Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@09:32:01 GMT

بیرجند|خاکشیر؛ نوشیدنی شفابخش در ماه رمضان

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۷۹۴۶۳

بیرجند|خاکشیر؛ نوشیدنی شفابخش در ماه رمضان

این روزها کشاورزان بشرویه با برداشت محصولی معجزه‌آسا به نام خاکشیر احساس رضایت داشته و لبخند بر لب‌هایشان جاری است. ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷ استانها خراسان جنوبی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، همه ما از مادربزرگ‌ها یا قدیمی‌های فامیل درباره خواص صفرابر و ضدعطش خاکشیر مطالبی را شنیده‌ایم و نسخه‌های خانگی و کاربردی را می‌شناسیم اما تعداد کمی از ما با دیگر خاصیت‌های این دانه‌های ریز و خوش‌تراش سرخ‌رنگ آشنایی داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانه‌هایی که نه‌ تنها برای درمان برخی بیماری‌ها کاربرد دارند بلکه می‌توانند کیفیت زندگی ما را از این رو به آن رو کنند.

خاکشیر گیاهی است که به صورت خودرو در باغ‌ها و صحراها می‌روید و دارای برگ‌هایی با بریدگی زیاد و گل‌های زرد روشن از تیره شب‌بو است اما در شهرستان بشرویه علاوه بر رویش خودرو، گیاه خاکشیر در مزارع نیز کشت می‌شود.

"خاکشیر" اشتهاآور، مقوی معده، ضد تب، ملین و درمان مشکل سوء هاضمه است

خاکشیر جزو آن دسته از خوراکی‌هایی است که خوردن آن باعث از بین رفتن عطش و تشنگی می‌شود علاوه بر آن دارای خواص دارویی بسیار از جمله اشتهاآور، مقوی معده، ضد تب، ملین و برای درمان مشکلات سوء هاضمه کاربرد دارد.

خاکشیر محصول بسیار کم آبی است و به راحتی در شرایط آب و هوایی شهرستان کویری بشرویه سازگاری دارد و در سال‌هایی که بارندگی مطلوب باشد با سه نوبت آبیاری محصول خاکشیر آماده برداشت خواهد بود.

یکی از کشاورزان شهرستان بشرویه که به کشت خاکشیر مشغول است در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: این گیاه در سال‌هایی که بارندگی مناسب است تنها دو نوبت آبیاری نیاز دارد و کشت آن مناسب با شهرستان کویری بشرویه است.

کشت خاکشیر در مزارع پنبه به عنوان کشت دوم بسیار مقرون به صرفه است

محمدی با بیان اینکه کشت خاکشیر در مزارع پنبه به عنوان کشت دوم بسیار مقرون به صرفه است افزود: بذر خاکشیر را در مزارع پنبه در زمانی نزدیک به فصل برداشت پنبه است در مزارع کشت می‌کنیم.

وی افزود: زمانی که پنبه را از زمین برداشت می‌کنیم بذر خاکشیر نیز سبز شده و بعد از برداشت پنبه نیز این گیاه به صورت کامل رشد می‌کند و اگر بارندگی‌ها در سطح شهرستان افزایش یابد میزان نیاز آبیاری محصول خاکشیر به حداقل می‌رسد که این باتوجه به کم آبی‌های منطقه یک نکته بسیار مثبت به شمار می‌رود.

مرادی دیگر کشاورز شهرستان بشرویه در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در فصل برداشت خاکشیر اکثر بانوان روستایی نیز برای برداشت محصول به زمین‌های کشاورزی آمده و برای آنها نیز زمینه درآمدزایی ایجاد می‌شود.

خراسان جنوبی از قطب‌های تولید گیاهان دارویی در کشور است

وی بیان کرد: با وجود دوره رشد کوتاه خاکشیر، کشاورز در مدت زمان کمتری به درآمد می‌رسد و کشاورزان به دلیل درآمدزایی و خواص فراوان دارویی آن را کشت می‌کنند از طرفی در کنار نیاز آبی کم محصول خاکشیر می‌توان گفت از درآمدزایی و اقتصاد خوبی نیز برخوردار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: خراسان جنوبی با توجه به اقلیم خاص یکی از قطب‌های تولید گیاهان دارویی در کشور محسوب می‌شود.

بهره‌وری درست از طبیعت باعث تداوم سودآوری و اشتغال درست و مناسب خواهد شد

هاشم ولی‌پورمطلق با بیان اینکه بهره‌وری درست از طبیعت برای استفاده دارویی باعث تداوم سودآوری و اشتغال درست و مناسب خواهد شد افزود: استفاده نادرست از طبیعت تخریب منابع طبیعی و نابودی گیاهان مفید در زیستگاه‌های نباتی را به دنبال دارد که در ایران هنوز روند استفاده از گیاهان دارویی چهره‌ای کهن با شیوه‌های قدیمی دارد.

وی بیان کرد: گیاهانی مانند زیره سبز، زنیان، نعنا، آلوئه ورا، مریم گلی، شوید، خاکشیر، مرزه، ختمی و رازیانه به صورت آبی کشت می‌شود و گیاهانی مانند آنغوزه، وشاء، کاکوتی، درمنه ترکی، اسپند، بادرنجبویه، اسطخودوس و مستار در عرصه‌های طبیعی رشد دارد.

شهرستان بشرویه مقام اول کشت خاکشیر در استان  را دارد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه اظهار داشت: شهرستان بشرویه با کشت محصول خاکشیر مقام اول را در استان خراسان جنوبی دارد.

حسین سرچاهی گفت: محصول خاکشیر محصولی کم آب و با دوره رشد کوتاه است که اکثراً در داخل مزارع دیگر کشت می‌شود و می‌تواند منبع در آمد خوبی برای کشاورزان باشد.

وی افزود: بیشترین صادرات خاکشیر بشرویه علاوه بر تامین نیاز استان به استان‌های خراسان رضوی، تهران و اصفهان است که با نام و نشان شهرستان بشرویه ارسال می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه تصریح کرد: در شهرستان بشرویه 820 کشاورز محصول خاکشیر را کشت می‌کنند و امسال 180 هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت این محصول است.

پیش‌بینی تولید 108 تن خاکشیر در شهرستان بشرویه

سرچاهی با بیان اینکه شهرستان بشرویه از نظر تولید، سطح زیرکشت مقام اول را در استان دارد اظهار داشت: بشرویه در خراسان جنوبی تنها شهرستانی است که خاکشیر به صورت زراعی کشت  شده و محصولی نوبرانه است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال 108 تن خاکشیر در این شهرستان تولید شود افزود: خاکشیر شهرستان با برند بشروی بسته‌بندی می‌شود.

پژوهشگر گیاهان دارویی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: خاکشیر مصارف دارویی چون رفع عطش، کاهش بیماری‌های قندی و یبوست دارد و جزو گیاهان دارویی به شمار می‌رود.

خاکشیر، التهاب کلیه را برطرف می‌کند

پویان، با بیان اینکه بیشترین کاربرد و استفاده این محصول برای رفع عطش، دفع سنگ کلیه و درمان یبوست است و جز گیاهان دارویی پرطرفدار محسوب می‌شود اظهار داشت: خاکشیر از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است و التیام دهنده زخم و جراحات است.

پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی گفت: جوشانده خاکشیر برای رفع اسهال‌های ساده و رفع ترشحات زنان مفید است و ادرار آور و تب بُر است.

وی با بیان اینکه این گیاه برای دفع کرم مفید است و التهاب کلیه را برطرف می‌کند بیان کرد: شربت خاکشیر خنک کننده است و برای رفع گرمازدگی با آب سرد مصرف می‌شود.

پویان افزود:برای بهبود فشار خون خاکشیر را بکوبید و شب موقع خواب کف پا تا مچ را با آن ضماد کنید.

انتهای پیام/ش

R41348/P1377/S6,56/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۷۹۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند تکنیک برای درمان سنگ صفرا؛ بهترین نوشیدنی برای سنگ کیسه صفرا چیست؟

بهترین نوشیدنی برای سنگ صفرا همان‌چیزی است که اکثر ما آن را فراموش می‌کنیم یا به تعویق‌اش می‌اندازیم. فکرش را بکنید به مرحله‌ای برسید که درد شکم، تب، تعریق، لرز، یرقان و استفراغ، اما شما را ببُرد، آن‌زمان شاید فکر کنید که کاش مراقبت بیش‌تری از کیسه صفرایتان می‌کردید و نوشیدنی و خوراکی‌های مناسب آن‌را در رژیم غذایی‌تان جا می‌دادید، اما به نظر می‌رسد کمی دیر است!

به گزارش زی‌سان؛ سنگ کیسه صفرا بیماری شایعی است که بسیاری از افراد از آن رنج می‌برند. این عارضه بیش‌تر در میان افراد بالای ۴۰ سال دیده می‌شود. درد شکم همراه با تب، تعریق، لرز، یرقان و استفراغ از علائم شایع سنگ کیسه صفرا هستند. عدم تعادل شیمیایی در کیسه صفرا یکی از دلایل اصلی تشکیل سنگ کیسه صفراست. علاوه بر این، اضافه وزن نیز می‌تواند منجر به این عارضه شود.

اگرچه عمل سنگ کیسه صفرا یک گزینه است، اما راه‌های طبیعی دیگری وجود دارد که می‌تواند به شما در حل کردن سنگ‌های صفراوی بدون رسیدن به مرحله عمل کند کمک کند.

در این مطلب از زی‌سان درباره بهترین نوشیدنی برای کیسه صفرا، یک خوراکی مفید برای سلامت صفرا و همچنین یک رفتار مهم صحبت می‌کنیم. پس خواندن این متن را ادامه دهید تا ۳ راه حل ساده برای از بین بردن سنگ‌های کیسه صفرا و همچنین پیشگیری از ابتلا به آن را یاد بگیرید.

علل ایجاد سنگ کیسه صفرا

علت اصلی سنگ کیسه صفرا، تشکیل ذرات جامد در کیسه صفرا توسط صفرا است. سنگ‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که سطح کلسترول یا بیلی‌روبین (Bilirubin) بالا باشد. علاوه بر این، وجود برخی مواد دیگر در صفرا نیز منجر به تشکیل سنگ می‌شود.

چه کسانی بیش‌تر در معرض ابتلا به سنگ کیسه صفرا هستند؟

زنان، افرادی که اضافه وزن دارند، کسانی که کاهش وزن سریع داشته‌اند و افرادی که گرسنگی زیاد می‌کشند، بیشتر در معرض خطر سنگ کیسه صفرا هستند.

دو نوع سنگ کیسه صفرا وجود دارد: سنگ‌های کلسترولی:

این سنگ‌ها عموماً به رنگ سبز مایل به زرد هستند و از کلسترول سخت شده تشکیل شده اند. در واقع، تقریبا ۸۰ درصد از سنگ‌های صفراوی را سنگ‌های کلسترولی تشکیل می‌دهند.

سنگ‌های رنگدانه:

این سنگ‌ها معمولا تیره رنگ هستند. این‌ها توسط بیلی روبین، که از صفرا، مایعی که توسط کبد ترشح می‌شود، ایجاد می‌شود.

علائمی که نشان می‌دهند یک فرد سنگ کیسه صفرا دارد:

تعداد زیادی از افراد اصلاً هیچ علامتی را تجربه نمی‌کنند. همه انواع سنگ کیسه صفرا علائمی ندارند. با این حال، برخی از اصلی‌ترین علائم شامل موارد زیر می‌شوند:

درد در قسمت بالای شکم بعد از خوردن غذای چرب درد در شانه راست یا تیغه‌های شانه استفراغ اسهال حالت تهوع مدفوع خاکستری راه‌های طبیعی برای حل کردن سنگ کیسه صفرا

با پیروی از برخی درمان‌های طبیعی می‌توان به راحتی سنگ کیسه صفرا را از بین برد. برخی از راه‌های موثر برای از بین بردن سنگ کیسه صفرا را در ادامه بخوانید.

۱. بهترین نوشیدنی برای کیسه صفرا چیست؟

یک راه بسیار موثر برای حل طبیعی سنگ کیسه صفرا، هیدراته ماندن است. نوشیدن حداقل شش تا هشت لیوان آب در روز، به صاف نگه داشتن تولید صفرا کمک می‌کند. علاوه بر این، نوشیدن آب خالص نیز می‌تواند به دفع کلسترول از بدن کمک کند، که یکی از عوامل اصلی تشکیل سنگ کیسه صفرا است. با این حال، مطمئن شوید که برای از بین بردن طبیعی سنگ کیسه صفرا، آب تمیز و سالم بنوشید. حتما یک دستگاه تصفیه آب نصب کنید که انواع مختلف ناخالصی‌ها را از آب پاک کند.

مطمئن شوید که در یک روز کمتر از آنچه بدنتان نیاز دارد آب مصرف کنید، ممکن است به کیسه صفرا آسیب برسد. آب به تخلیه این اندام کمک می‌کند و از تجمع صفرا جلوگیری به عمل می‌آورد.

از طرف دیگر، نوشیدن آب به میزان بیش‌تر، می‌تواند به لاغری شما کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که آب بیشتری می‌نوشند کالری کمتر و قند کمتری می‌خورند. لاغری نیز در سلامت صفرا موثر است.

۲. بهترین خوراکی برای کیسه صفرا چیست؟

یک درمان خانگی موثر که می‌توانید برای از بین بردن سنگ کیسه صفرا از آن استفاده کنید، استفاده از سرکه سیب است. سرکه سیب سنگ‌های کیسه صفرا را نرم می‌کند و حذف آن‌ها از بدن را آسان می‌کند. علاوه بر این، می‌تواند تأثیر مثبتی بر سطح قند خون داشته باشد.

۳. بهترین رفتار برای سلامت کیسه صفرا چیست؟

برخی ادعا‌ها وجود دارد که نشان می‌دهد یوگا می‌تواند به حذف سنگ‌های صفراوی کمک کند. یوگا پروفایل لیپید را در بین دیابتی‌ها بهبود می‌بخشد. دلیل آن این است که افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا دارای پروفایل چربی غیر طبیعی هستند. یوگا همچنین به تسکین علائم مرتبط با سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند.

+ ورزش پیلاتس چیست؟

در آخر...

جراحی تنها راه مقابله با سنگ کیسه صفرا نیست. این راه‌های طبیعی و آسان به شما کمک می‌کند تا سنگ‌های صفراوی را از بین ببرید. نوشیدن آب کافی یکی از ایمن‌ترین و بی دردسرترین راه‌ها برای حل کردن سنگ‌های صفراوی بدون هیچ گونه عوارض جانبی احتمالی است. این کار شما را وادار به استفاده از دستگاه تصفیه آب برای حذف ناخالصی‌ها و نوشیدن آب خالص بدون هیچ گونه ناخالصی می‌کند.

با این حال، مطمئن شوید که هیدراته بودن بدن خود را حفظ کرده و قبل از دنبال کردن هر یک از درمان‌های طبیعی ذکر شده در بالا با پزشک مشورت کنید.

tags # کیسه صفرا ، اخبار سلامت و پزشکی سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • دم گیلاس ؛ معجونی شفابخش برای درمان بیماری‌ها
  • برداشت ۳۲۰ تن گیاهان دارویی از مزارع نهاوند برای نخستین‌بار
  • فال تاروت برای متولدین ماه‌های مختلف امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کاهش وزن با این نوشیدنی‌ها
  • همایش توجیهی آموزشی زائران حج تمتع شهرستان بیرجند
  • چند تکنیک برای درمان سنگ صفرا؛ بهترین نوشیدنی برای سنگ کیسه صفرا چیست؟
  • فال تاروت برای متولدین ماه‌های مختلف امروز یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  •  40 سال چشم به راهی
  • تشییع شهید تازه تفحص‌شده در خراسان جنوبی
  • مختاران سربیشه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی