Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@11:48:06 GMT

بایدها و نبایدهای روابط عمومی در میزگرد ایرنا بررسی شد

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۸۵۶۵۳

بایدها و نبایدهای روابط عمومی در میزگرد ایرنا بررسی شد

روابط عمومی ها به عنوان ویترین و قلب تپنده هر دستگاه نقش مهمی در حیات و پیشرفت هر مجموعه دارد و بهره گیری از افراد متخصص در این حوزه برای کارآمدی هرچه بیشتر آنها در اطلاع رسانی و برقراری ارتباط با مردم و جامعه امر ضروری به شمار می رود.
جایگاه روابط عمومی امروز با توجه به پیشرفت هایی که در عصر ارتباطات و اطلاع رسانی صورت گرفته دوچندان شده است به گونه ای که موفقیت و دوام سازمان ها در حوزه فعالیت های تخصصی به عملکرد روابط عمومی‌ آنها وابسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به دلیل اهمیت و نقش روابط عمو می ها و به مناسبت هفته ارتباطات و روابط عمومی میزگردی در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان مرکزی در اراک برگزار شد.

*** عدم شفافیت و نبود دسترسی آزاد به جریان اطلاعات فساد آور است
مدیرکل روابط عمومی استانداری مرکزی در سخنانی گفت: عدم انتشار اطلاعات و نبود اطلاع رسانی شفاف، فساد در دستگاه های اجرایی را به همراه دارد.
مصطفی عرب، مشارکت حداکثری رسانه ها در اطلاع رسانی را از سیاست های مهم دولت دانست و گفت: اطلاع رسانی برای آگاهی جامعه از اقدام ها و شفاف سازی فعالیت ها بدون توجه به گرایش سیاسی رسانی از برنامه های اولویت دار دولت تدبیر و امید است.
وی افزود: 6 دهه از ایجاد روابط عمومی ها در کشور می گذرد و امسال شصت و ششمین سال ایجاد این نهاد در موسسه های دولتی و غیر دولتی است.
عرب افزود: یکی از برنامه های 15 تا 16 گانه روابط عمومی ها استفاده از فرصت رسانه برای رسیدگی به مسائل و مشکلات جامعه هدف و مسئولان است.
وی ادامه داد: ایجاد شورای روابط عمومی ها در استان مرکزی از جمله فعالیت ها برای هماهنگی هرچه بیشتر روابط عمومی ها با رسانه است.
مدیرکل روابط عمومی استانداری مرکزی ادامه داد: روابط عمومی ها در حوزه اطلاع رسانی نباید به رغیبی برای رسانه ها تبدیل شوند و برای آگاهی هرچه بیشتر جامعه از فعالیت دستگاه ها باید کمال همکاری را با مطبوعات داشته باشند.
مصطفی عرب فعالیت های ارتباطی و اطلاع رسانی را تنها 30 درصد از وظایف روابط عمومی ها دانست و افزود: روابط عمومی ها علاوه بر فعالیت های اطلاع رسانی در زمینه تشریفات، برگزاری آیین ها، تبلیغات محیطی و سایر حوزه ها فعالیت دارند.
وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید اقدام های مناسبی در حوزه اطلاع رسانی انجام و تلاش شده است تمامی فعالیت های دستگاه ها برای آگاهی مردم به جامعه اطلاع رسانی شود.
مدیرکل روابط عمومی استانداری مرکزی یاد آور شد: اکنون 20 روابط عمومی استان به عنوان روابط عمومی برتر در سطح کشور معرفی شده اند که این مهم نشان از فعالیت این نهادها در حوزه اطلاع رسانی به جامعه دارد.
عرب ادامه داد: برای نخستین بار در راستای شفاف سازی فعالیت های دولت، بودجه امسال شفاف سازی و اطلاع رسانی شد.
وی قانون دسترسی آزاد مردم به اطلاعات دستگاه ها را از جمله وظایف روابط عمومی ها عنوان کرد و گفت: روابط عمومی دستگاه های استان مرکزی وظیفه دارند زمینه اطلاع رسانی و دسترسی آزاد خبرنگاران و مردم به اطلاعات را فراهم کنند.
مدیرکل روابط عمومی استانداری استان مرکزی روابط عمومی پاسخ گو را از برنامه های شورای اطلاع رسانی استان عنوان کرد و افزود: روابط عمومی ها دستگاه های استان وظیفه دارند تمامی اطلاعات که امکان انتشارآنها وجود دارد را برای آگاهی جامعه در اختیار رسانه ها قرار دهند.

*** کمبود کارشناس متخصص خبر مهمترین مشکل رسانه ها و روابط عمومی ها است
مدیر روابط عمومی نیروگاه شازند نیز در این میزگرد گفت: کمبود کارشناس خبر در روابط عمومی ها و رسانه ها از جمله مهمترین مشکلات این نهادها در حوزه اطلاع رسانی می باشد.
وحید نواعتقاد افزود: نبود تحلیل و محتوا در حوزه رسانه ها و روابط عمومی ها از دیگر مشکلات موجود در این حوزه است که نیاز است با ارائه آموزش های لازم در این حوزه علاوه بر خبر مسائل و مشکلات استان مورد تحلیل قرار گیرند.
وی ادامه داد: خبرگزاری ها به دلیل فعالیت های خبری بیشترین توجه را به این حوزه داشته و نیاز است ضمن درج خبر به تحلیل و محتوا نیز توجه ویژه صورت گیرد.
وی بیان کرد: با توجه به پیشرفت هایی که در حوزه الکترونیک و دیجیتال در کشور و جهان صورت گرفته نیاز است برای تسریع در امر اطلاع رسانی به این حوزه توجه ویژه صورت گیرد.

*** روابط عمومی و رسانه 2 رکن جدا نشدنی در ارائه خدمات خبری در جامعه هستند
مدیر روابط عمومی شهرداری اراک نیز در این میزگرد گفت: روابط عمومی ها و رسانه ها 2 رکن اساسی و جدا نشدنی در ارائه خدمات خبری در جامعه به شمار می روند که نبود همکاری بین این نهادها مشکلات فراوانی را در حوزه اطلاع رسانی به همراه دارد.
شهریار بوالحسنی افزود: نباید دید رسانه ها به روابط عمومی ها صرفا اقتصادی باشد .
وی ادامه داد: نیاز است اداره کل ارشاد اسلامی برای جلوگیری از بروز اینگونه مشکلات در زمینه ارائه مجوز به هفته نامه ها توجه ویژه داشته باشد و بر نحوه فعالیت آنها نیز نظارت کافی به عمل آورد.
بوالحسنی، استفاده از نیروهای متخصص و آموزش دیده در روابط عمومی ها را نیز یکی دیگر از نیازهای تخصصی در این حوزه برشمرد.

*** ارتباط روابط عمومی ها و رسانه ها کلید بهبود اطلاع رسانی در استان مرکزی است
مدیر روابط عمومی توزیع برق استان مرکزی نیز در این میزگرد گفت: افزایش ارتباط هرچه بیشتر روابط عمومی ها و رسانه ها نقش مهمی در آشنایی این نهادها با مشکلات یکدیگر و افزایش جایگاه اطلاع رسانی در جامعه برعهده دارد.
علی رضایی افزود: اکنون برخی محدودیت ها در عملکرد روابط عمومی دستگاه ها مربوط به کارشناسان این حوزه نبوده بلکه نوع نگاه و عملکرد برخی مدیران موجب می شود که در ارتباط با اصحاب رسانه کندی و یا اختلال ایجاد شود که باید این مسایل با توجیه مدیران و روابط عمومی ها حل و فصل شود.
وی ادامه داد: ایجاد میز مشترک روابط عمومی و رسانه در استان مرکزی کمک می کند که ضمن تسهیل امور و انعکاس انتظارات و خواسته های متقابل، مناسبات حرفه ای اطلاع رسانی با مولفه های اثربخش توسعه بیشتر پخته شود و امور روان تر پی گرفته شود.
رضایی ادامه داد: امکان سنجی لازم برای تقویت توقعات لازم در بین رسانه و روابط عمومی ها نیز از دیگر نیازهایی است که باید در حوزه اطلاع رسانی بیشتر به آن پرداخته شود.

*** اختلاف دیدگاه روابط عمومی و رسانه نقطه قوت پیشرفت این نهادها است
استاد دانشگاه های استان مرکزی نیز در این میزگرد گفت: روابط عمومی و رسانه ای حرفه ای است که بتواند با دیدگاه های متفاوت فعالیت کرده و کار خود را پیش ببرد.
مجید سعادت زاده افزود: اختلاف نظر و نقد منصفانه روابط عمومی ها و رسانه ها رشد و پیشرفت این نهاد ها را به همراه دارد.
وی ادامه داد: روابط عمومی های نیز اهداف و محدودیتی هایی دارند که باید در ارتباط با رسانه به این اهداف دست یابد و این نوع نگاه و اختلاف می تواند پیشرفت این 2 نهاد را به همراه داشته باشد.
این استاد علوم اجتماعی دانشگاه های استان مرکزی بیان کرد: امروز رسانه ها اهداف، سیاست، محدودیت ها، الزامات قانونی دارند و برای تامین این مشکلات به سمت روابط عمومی ها متمایل می شوند.
سعادت زاده گفت: برخی خبرهایی که توسط روابط عمومی ها تهیه و به رسانه ها ارسال می شود بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند در صورتی که رسانه ها مطالب خبری که جذب مخاطب را برای آنها فراهم کند، دنبال می کنند.
وی ادامه داد: نبود استقلال مالی در رسانه ها موجب شده است که آنها به سازمان ها وابسته باشند و از فعالیت های حرفه ای خود فاصله بگیرند.
سعادت زاده گفت: برخی از رسانه ها نیز که از استقلال مالی بیشتری بهره مند هستند به دلیل نبودن اطلاع رسانی مناسب از طریق سازمان ها سبب شده که نتوانند آنگونه که باید، فعالیت داشته باشند.
وی ادامه داد: تا زمانی که صفحه اول هفته نامه ها و روزنامه ها برای تامین نیازهای مالی به تبلیغات اختصاص می یابد نمی توان به رابطه دو سویه روابط عمومی و رسانه و در یک جمله تثبیت کارکردهای اصلی اطلاع رسانی امیدوار بود.
این استاد علوم اجتماعی دانشگاه های استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود نبود تخصص کافی در حوزه اطلاع رسانی در بین کارشناسان روابط عمومی و خبرنگاران را از دیگر مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: نیاز است برای توسعه جایگاه اطلاع رسانی در جامعه آموزش های تخصصی در حوزه خبر نویسی، تحلیل و محتوا برای فعالان این حوره برگزار شود.
وی ادامه داد: اکنون برخی روابط عمومی ها معرفی دستگاه مطبوع و تبلیغ بیشتر را در دستور کار خود قرار داده اند زیرا ماندگاری خود را در این مهم می بینند و که این مسئله به یکی از مشکلات روابط عمومی ها تبدیل شده است.
این استاد علوم اجتماعی بیان کرد: با توجه به پیشرفت هایی که در حوزه الکترونیک صورت گرفته تمایل مردم به خواندن روزنامه های دیجیتالی افزایش یافته است و باید روابط عمومی ها و رسانه های کشور و استان متناسب با این پیشرفت ها اطلاع رسانی خود را به روز کنند.
سعادت زاده گفت: اکنون در دانشگاه ها تلاش شده است با برگزاری پودمان هایی بتوان زمینه آموزش خبر نویسی و تحلیل برای خبرنگاران و کارشناسان روابط عمومی ها فراهم شود.

*** آشنا نبودن روابط عمومی و رسانه ها از فعالیت یکدیگر دلیل فاصله بین این نهادها است
کارشناس روابط عمومی آبفا شهری استان مرکزی نیز در این میزگرد گفت: آشنا نبودن رسانه ها و روابط عمومی ها از نوع فعالیت یکدیگر موجب شده است روابط عمومی ها به روش دلخواه اقدام به تهیه خبر کرده و برخی رسانه ها نیز نسبت به چاپ این اخبار اقدام کنند.
آزاده کرمی افزود: جامعه از رسانه توقع دارد سازمان ها را به چالش کشیده و برای احقاق حق مردم و رفع مشکلات جامعه تلاش کند.
وی ادامه داد: اکنون برخی رسانه ها ما به ازای چاپ اخبار سازمان ها از روابط عمومی ها تقاضای مالی بسیاری دارند و به این نهاد ها صرفا به عنوان یک بنگاه های اقتصادی نگاه می کنند که این مهم موجب شده از رسالت اصلی خود که ارائه اخبار به جامعه و مردم است فاصله بگیرند.
کارشناس روابط عمومی آبفا شهری استان مرکزی بیان کرد: رسانه ها باید مشکلات دستگاه ها را به جامعه منتقل کرده و کمکی برای دستگاه ها در خصوص آگاهی جامعه از مشکلات آنها باشند.
کرمی کمبود خبرنگار متخصص را یکی از مشکلات رسانه ها دانست افزود: اکنون برخی از خبرنگاران بدون حضور در کلاس های آموزش خبرنگاری در این حرفه حضور می یابند که این مهم به یکی از مشکلات اصلی رسانه ها تبدیل شده است.
وی گفت: نیاز است اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قبل از صدور کارت خبرنگاری برای فعالان این حوزه حداقل 100 ساعت آموزش برگزار کند تا ارتباط رسانه ها و روابط عمومی ها منسجم تر شود.
کارشناس روابط عمومی آبفا شهری استان مرکزی بیان کرد: نبود در آمد کافی موجب شده است که برخی فعالان رسانه صرفا به روابط عمومی ها وابسته باشند و تبلیغات این نهادها را به جای خبر در رسانه های خود منتشر کنند.
وی گفت: هنوز دستگاه ها به روابط عمومی ها نگاه سنتی دارند و نیروهایی را که برای آنان در برخی دیگر از پست های سازمانی جایی وجود ندارد، در روابط عمومی مستقر می کنند.
کرمی افزود: روابط عمومی قلب تپنده و ویترین هر سازمانی است که در صورت استفاده از نیروهای متخصص در این واحدها بسیاری از مشکلات کاسته می شود.
1955/3075/
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برق جهان روابط عمومی مدیر روابط عمومی موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۸۵۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکذیب تغییر در تیم اقتصادی دولت

رییس شورای اطلاع رسانی دولت تغییر در تیم اقتصادی دولت را تکذیب کرد.

به گزارش مشرق، سپهر خلجی رییس شورای اطلاع رسانی دولت در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره انتشار شایعاتی از تغییر در تیم اقتصادی دولت، اظهار کرد: اتفاقات خوبی در اقتصاد رقم خورده و رشد اقتصادی افزایش یافته است. کاهش بیکاری را داشتیم، کنترل و کاهش حجم نقدینگی را تجربه کردیم که همه محصول تلاش‌های تیم اقتصادی دولت است.

وی تصریح کرد: شاید برخی چندان دوست ندارند این اتفاقات رخ دهد و شایعاتی می‌سازند اما قرار نیست تغییری در تیم اقتصادی دولت ایجاد شود.

دیگر خبرها

  • واکنش بانک مرکزی؛ چاپ ایران‌چک ۵۰۰ هزار تومانی واقعیت دارد؟
  • ایران‌چک ۵۰۰ هزار تومانی در بازار؟! + عکس
  • ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس
  • تراول ۵۰۰ هزار تومانی چاپ شده است؟
  • اطلاع‌رسانی آژانس درباره وضعیت تاسیسات هسته‌ای ایران بعد از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان
  • فیلم دستگیری بانوی تبریزی مربوط به اغتشاشات ۱۴۰۱ است
  • دبیر رسانه‌ای شانزدهمین المپیاد دانشجویان علوم پزشکی منصوب شد
  • تکذیب تغییر در تیم اقتصادی دولت
  • تغییر در تیم اقتصادی دولت کذب است
  • نماهنگ «ما می آییم» با زبان انگلیسی در فضای مجازی فارس اکران شد