Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-03-19@02:19:10 GMT

خروج آمریکا از برجام را باید به فال نیک گرفت

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۹۶۱۹۴

خروج آمریکا از برجام را باید به فال نیک گرفت

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست، علیرضا پورفرج عضو خانه اقتصاد ایران با اشاره به تصمیم اخیر ترامپ رئیس جمهور آمریکا درمورد مراودات اقتصادی با ایران، اظهار کرد: نتایج دستاورد‌های برجام با تصمیم دیگر کشور‌های عضو ۵+۱ مشخص می‌شود؛ همراه شدن و یا قطع رابطه پنج کشورعضو شورای امنیت سازمان ملل با آمریکا می‌تواند تمامی سیاست‌های داخلی و خارجی ایران را دستخوش تغییر قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین اکنون نمی‌توان تحلیل جامعی نسبت به این رویداد داشت.
 
عضو خانه اقتصاد ایران افزود: خروج آمریکا از برجام را باید به فال نیک گرفت، چرا که این امر امکان بازنگری و بازتعریف در نظام اقتصادی و سیاسی را ممکن می‌کند.
 
پورفرج ادامه داد: کشور از دیرباز تاکنون نیازمند ایجاد تغییر و تحول در نظام ساختاری تمام بخش‌های جامعه است، اما گاهی از این دگرگونی‌ها اجتناب می‌کند، حال با فرصت فراهم شده می‌توان به تحولات اصولی و ساختاری پرداخت تا بر اساس یک پایه اصولی به اهداف ترسیمی خود دست یابیم.
 
وی با تأکید بر اینکه شهروندان هر کشوری پشتیبانان آن مملکت هستند، اضافه کرد: دولتمردان باید در نخستین گام به اصلاح نظام اجرایی کشور بپردازند، چرا که اصلاح این بخش می‌تواند فساد اداری و رانت‌ها را از میان ببرد و همچنین موجب جلب رضای شهروندان شود.
 
عضو خانه اقتصاد ایران تصریح کرد: در اصلاح ساختار کشور باید جناح‌های سیاسی مختلف با یکدیگر وحدت پیدا کنند و با دوری از منافع جناحی نسبت به پیشرفت زیرساخت‌ها اقدام کنند.
 
پورفرج بیان کرد: توجه به ظرفیت داخلی و تولید می‌تواند گامی مؤثر در تقویت اقتصاد و همچنین سیاست کشور باشد. با جلوگیری از واردات بی رویه می‌توان نافرجامی سیاست‌هایی که تاکنون برای تقویت تولید داخلی پیش گرفته شده است را به تحقق رساند.
 
وی مطرح کرد: اکنون واحد‌های تولیدی با ۳۵ درصد ظرفیت خود در حال فعالیت هستند، در حالی که اگر سیاست‌های فعلی اصلاح شود این ظرفیت به ۶۰ درصد هم می‌رسد.
 
عضو خانه اقتصاد ایران ادامه داد: تقویت ظرفیت‌های تولید داخلی و جلوگیری از واردات بی‌رویه می‌تواند در تمام بخش‌های اقتصاد اثرگذار باشد، بطوری که با فعال شدن این بخش‌ها میزان بیکاری به حداقل می‌رسد و سرانه درآمد خانوار‌ها و جامعه افزایش پیدا می‌کند. به این ترتیب تمام بخش‌های اقتصاد و همچنین رفاه خانوار‌ها دست خوش تغییر می‌شود.
 
پورفرج بیان کرد: اگر ضمن تقویت تولید داخلی به درستی با واردات بی‌رویه مقابله کرد، تحریم‌ها خنثی می‌شود و دیگر شاهد شوک‌های غیرمنتظره نخواهیم بود.
 
وی مطرح کرد: سیستم بانکی یکی دیگر از بخش‌های حساس اقتصاد هر کشوری به شمار می‌رود که دولتمردان باید برای تحرک بخشی به تولید داخلی، قوانین منصفانه‌ای را برای خدمات دهی این بخش وضع کند.
 
عضو خانه اقتصاد ایران در پاسخ به این سؤال که چرا سیاست کاهش نرخ سود بانکی نتوانست به خوبی در راستای حمایت از تولید ملی عمل کند؟ گفت: دلیل اثر اندک کاهش نرخ سود بانکی بر تقویت تولید، به واردات بی‌رویه بر می‌گردد. متأسفانه تاکنون ابزار‌های مفیدی برای کنترل و مقابله با این امر تعبیه نشده است.
 
پورفرج، تصریح کرد: دولت با هدف‌گذاری صحیح برای جلوگیری از واردات بی‌رویه قادر به کاهش ۴۰ درصد واردات کشور می‌شود.
 
وی بیان کرد: با فعال شدن واحد‌های تولیدی، استخدام نیرو‌های کارآمد افزایش پیدا می‌کند و با کاهش بیکاری نیاز به منابع بانکی هم کاسته می‌شود که این امر به خودی خود بازده واحد‌های تولیدی را افزایش می‌دهد و بنابراین با این اقدام کوچک بخش عظیمی از اهداف محقق می‌شود.
 
عضو خانه اقتصاد ایران افزود: تحلیل‌های اشتباه سیف رئیس کل بانک مرکزی باعث ایجاد چالش در تمام بخش‌های اقتصاد می‌شود. چرا که بر اساس سیاست‌های ترسیمی او، پیش‌فروش سکه می‌تواند بخش زیادی از نقدی‌های آزاد را جذب کند در حالی که با این اقدام منابع ارزی ذخیره شده پس از مدت اندکی روانه بازار می‌شود. در واقع این سیاست تنها برای مدت کوتاهی می‌تواند نقدینگی را در چنته خود نگه دارد و پس از اتمام زمان درنظر گرفته شده افزون بر ایجاد موج نقدینگی مجدد، ذخایر ارزی را هم از دست خواهیم داد.
 
پورفرج تصریح کرد: اکنون حدود ۵ میلیون سکه پیش‌فروش شده است که این مقدار پس از تحویل به صاحبان آن موج عظیمی در بازار ایجاد می‌کند؛ بنابراین ایجاد شوک و تلنگر دیگری در آینده، دور از ذهن نیست.
 
وی مطرح کرد: متأسفانه علی‌رغم سود بسیار واسطه‌گری در ایران، بهره تولید در کشور زیاد است از این‌رو ریسک بسیار تولید اقلام، صرفه اقتصادی را به حداقل ممکن رسانده است.
 
عضو خانه اقتصاد ایران گفت: تا زمانی که چالش‌های مذکور در اقتصاد ایران به قوت خود باقی است، هیچ تغییر مفیدی در کنترل نقدینگی و ثبات اقتصادی ایجاد نخواهد شد.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: خروج آمریکا برجام فال نیک ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۹۶۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واقعیت مذاکرات عراقی-آمریکایی؛ تغییر در نقش ائتلاف بین‌المللی یا خروج آن؟

به گفته منابع آگاه در بغداد که با العربی الجدید گفت‌وگو کردند، طرف‌های عراقی و آمریکایی قرار است با محوریت آینده حضور نیروهای ائتلاف آمریکایی در نیمه دوم ماه مارس نشست جدیدی برگزار کنند و جلسات بعداً به واشنگتن منتقل شود.

به گزارش ایسنا، به گفته این منابع، این نشست‌ها به سفر آتی محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق به ایالات متحده بستگی دارند که هنوز تاریخ رسمی برای آن تعیین نشده است.

سه کمیته فرعی نظامی از عراق و ایالات متحده به آماده سازی یک ارزیابی جامع از وضعیت امنیتی عراق، از جمله میزان تهدید داعش، تضمین بازنگشتن مجدد آن به عنوان منبع خطر برای امنیت عراق، آمادگی نیروهای عراقی برای مدیریت امنیت کشور از جمله مرزهای بین‌المللی با سایر کشورهای همسایه و نیاز فعلی عراق به ائتلاف بین‌المللی در وظایفی مانند پوشش هوایی، داده‌های اطلاعاتی، مهمات، پشتیبانی و غیره ادامه می‌دهند.

یک مقام ارشد دولت عراق که خواست نامش فاش نشود، به العربی الجدید گفت که دوره‌های کنونی نشست‌ها که تعداد آن سه مورد بود، برخلاف گزارش‌های رسانه‌ها به ایده باقی ماندن یا خروج این نیروها نپرداخت، بلکه جلسات فنی نظامی و امنیتی بودند که در جریان آن علاوه بر نیازهای نیروهای عراقی به پشتیبانی هوایی، پشتیبانی از نیروهای زمینی، پوشش اطلاعاتی و تجزیه و تحلیل اطلاعات، به ویژه در مورد سمت سوریه، جایی که داعش به عنوان گروه‌های پراکنده فعال است، وضعیت امنیتی کشور، آمادگی نیروهای عراقی و مکان‌های خطر یا خلأها مطرح و بررسی شده‌اند.

طبق بیانیه‌های رسمی عراق، در فوریه گذشته، مذاکرات ۲ جانبه بین بغداد و واشنگتن در مورد خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی از عراق، با تکیه بر «کاهش بررسی شده و تدریجی» این نیروها از سر گرفته شد و به پایان ماموریت نیروهای ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا رسید.

یک مقام نظامی عراقی به العربی الجدید در اشاره روشن به مسؤولیت سیستم گروه‌های مسلح که در آستانه ۲۰۰ هزار نفر بین حدود ۸۰۰ گروه مسلح هستند، تاکید کرد که «ایالات متحده استقلال ارتش عراق و توانایی آن را برای باقی ماندن به عنوان یک نهاد برای همه عراقی‌ها و نه تبدیل آن به یک نیروی دوم پیشنهاد کرد».

این مقام مسؤول مدعی شد: نشست‌های کنونی کمیته‌های عراق و آمریکا به خوبی پیش می‌رود، اما آنقدر که در حال تدارک یک مطالعه میدانی و نظامی و چشم‌انداز برای دولت‌های ۲ کشور توسط فرماندهان نظامی شرکت کننده در آن انجام می‌شود، مذاکراتی برای حفظ یا تمدید کار ائتلاف آمریکایی نیست.

انتقال به نقش جدید برای نیروهای ائتلاف بین‌المللی

این منبع خاطرنشان کرد: فضای کلی این گفت‌وگوها به سمت انتقال جدید به نقش ائتلاف بین‌المللی در عراق، برای آموزش و تبادل اطلاعات و در پایگاه‌ها و اردوگاه‌های وابسته به دولت بغداد است و نه پایان دادن به آن. به گفته همین مقام، این همان چیزی است که از محافل تصمیم‌گیری در دولت السودانی به بیرون درز کرده و این گذار در چارچوب دستور کاری خواهد بود که تا پایان ۲۰۲۶ تمدید خواهد یافت.

هفته گذشته، رویترز به نقل از یک منبع، که او را «مقام ارشد» در دولت عراق توصیف کرد، گزارش داد که «مذاکرات بین ایالات متحده و عراق در مورد خروج کامل نیروهای آمریکایی و بین‌المللی از عراق ممکن است تا پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا  در پنج نوامبر ادامه یابد».

پیش از آن، ایان مک‌کاری، نماینده آمریکا در ائتلاف بین‌المللی، وجود طرحی در زمان کنونی برای خروج نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی از عراق را رد کرده بود. اظهارات مک‌کاری با اظهارنظرهای مختلف مقامات عراقی، به ویژه السودانی، همزمان شد که هدف آن را تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی و پایان دادن به نقش ائتلاف بین‌المللی در عراق اعلام کرده بود.

السودانی در اوایل ماه جاری میلادی گفت که «خروج نیروهای آمریکایی از عراق یکی از تعهدات اساسی دولت قبل از حوادث اخیر در غزه است» و خاطرنشان کرد که «مذاکرات با طرف آمریکایی به دلیل حوادث غزه به تعویق افتاد درحالیکه دولت عراق سه جلسه مهم با طرف آمریکایی برای حل مساله خروج این نیروها از عراق در اسرع وقت برگزار کرد.

قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق نیز سه شنبه گذشته در اظهاراتی تلویزیونی تاکید کرد که «باید به دولت فرصت داد تا در مورد موضوع پایان دادن به ماموریت ائتلاف بین‌المللی با آمریکا مذاکره کند». وی افزود: نیازی به نیروهای خارجی در میدان وجود ندارد. نخست وزیر شخصا بر مدیریت پرونده برای پایان دادن به حضور ائتلاف بین‌المللی نظارت می‌کند.

کریم المحمداوی، رئیس کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق نیز به العربی الجدید گفت که دولت السودانی در مورد پایان دادن به کار ائتلاف بین‌المللی و حضور آمریکا در عراق جدی است. گفت‌وگو بین بغداد و واشنگتن برای حل این موضوع همچنان ادامه دارد.

وی تاکید کرد که «هیچ جدول زمانی مشخصی برای پایان دادن به نقش ائتلاف بین‌المللی وجود ندارد و تعیین جدول زمانی بستگی به پیشرفت مذاکرات دارد».

با این حال، المحمداوی وجود آنچه را «ترس واقعی از تعلل و خرید وقت توسط آمریکا در گفت‌وگوها با هدف به تأخیر انداختن پایان ماموریت ائتلاف بین‌المللی» توصیف کرد، بدون اینکه چنین نیتی از جانب آمریکا در تعویق این پرونده به بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بعید بداند، گفت اما در مقابل فشار سیاسی و مردمی برای حل سریع این موضوع وجود خواهد داشت.

تصمیمی در دوران رئیس جمهور بعدی آمریکا

احمد الشریفی کارشناس امنیتی عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت: «داده‌ها حاکی از جدیت نداشتن در مورد عقب نشینی آمریکا است و این موضوع از طریق اظهارات مقامات آمریکایی اعلام و روشن شده است. گفت‌وگو بین بغداد و واشنگتن نتایج نامعلومی دارد و تضاد بزرگی بین مواضع ۲ طرف وجود دارد.»

الشریفی پیش بینی کرد که «مذاکرات بین ۲ طرف تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به تاخیر بیفتد و دولت جدید واشنگتن تصمیم بگیرد که در مورد کار ائتلاف بین‌المللی در عراق چه باید کرد».

وی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک شاهد حل مساله حضور خارجی در عراق نیستیم و دولت السودانی نیز از این موضوع آگاه است و در حال مذاکره با واشنگتن برای آرام کردن اوضاع امنیتی بین گروه‌های عراقی و آمریکایی‌ها است.

حدود ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی به بهانه بخشی از ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح علیه تروریسم به رهبری واشنگتن از سپتامبر ۲۰۱۴ در عراق حضور دارند. این سربازان در سه پایگاه اصلی در عراق یعنی پایگاه عین الاسد در الانبار، پایگاه حریر در اربیل و کمپ ویکتوریا در مجاورت فرودگاه بین‌المللی بغداد مستقر هستند. همه این نیروها آمریکایی نیستند، چراکه نیروهای فرانسوی، استرالیایی و بریتانیایی نیز در داخل نیروهای ائتلاف و دیگری در ماموریت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در عراق حضور دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • طعنه تلخ ربیعی به مخالفان برجام : چندسال از خدا و دین وکربلا برای زمین زدن آن استفاده کردید و حالا دارید با آمریکایی ها در باره رفع تحریم مذاکره می کنید؟
  • طعنه تلخ ربیعی به مخالفان برجام
  • طعنه ربیعی به مخالفان برجام: از خدا و دین برای زمین زدن آن استفاده کردید
  • طعنه تلخ ربیعی به مخالفان برجام/چندسال از خدا و دین وکربلا برای زمین زدن آن استفاده کردید و حالا دارید با امریکایی ها در باره رفع تحریم مذاکره می کنید
  • خروج ناوهای جنگی اصلی آمریکا از دریای مدیترانه
  • نگاهی به مهمترین فرازهای پیام‌های نوروزی مقام معظم رهبری در ۱۰ سال گذشته
  • گفت و شنود/ درخت بلوط!
  • گزارش استیمسون؛ ایران به قاتل سردار سلیمانی باج نخواهد داد | سعودی‌ها و اماراتی‌ها ممکن است به ترامپ توصیه کنند که...
  • واقعیت مذاکرات عراقی-آمریکایی؛ تغییر در نقش ائتلاف بین‌المللی یا خروج آن؟
  • گرگیجه سایت غربگرا: همزمان با بایدن و ترامپ مذاکره کنیم!