Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@23:02:17 GMT

5 اثر تاریخی سلماس در حال مرمت و بازسازی است

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۹۸۴۲۵

5 اثر تاریخی سلماس در حال مرمت و بازسازی است

جلیل جباری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اتمام عملیات مرمت این آثار در موعد مقرر، افزود: کارگاه های مرمت این ابنیه های تاریخی حتی در شرایط نامناسب جوی در هفته های اخیر نیز تعطیل نشد.
وی ابراز امیدواری کرد که با احیای این آثار و ابنیه های تاریخی، حضور گردشگران خارجی و داخلی در این منطقه افزایش یافته و اقتصاد سلماس متحول شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: برای احیا و مرمت کلیساها و آثار تاریخی سلماس اعتباری بالغ بر 2500 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و استانی تامین شده است.
به گزارش ایرنا به نقل از کارشناسان، سنگ ‌نگاره خان ‌تختی مربوط به دوره ساسانیان بوده و در کیلومتر ۱۵ جاده سلماس به ارومیه و بر دیواره کوه پیرچاووش واقع شده است؛ این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۶۱ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
سلماس کنونی در دوره اشکانیان یکی از مناطق حایل بین ایران و امپراتوری روم بود و پس از آن به محل درگیری‌های نظامی 2 قدرت شاهنشاهی ایران ساسانی و امپراتوری روم بدل شد؛ سنگ ‌نگاره خان ‌تختی یادگار یکی از پیروزی‌های ایرانیان بر رومیان است و در آن تصویر اردشیر پاپکان و ولیعهدش شاپور یکم در بازگشت از فتح ارمنستان و پیروزی بر سپاهیان روم در حالی که 2 تن از حکمرانان ارمنی هدایایی به آنان تقدیم می‌کنند، قابل مشاهده است.
کلیسای هفتوان سلماس نیز در روستای هفتوان در سه کیلومتری جنوب شهر سلماس واقع شده که به دستور شاه عباس صفوی احداث شده است؛ این کلیسا کاملا از سنگ‌های سیاه آذرین تراش ‌دار و با دقت خاصی کار شده است.
گنبد مرکزی آن به صورت هرم دوازده تَرک بوده و بنای آن بر روی چهار ستون سنگی قرار گرفته است؛ در قسمت ورودی کلیسا چندین کتیبه به خط ارمنی و نقوش مذهبی دیده می‌شود که نشان‌دهنده ساخت اولیه بنا در قرن 13 و 14 میلادی است؛ این بنا در اثر زلزله سال 1930 میلادی خسارت سنگینی دید و پس از آن بازسازی شد.
کلیسای روستای درشک سلماس نیز یکی از کلیساهای قدیمی ارامنه مربوط به دوره قاجار بوده که در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۸۴۰ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
کلیسای آخته خانه سلماس مربوط به ۱۸۹۰ میلادی بوده و در روستایی به همین نام واقع شده و در هفتم مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۱۵۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید؛ قدمت آن طبق نوشتهٔ موجود در لوح سردرب ورودی به سال 1890 میلادی می رسد.
حمام شیخ یکی دیگر از آثار تاریخی سلماس است که در مرکز این شهرستان قرار دارد که در زمان پهلوی اول و با بهره ‌مندی از معماری سنتی ایرانی احداث شده است؛ محمد طسوجی نام بانی این اثر تاریخی است که با پیگیری و تلاش وی پروسه ساخت آن از سال ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۲ و به مدت سه سال به طول انجامید.
این حمام به مدیریت حاج شیخ مجتبی انتظاری اداره می‌شد و به همین دلیل به این نام شهرت یافت و در سال 1379 به شماره 3475 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
3072/8135
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 آثار تاریخی ارمنستان ایران زلزله کلیسا موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۹۸۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۰ میلیارد ریال اعتبار مرمت پل تاریخی خاتون کرج تامین شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، رحیم خاکی گفت: این پل که براثر حوادث طبیعی، آذرماه سال ۱۳۹۹ بخشی از سقف آن ریزش کرد اکنون در دست مرمت قرار دارد.

وی ‌ خاطرنشان کرد: تاکنون چند نوبت عملیات مرمت روی بخش های مختلف این پل صورت گرفته و اکنون نیز مرحله دیگر آن آغاز شده است.

خاکی گفت: پیش بینی می شود ظرف مدت ۱۸ ماه آینده این اثر تاریخی به طور کلی مرمت و آماده بازدید علاقمندان مردم و گردشگران شود.

رحیم خاکی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : این پل که براثر حوادث طبیعی، آذرماه سال ۱۳۹۹ بخشی از سقف آن ریزش کرد اکنون در دست مرمت قرار دارد.

وی ‌ خاطرنشان کرد: تاکنون چند نوبت عملیات مرمت روی بخش های مختلف این پل صورت گرفته و اکنون نیز مرحله دیگر آن آغاز شده است.

خاکی گفت: پیش بینی می شود ظرف مدت ۱۸ ماه آینده این اثر تاریخی به طور کلی مرمت و آماده بازدید علاقمندان مردم و گردشگران شود.

پل تاریخی خاتون متعلق به دوره صفویه با توجه به کاووش های باستانی شناسی، زیربنا « پی» آن به دوران سلجوقی برمی گردد که در فهرست میراث ملی نیز به ثبت رسیده است.

در دهه ۸۰ سه مرحله مرمت و در اوایل دهه ۹۰ نیز یک مرحله مرمت روی این پل تاریخی انجام شد.

به گفته کارشناسان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی البرز، با توجه به اینکه پل ها حالت طاقی شکل دارند و رفت و آمد روی آنها بیشتر بوده به لحاظ ایستایی نسبت به دیگر بناهای تاریخی آسیب پذیرتر هستند.

پل تاریخی خاتون کرج در دهه های ۴۰ و ۵۰ شمسی محل تردد خودرو ها بوده که این امر نیز در کاهش استحکام این اثر تاریخی بی تاثیر نبوده است.

دیگر خبرها

  • تعیین ردیف بودجه برای حفظ و مرمت آثار تاریخی اراک
  • کسب رتبه سوم چهارمحال و بختیاری در مرمت بنا‌های تاریخی
  • وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم
  • هزینه۱۳ میلیارد ریالی مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه
  • ۴۲ دستور کار برای حفاظت و مرمت از میراث فرهنگی خراسان رضوی
  • ۴۲ دستورکار برای حفاظت و مرمت از میراث خراسان رضوی
  • ۱۵ میلیارد ریال برای مرمت کاروانسرای تاریخی آوه ساوه تخصیص یافت
  • حرم شاه عبدالعظیم مرمت می‌شود
  • مرمت حرم شاه عبدالعظیم طی ۶ ماه آینده
  • ۹۰ میلیارد ریال اعتبار مرمت پل تاریخی خاتون کرج تامین شد