Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-03@04:13:15 GMT

کتابخانه های تخصصی انگیزشی برای افزایش سرانه مطالعه

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۹۸۸۹۲

کتابخانه های تخصصی انگیزشی برای افزایش سرانه مطالعه

به گزارش ایرنا بخش کودک کتابخانه مرکزی ارومیه، کتابخانه تخصصی دفاع مقدس آذربایجان غربی، بخش کتاب های نسخ خطی و چاپ سنگی کتابخانه مرکزی ارومیه و کتابخانه انجمن سینمای جوانان این استان کتاب هایی موضوعی را برای کودکان، علاقه مندان به ادبیات جنگ، پژوهشگران و دوستداران شاخه های مختلف هنری تدارک دیده است.
این کتابخانه ها اهالی کتاب را با علایق مشترک به آرشیوهای خود جذب می کند تا از این رهگذر سرانه مطالعه در آذربایجان غربی را اعتلا بخشد و نیازهای مخاطبان کتاب با موضوعات مختلف را به خوبی تامین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بخش کودک کتابخانه مرکزی ارومیه از سال 1389 فعالیت خود را آغاز کرده و از آرشیو غنی کتاب های متنوع و جذاب در موضوعات مختلف برای کودکان برخوردار است.
کتابخانه تخصصی دفاع مقدس آذربایجان غربی از 31 شهریور سال 1395 با هدف گردآوری، حفظ و اشاعه آثار مکتوب هشت سال دفاع مقدس مربوط به آذربایجان غربی به فعالیت می پردازد.
بخش کتاب های نسخ خطی و چاپ سنگی کتابخانه مرکزی ارومیه از سال 1390 شمسی فعالیت خود را آغاز کرد و با برخورداری از تعدد و تنوع موضوعی، گنجینه ای از منابع تاریخی به شمار می رود؛ گنجینه ای کم نظیر که نسخه های الکترونیکی آن بسیاری از پژوهشگران را به خود فرا می خواند.
کتنابخانه انجمن سینمای جوانان آذربایجان غربی نیز شامل کتاب های محتلفی چون فیلمنامه نویسی، تصویربرداری، مبانی سواد بصری در عکاسی و رمان بوده و این کتابخانه مخزن ارزشمندی برای نگارش مقاله های علمی و پایان نامه های دانشجویی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتراست.
مسوول بخش کودک کتابخانه مرکزی ارومیه گفت: این بخش از کتابخانه مرکزی با 12 هزار و 186 نسخه کتاب تخصصی کودک در موضوعات مختلف آماده ارائه خدمات برای کودکان و نوجوانان علاقه مند به مطالعه است.
فریبا رضا قره باغ با اشاره به اینکه 523 کودک از خدمات این کتابخانه استفاده می کنند، افزود: 784 نسخه کتاب داستان و شعر آسان سازی شده نیز برای استفاده کودکان ناشنوا در بخش کودک کتابخانه مرکزی ارومیه وجود دارد.
وی اضافه کرد: 200 نسخه کتاب زبان اصلی و چند زبانه برای استفاده کودکان در این کتابخانه نگهداری می شود که مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار گرفته است.
مسوول بخش کودک کتابخانه مرکزی ارومیه بیان کرد: کودکان می توانند علاوه بر کتاب از 15 مجله تخصصی کودک چون سروش کودکان، سروش خردسالان، پوپک، دوست کودکان، دوست خردسالان، کیهان بچه ها، سنجاقک، قلک، همشهری بچه ها و ملیکا نیز استفاده کنند.
وی افزود: شکفتنی و برجسته کتاب های جدید با صفحه آرایی جذابی است که با دارا بودن اشکال مختلف برجسته در متن کتاب به غافلگیری کودکان در حین مطالعه و هم ذات پنداری بهتر آنان با شخصیت های داستان منجر می شود.
مسوول اسناد و کتابخانه تخصصی دفاع مقدس آذربایجان غربی نیز بیان کرد: این کتابخانه با مجموعه ای شامل بر 11 هزار و 270 جلد کتاب در اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس این استان فعالیت می کند.
زهرا کرم زاده با اشاره به اینکه نزدیک به 100 نفر عضو از این مجموعه استفاده می کنند، افزود: سالن های مطالعه آقایان و خانم های این کتابخانه 120 نفر گنجایش دارد و آماده خدمات رسانی به مشتاقان حوزه ادبیات پایداری است.
وی با اشاره به اینکه روزشمار رویدادها، خاطرات فرماندهان و رزمندگان و آزادگان دفاع مقدس از موضوع های این کتابخانه است، بیان کرد: تاریخ نظامی و عملیات های جنگ تحمیلی، زندگینامه شهدای جنگ تحمیلی، فرهنگ جبهه، ادبیات داستانی دفاع مقدس و رمان، شعر دفاع مقدس و اشعار حماسی، کتب مرجع و کتاب های کودک و نوجوان با محوریت دفاع مقدس از دیگر موضوع های کتاب های موجود در کتابخانه تخصصی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس آذربایجان غربی است.
رئیس انجمن سینمای جوانان آذربایجان غربی نیز گفت: اعضای انجمن و علاقه مندان به فرهنگ و هنر می توانند از سه هزار و 500 جلد کتاب موجود در کتابخانه تخصصی این انجمن در موضوعات مختلف هنری استفاده کنند.
احسان مهدیان افزود: کتاب های مختلفی در موضوع های ادبیات نمایشی، موسیقی، عکاسی و کارگردانی در این کتابخانه تخصصی برای استفاده علاقه مندان وجود دارد.
مسوول بخش نسخ خطی و چاپ سنگی کتابخانه مرکزی ارومیه نیز بیان کرد: مجموعه ای با 887 کتاب منبع نفیس به زبان های مختلف برای استفاده پژوهشگران در کتابخانه مرکزی این شهر نگهداری می شود.
رضا محمودپور افزود: مجموعه ای کم نظیر شامل 164 نسخه خطی، 375 کتاب چاپ سنگی و 348 کتاب چاپ سربی به زبان های فارسی، عربی و ترکی در بخش نسخ خطی و چاپ سنگی کتابخانه مرکزی ارومیه برای استفاده محققان آماده است.
وی اضافه کرد: 125 کتاب چاپ سربی این مجموعه نیز به زبان های انگلیسی، فرانسه، آلمانی، روسی و ارمنی نوشته شده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
وی ادامه داد: منابع این بخش در موضوعات فقه، فلسفه، کلام، عرفان، تاریخ، ادعیه، ادبیات، طب، نجوم، ریاضی و به ویژه آثاری از فولکلور منطقه و از نویسندگان بنام کشوری و بومی نگهداری می شود.
مسوول بخش نسخ خطی و چاپ سنگی کتابخانه مرکزی ارومیه بیان کرد: ملا محسن فیض کاشانی، خواجه نصیرالدین طوسی، سنائی، علامه حلی، شهید ثانی، علامه مجلسی و جرجانی از دیگر مشاهیر ایرانی هستند که نسخه های خطی آنان در این مجموعه نگهداری می شود.
محمودپور افزود: 2 قرآن خطی نفیس نیز که دارای هنر تذهیب کاری است در 2 قطع کوچک و بزرگ به تاریخ های کتابت 1230 و 1099 هجری قمری از ذخایر ارزشمند این مجموعه است.
وی با بیان اینکه هیچ منبعی به طور مستقیم از این بخش امانت داده نمی شود و دست زدن به این منابع ممنوع است، بیان کرد: پژوهشگران می توانند فقط از فایل اسکن شده با کیفیت این نسخ استفاده کنند.
به گزارش ایرنا سرانه مطالعه در ایران با شاخص های مختلف حدود 10 دقیقه برآورد شده در حالی که این سرانه در کشورهای ژاپن و روسیه به 50 دقیقه رسیده است.
چنانچه جامعه ای بخواهد در چرخه تکامل و پیشرفت مداوم قرار گیرد، باید برای مؤلفه تعیین کننده کتابخوانی جایگاه ویژه ای قائل شود؛ جایگاهی که دستیابی به آن با کتابخانه های تخصصی و ترویج فرهنگ کتابخوانی از رهگذر آرشیوهای موضوعی غنی تسهیل می شود.
گزارشگر: توحید محمودپور
7129/3072
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس شاخص فلسفه کودک و نوجوان هشت سال دفاع مقدس موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۹۸۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ونوس بهنود- در دل یک مرکز تجاری جایی که انتظار نمی‌رود، بهشتی از 161 هزار یار مهربان تو را فرامی‌خواند. باغی از کتاب‌ها که می‌توانی رایگان امانت بگیری.

محمد رحیم شربت ملکی زمانی کتابفروشی داشت. اما اتفاقی موجب شد عطوفت انسانی را ارجح دانسته و کتاب را از دنیای داد و ستد پول و زر به دنیای تبادل اندیشه و عشق بکشاند.

در گفتگویی که از وی در فضای مجازی موجود است می‌گوید زمانی که می‌دیدم کسی به کتابخانه مراجعه می‌کند و قدرت خرید ندارد، متأثر می‌شدم. دنبال فکری بودم که بتوانم کتاب را به دست کتاب‌خوان واقعی برسانم.این بود که ماجرای استتثنایی‌ترین کتابخانه ایران زمین شکل گرفت.

آقای ملک مدتی بعد از ماجرای مراجعات افراد به کتابفروشی این مجموعه را تبدیل به کتابخانه‌ای جهت امانت کتاب کرد. برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره پدر و مادرش و ایجاد چرخه‌های دانش افزایی و مطالعه، باغ کتاب ملک در مرکز تجاری ولنجک متولد شد. مالک این مجموعه حتی برای اینکه میزبان خوبی باشد در سال 75 مرکز کارشناسی و در سال 81 مدرک کارشناسی ارشد خود از رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی را ضمیمه بینش متعالی خود ساخت.

131 هزار کتاب در گردش

این مجموعه که همنشینی 161 هزار کتاب است در طول زمان با همت مردم توسعه یافته است و امروز گفته می‌شود، نیمی‌از کتاب‌ها اهدایی خود مردم است. در وضعیت فعلی نیز حدود 131 هزار کتاب از تعداد کل کتاب‌ها در سراسر ایران و در شهرها و روستاها در گردش بوده و امانت در دست مردم است.

کتاب‌ها تا چندی پیش حتی به صورت موضوعی نیز قفسه‌بندی نشده بود و مخاطب با ورود به این ملک، با دریایی از کتاب‌ها مواجه می‌شد و باید می‌گشت تا الماسی که به سراغش آمده پیدا کند.  با قفسه‌بندی موضوعی بازدید‌ها بیشتر هم شده است.

موضوعاتی از جمله منطق، فلسفه، ادبیات، ادیان و مذاهب، کودک و نوجوان، زبان‌های خارجی، شعر، ادبیات و رمان و حتی کتاب‌های درسی دیده می‌شود و اینطور نیست که کتاب‌ها کیفیت لازم را نداشته باشد بلکه مردم با شور و اشتیاق بهترین و حتی کمیاب ترین کتاب‌های خود را به این مجموعه اهدا می‌کنند.

ببرید و 6 ماه بعد برگردانید

نه تنها در این کتابخانه فهرست جستجوی کتاب نیست بلکه مقوله‌ای به نام عضویت نیز وجود خارجی ندارد. در باغ بهشت کتاب به روی همه گشوده است و از 10 صبح لغایت9 شب در تمامی ‌روزهای هفته در خدمت علاقه‌مندان است. حتی قفسه‌ای در خارج از کتابفروشی با هزاران کتاب تعبیه شده که در صورت تعطیلی کتابخانه علاقه‌مندان بتوانند از آن جا کتاب خود را تهیه کرده و دست خالی نروند.

این مجموعه بر اساس اعتماد و رفاقت بنا شده و برای امانت کتاب‌ها هیچ مدرکی و حتی نام نویسی وجود ندارد. مراجعان کتاب‌ها را می‌برند و در صورتی که ساکن تهران باشند تا 6 جلد و در صورتی که از شهرستان‌ها آمده باشند تا 8 جلد می‌توانند کتاب با خود ببرند.

اما به گفته فعالان این کتابخانه، مردم اغلب کتاب‌ها را بر گردانده و حتی کتاب هم برای هدیه می‌آورند. شعار باغ کتاب ملک این است که اگر قادر نبودید کتاب را برگردانید حداقل به فرد دیگری برسانید تا او نیز مطالعه کند و گردش مطالعه برقرار بماند.

افرادی که در داخل ایران سکونت دارند می‌توانند کتاب‌های امانی را تا 6 ماه در نزد خود نگه دارند و افرادی که خارج از کشور هستند تا یک سال می‌توانند کتاب‌ها را در اختیار داشته باشند.

می‌توان گفت در وضعیتی که سه هزار و 741 باب  کتابخانه عمومی در کشور فعال است، باغ کتاب ملک به سادگی با ایجاد فضایی از دوستی و نشاط و اعتماد متقابل بیش از کتابخانه‌های عمومی ‌بازدید و مراجعه کننده داشته است و جالب آنکه هیچگاه نیازی به ارائه گزارش از عملکرد خود نداشته و در شبکه‌های اجتماعی محور اصلی را تقدیر از اهداکنندگان  کتاب و چهره‌های اهل قلم و خود مردم قرار داده است.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی کتابخانه تخصصی ارتباطات در تبریز
  • رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟»
  • رونمایی کتاب دنیای کسی را عوض کرده ای در ارومیه
  • مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب
  • عرضه «بحر المحبه فی اسرار الموده» در نمایشگاه کتاب
  • دبیرکل کتابخانه‌ها:عدد دقیقی از سرانه مطالعه در کشور نداریم!
  • طلسم‌های مرگباری که در کتاب‌های قدیمی جاساز شده‌اند
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!
  • بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است