Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-26@16:09:11 GMT

نقد شبهه وهابیت بر موضوع «شفاعت»

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۸۲۷۶۴

نقد شبهه وهابیت بر موضوع «شفاعت»

به گزارش جام نیوز؛ یکی از شبهاتی که نسبت به عقائد برخی مسلمانان از جمله شیعیان از سوی وهابی ها مطرح می شود، مسئله شفاعت است.

قدر متیقن این است که اصل مساله شفاعت به پیروی از آیات قرآن و روایات مورد قبول همه طوایف و فرقه های اسلامی است؛ به عبارت دیگر شاید میان حدود و نتیجه شفاعت در بین فرقه های مسلمان اختلاف باشد اما اصل آن در نزد همگان پذیرفته شده است و این هم به دلیل آیات قرآن و روایاتی است که در کتب روایی شیعه و سنی وارد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دلایل وهابیت بر انکار شفاعت

 

وهابیت برای انکار اصل مسلم شفاعت به چند آیه از قرآن کریم تمسک کرده که با رجوع به شأن نزول این آیات، نابجا بودن برداشت آنها برای انکار شفاعت از این آیات معلوم میشود.

 

دلیل اول: درخواست شفاعت، شرک است؛ آنها به این آیه استاند میکنند: «هؤُلاءِ شُفَعاؤُنا عِندَ اللهِ» سوره یونس، آیه 18 وقتی از مشرکان سوال می شود که چرا بتها را عبادت می کنید در جواب می گفتند آنها شفاعت کنندگان ما هستند و ما را به خدا نزدیک می کنند و با این عمل مورد مذمت خدواند قرار گرفته اند و این همانند شرک است که بخاطر همین عمل مشرکان؛ وهابیت عمل  مسلمان ها را شبیه عمل آنان میداند و فرقی با عمل مشرکان ندارد.

 

نقد دلیل اول: در پاسخ این شبهه باید گفت: آنچه موجب مذمت و محکومیت مشرکان شده است، این است که آنها اولا غیرخدا را عبادت می کردند و ثانیا برای آنها مقام شفاعت قائل بودند درحالی که خداوند برای معبودهای آنان چنین حقی قرار نداده بود. به عبارت دیگر، عبادت غیرخدا به همراه شفیع دانستن معبودهای ساختگی، موجب مذمت آنها شده است درحالی که در مسئله شفاعت ما بر این باوریم که اولا عبادت غیرخدا جایز نیست و ثانیا مقام شفاعت را نیز اصالتا از آن خدا دانسته که به طور اذنی و غیراستقلالی به برخی از بندگان خاص خود داده است و ثالثا شفیعان ما بندگان برگزیده خداوند هستند و ما می دانیم آنها صدای ما را می شنوند و دست ما را میگیرند بنابراین هیچ گونه اشتراکی میان شفاعت از دیدگاه شیعه و شفاعت مشرکان از غیرخدا که مورد سرزنش قرآن کریم قرار گرفته است، وجود ندارد. اساسا طلب شفاعت از شفیعان، همراه با این عقیده که تا خداوند اجازه ندهد شفاعتی صورت نمی گیرد، تأکید بر اعتقاد به وحدانیت خداوند است.

 

دلیل دوم: انحصاری بودن شفاعت به خداوند؛ وهابیون بر این باورند که مطابق آیات قرآنی، شفاعت منحصر به خداوند است چرا که خود خداوند فرموده است: «قُلْ لِلَّهِ الشَّفاعَةُ جَمِیعاً» / شفاعت تنها برای خداست (زمر: 44) ازاین رو، اعتقاد به شفاعت غیرخدا، مخالف با آیات نورانی قرآن کریم است. محمد بن عبدالوهاب می گوید: شفاعت بر دو نوع است: شفاعت باطل و شفاعت صحیح. شفاعت باطل آن است که از غیرخدا طلب شود؛ چیزی که تنها خدا بر آن قدرت دارد، و شفاعت صحیح آن است که از خدا خواسته شود.

 

نقد دلیل دوم: شفاعت از این جهت که نوعی تأثیرگذاری در سرنوشت بشر است، از مظاهر و جلوه های ربوبی خداوند است که اولاً و بالذات به خداوند اختصاص دارد. اما این مطلب با عقیده به شفاعت منافاتی ندارد؛ چراکه معتقدان به شفاعت تأکید دارند که شفیعان به طور استقلالی حق شفاعت ندارند. ازاین رو، باز هم تدبیر امور به دست خداوند است؛ یعنی انحصاراً شفاعت از آن خداست مگر درجایی که او این حق را به دیگری واگذار نماید. مثلا به اهل بیت علیهم السلام این اجازه را می دهد که هر کسی را خواستن می توانند شفاعت کنند که رویات در این زمینه بسیار فراوان است. و آنچه شرک محسوب می شود و توحید عبادی و توحید افعالی را مخدوش می سازد، این است که ما وقتی طلب دعا و یا شفاعت از غیرخدا می کنیم، او را قادر بالاستقلال بدانیم و تنها او میتواند شفیع ما بشود؛ درحالی که در شفاعت چنین نیست. ما تنها آنان را به واسطه آبرویی که در نظر خداوند دارند، واسطه بین خود و معبود قرار می دهیم.

 

قرآن کریم می فرماید: «وَ الَّذِینَ لا یدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ..» (فرقان: 68) این آیه اشاره دارد که اگر با خدا و هم عرض او دیگری را بخوانید، مشرک شده اید. تا اینجا درست است که اگر همزمان با عبادت خدا شخص دیگری را عبادت کنیم این شرک است و ما هم این مطلب را قبول داریم ولی آنچه مورد مناقشه و بحث است در این مورد که خدواند می فرمایند: «وَ یعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا یضُرُّهُمْ وَ لا ینْفَعُهُمْ وَ یقُولُونَ هؤُلاءِ شُفَعاؤُنا عِنْدَ اللَّهِ» (یونس: 18)/ «سوای خدا چیزهایی را می پرستند که نه سودشان می رساند نه زیان و میگویند: اینها شفیعان ما در نزد خدایند که  از این آیه چنین استفاده می شود که ملاک شرک عبادت غیر خدواند است؛ اما اگر مأذون از جانب خدا باشد، اشکالی ندارد. و این هیچ ربطی به شرک ندارد و قیاسی کاملا باطل است.

 

بنابراین، حاصل ادعای وهابیان این است:

    ۱. عدم ارتباط بین دنیا و عالم برزخ؛ مردگان در برزخ از عالم دنیا بی خبرند و صدای زندگان را نمی شنوند.

    ۲. عدم ارتباط مردگان با زندگان و عدم سودمندی مردگان برای زندگان.

    ۳. عدم سودمندی زندگان برای مردگان. «که این با روایات اسلامی منافات زیادی داردچون در روایات اسلامی توصیه شده است که مردگان خود را فراموش نکنید و برای آنه خیرات هدیه کنید ولی با این ادعای سخیف وهابیت با چنین روایات مسلمی مخالفت کرده اند.»

 

نتیجه گیری:

این مقاله به بررسی شفاعت از منظر وهابیت پرداخت. از آنچه گذشت، نتایج زیر به دست می آید:

۱. فرد به دلیل مقام و منزلتی که نزد خدای متعال دارد، اجازه می یابد که برای افراد گنهکار وساطت کند و از او بخواهد که از تقصیر ایشان بگذرد.

۲. شفاعت مقامی است که خدای متعال به برخی اولیا و بندگان صالح خود اعطا می کند و ایشان در دنیا، عالم برزخ و آخرت می توانند در حق بندگان گنهکار مؤمن طلب مغفرت نمایند. خدای متعال هم در صورت وجود مصلحت، از سر تقصیر ایشان می گذرد.

3. ازآنجایی که روح انسان جاویدان و پس از مرگ نیز همچنان در حال حیات است و بین حیات مادی و حیات برزخی ارتباط وجود دارد، و مردگان در عالم برزخ با عالم دنیا نیز در ارتباطند، شفاعت و دعا در حق ایشان مؤثر می باشد.

 

255

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: شبهات وهابیت شفاعت اهل بیت توسل شرک شیعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۸۲۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رادان : دشمن می خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد ؛ اگر موفق شود دیگر چیزی برای ما نخواهد ماند

فرمانده کل انتظامی کشور گفت: دشمن می‌خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد، بعضی از خاکریزها تعیین کننده است چه حفظ آن و چه از دست دادن آن.   به گزارش ایسنا و بنابر اعلام خبرگزاری پلیس، سردار احمدرضا رادان در جمع اساتید و طلاب مدرسه عالی فقهی امام علی بن موسی الرضا (ع) و خانواده های معزز شهدای حریم و حرم، اظهار داشت: قصه پرغصه امروزهای ما در آمیختگی شبهه، شک، تردید با یقینی حاصل از فقه و علم و عمل است؛ یعنی شبهه بین حجاب با دلایل و برهان قانون مسائل فقهی و عقلی با شبهاتی که حریف و دشمن و خودی نادان در برابرش قرار می دهند.   وی به اظهارات مقام معظم رهبری در این باره اشاره کرد و افزود: این قصه‌ای که صورت گرفته، برنامه دشمن است دشمن با برنامه کامل با هدف‌گذاری کامل و دقیق و البته پا به کار و مصمم است چون اگر به هدف برسد به همه چیز رسیده است و اگر از این مسیر عبور کند از همه جا می گذرد.   سردار رادان ادامه داد: دشمن می‌خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد، بعضی از خاکریزها تعیین کننده است چه حفظ آن و چه از دست دادنش وقتی به شهید "علم الهدی" گفتند خرمشهر سقوط کرد گفت دعا کنید دل را از دست ندهیم خرمشهر را می توان پس گرفت اما اگر دل سقوط کند خرم شهرها پس از خرمشهر سقوط می کند وآن وقت است که در شهرهای سقوط کرده زندگی خواهیم کرد.   فرمانده کل انتظامی کشور اضافه کرد: دشمن دست روی موضوع مهمی برای شکستن ما قرار داده است، اگر موفق شود دیگر چیزی برای ما نخواهد ماند.   وی اضافه کرد: 32 سازمانی که در این نظام مسئول بودند برای ساماندهی حجاب و عفاف نه تنها کار خودشان را نمی کنند بلکه شبهه و شک و تردید در دل مردم نیز می اندازند، دل کسانی که ایجاد شبهه و شک و تردید می‌کنند، تسخیر دشمن شده است.   سردار رادان با اشاره به داستان "اندلس" توصیه کرد که چگونه خانواده‌ها از هم پاشیدند این یعنی سقوط و شکست، مسئله حجاب یک مسئله فرهنگی و اجتماعی است و ما به این مسئله معتقد هستیم، همچنین اعتقاد داریم خیلی از آسیب های اجتماعی ریشه در مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد.   فرمانده کل انتظامی کشور اعلام داشت: بی حجابی دل ها را به سقوط می کشاند و بی غیرتی، بی حیایی و بی عفتی را به دنبال خواهد داشت در این صورت دیگر کسی برای ارزش های اسلامی سینه سپر نمی کند و به افرادی بی تفاوت بدل خواهند شد. الحمدالله خداوند مردم را پشت سر ما قرار داد و این را به دل مردم انداخت که به میدان آمده و حمایت و پشتیانی می کنند.   سردار رادان تصریح کرد: امروز ما افتخار داریم در محضر خانواده شهدا، اساتید علم و عمل سوگند یاد می کنیم، در مسیر اجرای طرح نور به لطف خدا و نظر ائمه اطهار (ع) و حمایت و پشتیبانی شما،  هیچ تردیدی به خود راه نخواهیم داد، تیرهایی که به سمت ما رها می شود مبارک می دانیم و اگر زخمی به ما برسد آن را ذخیره آخرت خود می دانیم.   وی تاکید کرد: ما پای همه کار هستیم البته طلاب، خانواده های شهدا و اساتید اگر ساکت باشند مطمئناً در دل شما هم تردید ایجاد می کنند و بعد خواهند گفت همه مخالف شما هستیم پس ما معتقدیم مسئله حجاب و عفاف نباید به سطح انتظامی برسد و باید با فرهنگی و اجتماعی حل شود که کار به جایی برسد تا نگویند چرا حل نکردید.   فرمانده کل انتظامی کشور خاطرنشان کرد: هدف دشمن سنگ افکنی به پیشانی ماست از همه شما عزیزان و از مسئولان این مدرسه فقهی و از خانواده شهدا و از قلم و بیان شما قدردانی می کنم و از همکارانم نیز تشکر می کنم که زخم می بینند، ولی کم کاری نمی کنند و محکم پای کار ایستاده اند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • رادان: هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم
  • رادان: دشمن می‌خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد
  • رادان : دشمن می خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد ؛ اگر موفق شود دیگر چیزی برای ما نخواهد ماند
  • دشمن می خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد
  • باورهای توحیدی امیرمؤمنان(ع) در دعای کمیل
  • نقش مساجد فراتر از محلی برای عبادت است
  • ‌سختی کار پزشکی قانونی فرسودگی شغلی ایجاد می‌کند
  • جشن عبادت وبندگی ۲۲۰ دانش آموز بادرودی
  • صعوبت کار پزشکی قانونی فرسودگی شغلی ایجاد می‌کند
  • سختی کار پزشکی قانونی فرسودگی شغلی ایجاد می‌کند