Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-25@07:57:11 GMT

واکنش زنگنه به خروج احتمالی توتال از پارس جنوبی

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۷۶۴۰۸

وزیر نفت گفت: طبق قرارداد، در صورتی که «توتال» فرانسه از فعالیت در توسعه فاز 11 پارس جنوبی کنار برود شرکت «سی.ان.پی.سی» چین جایگزین آن می شود.

ایرنا نوشت: «بیژن زنگنه» شامگاه چهارشنبه در حاشیه امضای موافقتنامه بین المللی توسعه میدان نفتی کرنج با کنسرسیوم بین المللی پرگس*، ادامه داد: توتال اعلام کرده است اگر امریکا مجوز معافیت توتال از تحریم ها را صادر نکند بر اساس قرارداد، فرآیند خروج از قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی را آغاز می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یادآوری کرد: سی.ان.پی.سی چین در صورت جایگزینی، سهام توتال را در اختیار می‌گیرد.

زنگنه ادامه داد: در صورت خروج طرف چینی از قرارداد نیز شرکت پتروپارس ایران باقی می ماند.

توافق هسته ‌ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بیست و سوم تیرماه سال 1394 (چهاردهم ژوئیه 2015) در وین بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 شامل انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان امضا شد.

با اجرای برجام از دی ماه 1394، مقام های ایرانی بارها به کارشکنی های طرف مقابل بویژه آمریکا برای اموری مانند ارتباط های مالی و تجاری اعتراض کرده اند.

«دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از برجام را اعلام کرد.

در پی این تصمیم، خبرهایی درباره خروج توتال از قراردادهای نفتی ایران منتشر شده است.

وزیر نفت اعلام کرد: برای خروج توتال از قرارداد جریمه ای وجود ندارد اما مبلغی که توتال تاکنون در این قرارداد هزینه کرده است تا زمان اجرای کار، بازپرداخت نمی شود.

وی درباره قرارداد با شرکت پرگس نیز گفت: با مسوولان پرگس درباره اجرای این قرارداد و تامین فاینانس مذاکره کردیم که آنها اعلام کردند از چه محل هایی می توانند پول را تامین کنند.

«بر اساس صحبت هایی که شد، بابت اینکه نتوانند (این قرارداد را) اجرا کنند نگرانی ندارم».

وزیر نفت درباره توسعه لایه نفتی پارس جنوبی گفت: بهتر است در این زمینه کمتر صحبت کنم؛ زیرا هر حرفی بزنم، به سراغ گزینه های ما می روند و (آن را) می سوزانند.

وی درباره مشتریان جدید نفتی نیز تصریح کرد: از آنها نام نمی برم؛ زیرا آمریکا و همسایگان نامرد به سراغ آنان می روند.

زنگنه در واکنش به سخنان برخی اعضای اوپک درباره نبود نگرانی از کمبود نفت ناشی از تحریم نفتی ایران گفت: نامردی هم حدی دارد.

وی افزود: سختی برای همه کشورها رخ می دهد اما نباید از شرایط سخت همسایه پایکوبی کرد.

این مقام ایرانی درباره پیامدهای افزایش قیمت نفت گفت: افزایش بهای نفت به سود آمریکاست و از پشت پرده، با آمریکا همدستی می کنند.

وی ادامه داد: افزایش قیمت نفت به سود شیل نفت، اشتغالزایی و افزایش درآمدهای نفتی آمریکاست.

منبع: فرارو

کلیدواژه: اقتصاد ایران نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۷۶۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر صمت به افزایش قیمت پژو پارس + جزییات مهم

به گزارش صدای ایران به نقل از خبرآنلاین، سال گذشته برای متقاضیان پژو پارس در سامانه یکپارچه خودرو امیدوارکننده تمام شد؛ هرچند این افراد نتوانستند به خودروی خود در موعد مقرر برسند، اما دعوای ایران خودرو و سازمان استاندارد بر سر تولید خودروی پژو پارس با ورود ابراهیم رئیسی و مجوز ادامه تولید این خودرو پایان یافت.

براساس گزارش مهر، بر این اساس متقاضیان پژو پارس در سامانه یکپارچه خودرو امیدوار بودند که بالاخره خودروی مورد علاقه خود را دریافت کنند. با این وجود اعلام قیمت پژو پارس برای تکمیل وجه همه را شوک زده کرد.

قیمت پژو پارس ۱۵۰ میلیون تومان گران شد!
در بخشنامه جدید صادر شده توسط ایران خودرو، قیمت پژو پارس برای تکمیل وجه متقضیان سامانه یکپارچه خودرو ۴۴۵ میلیون و ۷۴۲ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شد. این در حالی اسنت که قیمت پژو پارس در فروش‌های قبلی ۲۹۴ میلیون تومان بوده است.

بر این اساس در سال جاری این اولین محصول ایران خودرو است که مجوز افزایش قیمت گرفته و به نظر می‌رسد برای باقی محصولات خودروسازان نیز این اتفاق خواهد افتاد.

ایران خودرو منتظر افزایش قیمت بود؟!
در این شرایط برخی عنوان کرده بودند که ایران خودرو تعمدا تکمیل وجه متقاضیان پژو پارس در سامانه یکپارچه خودرو را به سال جدید موکول و پس از مجوز افزایش قیمت موکول کرده است. موضوعی که قویا از سوی این شرکت رد شده است. ایران خودرو در اطلاعیه خود اعلام کرده که در راستای مشتری مداری بار‌ها برای متقاضیان شرایط جایگزین خودرو اعلام کرده تا بتوانند در موعد مقرر خودرو خریداری کنند.

در این میان عباس علی آبادی، وزیر صمت که امروز به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس رفته بود در خصوص افزایش قیمت پژو پارس گفت: در مورد قیمت پژو پارس هم شورای رقابت مسؤول است و قانونا ما سیاست گذار نیستیم و ما فقط مجری سیاست‌های ابلاغی هستیم.

در حقیقت علی آبادی عملا شورای رقابت را مسئول شرایط ایجاد شده برای متقاضیان پژو پارس در سامانه یکپارچه خودرو عنوان دانست.

سامانه یکپارچه خودرو حذف می‌شود؟
یکی دیگر از مواردی که وزیر صمت مطرح کرد، آینده سامانه یکپارچه خودرو بود.

علی آبادی گفت: سیاست شخصی من این است که ما در وزارت صمت سیاست گذار هستیم و مجری نیستیم. مسؤولین وقت با راه اندازی سامانه یکپارچه خودرو قصد داشتند کمترین تخلف را در فروش خودرو داشته باشیم و حداکثر نظارت اعمال شود.

وی افزود: در حال حاضر به سمتی می‌رویم که اساساً دغدغه خودرو را از دوش مردم برداریم و مردم مستقیم با خودروساز در ارتباط باشند.

به نظر می‌رسد که با قائله‌ای که در خصوص پژو پارس شکل گرفته، وزارت صمت بیش از گذشته اراده لازم برای حذف سامانه یکپارچه خودرو را بدست آورده است.

دیگر خبرها

  • مشکلات تبدیل وضعیت ایثارگران در وزارت نفت
  • برنامه قطعی وزارت نفت خاموشی فلرها در پارس جنوبی است
  • واریز ۷۰۰۰ میلیارد ریال به خزانه از محل فروش مرزی فرآورده‌های سوختی در خراسان جنوبی
  • فروش ۷ هزار میلیارد ریالی فرآورده‌های نفتی در خراسان جنوبی
  • امضای قرارداد فشار افزایی با ابهامات باقی مانده
  • واکنش شورای رقابت به افزایش ۱۵۰ میلیونی قیمت پژو پارس
  • کارگران اخراجی کاغذپارس به کار برگشتند/ برچیدن بساط قرارداد‌های یک ماهه کارگری
  • واکنش وزیر صمت به افزایش قیمت پژو پارس + جزییات مهم
  • واکنش عجیب وزیر صمت به افزایش قیمت پژو پارس: ما که مجری نیستیم! | فیلم
  • کشف ۲۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی