Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-06@02:25:37 GMT

خروج آمریکا از برجام ترویج نقض‌حقوق‌بین‌الملل است

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۹۳۷۴۳

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل خروج آمریکا از برجام را بازگشت به تجربه شکست خورده و مصیبت‌بار یکجانبه‌گرایی و ترویج اقدامات ناقض حقوق بین الملل خواند.

به گزارش فارس، غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در بحث عمومی شورای امنیت سازمان ملل متحد با عنوان ارتقا حقوق بین الملل در جهت حفظ صلح و امنیت بین المللی شرکت و سخنرانی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت که در زمانه ما چند جانبه گرایی و حقوق بین الملل بیش از گذشته با تهدید یک جانبه گرایی و قانون شکنی و عدم احترام به منافع عمومی جامعه بین المللی روبرو شده است و بنابراین برگزاری چنین بحثی در شورای امنیت اقدامی شایسته و به موقع تلقی می شود.

خوشرو افزود: از زمان ایجاد سازمان ملل متحد حفظ صلح و امنیت بین المللی از طریق ایجاد یک جامعه بین المللی قانون محور یکی از اهداف اساسی این سازمان به شمار می رود. اما متاسفانه شاهد آن هستیم که برخی کشورهای عضو این سازمان بر خلاف منشور ملل متحد، از تهدید، زور و یا استفاده از زور برای تحمیل اراده خود به سایر کشورها استفاده می کنند و کشورهای خاصی را هدف تحریم های غیر موجه، غیر قانونی و یکجانبه خود قرار می دهند. این اقدامات نه تنها نقض حقوق بین الملل و حقوق انسانی اتباع این کشورها که بر هم زننده نظم، ثبات و امنیت بین المللی نیز هست.

نماینده دائم کشورمان اضافه کرد: قابل توجه است که در همین ماه که شاهد برگزاری این بحث در شورای امنیت هستیم، حداقل دو مورد قانون شکنی و نقض آشکار حقوق بین الملل در جامعه بین المللی اتفاق افتاد. روز هشتم ماه مه دولت آمریکا خروج یکجانبه و غیر قانونی خود از برجام را رسما اعلام و تحریم های هسته ای خود را مجددا علیه ایران اعلام کرد. این تصمیم در واقع نقطه اوج بدعهدی و قانون شکنی آمریکا در قبال تعهدات خود وفق برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت بود. با توجه به پایبندی کامل ایران به تعهدات برجامی خود که بارها مورد تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفته است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل عنوان کرد: اقدام اخیر آمریکا نمونه نقض کامل و نادیده گرفتن حقوق بین الملل و منشور ملل متحد به شمار می رود. در حالی که منشور ملل متحد بر حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی تاکید دارد؛ اقدام اخیر آمریکا در واقع بازگشت به تجربه شکست خورده و مصیبت بار یکجانبه گرایی و ترویج اقدامات ناقض حقوق بین الملل است.

وی افزود: همچنین در چهاردهم همین ماه نتانیاهو مهمانان خود را به مراسم انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس فراخواند. مراسمی که بیش از هر چیز نقض و به سخره گرفتن حقوق بین الملل و قطعنامه های سازمان ملل متحد در مورد وضعیت بیت المقدس و حقوق غیر قابل انکار مردم فلسیطین بود. همزمان با همین مراسم سربازان اسرائیلی در حال قتل عام و کشتار فلسطینیان غیر مسلح معترض بودند. در نتیجه حمام خون اسرائیلی تنها در طول یک روز بیش از 60 نفر از تظاهر کنندگان فلسطینی در نوار غزه به شهادت رسیده و بیش از 2700 نفر زخمی شدند.

خوشرو بیان کرد: اقدامات نظامیان رژیم اسرائیل نقض شرم آور حقوق بین الملل و از جمله حقوق بشر بود، اما همه این قانون شکنی ها و سایر جنایات این رژیم با حمایت آمریکا انجام می شود.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۹۳۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علی خاتمی با بیان اینکه گفتمان و تفکر انقلاب اسلامی ایران امروز در جهان فراگیر شده است و جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است، گفت: امر وز جهان به حقانیت گفتمان و آرمان فلسطین تاکید دارد و قشر نخبه جهان برعلیه رژیم غاصب اسرائیل و حامیان آن به پا خواسته است.

وی با اشاره به خیزش دانشگاهیان نقاط مختلف آمریکا، افزود: تاکنون بیش از ۲ هزار نفر در دانشگاه‌های آمریکا و کشورهای اروپایی دستگیر شده اند در حالی که تنها درخواست دانشجویان عدم کشتار مردم بی‌گناه غزه است اما آنان به خوابگاه‌های دانشجویی شبانه حمله کرده و دانشجویان را با دستبند می‌برند که جلوه واقعی حقوق بشر آمریکایی است.

خاتمی ادامه داد: دشمنان ادعای حقوق بشر دارند و در آمریکا به ۷۰ دانشگاه با نیروی نظامی حمله ور شده‌اند، در صورتی که در مجامع حقوقی، نیروهای نظامی و انتظامی حق ورود به مراکز علمی را ندارد.

امام جمعه زنجان با اشاره به ۱۸ اردیبهشت و امضای برجام، گفت: آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد، در همین برجام آمده بود که اگر آمریکا به تعهدات خود عمل نکند، ایران مجاز است به تعهداتی که داده عمل نکند و قدم به قدم عقب نشینی کند بنابراین اگر قرار بر این بود که کشور مقابل به تعهدات خود عمل کرد ایران نیز به تعهدات خود عمل کند.

خاتمی افزود: این اقدام ایران مقابل آمریکا یعنی ایستادگی در برابر طاغوت بود و در مجلس، وزارت خارجه، سازمان نیروی انرژی هسته‌ای نوشته شده است، اگر آنان متعهد به تعهدات خود نشوند ما یک قدم بیشتر از قول‌هایی که داده‌ایم پیشروی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه آمریکا و هم‌پیمانانش به عهد خود وفا نمی‌کنند و در طول ۴۰ سال نیز این بدعهدی خود را نشان داده بودند، ادامه داد: آمریکا با خارج شدن از برجام در سال ۹۷ به دنبال این بود که ایران را به زانو درآورده و بار دیگر سلطه خود را بر ما حاکم کند، این در حالی بود که ایران از وابستگی کامل در دوران طاغوت به قدرت برتر خاورمیانه تبدیل شده بود.

خاتمی با اشاره به روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر گفت: ایران در این رابطه با تمام قدرت در سطح منطقه در حال نقش‌آفرینی است در خدمات رسانی مؤثر بوده است.

کد خبر 6095706

دیگر خبرها

  • ارتقای کیفیت آموزش و پیشرفت علمی با جذب دانشجویان بین الملل
  • دیدار دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر با سفیر ایران در سوریه
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند
  • زمان بازنگری اساسی در تعریف حقوق بین‌الملل
  • هم‌اینک دنیا فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل دارای حقوق‌ بین‌الملل به رسمیت می‌شناسد
  • مجامع بین‌المللی برای توقف سرکوب دانشجویان آمریکایی ورود کنند
  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • آیا در دادگاه لاهه عزمی برای محکومیت نتانیاهوی جنگ‌طلب وجود دارد؟