همراه با فیلمهای سینمایی و تلویزیونی در هفته آخر اردیبهشت
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۸۱۵۱۳
*************************************
شبکه یک سیما
فیلم سینمایی «پهپاد» به کارگردانی جیسون بورک، جمعه ۲۸ اردیبهشتماه ساعت ۱۶ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.
در خلاصه داستان فیلم آمده است: نیل، یک خلبان پهپاد است که بهصورت خصوصی و محرمانه برای سازمان سیا کار میکند و حتی خانوادهاش از شغل او اطلاعی ندارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شون بین، ماری مک کورماک و پاتریک سابونگی بازیگران این فیلم هستند.
*************************************
شبکه دو سیما
فیلم تلویزیونی «لبخند ماهیها» به کارگردانی سعید بصیری، پنجشنبه ۲۷ اردیبهشتماه ساعت ۸ صبح از شبکه دو سیما پخش میشود.
فیلم با نقشآفرینی کامران تفتی و ایمان صفا داستان زندگی جوانی را به تصویر میکشد که به دلیل متارکه پدر و مادرش تنها شده و زندگیاش دستخوش تغییرات شدید اجتماعی میشود.
*************************************
فیلم سینمایی «بید مجنون» به کارگردانی مجید مجیدی، پنجشنبه ۲۷ اردیبهشتماه ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه دو سیما پخش میشود.
در این فیلم با هنرمندی پرویز پرستویی خواهیم دید: مرد نابینایی که از ۸ سالگی بینایی خود را از دست داده است امیدی مییابد برای دیدن دوباره رنگها و خطوط زندگی عادی! یوسف در تصور آنکه با یافتن بینایی خود به خود حقیقی دست خواهد یافت و پس از آن خواهد توانست ارتباطی در خور خود با خدای خود برقرار نماید با خدای خویش عهد میبندد که در صورت توان مجدد برای بینایی در راه خداوند زندگی کند و آن زندگی ساده و متمرکزی که داشته است را با این امکان و فرصتی که مجدداً در اختیارش قرار خواهند داد غنیتر سازد و رشد دهد. اما وقتی در شرایط واقعی قرار میگیرد و زرق و برق زندگی را مشاهده میکند همچون بید بر سر ایمان خویش میلرزد!
*************************************
فیلم تلویزیونی «من قهرمان نیستم» به کارگردانی محسن توکلی، جمعه ۲۸ اردیبهشتماه ساعت ۸ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.
در خلاصه داستان فیلم آمده است: در یکی از روستاها، پسرکی توانسته گلهی گوسفندان را از چنگال گرگ نجات دهد. این موضوع باعث شده اسم پسرک به عنوان یک قهرمان در روزنامههای شهرستان چاپ شود. این موضوع در بین اهالی رستم آباد نیز پیچیده است. وله ولهای در بین بچههای روستا افتاده تا با انجام یک عمل قهرمانانه اسمشان در روزنامهی شهرستان به چاپ برسد! همزمان با این موضوع پیدا شدنِ پیکرِ نیمه جانِ یکی از اهالی در کنار چالهای کنده شده، شایعهی بودن گنج در روستا را در بین اهالی به وجود آورده است. داستان عمل قهرمانانهی بچههای روستا و یافتن گنج خیالی توسط بزرگترها درهم تنیده میشود. حسن قهرمان اصلی قصه که کودکی بیش نیست، برای قهرمان شدن دست به کارهای مختلفی میزند. برّهاش را به صحرا میبرد تا از دست گرگها نجاتش دهد...!
امیررضا محمدی، محمدعلی میلانلو، سجاد هنرمند و حسین عامل قناد بازیگران این فیلم هستند.
*************************************
فیلم سینمایی «نابغه» به کارگردانی مارک وب، جمعه ۲۸ اردیبهشتماه ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.
این فیلم در مورد مری دختر بچه ۷ سالهای است که استعداد عجیبی در ریاضی دارد. مادر او نیز استعداد شگرفی در ریاضی داشت، اما زود از دنیا رفت. مری با داییاش فرانک زندگی میکند. کسی سراغ مری نمیآید تا وقتی که متوجه میشوند او نابغه ریاضی است. مادربزرگ (اولین) او به سراغ مری میآید و میخواهد حضانت مری را به عهده بگیرد. اولین به دخترش فشار میآورده تا مسئله خاصی از ریاضی را حل کند، ولی با مرگ او حل این مسئله به فراموشی سپرده میشود. اولین، مری را نیز برای حل این مسئله میخواهد...!
*************************************
فیلم سینمایی «من ربات هستم» به کارگردانی الکس پرویاس، جمعه ۲۸ اردیبهشتماه ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.
در این فیلم با بازی ویل اسمیت خواهیم دید: دل اسپونر یک افسر پلیس است. در زمانهای که کنترل همه وسایل در دست روباتها است او اعتقادی به استفاده از روباتها ندارد تا اینکه روباتها سر به شورش میگذارند و درستی حرف دل اسپونر ثابت میشود! او شروع به مبارزه با روباتها میکند، ولی او نمیداند که...
*************************************
شبکه سه سیما
فیلم تلویزیونی «رنگ خدا» به کارگردانی مجید مجیدی، پنجشنبه ۲۷ اردیبهشتماه ساعت ۱۰ از شبکه سه سیما پخش میشود.
در این فیلم با نقشآفرینی حسین محجوب، محسن رمضانی خواهید دید: محمد رمضانی فرزند نابینای هاشم که در مدرسه نابینایان تحصیل میکند برای گذراندن تعطیلات به خانه بازمیگردد. هاشم که پس از مرگ همسر خود با مادرش زندگی میکند، تصمیم به ازدواج مجدد میگیرد. او به همین منظور محمد را به کارگاه نجاری میفرستد. مادر هاشم که به نشان اعتراض در مقابل این اقدام خانه را ترک کرده بود بهعلت بیماری مجبور به بازگشت میشود و سرانجام در بستر بیماری از دنیا میرود.
*************************************
فیلم سینمایی «طلا» به کارگردانی توماس آرسلن، پنجشنبه ۲۷ اردیبهشتماه ساعت ۲۴ از شبکه سه سیما پخش میشود.
در خلاصه داستان فیلم با بازی نینا هوس و مارکو ماندیک آمده است: در سال ۱۹۹۸ که تمام مردم در تلاش برای جستجوی طلا هستند؛ امیلی میر به گروه مهاجران آسمانی که به شمال برای جستجوی طلا سفر کردند ملحق میشود. او به همراه هفت جوینده طلا که از اتفاقاتی که قرار است برای آنها رخ بدهد هیچ اطلاعی ندارند. آنها بیابانها و جنگلهای کانادا را با سختیهای زیاد و خستگی زیاد و درنهایت به قیمت از دست دادن جان چند تن از افرادشان سپری میکنند.
*************************************
فیلم تلویزیونی «جوجه تیغیها» به کارگردانی حسین تبریزی، جمعه ۲۸ اردیبهشتماه ساعت ۱۰ به روی آنتن شبکه سه سیما میرود.
فیلم داستان زوجی را روایت میکند که در آستانه جدایی هستند. در شبی که قرار است آنها در یک مراسم عروسی شرکت کنند ماجراهایی برایشان رخ میدهد...
در این فیلم تلویزیونی سعید آقاخانی، نسرین مقانلو و هومن برق نورد نقشآفرینی کردهاند.
*************************************
شبکه چهار سیما
فیلم سینمایی «یاغی دشت» به کارگردانی دنی استرانگ، پنجشنبه ۲۷ اردیبهشتماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار سیما روی آنتن میرود.
داستان فیلم در مورد یکی از برجستهترین نویسندههای قرن حاضر دیوید سالینجر است. سالینجر جوان قبل از شهرت، به دختر یکی از نویسندگان بزرگ آن روزها علاقمند میشود. اما شروع جنگ و عدم چاپ داستانهایش بر زندگی او تاثیر منفی میگذارد و نامزدیش به هم میخورد. اما غلبه بر مشکلات جنگ و چاپ رمان بلندش، باعث شهرت افسانهای او میشود.
در این فیلم سینمایی کوین اسپیسی و نیکلاس هولت نقشآفرینی کردهاند.
*************************************
فیلم سینمایی «بازساری خاطرات» به کارگردانی مارک پلانسکی، جمعه ۲۸ اردیبهشتماه ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه چهار روی آنتن میرود.
در خلاصه داستان فیلم با بازی پیتر دینکلیج و جولیا اورموند آمده است: پروفسوری باهوش به نام گوردون دان هست که دستگاهی را اختراع کرده است که به وسیلهی آن میتوان خاطرهی یک شخص را ضبط و سپس پخش کرد. اما پس از اینکه گوردون به طرز مرموزی به قتل میرسد، یکی از مشتریان او با کمک همسر وی تصمیم میگیرند به راز مرگ گوردون پی ببرند و برای این کار دستگاه ضبط حافظه و تمام دیسکهای ضبط شده مشتریان او را میدزدند.
*************************************
شبکه پنج سیما
فیلم سینمایی «اصلاح داستان زندگی» به کارگردانی مارک لارنس، پنجشنبه ۲۷ اردیبهشتماه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه پنج سیما پخش میشود.
در این فیلم با بازی هاگ گرنت، ویت بالدوین و ونسا وسچه خواهیم دید: کیت مایکر هالیوودی است که سالها پس از فیلمنامه «سرزمین گمشده» که موفق به دریافت جایزه اسکار نیز شده است نتوانسته کار موفق دیگری عرضه کند و فیلمنامههایش از سوی دیگر تهیه کنندگان مورد اقبال قرار نمیگیرد، به همین دلیل مدتهاست بیکار شده و وضعیت مالی نابسامانی دارد. کیت از الن یکی از افراد با نفوذ در هالیوود درخواست کمک میکند و آلن او را برای تدریس فیلمنامهنویسی در دانشگاه بیگتون پیشنهاد میدهد.
*************************************
انیمیشن سینمایی «لک لکها» به کارگردانی نیکولاس استالر، جمعه ۲۸ اردیبهشتماه ساعت ۸:۳۰ از شبکه پنج پخش میشود.
در خلاصه داستان این انیمیشن آمده است: یک لک لک پیر که رییس کارخانه درست کردن بچه است آنجا را تعطیل کرده و به جای تحویل بچه به خانوادهها بستههای پستی را میرسانند که یک دختر و یک لک لک باعث از سر گرفته شدن کار کارخانه میشود.
*************************************
فیلم سینمایی «منشی فرمانروا» به کارگردانی هان سانگ مون، جمعه ۲۸ اردیبهشتماه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه پنج پخش میشود.
در این فیلم خواهیم دید: یون سئو مرد جوان و باسوادی است که قرار شده بهعنوان منشی و تاریخنویس فرمانروا استخدام شود. در آزمون ابتدایی او مورد توجه فرمانروا یجونگ قرار میگیرد و کارش را آغاز میکند. او همه جا به همراه فرمانروا میرود و حتی به نوعی باید مراقب جان فرمانروا نیز باشد، زیرا در همین روزها اتفاقات عجیبی رخ داده و شایعات زیادی در شهر پیچیده است. ماموران مخفی فرمانروا به طرز عجیب و مشکوکی کشته میشوند و شایعه شده که یک ماهی غول پیکر به نام شبحماهی در رودخانه به ماهیگیرها حمله کرده و آنها را میکشد. در بین مردم ترس و وحشت ایجاد شده اما.
جای هانگ آن، هی ون کیم و سان یان لی بازیگران این فیلم هستند.
*************************************
شبکه کودک
فیلم سینمایی «کلاه قرمزی و بچه ننه» به کارگردانی ایرج طهماسب، پنجشنبه ۲۷ اردیبهشتماه ساعت ۱۴ از شبکـه کودک پخش خواهد شد.
در این فیلم با هنرمندی ایرج طهماسب خواهیم دید: کلاه قرمزی در پارک جنگلی نوزادی تنها را پیدا میکند و تصمیم میگیرد که از او مراقبت کند. شیطنتهای پسر عمهزا باعث میشود تا خانهی آقای مجری آتش بگیرد. حالا آنها روی تپهای زندگی میکنند و حتی دستشویی و آشپزخانه هم ندارند. کلاه قرمزی و پسرخاله همیشه وانمود میکنند که در کنار آقای مجری زندگی خوبی دارند و شاد هستند. یک روز کلاه قرمزی در حالی که با خدا درد دل میکند ناگهان از روی صخره قِل میخورد و به کالسکهی نوزادی برخورد میکند...
*************************************
انیمیشن سینمایی «گرگها و گوسفندها» به کارگردانی ماکسیم ولکو و اندری گلات، جمعه ۲۸ اردیبهشتماه ساعت ۱۴ از شبکه کودک پخش خواهد شد.
خلاصه داستان انیمیشن از این قرار است که: در یک سرزمین جادویی، در میان مراتع سبز و تپهها نزدیک یک روستای کوچک، یک گله گوسفند بیخیال زندگی میکنند. اما هنگامی که سر و کله گروهی گرگ گرسنه پیدا میشود، زندگی راحت و بدون استرس آنها دچار مشکل میشود.
*************************************
شبکه امید
انیمیشن سینمایی «اسپیریت» به کارگردانی کلی آزبری و لورنا کوک، پنجشنبه ۲۷ اردیبهشتماه ساعت ۱۸ از شبکه امید پخش خواهد شد.
در این انیمیشن خواهیم دید: اسپیریت، کرهاسب نری است که در دشتهای بکر و دستنخوردهی غرب به دنیا آمده و همراه با مادرش نزد گلهی اسبهای وحشی به اینسو و آنسو میدود؛ تا اینکه یک شب سربازانی که در آن منطقه اردو زدهاند، او را به قصد تبدیل کردن به اسبی برای سواره نظام اسیر میکنند؛ بنابراین اسپریت را در اردوگاهی محبوس میکنند و فرماندهی سواره نظام، تلاش میکند ارادهی او را درهم بشکند. اسپیریت به کمک کریک، سرخپوستی شجاع، میگریزد و هر دو به اردوگاه کوچک قبیلهی لیتل کریک پناه میبرند، اما اسب به زودی درمییابد که در آنجا نیز به گونهای دیگر اسیر شده است.
*************************************
شبکه افق
فیلم سینمایی «غول پول» به کارگردانی جودی فاستر، جمعه ۲۸ اردیبهشتماه ساعت ۱۰ از شبکه افق پخش خواهد شد.
در این فیلم با بازی جرج کلونی و جک اوکانل خواهید دید: شخصیتی تلویزیونی به نام لی گیتس که توسط یکی از بینندگان برنامهی تلویزیونی خود که تمام پولش را در طی برنامه مالی گیتس از دست داده بود، گروگان گرفته میشود...!
*************************************
فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» به کارگردانی سید محمدرضا خردمندان، جمعه ۲۸ اردیبهشتماه ساعت ۱۹ از شبکه افق پخش خواهد شد.
در این فیلم ملودرامی اجتماعی از زندگی نوجوانی به نام مرتضی خواهیم دید که در راه تحقق آرزوی ناکام پدرش، با چالش بسیاری روبرو میشود.
ساره بیات و جلال فاطمی در این فیلم سینمایی ایفای نقش کردهاند.
*************************************
شبکه نمایش
فیلمهای سینمایی و تلویزیونی «گردشگر»، «ارثیه لوئیزا» و «در جستجوی ناکجا آباد» پنجشنبه ۲۷ اردیبهشتماه ساعت ۱۱، ۱۷، ۲۱ از شبکه نمایش روی آنتن میرود.
*************************************
فیلمهای سینمایی و تلویزیونی «بچهرو بگیر»، «قتل در قطار سریعالسیر شرق» و «سرقت هنری» جمعه ۲۸ اردیبهشتماه ساعت ۱۱، ۱۵ و ۲۱ از شبکه نمایش پخش میشود.
باشگاه خبرنگاران
منبع: اکوفارس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۸۱۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پاکستان؛ فرصتی طلایی برای اکران و تولیدات مشترک سینمایی
در سفر اخیر رئیسجمهور به پاکستان در کنار همکاریهای فرهنگی، تفاهمنامهای برای تولید مشترک سینمایی با اقتباس از زندگی اقبال لاهوری منعقد شد. عرصه سینما یکی از شتابدهندههای مؤثر در مسیر تقویت روابط فرهنگی با دیگر کشورهاست، اما لازمه افزایش بازدهی آن دارا بودن شناخت کامل از ظرفیتهای سینمایی کشورهای هدف است.
به همین بهانه در ادامه براساس تجربه نگارش کتاب «ردپای سینما در ۳۵ کشور جهان» مروری داریم به تاریخ سینمای پاکستان تا با وسعت، موفقیتها و ظرفیتهای سینمایی آن آشنا شویم.
تولد در لاهور
اندک زمانی پس از «تقسیم سرزمین»، کشور تازهتأسیس پاکستان با پدیده فرار مغزها روبهرو شد. کمبود وسایل و تجهیزات فیلمسازی به از کار افتادن صنعت فیلمسازی این کشور منجر شد. با وجود تمام مشکلات و موانع، در هفتم آگوست ۱۹۴۸، پاکستان موفق شد اولین فیلم بلند داستانیاش را با عنوان «تری یاد» تهیه کند که در تماشاخانه «پرابات» شهر لاهور به نمایش عمومی درآمد. سال بعد، بزرگترین کمپانی فیلمسازی آن زمان تأسیس شد و طی چند سال بعد و تا قبل از نمایش «دو آنسو» در هفتم آوریل ۱۹۵۰، فیلمهای این کمپانی با استقبال نسبی روبهرو میشدند.
نخستین تجربه کارگردانی نورجهان که با عنوان «چانوی» در بیستونهم آوریل ۱۹۵۱ به نمایش درآمد، حکایت از آغاز دوران بازیابی داشت. این اولین فیلم پاکستانی به کارگردانی یک کارگردان زن بود.
رونق در دهه ۵۰
در سال ۱۹۵۲، سید فقیر احمدشاه؛ اولین فیلم خود را با عنوان «جاگاداکو» به کارگردانی ثقلین ریزوی تهیه کرد که بهدلیل نمایش خشونت، چندان مورد توجه واقع نشد. با افزایش تماشاگران، فیلم «ساسی» که در سوم ژوئن ۱۹۵۴ اکران شد، مدت ۵۰ هفته بر پرده سینماها ماند. نخستین فیلم پاکستانی با گویش «سندی»، «عمر مروی» بود که در دوازدهم مارس ۱۹۵۶ نمایش داده شد و برای تقدیر از موفقیت این تلاشها، یک سینمایینویس به نام الیاس رشیدی در هفدهم جولای ۱۹۵۸ مراسم اعطای جوایز سالانه «نگار» را ترتیب داد که هنوز هم معتبرترین رویداد اعطای جوایز در رشتههای مختلف مرتبط با فیلمسازی است.
دوران طلایی سینمای پاکستان
دهه ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ بهعنوان دوران طلایی سینمای پاکستان شناخته میشود. با منسوخ شدن تولیدات سیاهوسفید، سینمای پاکستان اولین فیلمهای رنگیاش را تولید کرد.
فیلمهای «عذرا» به کارگردانی مونشی دیل در اوایل سالهای ۱۹۶۰، «سنگام» (نخستین فیلم رنگی بلندمدت) به کارگردانی ظهیر ریحان و «مالا» (نخستین فیلم رنگی سینماسکوپ) از آن جمله هستند.
در بیستوششم ماه می۱۹۶۱، فیلم «بمبئی والا» به نمایش درآمد و جالب این که با وجود دقت و سختگیری سانسور، مسئولان متوجه نشدند که عنوان فیلم، نام شهری در هند را یدک میکشد، آن هم در آستانه تنش رو به گسترش هند و پاکستان. با این فیلم، سینمای پاکستان برای نخستین بار به کندوکاو در قلمرو سیاست پرداخت.
مقاومت؛ اندیشه مشترک
در سال ۱۹۶۲، فیلم «شهید» به مسأله فلسطین پرداخت و از ابتدای نمایش عمومیاش با استقبال گستردهای روبهرو شد. در سپتامبر ۱۹۶۵ و پس از رویارویی مسلحانه هند و پاکستان، تمام فیلمهای هندی از اکران عمومی پایین کشیده شدند و هیچ فیلم هندی از آن تاریخ اجازه نمایش دریافت نکرد. این منع نمایش از ۱۹۵۲ در پاکستان غربی و از ۱۹۶۲ در پاکستان شرقی (بنگلادش کنونی) برقرار بود. تماشاخانههای پاکستان از این تصمیم چندان متضرر نشدند و حتی بر تعداد تماشاگرانشان افزوده شد. تولید فیلمهای سینمایی با موضوع مبارزات فلسطین و جنگ با هند مشابه اتفاقی که در سینمای ایران در دهه ۶۰ رخ داد، توان سینمایی پاکستان را تقویت کرد.
درخشش ستارهها
بروز عینی توانایی بالقوه جذب مخاطب، باعث شد تا وحید مراد، به حیطه سینما قدم بگذارد و کمی بعد به عنوان قهرمان شیرین، مارلون براندو و الویس پریسلی پاکستان شناخته شود. در سال ۱۹۶۶، فیلم «آرمان» به نمایش درآمد و یکی از امیدبخشترین دستاوردهای صنعت فیلمسازی پاکستان تلقی شد. اکران این فیلم به مدت ۷۵ هفته در تمام تماشاخانههای پاکستان ادامه داشت. ستاره خوشآتیه دیگری به نام «نظیر بک» با لقب هنری «ندیم» نیز سال ۱۹۶۷ و با اولین تجربه بازیگریاش در فیلم «چاکوری» موفقیت را در آغوش کشید. با نمایش «اجساد زنده»، سینمای گونه هراس به تماشاگران پاکستانی معرفی شد. این فیلم اولین اثری بود که بر دیوارکوبهایش درجه R [مخصوص بزرگسالان]بهوضوح در معرض دید قرار داشت.
ظهور سینمای کاغذ
در همین سالها، نشریه زرد «مجله فیلمهای شرقی» به سردبیری سعید هارون، محبوبترین و پرمخاطبترین مجله دوستداران سینما شد. با اکران فیلم «نیلا پربت» در سوم ژانویه ۱۹۶۹، تیتر جلد بیشتر نشریات زرد به این فیلم جنجالبرانگیز اختصاص یافت که درجهبندی آن را فقط مناسب بزرگسالان تشخیص داده بود. اکران فیلم فقط سه، چهار روز ادامه داشت.
سقوط امکانات و تحولی دیگر
در پی «جنگ آزادیبخش بنگلادش» صنعت فیلمسازی پاکستان، امکانات و تجهیزات شهر داکا را از دست داد و تعداد تماشاخانهها به سرعت کاهش یافت. کارورزان باتجربه نیز عازم کشور تازه تأسیس بنگلادش شدند و موج جدیدی از فرار مغزها به راه افتاد. به این ترتیب صنعت سینمای پاکستان در آستانه فاجعه دیگری قرار گرفت. براین اساس تا سال ۱۹۷۱ سه مرکز اصلی تولید فیلم در کشور پاکستان شهرهای لاهور، داکا و کراچی بودند که بزرگترین مرکز سینمایی پاکستان در شهر لاهور به لالیوود معروف بود و پس از جدایی بنگلاش از پاکستان، شهر داکا در کشور بنگلادش قرار گرفت و صنعت سینمایی بنگلادش به دالیوود شهرت یافت. بیشتر فیلمهای پاکستان به زبان اردو تولید میشود، اما فیلمهایی به زبانهای انگلیسی یا گویشهای پنجابی، پشتو، سیندهی نیز ساخته میشوند که این مسأله بهدلیل تنوع گویشها در کشور پاکستان است، اما در میانه این بحران، فیلم «دوستی» که در ۷ فوریه ۱۹۷۱ به نمایش درآمد، نخستین فیلم بومی اردو زبان بود که ۱۰۱ هفته نمایش موفقیتآمیز را تجربه کرد.
دیپلماسی سینمایی
با گسترش روند بیثباتی سیاسی به حیطه صنعت سرگرمیسازی از فیلمسازان خواسته شد مراقب تاثیرات اجتماعی ـــ سیاسی فیلمهایشان باشند. درخواست از سازندگان فیلم «تهذیب» مبنی بر تغییر اشعار ترانههای فیلم و بهویژه واژه «مصر» گواهی بر این مدعا بود که تصور میشد میتواند بر روابط دیپلماتیک مصر و پاکستان تاثیر سوء بگذارد. صنعت فیلمسازی در مقابل تغییرات پیاپی سیاسی سال ۱۹۷۶ چنان آسیبپذیر و بیپشتیبان بود که گروهی از اراذل و اوباش خشمگین، چند روز مانده به نمایش عمومی نخستین فیلم با گویش بلوچی به نام «هامالو ماه گونج» تماشاخانهای که فیلم در آن فیلمبرداری شده بود را به آتش کشیدند.
سالهای میانی دهه ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰، همزمان با پیدایش دستگاههای نمایش خانگی (VCR) در پاکستان بود. این امر موجب کاهش شدید سینماروها شد که ترجیح میدادند فیلمهای روز جهان را در خانه و در کنار خانواده به تماشا بنشینند. بدین ترتیب، تکثیر قاچاقی فیلمها شکل گرفت.
فیلم «ورای آخرین کوهستان» به کارگردانی جاوید جبّار که دوم دسامبر ۱۹۷۶ به نمایش درآمد، اولین تجربه پرمخاطره سینمای پاکستان در تولید فیلم به زبان انگلیسی بود. نسخه اردوزبان این فیلم که «مسافر» نام داشت با استقبال روبهرو نشد. فیلم «آینا» نیز که در هجدهم مارس ۱۹۷۷ نمایش داده شد، به گسست نمادین بین سالهای حکومت ذوالفقار علی بوتو و حکومت محافظهکار به ظاهر انقلابی محمد ضیاءالحق میپرداخت. اکران این فیلم بیش از ۴۰۰ هفته ادامه یافت. این فیلم تنها در تماشاخانه «اسکالا» در کراچی، بیش از چهار سال بر پرده ماند و محبوبترین و پرمخاطبترین فیلم در تاریخ پاکستان شناخته شد.
فرهنگ گانداها
درپی کودتای نظامی، محمد ضیاءالحق قوانین شریعت را ملاک اداره کشور قرار داد. طبق قوانین جدید، تهیهکنندگان فقط میتوانستند با فیلمسازانی کار کنند که درجهبندی شده بودند. البته تعداد آنان بسیار کم بود و این امر بهسرعت سقوط این صنعت افزود. دولت بیشتر تماشاخانهها را در شهر لاهور تعطیل کرد. مالیاتهای جدیدی اعمال شد و از تعداد مخاطبان تماشاخانهها کاسته شد. استودیوها به تهیه و تولید برنامههای کوتاه نمایشی و آگهیهای بازرگانی برای تلویزیون روی آوردند. بدین ترتیب درست در آستانه پیدایش تلویزیون کابلی در پاکستان، صنعت فیلمسازی سرگردان ماند. طی سالهای نخستین دهه ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰، تولیدات سالانه تا حدود ۴۰ عنوان کاهش یافت که همگی توسط یک استودیو تهیه و تولید شده بودند. اگر تولیدات دیگری هم وجود داشت، با سرمایه شخصی فیلمسازان تهیه میشد.
رقابت با سینمای خارجی
طی سالهای میانی و پایانی ۱۹۹۰، صنعت سینمای پاکستان با دو فیلم «جیوه» به کارگردانی سید نور و «انتها» ساخته ثمینه پیرزاده، توانست باردیگر توجه مخاطبان را جلب کند. به نظر میرسد سینمای پاکستان به سوی رقابت با تولیدات خارجی پیش میرفت، اما کاهش مخاطبان فیلمهای بعدی، سقوط نهایی صنعت سینمای پاکستان را مسجل میکرد. شاخصترین فیلمهای این دوران عبارتند از: «دیوانهتره پیار که»، «موج چند چهیه»، «سنگام»، «تره پیا مئین» و «غرکاب آئوگای». این فیلمها سخت کوشیدند تا از داستانهای کلیشهای و خشن پرهیز کنند، اما مورد عنایت مخاطبان طبقه متوسط و فرودست واقع نشد.
جنجال در سینما با تولیدات مشترک
در سالهای پایانی ۱۹۹۰، تولید فیلم «جناح» جنجال آفرید. فیلم را اکبر صلاحالدین احمد تهیه کرد و کارگردانیاش را جمیل دهلوی برعهده داشت. مخالفتها و اعتراضها به انتخاب بازیگر بریتانیایی کریستوفر لی برای نقش محمدعلی جناح، مؤسس پاکستان و نیز حضور بازیگر هندی ششی کاپور در نقش فرشته بزرگ «جبرئیل» بود. جدا از تمام جنجالها و شایعات، فیلم جناح این نکته را ثابت کرد که فیلمسازان و بازیگران هندی و پاکستانی میتوانند بدون نیاز به برداشتن قوانین منع همکاری، در پروژههای سینمایی با یکدیگر مشارکت کنند. طی سالهای بعد بازیگران بیشتری از دو کشور، در تولیدات هندی و پاکستانی ایفای نقش کردند.
سینمای مقتول
در ۱۹۹۶، سلطان راهی به طرز مشکوکی به قتل رسید. او فیلمهای پنجابی پاکستان را در دو دهه از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۶ به ثمر رساند و در بیش از ۸۰۴ فیلم ظاهر شد. راهی به قتل رسید و در پی این جنایت، صنعت متزلزل فیلمسازی پاکستان مخاطبانش را از دست داد. در پی این افول «سانگیتا» دیگر کارگردان موثر پاکستان زندگی در کنار خانواده را به فیلمسازی ترجیح داد.
احیای علائم حیاتی
«سید نور» که از سقوط یکباره سینمای پاکستان آزرده خاطر شده بود، برای تهیه تنها فیلم پاکستانی که بتواند ثابت کند از این فاجعه جان بدر برده، تعدادی سرمایهگذار را دور خود جمع کرد. سال ۱۹۹۸ او فیلم «چوریان» را به نمایش درآورد که به زبان پنجابی بود و ۱۸۰ میلیون روپیه فروخت. به این ترتیب دیگر کارگردانان امیدوار شدند و فیلم «یه دیل آپ کاهوا» به کارگردانی جاوید شیخ در سال ۲۰۰۲ اکران شد و بیش از ۲۰۰ میلیون روپیه فروخت. به این ترتیب برای نخستین بار طی ۱۲ سال سرمایهگذاران علاقه شدیدی به سرمایهگذاری در فیلمهای پاکستانی نشان دادند.
ورود به بازار جهانی
دوران موفقیت چندان پایدار نماند. در سال ۲۰۰۳، همان صنعتی که زمانی بیش از ۱۰۰ فیلم در سال تهیه و تولید میکرد، به سختی میتوانست ۳۲ فیلم در سال تهیه کند. در ابتدای سال ۲۰۰۳، فیلمسازان جوان بر آن شدند تا ثابت کنند که با بهرهگیری از منابع محدود موجود، صنعت سینمای بومی قادر به تولید فیلمهای باکیفیت است. با خصوصیسازی فرستندههای تلویزیونی، کانال جدیدی به نام «فیلم آزیا» آغاز به کار کرد و هدف خود را پخش فیلمها و نمایشهایی قرار داد که با عوامل بومی و گویشهای محلی تهیه و تولید شدهاند.
پیوند دوباره با سینمای هند
در همین دوران، ماهش بهات، کارگردان مشهور هندی در جستوجوی چهرههای با استعداد جدید، از پاکستان دیدارکرد. حضور او با سومین دوره «جشنواره فیلم کارا» در کراچی همزمان شد که فیلم «پاپ» او هم در جشنواره حضور داشت. ماهش بهات برای اجرای ترانههای فیلم «زِهِر»، دو هنرمند پاکستانی عاطف اسلام و میرا را استخدام کرد. میرا، بازیگر زنی بود که به موجب قرارداد، باید در یکی از فیلمهای ماهش بهات نقش اصلی را برعهده میگرفت. این فعالیت موفق، زمینهساز تولیدات مشترک تازه شد.
اواخر سال ۲۰۰۵، دستاندرکاران صنعت سینمای پاکستان متوجه این واقعیت شدند که دولت باید قانون منع نمایش فیلمهای بالیوودی در پاکستان را ملغی کند. این درخواست را انجمن تهیهکنندگان فیلم (FPA) و انجمن سینماداران (CAO) آن هم درست پس از نمایش عمومی کپی رنگی شده فیلم هندی «مغول اعظم» (۱۹۶۰) مطرح کردند. دولت با این درخواست مخالفت کرد، اما جیوفیلمز، یکی از زیرمجموعههای «جیو تی وی»، حاضر به سرمایهگذاری در فیلمهای پاکستانی شد و این اقدام را «احیای سینمای پاکستان» نام نهاد. در بیستم جولای ۲۰۰۷، جیوفیلمز نخستین تجربه کارگردانی شعیب منصور را که «به نام خدا» نام داشت به نمایش درآورد. این فیلم نخستین فیلم پاکستانی از زمان قانون منع نمایش فیلمهای بالیوودی در ۱۹۶۵ بود که همزمان در هند و پاکستان اکران میشد. فیلم در بیش از ۱۰۰ تماشاخانه و ۲۰ شهر هند اکران شد.
حیات سینمای هراس
از سوی دیگر، یک فیلم پاکستانی در گونه هراس و جنایی به دور از اطلاع رسانههای داخلی، در جشنوارههای بینالمللی به نمایش درآمد. نخستین تجربه کارگردانی عمر علیخان، با عنوان «زیباخانه» در جشنوارههای سرتاسر جهان نمایش داده شد و به عنوان «نخستین فیلم به طرز افراطی هراسناک» شهرت یافت و جوایزی نیز دریافت کرد. این فیلم باعث احیای گونه هراس در سینمای پاکستان شد و اولین فیلم پاکستانی بود که با دوربین وضوح بالا (HD) تصویربرداری گردید. جدا از احیای این گونه، فیلم «آوای آزادی» از جلوههای ویژه کامپیوتری بهره گرفت که اولین فیلم پس از «شانی» (۱۹۸۹) در استفاده از این تکنیک بود. موفقیت فیلمهای موضوعمحور مانند «به نام خدا»، کارگردانی مانند مهرین جبار را بر آن داشت تا با نمایش «رامچاند پاکستانی» مورد توجه قرار گیرد. این فیلم نخستین تلاش واقعی برای احیای سینمای پاکستان با مشارکت بینالمللی بود. فیلمی براساس رمان «ورونیکا تصمیم دارد بمیرد» نوشته پائولو کوئلیو، را بازیگر پاکستانی ریما خان کارگردانی کرد. «چوپ» به کارگردانی شان عامل معرفی جوگون کاظم شد.
«ویرسا» محصول مشترک هند و پاکستان و آمریکا با بازی آریا بابار هندی و مهرین راهکال پاکستانی و کارگردانی پانکاج باترای هندی، در جشنواره بینالمللی فیلم دالاس برای اولین بار به نمایش درآمد و سپس در پاکستان و هند اکران شد. فیلم «فرزند پاکستان»، برگرفته از رویدادهای تروریستی در پاکستان را جرار ریزوی با فیلمنامهای نوشته خودش تهیه و کارگردانی کرد. در سال ۲۰۱۱، محصول مشترک بریتانیایی و پاکستانی به نام «تمنا» که در پاکستان فیلمبرداری شد، به نمایش درآمد.
ظرفیت اکران
طی سالهای میانی دهه ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ که صنعت سینمای پاکستان در اوج بود، شهر کراچی بیش از صد سالن سینما داشت و هر سال بیش از ۲۰۰ فیلم تهیه و اکران میشد، اما در سال ۲۰۰۰ تعداد سینماهای این شهر به کمتر از ۱۰ سالن رسید. شهر لاهور نیز وضعیتی مشابه دارد. این کاهش باعث شد سرمایهگذاران برای حضور در این صنعت رغبتی از خود نشان ندهند. سال ۱۹۹۰، پاکستان به ۷۵۰ تماشاخانه میبالید، اما در سال ۲۰۰۲ این تعداد به ۱۷۵ کاهش یافت. تماشاخانههای باقیمانده در شرایط بسیار اسفباری به کارشان ادامه دادند.
سال ۲۰۰۲ پردیس سینمایی «یونیورسال» در کراچی افتتاح شد و شاهد پایداری کسبوکار فیلمسازی در پاکستان این واقعیت است که بسیاری از کمپانیهای چندملیتی به سرمایهگذاری در تجارت سینماهای پاکستان ابراز علاقه کردهاند. اولین کمپانی که به امر ساختوساز پردیس پرداخت، کمپانی «سینهپکس» است. این کمپانی که اولین زنجیره پردیسهای پاکستانی را میسازد، خود را مکلف میداند طی پنج سال ۱۲۰ سالن سینما را به بهرهبرداری برساند. کمپانی، تولیدات هالیوودی را طی یک ماه پس از پخش جهانیشان در پاکستان اکران میکند.
اتفاقات خوب اخیر
گرچه در تمامی سالها اتفاقات جدی در همکاری سینمای ایران و پاکستان نیفتاده است، اما جرقههایی در این زمینه زده شد. برگزاری هفته فیلم ایران در پاکستان، دریافت جایزه بخش بینالمللی زنان راهبر پاکستان توسط نرگس آبیار و ... از آن جملهاند. اما با وجود تمایل پاکستان به همکاری سینمایی با ایران که بهصورت رسمی توسط مقامات ارشد پاکستان بارها اعلام شده، تاکنون هیچ توجهی از سوی طرف ایرانی به این موضوع نگردیده تا سفر اخیر ابراهیم رئیسی و تفاهم در تولید فیلم مشترک پیرامون اقبال لاهوری که اقدامی امیدبخش برای وقوع همکاریهای پایدار است. با این توجه که سینمای پاکستان در همزیستی با سینمای هند دارای تولید منظم و براساس قوانین حرفهای است و سینمای ایران پیش از هر چیز باید به زیرساختهای قانونی همکاریهای مشترک خاصه در بخش مالکیت مجهز شود، وگرنه این فرصت نیز به تهدید بدل میشود.