مسئولان برای ایمن سازی "علاءالدین" فشار بیاورند/ "دراکولا" باید تخریب شود
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۹۷۵۱۸
به گزارش وانانیوز،
محمود قدیری در گفت و گویی در موردابلاغ دستورالعملهای ایمنی به اماکن ناایمن مرکز پایتخت اظهار کرد: ما برای ایمنی در کل تهران برنامه داریم و ازطرفی در بعد کلان منطقه 11 و 12 را در اولویت قرار دادهایم و در این راستا با همکاری شهرداری ناحیه در منطقه بازار در حال انجام کارهای خوبی هستیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: همچنین منطقه 11 که بخش مهمی از پاساژها و مراکز تجاری خیابان جمهوری آنجاست و عمدتا قدیمی هستند و ساختار کاملی ندارند را در درجه اول اهمیت قرار دادهایم. در این منطقه تراکم جمعیت و بار اشتعال بالا است و از این نظر موضوع، اهمیت زیادی دارد. از جمله اماکن بسیار مهمی در این منطقه رسیدگی به آنها اهمیت دارد پاساژهایی مانند آلومینیوم و علاءالدین هستند.
معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: امسال عزممان را جزم کردهایم که با آهنگ سریعتری ایمنسازی را دنبال کنیم. در سال گذشته 21 هزار و 696 بازدید در کل تهران داشتیم و حدس میزنیم که 25 هزار ساختمان در مجموع نیاز به بازرسی دارند و با همکاری مالکان و ذی نفعان تلاش میکنیم که این ساختمانها را ایمن کنیم تا شاهد بروز حریق و حوادث کمتری باشیم.
وی با اشاره به اینکه کار کارشناسی در زمینه ایمنی اماکن نا ایمن به عهده آتشنشانی است افزود: ما گزارشها را به شهرداری منطقه میدهیم و شهردار به عنوان مدیر منطقه با مردم در ارتباط است.
قدیری با اشاره به وضعیت ساختمان "دراکولا" و مانع حقوقی که در این زمینه وجود داشت گفت: این ساختمان غیرقابل استفاده است و مالکش نیز در زمینه ایمنسازی همکاری نمیکند. مستاجران هم میترسند که با کار بازسازی و بهسازی، سرقفلی که دارند را ازدست بدهند. اینجا یک مانع حقوقی وجود داشت که با همکاری قوه قضائیه و شهرداری منطقه 11 در مورد این ساختمان این چالش برطرف شد ولی برای بخشهای دیگر همچنان این مسئله وجود دارد و با این شرایط اگر بخواهیم کار ایمنسازی درمنطقه 11 و 12 را انجام دهیم باید عمر نوح داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه در بعد کلان مناطق 11 و 12 در اولویت قرار گرفته است گفت: با این حال در سایر مناطق نیز به صورت موازی کارها انجام میشود و این طور نیست که ابتدا بخواهیم ایمن سازی این مناطق را پیش ببریم و سپس سراغ مناطق دیگر برویم.
معاون پیشگیری سازمان آتشنشانی با اشاره به اینکه این سازمان پس از بررسیها دستورالعملی برای برطرف کردن موارد مربوط به ایمنی ارائه میدهد گفت: ما در این راستا سعی میکنیم برای ایمنسازی ساختمانهای نا ایمن مسائلی که نقش اساسی در حوادث دارند را در نظر بگیریم و آنها برطرف شود. به عنوان مثال در پاساژ علاءالدین بخشی از این کارها انجام شد و در یک حادثه هم تاثیر آن دیده شد. هم آتشنشانان راحت تر عمل کردند و هم مالکلان خسارت شدیدی ندیدند.
قدیری با اشاره به ایمنسازی در ساختمان علاءالدین گفت: از مسئولان ذی ربط هم می خواهیم که فشار بیشتری بیاورند تا ساختمان علاءالدین ایمن سازیاش نهایی شود البته ایمنسازی در بعضی از ساختمانها از جمله "دراکولا" که فرسوده هستند و سازهشان مشکل دارد و شدنی نیست و در این زمینه راهی نیست جز اینکه تخریب شوند که البته تعداد اینها هم در تهران بسیار اندک است.
معاون پیشگیری سازمان آتشنشانی با اشاره به ضرورت نگهداری پس از ایمنسازی اظهار کرد: مالکان در این زمینه باید همکاری کنند اگر این اتفاق نیفتد ساختمانی که ایمنسازی در آن انجام شده میتواند دوباره ناایمن شود. همکاری در این زمینه به نفع خود این افراد است و اموال خودشان از حوادث در امان می ماند. میزان حوادث و خسارت آنها پایین تر میآید.
انتهای پیام
منبع: وانا
کلیدواژه: آتش نشانی پاساژ علاءالدین شهرداری تهران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۹۷۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سکوت در ماجرای سنگلج جایز نیست!
یک فعال هنری و کارشناس میراث فرهنگی، با ابراز تاسف از وضعیت تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج، سکوت شهرداری را در این زمینه، نشانگر کمتوجهی به جامعه هنری دانست.
به دنبال تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج که نگرانیهایی را بابت امنیت این تماشاخانه قدیمی تهران ایجاد کرده، ابراهیم گلهدارزاده، فعال تئاتر و کارشناس میراث فرهنگی به ایسنا گفت: در این ماجرا سه مرحله بیسلیقگی رخ داده است. اولین نکته اینکه، پیش از تخریب ساختمان کناری تماشاخانه باید اطلاعرسانی میشد. اگر خانواده تئاتر و مخاطبان از پیش در جریان این تخریب بودند، نه این گونه دچار نگرانی میشدند و نه گروههای در حال اجرا متضرر میشدند اما در حال حاضر گروهی که مشغول اجرای نمایش خود بوده، دچار زیان شده. زیرا مخاطب برای حضور در تماشاخانه احساس ناامنی میکند و حق هم دارد چون وقتی ساختمان کناری با ابزارآلات سنگینی تخریب میشود، طبیعی است که هم گروه اجرایی و هم مخاطبان احساس ناامنی کنند. در حالیکه اگر از قبل اطلاعرسانی میشد، با این همه مساله مواجه نمیشدیم.
او ادامه داد: از سوی دیگر اگر پیش از تخریب، اطلاعرسانی میشد، کارشناسان میراث فرهنگی میتوانستند به اجرای بهتر این تصمیمگیری کمک کنند . آنان با اظهارنظرهای کارشناسانه خود به کل فرآیند این ساخت و ساز کمک میکردند اما بیخبری جامعه هنری و میراث فرهنگی، همه را دچار سوءتفاهم و سردرگمی میکند.
گلهدارزاده با اشاره به اینکه در مرحله تخریب هم اطلاعرسانی انجام نمیشود، افزود: حالا هم که ساختمان در حال تخریب است، باز هم هیچ گونه اطلاعاتی درباره چگونگی این تخریب اعلام نشده و هیچ ضمانتی بابت تامین امنیت تماشاخانه سنگلج داده نشده است. در تصاویری که از تخریب ساختمان مجاور منتشر شده، هیچ گونه سازه پشتیبانی که بتواند امنیت سنگلج را تامین کند، به چشم نمیخورد.
او با تاکید بر ضرورت حضور کارشناسان میراث فرهنگی در مراحل تخریب و ساخت و ساز ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج ادامه داد: با توجه به صحبتهایی که انجام شده، میراث فرهنگی نظارت چندانی بر این پروژه ندارد در حالیکه کارشناس میراث باید در طول اجرای پروژه در محل مستقر باشد تا جلوی آسیبهای احتمالی به تماشاخانه گرفته شود. اما متاسفانه معمولا اقدامات ما، بعد از وقوع فجایع و مشکلات رخ میدهد و جنبه پیشگیرانه ندارد.
گلهدارزاده اضافه کرد: در چنین پروژههایی معمولا پیمانکار هزینههای پشتیبانی را کاهش میدهد چون در صورت بروز هر حادثهای، بیمه را موظف به جبران آن میداند. بنابراین علاقهمند است کارش را با هزینه کم و سرعت بالا پیش ببرد در حالیکه نباید پیمانکار را رها کرد تا طبق دلخواه خود عمل و به امنیت ساختمان بیتوجهی کند.
مدیر پیشین مجموعه تئاتر شهر خاطرنشان کرد: درباره آینده این پروژه هم اطلاعرسانی نشده و معلوم نیست قرار است چه اتفاقی رخ بدهد در حالیکه هر گونه ساخت و سازی در مجاورت تماشاخانه سنگلج باید طبق قوانین ساختمانهای
ثبتشده در میراث ملی باشد و این شامل ارتفاع ساختمان مجاور و شکل و شمایل آن نیز میشود ولی ما اصلا نمیدانیم بعد از این تخریب، چگونه ساخت و سازی انجام خواهد شد.
او با تاکید بر وظایف شهرداریها در گسترش فضاها و فعالیتهای فرهنگی و هنری یادآوری کرد: همان گونه که توضیح دادم، در تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج در هیچ یک از سه مرحله پیش از تخریب، حین و بعد از تخریب، اطلاعرسانی انجام نشده و این برازنده شهرداری تهران که بر در و دیوار شهر اشعار شاعران بزرگ این کشور از سعدی تا دیگر شاعران نامدار معاصر را نصب و تلاش میکند خود را به عنوان یک چهره فرهنگی نشان بدهد، نیست. این رفتار ما را دچار تناقض میکند که آن اقدامات شهرداری، جنبه تبلیغاتی دارد.
او همچنین از سکوت شهرداری درباره انتقادها و هشدارهایی که بعد از تخریب این ساختمان مطرح شده، نیز ابراز تاسف کرد و افزود: این سکوت، یک بیسلیقگی بزرگ رسانهای است چراکه حتما باید درباره این موضوع اطلاعرسانی میشد. از سوی دیگر، ساختمان مجاور سنگلج سالها محل بحث بود تا با پیوستن به این تماشاخانه، ضمیمه سرانه فرهنگی تهران بشود. این موضوع در ادوار گوناگون شورای شهر، شهرداری و نیز ارشاد مورد بحث بوده و بزرگان هنر کشورمان خواستار اجرای آن بودند اما با تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه، همه تلاشها، پیگیریها و بحث و گفتگوها بینتیجه ماند.
گله دارزاده با تاکید بر اینکه شهرداری نباید از کنار مسائل فرهنگی به سادگی گذر کند، توضیح داد: در اقدام اخیر شهرداری در مجاورت سنگلج به نظر میرسد که شهرداری معتقد است این ساختمان متعلق به ماست و هر کاری بخواهیم با آن انجام میدهیم. در حالیکه در خاورمیانه تماشاخانههای قدیمی خیلی زیادی نداریم و سنگلج در کنار چند تماشاخانه دیگر در شهرهای دیگری کشورمان، جزو معدود تماشاخانههای قدیمی این منطقه از جهان است. چنین تماشاخانهای در هر کشوری به عنوان یکی از جاذبههای مهم گردشگری به شمار میآید. بیتفاوتی و تهدید این ساختمان از سوی نهادی که اشعار شاعران بزرگ را بر در و دیوار میزند، زیبنده نیست. بخصوص که فاصله تماشاخانه سنگلج تا شورای شهر و شهرداری فقط چند صد متر است.
این کارشناس میراث فرهنگی متذکر شد: بسیاری از شهروندان تهرانی به دلیل ویژگیهای بنای سنگلج با آن عکس یادگاری دارند یعنی این ساختمان، بخشی از خاطره جمعی مردم ما و جزو نمادهای شهر ما تلقی میشود. در تمام جهان، نهاد شهرداری، توجه خاصی به چنین نمادهایی دارد و خودش حافظ چنین بناهایی است اما حالا شهرداری ما ،خود، مسبب نگرانی خانواده فرهنگ و هنر و مخاطبان شده است.
گلهدارزاده با ابراز تاسف از سکوت شهرداری در پاسخ به انتقادات و نگرانی جامعه هنری در چند روز اخیر ادامه داد: درباره این موضوع مدام خبرهایی منتشر میشود ولی هیچ کسی پاسخگو نیست. مساله اصلی، یافتن مقصر یا خطاکار نیست بلکه تامین امنیت تماشاخانه سنگلج و رفع نگرانی جامعه هنری است و تنها جایی که میتواند این نگرانی را برطرف کند، خود شهرداری است ولی در هیچ یک از رسانهها، پاسخی از سوی این نهاد ندیدیم.
او در پاسخ به اینکه شاید این سکوت و پرهیز از اطلاع رسانی به این دلیل بوده که جامعه هنری را در عمل انجام شده قرار بدهند، توضیح داد: امیدوارم چنین نباشد و شفافسازی صورت بگیرد. از شهرداری که خود باید مراقب اماکنی مانند تماشاخانه سنگلج باشد و برای توسعه آن و دسترسی بهتر شهروندان به آن کوشا باشد، انتظار میرود هر چه زودتر این نگرانی را برطرف کند و این پاسخگو نبودن پسندیده شهرداری نیست. زیرا یا نشانگر بیاعتنایی به این همه پرسش و نگرانی است که زیبا نیست یا شاید برای رو به رو نشدن با مخالفتهای احتمالی است در حالیکه باید مساله را شفاف مطرح کنند. یا میتوانند مخالفان را قانع کنند یا باید مشکلات احتمالی را که از سوی آنان مطرح میشود، برطرف کنند تا پروژه با حداقلِ خطا جلو برود. بنابراین از هر زاویه که بنگریم، این سکوت نه مقرون به صرفه است نه منطقی و نشانگر بیتوجهی به خانوده زحمتکش و شریف تئاتر است و امیدوارم هر چه زودتر پاسخ بدهند.
انتهای پیام