Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-28@09:20:58 GMT

روزه داری و بیماری‌های قلبی

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۹۲۱۰۵

تنها با مشورت با پزشک معالج خود، هر بیماری می تواند در مورد روزه داری تصمیم گیری کند. در بیماران قلبی خفیف و کنترل شده، روزه می تواند به تخفیف و کنترل بیشتر بیماری کمک کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر محمد حسین ماندگار، فوق تخصص جراحی قلب و عروق در وب سایت خود می‌نویسد:

در بسیاری از بیماران قلبی مثل بیماران مبتلا به چربی خون بالا، دیابت نوع دو، چاقی، پرفشاری خون خفیف و متوسط و بیماران سیگاری روزه داری می تواند بسیار کمک کننده و مفید باشد، به شرطی که در موقع افطار و سحری از پرخوری و مصرف مفرط مواد قندی و غذاهای پر چرب و سنگین اجتناب نمایند و بجای کاهش وزن دچار چاقی و افزایش وزن نشوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیماران قلبی باید درموقع افطاری غذای سبک و کم چرب و ترجیحا با فاصله مصرف کنند.

نکات مهمی که در رابطه با بیماران قلبی و روزه داری می توان ذکر کرد، شامل موارد زیر است:

- در همه بیماران قلبی در مورد روزه داری نمی توان نسخه واحد و پروتکل یکسانی تجویز کرد و چنین پروتکلی نیز وجود ندارد. درهر بیماری بسته به نوع و شدت بیماری و وجود علایم قلبی و نوع دارو و دوز داروی مصرفی باید بیمار با پزشک معالج مشورت نماید. 

- در بیماران قلبی و عروقی خفیف و کنترل شده با درمان دارویی و بدون علامت قبل از ماه رمضان روزه داری هیچ منع قلبی ندارد. فقط تنظیم دوز داروهای قلبی باید بصورت دقیق تنظیم شود.

- در بیمارانی که میزان داروهای مصرفی بیش از چند بار در طول شبانه روز می باشد یا اینکه داروهای متعدد قلبی مصرف می کنند، نباید روزه بگیرند. 

- بیماران قلبی مبتلا که بیماری متوسط یا شدید قلبی دارند، که با دارو های متعدد قلبی کنترل شده است نباید روزه بگیرند.

- بیمارانی که بیماری متوسط قلبی بدون علامت و کنترل شده ای دارند و اصرار به روزه داری دارند می توان با تنظیم داروهای قلبی بصورت آزمایشی چند روز روزه داری را امتحان کنند و در صورت تشدید علائم بیماری از ادامه روزه داری اجتناب نمایند. 

- بیماران قلبی که مستعد تغییر ات سریع در حجم خون یا کم آبی یا عدم تعادل آب و الکترولیت هستد، مثل نارسایی شدید قلبی یا بیماری قلبی همراه با نارسایی کلیه یا بیماران قلبی تحت درمان با دیورتیک (مدر )، باید از روزه داری اجتناب نمایند.

- بیماران قلبی که بواسطه بیماری خاص ناگزیر به مصرف دوز بالای آسپرین بخصوص توام با داروهای ضد پلاکتی دیگر مثل کلوپیدوگرل یا داروی ضد انعقادی وارفارین هستند، با روزه داری مستعد خونریزی گوارشی می شوند و نباید بدون مشورت با پزشک معالج روزه بگیرند. 

- بیماران قلبی که اخیرا دچار حمله قلبی یا سکته قلبی شده اند، یا جراحی بای پس کرونر یا جراحی دریچه های قلب انجام داده اند، نباید روزه بگیرند. 

- بیمارانی که اخیرا آنژیوپلاستی شده اند و باید داروهای ضد پلاکت مصرف کنند یا بواسطه علائم قلبی داروهای متعدد قلبی دریافت می کنند، نباید روزه بگیرند.

- بیماران با بیماری شدید دریچه ای یا بیماری همزمان چند دریچه قلب یا بیماران با تعویض دریچه مصنوعی فلزی که علامت دار بوده و با داروهای متعدد قلبی بخصوص آسپرین و وارفارین توام مصرف می کنند، نباید روزه بگیرند.

- بیماران مبتلا به پرفشاری خون شدید و کنترل نشده دارند یا پرفشاری خون شدید که با داروهای متعدد بخصوص دیورتیک ها کنترل نسبی شده، نباید روزه بگیرند.

- بیمارانی که با سابقه لخته در ریه و لخته در عروق اندام ها بصورت حاد دارند و مصرف وارفارین با دوز اپتیمال کنترل شده است روزه داری با تغییر در متابولیسم دارو یا تغلیظ خون ممکنه سبب عود یا تشدید بیماری شود.

- بیماران با نارسایی شدید قلبی که علامت دار بوده و به تغییر حجم خون یا تغییر در تعادل آب و الکترولیت ها حساس بوده و دیورتیک و داروهای متعدد مصرف می کنند نباید روزه بگیرند.

- بیمارانی که سابقه تپش قلب یا آریتمی قلبی شدید و خطرناک دارند و با داروهای ضد آریتمی تحت کنترل هستند ممکن است تغییر متابولیسم یا دوز دارو سبب عود یا تشدید بیماری شود نباید روزه بگیرند.

- بیماران قلبی و دیابت وابسته به به انسولین یا دیابت کنترل نشده دارند و انسولین بصورت دوزهای منقسم یا داروهای متعدد ضد دیابت مصرف می کنند، نباید روزه بگیرند.

- بیماران قلبی همراه با بیماری سنگ کلیه یا افزایش اوره خون، نباید روزه بگیرند.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۹۲۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت نامناسب تامین داروی بیماران تالاسمی / سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی به تعهداتشان عمل نکردند

یونس عرب مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص مشکلات این بیماران گفت: وضعیت تامین داروی بیماران تلاسمی خوب نیست و در اردیبهشت ماه موجودی داروی این بیماران به پایان می‌رسد؛ به این دلیل که سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی بر خلاف دستور رئیس جمهور ارز مورد نیاز برای تامین داروی بیماران را پرداخت نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید بازنشستگی با سابقه کمتر مطالبه بیماران خاص از دولت / افزایش سن هم دردی بر دردها افزود

وی افزود: پرداخت ارز هفت ماه به تعویق افتاده و همین الان هم شرایط سخت است و شاهد مرگ و میر بیماران تلاسمی هستیم.

عرب عنوان کرد: بخش زیادی از بیماران با مصرف داروهای تولید داخل به ویژه در مورد داروهای تزریقی دچار عوارض شده‌اند، به همین جهت ناچار به استفاده از داروهای وارداتی هستند. از طرفی مواد اولیه داروهای تولید داخل وارداتی هستند و به همین دلیل پرداخت به موقع ارز بسیار مهم است. در حال حاضر کمبود دو داروی دسفرال و جیدنیو وجود دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این صندوق بیماران لاعلاج در اختیار بیمه سلامت قرار گرفته و این صندوق برخلاف تعهدی که به بیماران داده، خدمات را محدود کرده و پرداختی مشخص و واضحی به بیماران ندارد. این موضوع باعث شده تا پرداخت از جیب بیماران افزایش پیدا کند.

مدیرعامل انجمن تالاسمی توضیح داد: اساساً اداره این صندوق توسط یک سازمان بیمه‌گر ریشه این مشکلات است؛ چراکه یک سازمان بیمه‌گر نمی‌تواند ماهیت مددکاری داشته باشد. از طرفی توزیع ناعادلانه بودجه بیماران صعب العلاج بین گروه‌های درگیر بیماری یکی از معضلات مهم این بیماران در حال حاضر است.

انتهای پیام/

پرستو خلعتبری کد خبر: 1225395 برچسب‌ها دارو

دیگر خبرها

  • توصیه‌های روزه داری و مصرف دارو‌ها
  • روزه‌داری بیماران فشار خونی، قلبی و کلیوی با رعایت تغذیه
  • توصیه‌های تغذیه‌ای برای بیماران فشار خونی، قلبی و کلیوی در روزه‌داری
  • تاثیر مصرف محصولات سویا بر ریسک فاکتور‌های قلبی و عروقی دیابت نوع ۲
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی با این دانه خوراکی
  • وضعیت نامناسب تامین داروی بیماران تالاسمی / سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی به تعهداتشان عمل نکردند
  • گلخانه‌داران و باغداران استان مرکزی هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند
  • چرایی توزیع داروخانه ای متادون/ عرضه دارو باید تحت کنترل باشد
  • چرایی توزیع داروخانه ای متادون/ توزیع دارو باید کنترل شود
  • مصرف بیش از حد تخم مرغ برای بدن ما خطرناک است؟