ۹۲ ورودی جدید دانشگاه علامه محسوب می‌شدیم متوجه نبودن کانون خیریه در دانشگاه شدیم بدین ترتیب اولین کانون خیریه را در دانشگاه علامه راه اندازی کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در حول محور سه هدف این کانون را ایجاد کردیم. یکی اینکه از دانشجویان بی بضاعت حمایت کنیم دوم اینکه فرهنگ سازی کار خیر انجام دهیم و سوم رفع فقر آموزشی در مناطق محروم داشته باشیم.

وی افزود: حدود ۱۰۰ برنامه در حول این سه محور تاکنون انجام داده ایم. در سال ۹۳ با منطقه دشتیاری در صد کیلومتری چابهار آشنا شدیم که یکی از محروم‌ترین و بزرگترین منطقه آموزشی ایران محسوب می‌شود و از سال ۹۳ تاکنون شروع به فعالیت در این منطقه کرده ایم و نقطه تمایز این موسسه و کار خیر ما با بقیه موسسات خیریه این بود که اولین موسسه خیریه جهادی صرفا علمی را در کشور راه اندازی کردیم که این موسسه برگزیده وزارت علوم نیز شد. ما در آن منطقه اصلا کار عمرانی انجام نمی‌دهیم بلکه دانشجو می‌فرستیم به آن منطقه که از پیش دبستانی تا پیش دانشگاهی با دانش آموزان دروس مختلف را کار می‌کنند و آموزش می‌دهند و از اساتید دانشگاه علامه و چه دانشگاه‌های دیگر نیز استفاده کرده و برای تعلیم به آن منطقه می‌فرستیم.

علیمرادی ادامه داد: نیاز‌های زیرساختی و عمرانی را شناسایی کرده و به دست سازندگان و یا خیرین می‌سپاریم تا پروسه مدرسه سازی و امثالهم را انجام بدهند. البته باید بگویم که بحث کمک‌های مالی را بیشتر خودمان تهیه می‌کنیم از طریق کمک‌های مردمی و تاکنون هیچ نهادی به ما کمک مالی نکرده است، اما برای ساخت مدارس آن را به دست متخصصان آن می‌سپاریم و خود دانشجویان در روند ساخت نقشی ندارند.

وی گفت: از سال ۹۳ تاکنون شروع به کار کرده ایم و سه مدرسه ساخته و ۳۰۰۰ دانش آموز را تحت پوشش قرار داده ا. یم که این پوشش آموزشی دانش آموزان از طریق صد دانشجو و استاد در این سه چهار سال انجام شده است. گفتنی است که ۴۰ میلیون متر مکعب فضای آموزشی در کشور کم داریم و به طور کلی سرانه آموزشی کشور ما ۵ و نیم متر برای هر دانش آموز است در حالی که حداقل استاندارد جهانی ۸.۳۲ متر می‌باشد. ۱۱ استان در ایران وجود دارند که سرانه مدارس آنان زیر ۵ متر است و استان تهران نیز جزو همین استان‌ها محسوب می‌شود. سیستان و بلوچستان نیز از همین استان‌ها می‌باشد که چابهار جزو محروم‌ترین و وسیع‌ترین منطقه سیستان و بلوچستان از نظر آموزشی مدارس محسوب می‌شود و دشتیاری خود به تنهایی محروم‌ترین بخش چابهار محسوب می‌شود.

مدیر عامل موسسه دانشجویی دست یاری به دشتیاری اظهار کرد: از سال ۹۳ موسسه مستقل دست یاری یه دشتیاری را تاسیس کردیم از طریق وزارت ورزش و جوانان که اولین و تنها موسسه رسمی مدرسه ساز دانشجویی ایران است و هدف آن این است که در همان منطقه دشتیاری فعالیت کند. منطقه دشتیاری ۳۰ هزار دانش آموز، ۱۵۰ هزار نفر جمعیت و ۳۲۰ کد مدرسه دارد که از این ۳۲۰ کد مدرسه حدود ۱۷۰ مدرسه فعال و در حال آموزش هستند و بقیه مدارس به دلیل بافت فرسوده و مشکلات دیگر قابل استفاده نیستند به همین دلیل دشتیاری بزرگترین و محروم‌ترین منطقه آموزشی ایران است چه از نظر سخت افزاری و چه از نظر نرم افزاری.

وی افزود: ما تاکنون هیچ کتابخانه‌ای در منطقه دشتیاری نداشته ایم سال اولی که به آن منطقه ورود کردیم دو اتاق از دهیاری آنجا گرفته و چهار پنج هزار جلد کتاب در آنجا مستقر کردیم، اما فضای استاندارد کتابخانه‌ای که قرائت خانه و کتابخانه استاندارد داشته باشد را نداشتیم تا اینکه امسال تصمیم گرفتیم در نمایشگاه کتاب طرح هر نفر ۱۰ هزار تومان را اجرا کنیم تا اینکه تا اول سال تحصیلی بتوانیم اولین کتابخانه این منطقه را تاسیس کنیم. هدف از این کار این بود که آحاد جامعه به ویژه قشر جوان متوجه بشوند که می‌توانند در این زمینه هر چند کم سهمی داشته باشند. ما در سازمان نوسازی مدارس آمار جالبی داریم که طبق آن ما در ایران ۴۰ میلیون متر مربع فضای آموزشی کم داریم اگر هر آدمی از ۸۰ میلیون نفر نیم متر کمک کند نفری ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کند مشکل فضای آموزشی کشور ما حل می‌شود. هدف ما این است که در فضای مدرسه سازی تلقین شده که یک قشر خاص مرفه فقط می‌توانند شرکت داشته باشند در حالی که این سه مدرسه‌ای که ما تا به حال ساخته ایم هیچ آدم میلیونر یا میلیاردری به ما کمک نکردند و پشت آن اکثرا دانشجویان و خیرین مردمی بودند که هر چند این مدارس شاید کم هزینه‌تر از برخی مدارس دیگر ساخته شده، اما استاندارد‌های بالاتری نسبت به دیگر مدارس دارد.

علیمرادی گفت: در پنج روز کاری که در نمایشگاه کتاب غرفه داشتیم و به جمع کردن کمک هزینه برای ساخت کتابخانه مبادرت ورزیدیم حدود ۳۵ میلیون تومان نقدینگی جمع شد که هنوز هم واریزی‌ها ادامه دارد، اما ما به حدود ۳۰۰ میلیون برای ساخت کتابخانه نیازمندیم. البته این نمایشگاه کتاب موجب استقبال مردمی شد و خیلی‌ها دوست داشتند کتاب اهدا کنند و کمک کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خیریه دانشجویی جهادی مدرسه سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۷۳۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز چهارمحال و بختیاری به احداث ۱۰۰۰ کلاس درس

معاون اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری، گفت: استان نیازمند یک هزار کلاس درس است که در قالب احداث و بازسازی، احداث می‌شوند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، مهدی اسعد امروز در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: 1800 فضای آموزشی با 10 هزار کلاس درس در سطح استان وجود دارد که اداره کل نوسازی مدارس، وظیفه نوسازی و توسعه مدارس را در اختیار دارد.

معاون توسعه اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: استان نیازمند یک هزار کلاس درس برای احداث و نوسازی است که 500 کلاس درس در قالب تخریب و نوسازی و 500 کلاس درس در قالب احداث است.

اسعد بیان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که شاخص پراکندگی وجود دارد، به دلیل اینکه به خاطر بافت اقلیمی، مدرسه‌ای با کمتر از 10 دانش‌آموز راه‌اندازی شده که باعث شده میزان سرانه فضای آموزشی بالا رود، مشکل سرانه آموزشی در بعضی نقاط سرانه سیاه است که به معنی سرانه زیر3 متر است، منظریه و شهر لردگان از جمله این سرانه‌های پایین آموزشی هستند.

وی با اشاره به استانداردسازی گرمایشی در سطح مدارس، مطرح کرد: هدف در این استانداردسازی این است که شعله مانند بخاری در مدارس وجود نداشته باشد، 8 هزار کلاس درس در سطح استان استانداردسازی گرمایشی شده‌اند که برخی در طول احداث و برخی دیگر بعد از احداث استانداردسازی گرمایشی شده‌اند، حدود 2 هزار کلاس درس همچنان استانداردسازی گرمایشی نشده‌اند.

معاون توسعه اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به مدارس کانکسی در سطح استان، گفت: 19 مدرسه کانکسی در سطح استان وجود داشت که احداث 10 مدرسه از آن شروع شده است، 9 مدرسه دیگر به دلیل عدم تامین زمین، هنوز شروع به احداث نشدند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قدمت و آثار مشهود مانند ترک‌های دیوارها، 100 مدرسه خطرآفرین در سطح استان وجود دارد که اگر مقاوم‌سازی ممکن باشد، مقاوم‌سازی می‌شود وگرنه تخریب و بازسازی می‌شوند، عمده این 100 مدرسه از جمله تخریب و بازسازی هستند، در کنار این مدارس نیز 100 مدرسه دیگر نیاز است در سطح استان احداث شود.

علیمردان علیمردانی، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان چهارمحال و بختیاری در این نشست اظهار داشت: مجمع از سال 78 در سطح کشور تشکیل و در استان نیز به‌صورت رسمی از سال 95 آغاز به فعالیت کرده است که در سازماندهی و جذب خیرین و کمک به دانش آموزان و احداث مدارس و غیره فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به جشنواره سال گذشته خیرین مدرسه‌ساز در استان، گفت: 640 میلیارد ریال اعتبار در این جشنواره جمع‌آوری شد که بیش از نیمی از آن تاکنون برای ساخت و نوسازی مدارس، محقق شده است.

محمد صفرزاده، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان نیز در این نشست عنوان کرد: اکنون 82 پروژه خیری در سطح استان با 70 مدرسه و 351 کلاس درس در حال اجرا و احداث است که 46 هزار متر مربع فضای آموزشی به فضاهای آموزشی اضافه می‌کند.

وی با اشاره به در دست احداث بودن 2 نمازخانه، 8 سالن ورزشی و یک مجتمع آموزشی فرهنگی، مطرح کرد: مجموع این فضاهای احداثی در استان، 58 هزار و 200 متر مربع متراژ آن است که با مشارکت خیرین در حال احداث هستند.

صفرزاده با اشاره به اینکه سرانه آموزشی کشور 8.39 متر مربع و در استان 8.25 متر مربع است، خاطرنشان کرد: بیش از 5 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل فضاهایی که در سطح استان در دست احداث است، مورد نیاز است.

انتهای پیام/7540/

دیگر خبرها

  • شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود
  • ساخت ۸۲ طرح خیری در چهارمحال و بختیاری
  • جریمه ۲۳ میلیارد ریالی برای مدرسه غیرانتفاعی متخلف
  • توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی
  • ۱۰۰ مدرسه خطرآفرین در چهارمحال‌ و بختیاری وجود دارد
  • شناسایی ۱۰۰ مدرسه خطرآفرین در چهارمحال و بختیاری
  • نیاز چهارمحال و بختیاری به احداث ۱۰۰۰ کلاس درس
  • افتتاح همزمان ۱۶ نیروگاه خورشیدی در ۶ استان کشور
  • ساخت ۶۰ درصد پروژ‌های مدرسه‌سازی با مشارکت مردم
  • ساخت و افتتاح ۲۷ مدرسه طی ۶ ماه در منطقه تبادکان مشهد