Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساتین»
2024-04-30@09:08:52 GMT

ماجرای شهرستان شدن کوه چنار و اعتراضات در کازرون چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۷۷۹۴۸

ماجرای شهرستان شدن کوه چنار و اعتراضات در کازرون چیست؟

شهرستان کوه چنار شهرستانی است که پیشنهاد شده در استان فارس ایران با الحاق بخش‌های چنارشاهیجان، کوهمره نودان، بیشاپور، دشت برم و امامزاده سیدحسین از شهرستان کازرون تشکیل شود.

تشکیل این شهرستان از وعده‌های انتخاباتی حسین رضازاده نماینده کازرون در مجلس شورای اسلامی بود و او پس از راهیابی به دورهٔ دهم مجلس برای تأسیس این شهرستان تلاش کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح مورد پشتیبانی مردم چنارشاهیجان است ولی در کازرون مردم با آن مخالفت کرده اند. از جمله دلایل اعتراضات این بوده که بیشاپور٬ امامزاده سیدحسین و جنگل های دشت برم جزیی از هویت کازرون دانسته شده است. وزارت کشور می گوید بررسی های کارشناسی معمول مبنای این طرح بوده است.

نقشه کازرون و کوه چنار

*** خبر ۳۰ فروردین ۹۷

طی روزهای گذشته و به دنبال طرح پیشنهاد ایجاد شهرستان جدید کوه‌چنار و جدا شدن بخش‌های کوهمره‌نودان و چنارشاهیجان از شهرستان کازرون، اعتراض‌ها و تحصن‌هایی با حضور مردم در شهر کازرون ایجاد شده است. مردم در این تحصن‌ها نسبت به جدایی بخش‌هایی از شهرستان کازرون اعتراض داشتند.

هادی پژوهش‌جهرمی قبل از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران و در خصوص وقایع اخیر شهرستان کازرون، با تصریح این‌که ارتقاء یک یا چند بخش به معنی جداسازی آن مناطق از کشور و ایجاد مرزهای جدید و غیرقابل دسترس نیست، گفت: در مسئله‌ی جداشدن ۲ بخش از شهرستان کازرون و ایجاد شهرستان کوه‌چنار هم این موضوع وجود دارد اما برخی افراد از عدم اطلاع مردم سوءاستفاه کرده و می‌کنند و آدرس غلط می‌دهند.

گزیده اظهارات معاون استاندار فارس را در ادامه می خوانید:

ما را متهم می‌کنند که برای ایجاد شهرستان جدید کوه‌چنار کار کارشناسی انجام نشده؛ حال آن‌که ما حاضریم تمام مدارک را در اختیار یک تیم بی‌طرف قرار دهیم تا مطالعه شود.حتی در پیشنهاد نهایی ارائه شده به وزارت کشور هم با اطلاع کامل از حساسیت‌ها، نکاتی را مدنظر قرار داده‌ایم. از ابتدا اعتقاد بر این بوده که تنگ چوگان، شهر بیشابور و امامزاده حسین(ع) جزو کازرون است.در ایجاد شهرستان جدید کوه‌چنار، دهستان انارستان و دشت‌برم از کازرون جدا نخواهد شد و جزو بخش مرکزی این شهرستان باقی می‌ماند.حتی موضوع ارتقاء فرمانداری کازرون به فرمانداری ویژه مطرح شد، با آن‌که به لحاظ آیتم‌های مد نظر شهرستان ویژه، کازرون واجد شرایط نبود، به لحاظ صبغه‌ی تاریخی، فرهنگی و جایگاه این شهرستان در ادوار مختلف تاریخی و حضور شخصیت‌های اثرگذار در این منطقه، موضوع ارتقاء پیشنهاد شده است.هیچ یک از مسئولان استان فارس و کشور به‌دنبال نادیده گرفتن حق و حقوق مردم شهرستان کازرون نبوده و نیستند، ولی اینکه عده‌ای از احساسات پاک مردم سوءاستفاده کرده و ارتقاء را به معنی تجزیه قلمداد و مطرح کنند، درست نیست.در تمام مسیر ایجاد شهرستان کوه‌چنار، شفافیت کامل وجود داشته، طوری که شخصا در زمان معرفی سرپرست فرمانداری کازرون و در جمع عده‌ای معترض همین مطالب را اعلام و تاکید کردم که نقاط مورد نظر مردم از کازرون جدا نمی‌شود.در بند هفتم از طرح اولیه پیشنهادی موضوع ارتقاء فرمانداری کازرون، ماندن دشت‌برم و انارستان جزو کازرون لحاظ شده است.امام جمعه‌ محترم کازرون در جریان روند موضوع قرار داشته و دارد و در آخرین جلسه‌ی شورای تامین استان نیز حضور داشته، ولی عده‌ای دور افتاده‌اند و با استفاده از فضای مجازی و بی‌اطلاعی مردم، مسائلی را دنبال می‌کنند.ما در قضیه اعتراض‌های کازرون با افراد خاصی روبرو هستیم که نه‌تنها واقعیت و حقایق را به مردم نمی‌گویند بلکه دروغ هم می‌گویند.استاندار فارس نیز در این خصوص با دبیر دولت، دکتر جهانگیری و وزیر کشور کاملا در ارتباط بوده و برای اعمال اصلاحات در طرح مد نظر،‌ رایزنی کرده استایجاد شهرستان کوه‌چنار هیچ خدشه‌ای به شهرستان کازرون وارد نمی‌کند و حتی ارتقاء و توسعه‌ این شهرستان را هم به دنبال دارد.ما تمام اما و ولی‌ها را پذیرفتیم و در تمام مسائل اطلاع‌رسانی هم انجام داده‌ایم، اما اینکه هر روز عده‌ای مدارس و بازار را تعطیل کرده و مردم را به خیابان بکشانند، درست نیست.

منبع: ساتین

کلیدواژه: اخبار شیراز حوادث شیراز شایعات تلگرام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت saten.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساتین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۷۷۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جای دانشجو زندان نیست!

طی روزهای گذشته شاهد گسترش اعتراضات ضدصهیونیستی دانشجویان آمریکایی و اروپایی بوده‌ایم در حالی که واکنش سیاستمداران غربی نسبت به این جریان فزاینده، سرکوب و خفقان و دستگیری بیش از ۹۰۰ دانشجو بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در قرن ۲۱ و با ظهور نظم نوین جهانی، سیاست‌های دوگانه حکام غرب و آزادی بیان دروغینی که همیشه داعیه‌دار آن بوده‌اند، به وضوح در نگاه جهانیان تصویر می‌شود. چندین ماه از یورش و نسل‌کشی صهیونیست‌ها می‌گذرد و در هفتمین ماه از آغاز طوفان‌الاقصی در سرزمین‌های اشغالی، جوانان قاره سبز و آمریکا نیز در حمایت از فلسطینیان به‌پاخواسته‌اند.

سال‌ها پیش مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در نامه ای خطاب به جوانان غربی نوشتند: «تعامل شرافت‌مندانه با جهان اسلام را پی‌ریزی کنید؛ اگر مسائل دردناک برای چاره‌اندیشی و محملی برای هم‌فکری فراهم نکند، خسارت دوچندان خواهد شد»؛ همچنین ایشان در سوالی انتقادآمیز پرسیدند: «چرا وجدان عمومی در غرب باید همیشه با تأخیری چند ده ساله و گاهی چند صد ساله بیدار و آگاه شود؟».

اکنون ۸ سال از پیام رهبری به جوانان غربی می‌گذرد و رسانه‌های آمریکایی گزارش می‌کنند بیش از ۳۰ دانشگاه این کشور به صحنه اعتراضات علیه رژیم صهیونیستی و جنایات آن در غزه تبدیل شده است؛ اگرچه این اعتراضات فقط به دانشجویان ختم نشده و حمایت اساتید را نیز دربرداشته که منجر به دستگیری، عزل و محدود شدن آن‌ها شده است.

گرینبلات، سیاستمدار و مشاور اوباما اخیراً طی اظهارات عجیبی مدعی شده که ‏دانشجویان معترض آمریکایی نیروهای نیابتی ایران هستند! جملات مضحکی که قبل از این رهبر انقلاب (مدظله‌العالی) در دیدار با جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان در آبان سال گذشته به آن اشاره کرده و فرمودند «لابد این اجتماعات کار بسیج لندن و بسیج پاریس است!».

اعتراضات ضدصهیونیستی از تگزاس تا کالیفرنیا

حسین زنده‌بودی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تربیت مدرس در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: روند تاریخ در این ۵۰ سال اخیر بسیار تغییر کرده، به‌طوریکه خیلی قبل‌تر رسانه‌های محدودی مثل نیویورک تایمز و بی‌بی‌سی وجود داشتند، اما اکنون با گسترش فضای مجازی، رژیم صهیونسیتی دیگر قادر به بایکوت خبری جنایات خود نیست؛ وگرنه چه کسی گمان می‌کرد که مردم غزه بتوانند در این مدت طولانی درمقابل جنایات صهیونیست‌ها دوام بیاورند و مقاومت کنند؟

وی ادامه می‌دهد: در همان اوایل جنگ فلسطین شاهد بودیم که ۳۳ تشکل دانشجویی دانشگاه هاروارد آمریکا با امضای بیانیه‌ای در همبستگی با مردم غزه، رژیم «اسرائیل» را بابت تجاوزات و تعرضات ۷۵ ساله به مردم فلسطین، مسئول حملات حماس دانستند؛ همچنین رئیس این دانشگاه «خانم کلودین گی» را نیز به علت اتهامات یهودستیزی و نژادپرستانه برکنار کردند.

زنده‌بودی تصریح می‌کند: اکنون می‌بینیم اعتراضات ضدصهیونیستی در آمریکا از تگزاس تا کالیفرنیا شکل گرفته و دانشجویان به‌پاخواسته‌اند؛ این ابراز درد و واکنش جهانی علیه ظلم اسرائیل، به علت همان ذات و فطرت انسانی است که مخالف خشونت‌ها و غاصب‌گری‌ها و کشتارها است؛ این حرکت را می‌توان نقطه عطف جنبش دانشجویی در غرب دانست.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به رفتارهای متناقض برخی سلبریتی‌های ایرانی و خارجی در قبال اتفاقات مشابه در ایران و آمریکا توضیح می‌دهد: در سال ۱۴۰۱ و طی اغتشاشاتی که در ایران شکل گرفت، برخی با هشتگ «جای دانشجو زندان نیست» و «دانشگاه پادگان نیست»، هیاهو درست کردند، اما در این چندماه نسبت به جنایاتی که در حق مردم فلسطین صورت گرفت، هیچ سخنی نگفتند و هیچ توییت اعتراضی نزدند.

وی یادآور می‌شود: دو سال گذشته خانم آنجلیا جولی در حمایت از زنان ایران با راه‌اندازی کمپین و صدور بیانیه از اغتشاشات حمایت کرد، اما اکنون هیچ حمایتی از اعتراضات دانشجویان آمریکایی توسط این افراد نمی‌بینیم.

همبستگی جهانی دانشگاهیان در حمایت از فلسطین

محمد رضا جلالی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان و دبیر شورای تبیین مواضع بسیج استان نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: امروز پول مردم آمریکا در راه جنایت علیه مردم غزه خرج می‌شود و خداوند از دل همان کشورهایی که در مسیر ظلم قرار دارند قیام‌هایی را شکل می‌دهد که علیه این جنایات برخیزند؛ زیرا به قول حاج قاسم سلیمانی «هر کسی که تیری به این نظام بزند ضربه‌اش را می‌خورد.»؛ اکنون آمریکا و کشورهای متخاصمی که سال ۱۴۰۱ علیه مردم ما و در داخل دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی و فتنه کردند تا دانشجویان و مردم را بشورانند، دقیقاً همین اتفاق را در دانشگاه‌های خود تجربه می‌کنند.

وی در خصوص حمایت از جریانات ضدصهیونیستی و دانشجویی در غرب ادامه می‌دهد: مسئله فلسطین در قالب یک گفتمان فراگیر درحال گسترش است؛ مباحثی در بین دانشجویان شکل می‌گیرد و اساتید و افراد صاحب‌نظر رفته‌رفته و به طرق مختلف اظهار نظرهایی می‌کنند؛ بحتی برخی گفته‌اند دانشجویان اخراجی معترض دانشگاه‌های آمریکایی را در دانشگاه‌های ایران می‌پذیریم؛ از طرفی حمایت‌های رسانه‌ای از جمله ایمیل زدن به اساتید دانشگاه‌های خارج جهت همبستگی بیشتر، موثر خواهند بود.

سرکوب اعتراضات دانشجویی از هراس گسترش آن در جوامع غربی

شایان ترکمانی دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران به خبرنگار ایمنا می‌گوید: دو نگرش درخصوص اعتراضات دانشجویان در غرب وجود دارد؛ یکی نگاه صرفاً انسان‌دوستانه و ضدنژادپرستی این خیزش است و نگاه دیگر که نگرش منطقی‌تری است و می‌توان از آن به‌عنوان بیداری جوانان غرب یاد کرد، حرکت مردم دنیا به سمت نور هدایتی است که نشات گرفته از انقلاب اسلامی سال ۵۷ است و اکنون درحال آزادسازی افکار جهانیان از سلطه پروپاگاندای رسانه‌ای غرب بوده و نوید پیروزی نهایی مستضعفین جهان را می‌دهد.

وی درمورد تأثیر دانشگاه در تحولات اخیر ادامه می‌دهد: همیشه شاهد بودیم که هر حرکت و جریانی در جامعه آغاز می‌شود، مبدا آن دانشگاه بوده و این قشر نخبگانی هستند که قدرت راهبری جامعه را دارند و سرکوب تند و خشن اعتراضات دانشجویی در آمریکا و اروپا نیز به همین علت است؛ حاکمان غربی از این می‌ترسند که این بیداری و خیزش دانشجویان باعث شود که دیگر آحاد جامعه نیز بیدار شوند.

ترکمانی اظهار می‌کند: این جنبش دانشجویان آمریکا کاملاً یک حرکت ایدئولوژیک و آرمان‌گرایانه و در راستای برقراری عدالت در دنیا است که رگه‌های این آرمان‌خواهی در شعارهایشان دیده می‌شود.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در راستای حمایت از دانشجویان غربی اضافه می‌کند: از تمامی ملل و اقشاری که در مقابل ظلم و استکبار بایستند حمایت می‌کنیم و تمام دانشجویانی که علیه ظلم قیام کردند را درکنار و همرزم خود می‌بینیم؛ تمامی دانشجویان مسلمان نیز از این جریان، حمایت معنوی می‌کنند و باید بتوانیم حمایت‌های دیپلماتیک و همکاری‌های مشترکی نیز داشته باشیم؛ چون هدف و آرمان ما یکی است و باید با روشنگری پیام این اعتراضات را به همه جهان مخابره کرد.

راهپیمایی اربعین و بیداری ملت‌های جهان

مرضیه کردی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه قم به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در سالیان اخیر شاهد یک حرکت جمعی گسترده در خلاف جریان استکبار جهانی و بیداری مردم جوامع مختلف هستیم که یکی از جلوه‌های اصلی این ادعا راهپیمایی اربعین است.

وی ادامه می‌دهد: روزبه‌روز مکتب و قیام حسینی (ع) نه فقط در بین شیعیان بلکه در بین همه ملت‌ها درحال تکثیر است و مبارزه با ظلم و استکبار جهانی به یک حرکت عمومی تبدیل شده است.

کردی بیان می‌کند: همین مراسمات پرشور اربعین بود که حقیقت را به جهانیان رساند و اکنون دانشجویان غرب نیز برای مظلومیت مردم غزه قیام کرده‌اند.

غرب، دروغ ها و وعده های پوشالی

مهدی شیری، کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و مدیر روابط عمومی دانشگاه جامع انقلاب اسلامی با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: غریب به ده سال از نامه رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان اروپا و آمریکا می گذرد، نامه ای که ایشان در آن اشاره به قلبهای زنده و هوشیار آنها دارند و سیاستمداران غربی را مورد خطاب قرار نمی دهند چرا که می فرمایند آنها مسیر سیاست را از مسیر صداقت و درستی جدا کرده اند، ایشان در ادامه به چهره اسلام و تصویری که برای آن ترسیم کرده اند و تلاشی که غرب برای اینکه اسلام را دشمنی ترسناک جلوه دهد مطالبی را بیان کردند.

وی اضافه میکند: ایشان در ادامه می فرمایند از شما جوانان می خواهم اجازه ندهید با چهره پردازی های موهن و سخیف، بین شما و واقعیت، سد عاطفی و احساسی ایجاد کنند و امکان داوری بیطرفانه را از شما سلب کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه جامع انقلاب اسلامی ادامه میدهد: حالا با گذشت ده سال از این نامه و توصیه های معظم له می بینیم که جوانان دانشجو و قشر فرهیخته و علمی در اروپا و آمریکا دیگر نمی توانند در برابر جنایات وحشیانه و اقدامات ضد بشری و جنون آمیز رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی بی تفاوت و ساکت بنشینند و امروز دفاع جانانه دانشجویان و اساتید دانشگاه هاروارد و کلمبیا از مردم مظلوم و بی دفاع غزه نشانه ای از تاثیر و نفوذ کلام مقام معظم رهبری نه در منطقه بلکه در سراسر جهان است و امید است تمام دانشگاهیان در غرب و سراسر جهان از خواب غفلت برخیزند و به این موج همگانی بپیوندند.

شیری در انتها تاکید میکند: کسانی که همیشه در تریبون ها و تبلیغات انتخاباتی خود دم از رعایت حقوق بشر می زدند امروز با ورود ماموران پلیس به دانشگاه ها و دستگیری و بازداشت دانشجویان و اساتید خود به طرز فجیع و در اوج بی احترامی مهر تاییدی بر دروغ ها و وعده های پوشالی خود زدند.

کد خبر 749210

دیگر خبرها

  • نابودی طبیعت اهالی روستای چنار رودخان را رنجیده خاطر کرد + فیلم و تصاویر
  • جای دانشجو زندان نیست!
  • ماجرای تیراندازی در دولت‌آباد چه بود؟
  • ماجرای تیراندازی در دولت آباد چه بود؟
  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا
  • ماجرای ضرب و شتم در اتوبوس BRT/ هشدار پلیس به مجرمان
  • ضرورت پاسخگویی به مطالبات و دغدغه مردم خراسان جنوبی
  • همایش روز شوراهای خراسان جنوبی برگزار شد
  • عملیات وعده صادق انگیزه دانشجویان آمریکا را افزایش داد
  • باقری: عملیات وعده صادق انگیزه دانشجویان آمریکا علیه صهیونیست‌ها را افزایش داد