Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-18@11:31:32 GMT

تکذیب حمله پلنگ‌ها به ۴۰۰ دام در کرمانشاه

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۹۵۱۶۹

در حالی که آمار تلفات پلنگ توسط دامداران و کشاورزان به اوج خود رسیده، برخی رسانه‌ها همچنان بدون توجه به خطری که نسل این گربه‌سان ارزشمند را تهدید می‌کند، با انتشار شایعات، نقشی معکوس در فرهنگ‌سازی برای حفاظت از این جانور در خطر انقراض ایفا می‌کنند.

به گزارش تسنیم، در حالی که آمار تلفات پلنگ توسط دامداران و کشاورزان به اوج خود رسیده و از آغاز سال جاری تا کنون دست‌کم 6 لاشه پلنگ شناسایی شده، متأسفانه برخی رسانه‌ها همچنان بدون توجه به خطری که نسل این گربه‌سان ارزشمند را تهدید می‌کند، با انتشار شایعات، نقشی معکوس در فرهنگ‌سازی برای حفاظت از این جانور در خطر انقراض ایفا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی ساعات گذشته نیز برخی رسانه‌های با تیترهایی از قبیل «کشتار خونین 400 گوسفند توسط سه پلنگ / پلنگ‌های گرسنه یک گله را دریدند / همه وحشت‌زده‌اند»، خبر از تلف شدن 400 گوسفند در پی حمله سه پلنگ به منطقه دره‌غول واقع در شهرستان تلاث باباجانی کرمانشاه داده و در به جا گذاشتن تصویری رعب‌انگیز از پلنگ به ویژه در میان بومیان سنگ‌تمام گذاشتند.

در حالی که کمتر کسی است که آشنایی اندکی با حیات وحش و تعارضات آن با دامپروری داشته باشد و نداند که پلنگ، حیوانی است که به تنهایی نسبت به شکار اقدام کرده، تنها یک طعمه را برای شکار انتخاب و پس از خفه کردن، لاشه را به همراه خود از محل شکار دور می‌کند. بدین ترتیب به نظر می‌رسد در جایی که شرکت بیمه طرف قرارداد سازمان حفاظت محیط زیست، خسارات وارده توسط پلنگ به دامداران را پرداخت می‌کند، به نفع دامداران است که پلنگ عامل خسارت به گله‌هایشان معرفی کنند. ادعایی که البته مورد بررسی کارشناسان بیمه قرار گرفته و هرگز به پرداخت خسارت منجر نمی‌شود اما آنچه به جا می‌ماند، جو رعب و وحشتی است که رسانه‌ها با انعکاس این شایعات کذب ایجاد کرده و در نتیجه تصویری ناصواب از پلنگ در ذهن جامعه به ویژه بومیان به جا گذاشته‌اند.

روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه نیز ساعاتی پیش، با انتشار گزارشی، تلفات وارده به گله دام روستای جوجار کرمانشاه را تکذیب کرد.

جعفر حاصلی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه در این خصوص گفت: در پی گزارش‌های واصله مأموران یگان حفاظت این اداره کل بلافاصله به محل مورد نظر اعزام شدند که پس از بررسی حادثه وشواهد موجود، آثاری از حمله گونه‌های جانوران وحشی در دام‌های تلف شده مشاهده نگردیده. تنها چوپانان گله اظهار داشته که تعداد 3 قلاده پلنگ به گله حمله ور شده و گوسفندان که ترسیده و هراسان شده‌‌‌ اند از ارتفاع صخره ‌های منطقه سقوط و ازبین رفته اند.

وی افزود اکیپی از کارشناسان اداره کل محیط زیست به همراه تجهیزات لازم جهت بررسی به منطقه اعزام و متعاقباً گزارشات تکمیلی اعلام خواهد شد.

بیمه نامه جامع پلنگ ایرانی 26 اسفندماه 1394 بر اساس تفاهم نامه سه جانبه میان سازمان حفاظت محیط زیست، شرکت بیمه ما و صندوق ملی محیط زیست منعقد شد. بر اساس این بیمه نامه، پلنگ و خسارات ناشی از آن به مدت 5 سال بیمه شد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: پلنگ دام گوسفند چوپان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۹۵۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر حمله گاندو‌ها در کمین سیل‌زدگان

محمدرضا علیمرادی، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: پیرو بارندگی اخیر سیستان و بلوچستان، سیلابی شدن رودخانه‌ها و سرریز شدن بیشتر سد‌های استان از جمله پیشین، زیردان و ادامه شرایط نامساعد جوی، استرس و تنش در حیات وحش به ویژه تمساح پوزه کوتاه (گاندو) دور از انتظار نیست. از این رو احتمال خروج تمساح‌ها از برکه محل زیست اصلی وجود دارد.

به گزارش ایرنا، وی بیان کرد: از ساکنان مناطق سیل‌زده درخواست می‌شود نسبت به تردد غیر ضروری در مناطق سیلابی، حاشیه رودخانه باهوکلات، هوتک‌ها، مرداب‌ها و مناطق حاشیه‌ای زیستگاه‌های حیات وحش تا زمان فروکش کردن سیلاب و برگشت به شرایط عادی خودداری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان تصریح کرد: به منظور پیشگیری از وقوع حوادث تلخ و حملات احتمالی حیات وحش به مردم توصیه می‌شود در زمان مشاهده هر گونه جانور وحشی گرفتار در مناطق سیلابی، مراتب را به نزدیک‌ترین اداره حفاظت محیط زیست اعلام و یا با سامانه شبانه روزی ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

دیگر خبرها

  • ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار
  • حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ مشاهده شد
  • خطر حمله گاندو‌ها در کمین سیل‌زدگان
  • (ویدیو) حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ خراسان رضوی + ویدئو
  • ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ مستندسازی شد
  • مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ
  • احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع به دلیل غنی شدن پوشش گیاهی منطقه
  • وضعیت خوب بارندگی‌های امسال و غنی شدن پوشش گیاهی