Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@20:35:34 GMT

ماه رمضان ماه تفسیر قرآن شود/ حفظ حرمت ماه مبارک

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۸۳۰۱۷

ماه رمضان ماه تفسیر قرآن شود/ حفظ حرمت ماه مبارک

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی (ص) امروز ۲۷ اردیبهشت در اولین جلسه از سلسله جلسات تفسیری خود در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اهمیت ماه رمضان گفت: اگر خانه خدا در این ماه بر روی کسی بسته شود ماه‌های دیگر باز نخواهد شد.

وی با بیان اینکه ما در روز قیامت به عبادت‌ها و نماز‌های دنیا خیلی نیاز داریم تاکید کرد: رمضان بهترین فرصت برای این کار است، زیرا در ماه‌های دیگر کمتر امکان عبادت و دعا برای ما فراهم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رفیعی با بیان اینکه اگر این ماه در رحمت خدا را نزنیم در کدام ماه این کار را می‌توانیم بکنیم تصریح کرد: نه تنها قرآن بلکه همه کتب آسمانی در این ماه نازل شده است و خود بیداری در سحر موضوعیت دارد؛ پیامبر فرمود: خوشا به حال امتی که در دل شب بلندشده و نماز می‌خوانند و عبادت می‌کنند.

رفیعی بیان کرد: رسول خدا در ماه رمضان به هر سائلی کمک می‌کرد؛ هر برده‌ای که در نزد او بود آزاد می‌کرد و رنگ چهره او عوض و نماز و دعایش بیشتر می‌شد؛ لذا این ماه متفاوت است و ما هم باید متفاوت باشیم و متفاوت بودن به اصلاح و خودسازی و کثرت دعا و نماز و تغییر است و صرفا به روزه گرفتن بسنده نمی‌شود.

رفیعی با اشاره به چند اثر از ماه مبارک رمضان اظهار کرد: اولین اثر ماه رمضان رشد جهشی است؛ رشد از مهمترین مسائل زندگی است و هر انسانی دنبال رشد و ترقی و جهش است؛ در اقتصاد هر کسی دوست دارد ثروت بیشتری داشته باشد و در عرصه سیاسی نیز همین طور و ماه رمضان هم در عرصه عبادت و تقوا باعث رشد جهشی انسان می‌شود و این ویژگی در هیچ ماه دیگری وجود ندارد.

این استاد حوزه عنوان کرد: شب قدر ماه رمضان به اندازه ۸۰ سال عمر انسان کارآیی دارد و در این ماه هر تسبیح و حتی نفس کشیدن ثواب بی نظیر دارد؛ ماهی که ثواب قرائت یک آیه آن مانند ختم کل قرآن است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ص) با بیان اینکه هر کاری مانند ازدواج و شوهرداری و ساختن یک بنا و ... اول و وسط و آخر دارد؛ اول ماه رمضان، رحمت و وسط آن مغفرت و آمرزش و آخر آن نیز اجابت دعا و رهایی از آتش جهنم است.

رفیعی با اشاره به ویژگی دوم این ماه تصریح کرد: مساوات و برابری از دیگر ویژگی‌های این ماه است، زیرا فقیر و غنی با هم در گرفتن روزه یکسان هستند و همه باید روزه بگیرند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به امنیت اجتماعی به عنوان سومین ویژگی این ماه بیان کرد: امنیت و آرامش اجتماعی بیشتری در این ماه وجود دارد و عصبانیت مردم کمتر و میزان جرم و جنایت نیز کمتر است همچنین ماه رمضان باعث ایجاد استحکام و پیوند میان خانواده‌ها و کم شدن نزاع‌ها می‌شود و ملاطفت و مهربانی بیشتری میان مردم وجود دارد.

استاد حوزه علمیه افزود: اثر دیگر این است که عزم و اراده انسان در این ماه بیشتر می‌شود؛ کسی که اگر چند دقیقه غذایش دیر می‌شد عصبانی می‌شد ساعت‌ها مجبور است چیزی نخورد و صبر کند.

رفیعی با بیان اینکه ورود به ماه رمضان دعوت به یک میهمانی بزرگ است اظهار کرد: ممکن است برخی افراد روزه نباشند، ولی حق ندارند حرمت این ماه را بشکنند و حفظ نکنند؛ این ماه وقار و حرمتی دارد و خواهش بنده این است که افراد به هر دلیلی که نمی‌توانند روزه بگیرند نگیرند، ولی حرمت این ماه عزیز را نشکنند.

وی تاکید کرد: اگر ما در یک پادگان نظامی وارد شویم با اینکه نظامی نیستیم، ولی آیا وارد رژه آنان می‌شویم یا حرمت نگه می‌داریم و یا وارد یک کشور دیگر می‌شویم آیا به قوانین آنان احترام نمی‌گذاریم و این ماه ماه خداست و باید حرمتش حفظ شود.

رفیعی در ادامه با بیان اینکه در سوره قمر چند بار این آیه «وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ» تکرار شده است بیان کرد: خداوند برای ما آسان گرفته لذا ما نباید آن را سخت کنیم و برای مردم به آسانی بیان کنیم. مرحوم طبرسی در تفسیر این آیه فرموده که آسان کردن به معنای آسان کردن حفظ و قرائت و عمل به آن است؛ زیرا اصل قرآن در لوح محفوظ است، ولی خداوند با نزول از لوح محفوظ در قالب الفاظ قرآن را برای ما آسان کرده یعنی کل توحید را در یک سوره کوچک توحید ریخته است.

وی تاکید کرد: امام علی (ع) فرمود: قرآن، شفای تمام بیماری‌های روحی است؛ کفر و نفاق و ضلالت و انحراف را شفا می‌دهد بنابراین منابر باید همراه با تفسیر قرآن باشد؛ این ماه، ماه تفسیر قرآن است؛ ربیع القرآن است و باید به تفسیر قرآن اختصاص پیدا کند.

رفیعی همچنین با اشاره به انتقال پایتخت اسرائیل به قدس عنوان کرد: ریاست‌طلبی و فرعون زیستی ترامپ و رهبران اسرائیلی سبب جنایات اخیر شده است و حاضر شدند سفارت خود را روی خون فلسطینی‌ها بنیان کنند و دنیا هم ساکت است.

وی افزود: خدا نکند از کسی در ایران به خاطر جرمی اعدام یا بازجویی کنند، فریاد همه دنیا برای حقوق بشر بلند می‌شود، ولی ده‌ها کودک فلسطینی که قربانی شدند یا ۶۰ مسلمان فلسطینی که دیروز کشته شدند، این‌ها لگدمال شدن حقوق بشر نیست؟. این وضع دنیاست؛ مردم فقیر و بیمار و آزار کشیده یمن که سحر و افطارشان با بمب‌های آل سعود خبیث ختم می‌شود آیا حقوق بشر نیست؛ دنیا باید چگونه جواب این ظلم‌ها را بدهد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن رفیعی تفسیر حرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۸۳۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی

فرمانده انتظامی استان اصفهان از اجرای هوشمندانه طرح نور فراجا در فضای مجازی با هدف شناسایی و برخورد قانونی با افراد، گروه‌ها و باندهایی که به صورت سازمان یافته به ترویج و تحریک بدپوششی، بی‌حجابی و بی‌بند و باری در جامعه اقدام می‌کنند، خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان و به نقل از پایگاه خبری پلیس سردار حمید علینقیان‌پور درباره اجرای طرح نور در استان اصفهان اظهار داشت: طرح نور  با هدف حفاظت از حریم عفاف و حجاب و همچنین ارزش‌های اصیل نظام اسلامی و برخورد قانونی با هنجارشکنانی که به حریم و حرمت ارزش‌های ایرانی و اسلامی مردم ایران تعدی می‌کنند،  در 3 حوزه اماکن عمومی، خودروها و فضای مجازی به صورت رسمی از 25 فروردین اجرا شده است.

وی افزود: از همان ابتدای اجرای طرح، رسانه‌های معاند و ضد انقلاب و برخی از رسانه‌ها،  افراد و گروه‌های داخلی هجمه‌های وسیعی را علیه فراجا انجام دادند اما در این میان دولت، دستگاه قضائی، علما و روحانیون، مردم عزیز و نخبگان فهیم با ادراکی قابل ستایش در کنار پلیس قرار گرفتند تا شأن حریم، حرمت و کرامت بانوی ایرانی بیش از پیش حفظ شود و لازم می‌دانم از حمایت‌های همه جانبه و همراهی همگان در اجرای این طرح  تقدیر و تشکر کنم.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه طرح نور براساس قانون و وظایف محوله به فراجا و در راستای پاسخگویی به مطالبه اصلی و به حق مردم و مسئولان برای ایجاد امنیت اخلاقی و روانی در جامعه اجرا شده، گفت: پلیس در هیچ حالتی به دنبال پرونده‌سازی برای موضوعات هنجاری و ارزشی نیست و در قالب اقدامات ایجابی سعی دارد تا با تذکر، ارشاد، مشاوره و راهنمایی افراد بدپوشش، آنها را نسبت به عواقب عمل خود آگاه کرده و زمینه اصلاح رفتارشان را فراهم آورد.

رادان: "طرح نور" را با همراهی دولت و قوه قضائیه ادامه می‌دهیمشناسایی باندهای فحشا و تجارت جنسی/طرح نور هوشمند می‌شود

 

سردار علینقیان‌پور به اجرای هوشمند طرح نور در فضای مجازی اشاره کرده و متذکر شد: شناسایی و برخورد قانونی با افراد، گروه‌ها و باندهایی که به صورت سازمان یافته در فضای مجازی اقدام به ترویج و تحریک بدپوششی، بی‌حجابی و بی‌بند و باری در جامعه می‌کنند، در دستور کار قرار گرفته و به زودی اخبار آن منتشر خواهد شد

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: بررسی‌های میدانی و مشاهدات عینی روزانه در شهرهای استان نشان دهنده حرکت مطلوب جامعه به سمت حفظ حریم و حرمت زنان و بانوان است اما با این وجود معتقدیم زمانی موضوع عفاف و حجاب در جامعه اسلامی ما بهتر و عملیاتی‌تر خواهد شد که همه نهادهای متولی که  به صورت مستقیم وظیفه انجام اقدامات فرهنگی و ایجابی در حوزه عفاف و حجاب را دارند، عملکرد قابل قبول و در خور توجهی داشته باشند.

سردار علینقیان‌پور در خاتمه خاطر نشان کرد : امیدواریم با همت مسئولان و انجام به موقع وظایف از سوی دستگاه‌های مسئول وضعیت حجاب و عفاف در جامعه و حرمت نهادن به ارزش‌های دینی و اسلامی روز به روز مطلوب‌تر شده و این گونه اقدامات رضایت و خوشنودی پروردگار، شادی قلب حضرت ولی‌عصر(عج)، نائب برحقش حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای عزیز ، خانواده‌های معظم شهدا و ملت شریف و ولایتمدار کشور را فراهم آورد.

 

انتهای پیام/170

دیگر خبرها

  • ۳۰۰ نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند
  • اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • خادمان قرآنی و فعالان طرح «مسطورا» در کرمانشاه تجلیل شدند
  • تجلیل از فعالان و عوامل برگزار کننده محفل قرآنی در ایلام
  • حقوق واقعی کارگران دیده شود
  • تأکید آیت‌الله نوری همدانی بر توجه به تفسیر قرآن
  • طرح بازرسان و ناظران افتخاری اجرا می‌شود
  • لایحه تشکیل سازمان گردشگری روی میز شورای شهر تهران
  • پست در خط مقدم امانتداری اموال مردم قرار دارد