Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@11:36:43 GMT

99 درصد طرح افزایش ظرفیت خط لوله گاز باکو به ترکیه اجرا شد

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۸۶۹۰۴

99 درصد طرح افزایش ظرفیت خط لوله گاز باکو به ترکیه اجرا شد

باکو – ایرنا – دفتر نمایندگی شرکت بریتیش پترولیوم در جمهوری آذربایجان از اجرای 99 درصد طرح افزایش ظرفیت خط لوله قفقاز جنوبی برای انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به ترکیه خبر داد .

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، خط لوله گازی قفقاز جنوبی، همراه با خطوط لوله در دست ساخت ترانس آناتولی ( تاناپ ) و ترانس آدریاتیک ( تاپ ) جزو دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی فاز دوم توسعه میدان ' شاه دنیز ' جمهوری آذربایجان از طریق خاک گرجستان و ترکیه به اروپا است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خط لوله گازی قفقاز جنوبی برای انتقال گاز طبیعی فاز اول میدان شاه دنیز واقع در دریای خزر به ترکیه، در سال 2006 میلادی اغازشده و طول این خط لوله از ترمینال سنگه چال حومه باکو تا مرز ترکیه 691 کیلومتر از جمله 445 کیلومتر در خاک جمهوری آذربایجان و 248 کیلومتر نیز در خاک گرجستان است .
این خط لوله گازی در خاک جمهوری آذربایجان و گرجستان تا مرز ترکیه در مسیر خط لوله نفتی باکو –تفلیس –جیهان و در کنار آن کشیده شده است .
جمهوری آذربایجان در همکاری با بریتیش پترولیوم در ماه دسامبر سال 2013 میلادی در قالب فاز دوم توسعه میدان گازی شاه دنیز و اجرای طرح دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی به اروپا در خصوص افزایش ظرفیت انتقال خط لوله قفقاز جنوبی اقدام کردند .
طرح افزایش ظرفیت انتقال خط لوله گازی قفقاز جنوبی شامل ساخت خط لوله جدید در خاک جمهوری آذربایجان ، احداث دو ساخت ایستگاه کمپرسور در خاک گرجستان می باشد .
با اجرای این طرح ظرفیت خط لوله قفقاز جنوبی سه برابر افزایش یافته و سالانه به 20 میلیارد متر مکعب می رسد .
به گزارش دفتر نمایندگی شرکت بریتیش پترولیوم کارهای جوشکاری خط لوله گازی قفقاز جنوبی در خاک جمهوری آذربایجان به پایان رسیده و تزریق گاز طبیعی به اولین ایستگاه کمپرسور در خاک گرجستان اجرا شده و این ایستگاه آماده برای عملیات انتقال گاز طبیعی است .
همچنین کارهای آزمایشی در دومین ایستگاه کمپرسور در خاک گرجستان انجام گرفته و پس از اجرای کامل این طرح ، خط لوله قفقاز جنوبی در خاک ترکیه به خط لوله ترانس آناتولی اتصال می شود .
اتحادیه اروپا طرح های فاز دوم توسعه میدان گازی ' شاه دنیز ' ، افزایش طرفیت انتقال خط لوله قفقاز جنوبی و ساخت دو خط لوله گازی جدید تاناپ و تاپ که جزو طرح انرژی دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا به شمار می روند از اولویت ها فعالیت در بخش انرژی خود اعلام کرده است .
طول دالان گازی جنوب سه هزار و 500 کیلومتر بوده و در قالب آن قرار است در سال جاری 6 میلیارد متر مکعی گاز طبیعی میدان ' شاه دنیز به ترکیه و 10 میلیارد متر مکعب نیز در اوایل سال 2020 میلادی به اروپا صادر شود .
قرارداد توسعه میدان گازی شاه دنیز در سال 1996 میلادی میان جمهوری اذربایجان و چند شرکت خارجی از جمله شرکت ملی نفت ایران و به پیمانکاری بریتیش پترولیوم به امضا رسید .
نخستین محموله گاز طبیعی در ین میدان گازی در سال 2006 میلادی استخراج شد و مجموع ذخایر گاز
طبیعی آن بیش از یک تریلیون متر مکعب برآورده می شود.
خاورم **337*1579

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد جمهوري آذربايجان طرح دالان گازي جنوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۸۶۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش یک‌هزار کیلومتری طول خطوط لوله انتقال نفت در سال جاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، «ارسلان رحیمی» امروز (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت) در نشست خبری با بیان اینکه سرقت از خطوط همیشه وجود داشته و مسئله اصلی صدماتی است که به نفرات و محیط زیست وارد می‌شود، گفت: در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۴۷ مورد انشعاب غیر مجاز داشتیم که ۳۵ مورد به برداشت رسیده بود در حالی که در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ از ۴۷ مورد انشعاب غیر مجاز به ۴۱ مورد رسیده است که ۲۵ مورد انشعاباتی بوده که به برداشت نرسیده است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ انتقال نفت و فرآورده از مسیر خطوط ۱۳۲ میلیارد لیتر بود، رقم انتقال از خطوط در سال ۱۴۰۲ به ۱۳۷ میلیارد لیتر رسیده که از این میزان ۷۱ میلیارد لیتر انتقال نفت و ۶۶ میلیارد لیتر فراورده نفتی منتقل شده است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: انتقال فرآورده با خط لوله حدود یک میلیارد دلار برای کشور ارزش افزوده دارد، چنانچه اگر بخواهیم ۱۳۷ میلیارد لیتر را با نفتکش انتقال دهیم، نیازمند ۵.۵ میلیون نفتکش هستیم و هر نفتکش هر مسیر رفت و برگشت را ۱۲۰۰ کیلومتر طی می‌کند که مصرف گازوئیل آن‌هم به طور میانگین برابر ۳۸ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود که اگر بخواهیم با نفتکش نفت و فرآورده‌های نفتی را انتقال دهیم، نیازمند ۲.۵ میلیارد لیتر گازوئیل هستیم.

وی گفت: هم اکنون ۸۰۰ میلیون لیتر سوخت برای انتقال مصرف می‌کنیم؛ بنابراین با این کار ۱.۷ میلیارد لیتر سوخت صرفه‌جویی می‌شود که برابر با یک میلیارد دلار خواهد بود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران افزود: خط لوله گوره جاسک هدف اصلی‌اش صادراتی بود و این موضوع در اساسنامه آن ذکر شده است. این پروژه مربوط به شرکت ملی نفت بوده و یک انشعاب این خط لوله، نفت خام بندرعباس را تأمین خواهد کرد.

رحیمی ادامه داد: ۳.۸۵۰ میلیارد سوخت به نیروگاه‌ها تحویل داده شد. در زمینه جلوگیری از قاچاق و انشعاب از خط لوله نیز دو راهکار استفاده از پهپاد و فیبر نوری را مدنظر داریم.

وی گفت: در سال جدید حدود ۱۰۰۰ کیلومتر به خطوط لوله کشور افزوده خواهد شد که اصلی‌ترین آنها خط لوله ۲۶ اینچی رفسنجان به بندرعباس، خط لوله تبریز به ارومیه و خط لوله ۲۲۸ کیلومتری رفسنجان به یزد و خط لوله نظامیه اهواز به اندیمشک خواهد بود.

 

دیگر خبرها

  • تفاهم‌نامه جامع فرهنگی تهران - باکو مجدد امضا شود
  • افزایش یک‌هزار کیلومتری طول خطوط لوله انتقال نفت در سال جاری
  • علی‌اف: صلح در قفقاز جنوبی تنها از طریق عادی‌سازی روابط باکو-ایروان حاصل می‌شود
  • مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها فرصتی برای بیان مواضع ایران به نخبگان
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • افزایش دو برابری ظرفیت انتقال آب به دیلم
  • برنامه‌های آمریکا و اروپا برای نفوذ در قفقاز
  • جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند
  • رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور
  • ادعای اقدام علیه املاک دولت ایران؛ باکو قصد مصادره اموال کرده است؟