Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-04-19@15:12:10 GMT

نیاز کشور به ساخت ماهواره سنجش از دور احساس می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۷۳۵۶۴

نیاز کشور به ساخت ماهواره سنجش از دور احساس می‌شود

به گزارش امتداد به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از زنجان، سنجش از دور (Remote Sensing) علم و تکنیک جمع آوری اطلاعات از اشیای روی سطح زمین، بدون حضور فیزیکی در محل است. در واقع به وسیله‌ی سنجش از دور می‌توان از منابع زمینی، دریایی و جو بدون محدودیت و بر خلاف روش‌های زمینی که دارای محدودیت مکانی و زمانی هستند، اطلاعات مورد نیاز را استخراج کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا گفت‌و‌گویی با دکتر اسلام جوادنیا، عضو هیئت علمی گروه نقشه‌برداری دانشگاه زنجان، داشتیم و بررسی این موضوع پرداخته شد.  دکتر اسلام جوادنیا، عضو هیئت علمی گروه نقشه‌برداری دانشگاه زنجان، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری علم و فناوری اظهار داشت: سنجش از دور در پایش و مدیریت حوزه های مختلفی مانند منابع زمینی، خاک، جنگل‌داری، یخ‌های موجود در قطب‌ها، محیط زیست و غیره کاربردهای فراوانی دارد.
وی با بیان اینکه بعد از تاسیس سازمان فضایی گام‌های موثری در راستای تقویت توان فنی و فضایی و استفاده از علم سنجش از دور برداشته شد، گفت: در حال حاضر از کشورهای پیشرفته در این زمینه عقب‌تر هستیم و باید همت و تلاش بیشتری داشته باشیم.
دکتر جوادنیا با اشاره به اینکه در تکنولوژی پرتاب ماهواره اقدامات مثبتی صورت گرفته است، تصریح کرد: اما در پردازش تصاویر سنجش از دور باید بیشتر تلاش کرد تا بتوانیم ماهواره‌های سنجش از دور را به صورت کاملا بومی و مستقل ساخته و استقاده کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه اگر بخواهیم از تصاویر ماهواره‌ای سایر کشورهای دنیا استفاده کنیم، یک سری از این تصاویر رایگان نیستند و باید از این کشورها خریداری شوند، تشریح کرد: به همین دلیل و با توجه به توانایی و استعداد بالای دانشمندان ایرانی نیاز مبرم داریم که حداقل یک ماهواره سنجش از دور بومی با رزولوشن متوسط داشته باشیم، مانند کشورهای هند، کره، ژاپن، چین و پاکستان که خواستند و رسیدند.
دکتر جوادنیا افزود: ایران یک کشور در حال توسعه است و اگر بخواهیم همین مسیر را ادامه بدهیم به ناچار نیاز به داده‌های ماهواره‌ای داریم در غیر این صورت از بسیاری از کشورها عقب خواهیم ماند.
وی لازمه مدیریت صحیح منابع طبیعی ایران را دسترسی به زیرساخت داده‌های مکانی دانست و بیان داشت: در تصاویر ماهواره ای دیگر نیازی به صرف نیرو و زمان زیادی نیست و هر سال این داده ها به هنگام سازی می شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به خاطره‌ای از دکتر حسابی، پدر علم نقشه‌برداری ایران، یرامون توسعه پایدار شهری اظهار داشت: داده های مکانی از سنجش از دور تهیه می شود و موقعیت آن توسط GIS (سیستم اطلاعات جغرافیایی) بدست می آید که این دو در کنار هم می توانند زمینه توسعه پایدار را فراهم آورند. *مقابله با کم‌آبی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای دکتر جوادنیا اظهار داشت: چند سال گذشته، با توجه به مطالعاتی که داشتم و داده‌های سازمان ناسا مشخص می‌کرد که کشور ما دچار خشکسالی خواهد شد و در حال حاضر نیز گویا عمق این فاجعه برای مسؤلین مربوطه مشخص نشده است.
وی با اشاره به اینکه ماهواره سنجش از دور MODIS ماهواره‌ای است که تصاویر آن به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، تصریح کرد: این ماهواره تقریبا کل وسعت ایران را شامل می شود و شاخص هایی از وضعیت خشکسالی ایران را مشخص می کند. با مراجعه به تصاویر این ماهواره می‌توان متوجه شد کدام بخش‌های کشور دچار کم آبی و خشکسالی شده است.
عضو هیئت علمی گروه نقشه‌برداری با عنوان این مطلب که کشورهای توسعه یافته در استفاده از تصاویر ماهواره‌ای فراتر رفته‌اند، گفت: سنسورهایی را بر روی پهبادها قرار می‌دهند که بر روی منطقه کشاورزی رفته و در طیف‌های مختلف تصویربرداری می‌کند و به کشاورز اطلاع می‌دهد که کدام قسمت از مزرعه دچار کم‌آبی شده است.
وی تاکید کرد: تمامی سازمان‌ها باید به صورت متحد و یکپارچه مسئله کم‌آبی را برطرف کنند. *پرتاب ماهواره امید تجربه موفقی بود دکتر جوادنیا با بیان اینکه ایران با تجربه موفق ماهواره امید در قدم اول به تکنولوژی پرتاب ماهواره دست پیدا کرد، تشریح کرد: ماهواره‌ی ایرانی در گام دوم توانست سیگنال ارسال کند و اما در مرحله سوم در عین حال که در مدار قرار می‌گیرد و سیگنال ارسال می‌کند، این ماهواره باید بتواند اخذ تصاویر ماهواره‌ای داشته باشد که در حال حاضر در سومین مرحله نیاز به کار و تلاش بیشتری داریم.
به گفته‌ی دکتر جوادنیا پژوهش‌های موثری در دانشگاه‌های صنعتی شریف، امیرکبیر و خواجه نصیر در حال انجام است اما صورت مسئله را به جای دانشگاه، صنعت باید تعریف کند.
وی افزود: بسیاری از پروژه‌ها و مقالات دانشگاهی صرفا در کتابخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و صنعت کشور از آن‌ها بهره‌مند نمی‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه شاید دانشگاه تا حدودی خود باعث جدایی از صنعت شده است، بیان کرد: پتانسیل و ظرفیت‌های دانشگاه به درستی به بخش‌های مختلف معرفی نمی‌شود.
دکتر جوادنیا با اشاره به اینکه برخی تصاویر ماهواره‌ای که برای مدیریت منابع استفاده می‌شوند به صورت رایگان در اختیار کاربران سراسر جهان قرار می‌گیرند، اظهار کرد: اگر به سبب تحریم‌های علیه ایران، این تصاویر نیز تحریم و مسدود شوند، دیگر نمی‌توانیم پروژه‌های تحقیقاتی در ایران انجام دهیم و قطعا سرعت پیشرفت ایران در این زمینه کند خواهد شد.
دکتر اسلام جوادنیا با بیان اینکه باید با تکیه بر توان داخلی، چاره‌اندیشی کرد و مستقل بود، خاطرنشان کرد: جوانان ایرانی در علوم نوین و سنجش از دور استعداد بالایی دارند اما مشکل بزرگ اینجاست که حمایت نمی‌شوند و این ثروت بزرگ در کشورهای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید به فکر باشیم و با همین جوانان روی پای خود بایستیم.    

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۷۳۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیر خط فقر را تا مغز استخوان احساس کنید؛ یک متر خانه در این منطقه ۲.۵ میلیارد تومان!

سرانه در گزارشی نوشت: وقتی صحبت از نرخ مسکن می‌شود، حتی در پایین‌ترین منطقه تهران نیز نرخ بر پایه میلیارد است. هر روز هم خبر‌هایی در فضای مجازی دست به‌دست می‌شود که خرید خانه آرزویی دست نیافتنی شده و حتی به قول آن خواننده معروف که می‌گفت «به فکر یک سقفم» دیگر در فکرمان هم خرید خانه جایی ندارد.

حال در همین آشفته حالی و آرزو‌هایی که امیدی به رسیدنشان نیست، افرادی به راحتی خانه‌هایی آنچنانی می‌خرند که این نیز برای بسیاری از اقشار جامعه آرزو است.

خرید خانه در ولنجک

با گذری به سایت‌های فروش اینترنتی با آگهی‌های مختلف خرید خانه روبه‌رو خواهیم شد.

در یکی از آگهی‌های فروش آپارتمان، آپارتمانی ۱۳۰ متری، ۲ خوابه با سال ساخت ۱۳۸۴ متری یک میلیارد و ۷۰۰ هزار تومان در ولنجک به فروش می‌رسد و ارزش این آپارتمان ۲۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

در آگهی دیگر آپارتمانی ۱۳۵ متری و نوساز در ولنجک متری ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و و ارزش این آپارتمان ۳۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

خرید خانه در استاد معین و سلسبیل

در ادامه به آگهی‌های خرید خانه در مناطق پایین تهران سر زدیم که همین هم برای بیشتر مردم آرزو شده است.

خانه‌ای ۵۲ متری در سلسبیل با سال ساخت ۱۳۹۵ با نرخ ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در آگهی دیگر، آپارتمانی ۶۵ متری در استاد معین با سال ساخت ۱۳۹۸ با نرخ ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

با گشتی در آگهی‌های اینترنتی به این موضوع رسیدیم که متاسفانه با قیمت خرید خانه در مناطق پایین تهران تنها قادر به خرید یک متر خانه در ولنجک هستیم. در واقع آن از ما بهترانی که در برج‌های آنچنانی سکوت دارند می‌توانند به اندازه متراژ خانه خود در مناطق پایین تهران خانه بخرند.

این در حالی است که بسیاری از مردم آرزوی خرید یک قوطی کبریت ۳۰ متری دارند.

روایت وضعیت اسفند ۱۴۰۲

برآیند و تحلیل نظرسنجی از سازنده‌ها و فعالان ساختمانی درباره وضعیت بازار ساخت وساز و مسکن در اسفند ماه در نمره ۵۷.۷۸ شامخ کل ساختمان، منعکس شده است.

به گزارش دنیای اقتصاد اگرچه نمره شامخ کل از عدد ۵۰ بالاتر است، اما در این گزارش مولفه‌هایی وجود دارد که بالاتر رفتن عدد آنها نشان‌دهنده بهتر شدن شرایط نیست؛ به عنوان مثال بالاتر رفتن عدد مربوط به هزینه ساخت در شاخص قیمت خرید مصالح و مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت وساز به معنای تورم بالاتر و بدتر شدن اوضاع است، اما عدد حاصل از آن بر شامخ کل اثر گذاشته و آن را افزایش می‌دهد؛ بنابراین الزاما بالاتر بودن عدد شامخ کل از ۵۰ به معنای بهتر شدن صد‌درصدی اوضاع نسبت به ماه قبل نیست؛ بنابراین بررسی آیتم به آیتم شاخص‌های مورد پرسش در نظر سنجی از مدیران شرکت‌های ساختمانی از اهمیت بیشتری نسبت به استناد به عدد شامخ کل برخوردار است.

گزارش اسفندماه و جدول نمرات شاخص‌های مورد بررسی در گزارش اسفند ماه شامخ بخش ساختمان نشان می‌دهد، شاخص بیان کننده «اوضاع قیمت تمام شده ساخت مسکن»، در بدترین وضعیت از تیرماه ۱۴۰۲ به بعد، قرار گرفته است. عدد مربوط به این شاخص ۶۲ گزارش شده است که اگر زیر ۵۰ برود، یعنی تورم ساخت پایین آمده است و هر چه بالاتر برود نشان دهنده افزایش سرعت رشد قیمت تمام شده ساخت مسکن است. بررسی‌ها نشان می‌دهد علت این موضوع می‌تواند شکل گیری شرایط تورمی در بازار نهاده‌های ساختمانی در زمستان به‌خاطر «انتظارات تورمی» متاثر از اوضاع دلار در پایان سال گذشته باشد.

شاخص بیان کننده «وضعیت فروش واحد‌های ساخته شده از سوی سازنده‌ها» در اسفندماه، اما در بهترین وضعیت از ابتدای ۱۴۰۲ به بعد قرار گرفت (عدد ۵۷) که البته، چون تا ۱۰۰ فاصله دارد، این رشد شاخص به معنای بهبود کامل اوضاع نیست؛ پایان سال گذشته معاملات مسکن یک رشد خفیف را به‌خاطر «تقاضای سرمایه‌ای ناشی از تحریک با انتظارات تورمی» پیدا کرد.

از سوی دیگر، شاخص بیان کننده وضعیت «قیمت مصالح ساختمانی» شرایط حادتر را در اسفند پیدا کرد و روی عدد ۶۹ قرار گرفت؛ این موضوع نیز به خاطر بروز تورم در بازار مصالح بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد، شاخص «انتظارات سازنده‌ها نسبت به سال ۱۴۰۳» در اسفند سال گذشته، پایین‌ترین عدد در طول انتشار گزارش‌های شامخ را ثبت کرد و روی عدد ۲۱ قرار گرفت.

این عدد رکورد کمترین امتیازی است که سازنده‌ها به چشم انداز خود از آینده کوتاه‌مدت ساخت وساز داده اند. حتی در اسفندماه‌های سال‌های قبل نیز اگر چه عدد مربوط به انتظار سازنده‌ها از فعالیت‌های ساختمانی در فروردین ماه به علت تعطیل یا نیمه تعطیل بودن فعالیت‌های ساختمانی در این ماه (به دلیل تعطیلات سال نو و …) پایین‌تر از عدد انتظارات آنها در ماه‌های دیگر بود اما، عدد ۲۱ کمترین نمره‌ای است که از ابتدای انتشار گزارش‌های شامخ (مهرماه ۱۳۹۸) به این شاخص اختصاص یافته است.

tags # قیمت مسکن سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • انتخاب رشته‌ آزمون دوره دكتری سال 1403 از اول اردیبهشت آغاز می‌شود
  • افق‌های جدید، پیش روی هاب پیوند کلیه ایران/ پذیرش بیمار از ۱۲ کشور جهان در بیمارستان فرهیختگان
  • زیر خط فقر را تا مغز استخوان احساس کنید؛ یک متر خانه در این منطقه ۲.۵ میلیارد تومان!
  • ساخت کامپوزیت‌های پلیمری خودروانکار دردانشگاه صنعتی
  • ساخت کامپوزیت‌های پلیمری خودروانکار دردانشگاه صنعتی اصفهان
  • بهره برداری از ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور
  • تایید انتخاب 10 رئیس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • تایید انتخاب ۱۰ رییس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • ماهواره‌های متعددی در مرحله ساخت داریم
  • تایید انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور