Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس تودي - امارات، عربستان سعودي و دولت مستعفي يمن براي پايان دادن به بحران در جنوب اين کشور توافقي انجام دادند که در واقع نوعي باج دهي از جانب رياض به ابوظبي است.
يمن در اثر جنگ عربستان سعودي عملاً به کشوري چند تکه تبديل شده است. مناطق شمالي يمن تحت کنترل انصارالله و متحدانش، مناطق جنوبي نيز تحت کنترل دولت مستعفي و شوراي انتقالي جنوب و برخي مناطق نيز تحت کنترل القاعده و حتي قبايل يمني قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با اين حال، وضعيت در جنوب يمن وخيم تر است؛ زيرا جنوب يمن عملاً در کنترل يک بازيگر واحد قرار ندارد.
نيروهاي وفادار به منصورهادي در آوريل 2017 با گروه مسلحي که تحت حمايت امارات قرار داشته درگير شدند.
منصورهادي رئيس جمهوري مستعفي يمنمنصورهادي نيز «عيدروس الزبيدي» استاندار شهر جنوبي عدن را برکنار کرد، اما الزبيدي در مي 2017 با کمک امارات شوراي انتقالي جنوب را تشکيل داد و عملاً جنوب يمن ميان اين دو گروه تقسيم شده است.
«جمال قسيم»، تحليلگر الجزيره در اين خصوص نوشت:
"جنوب يمن عملاً شاهد دو دولت است که هر کدام به يک بازيگر خارجي وابسته هستند. دولت مستعفي منصورهادي وابسته به عربستان سعودي و شوراي انتقالي جنوب نيز وابسته به امارات است که در جنوب يمن با هم درگير هستند."
اين وضعيت سبب افزايش تنش ميان امارات و عربستان در بحران يمن نيز شد. عامل اصلي نارضايتي امارات از عربستان سعودي در بحران يمن به تغييرات در راس دولت مستعفي يمن باز مي گردد.
افزايش تنش ميان ابوظبي و دولت مستعفي منصورهادي
عربستان سعودي در آوريل 2016 با هدف ظاهري پايان دادن به اختلاف هاي «خالد بحاح»، نخست وزير و منصورهادي، رئيس جمهوري مستعفي يمن، از برکناري بحاح توسط منصور هادي حمايت کرد، اما از ديد امارات برکناري بحاح با هدف کاهش نفوذ اين کشور در بحران يمن و تقويت نفوذ عربستان سعودي انجام شده است.
از اين رو، امارات ضمن ايجاد شوراي انتقالي جنوب به رياست «عيدروس الزبيدي»، کنترل جزيره «سقطري» Socotra را در جنوب يمن در اختيار گرفت. اين اقدام امارات سبب افزايش تنش ميان ابوظبي و دولت مستعفي منصورهادي شد، به نحوي که دولت مستعفي يمن در ماه مي 2018 از امارات به دليل اشغال جزيره «سقطري» به شوراي امنيت سازمان ملل متحد شکايت کرد.
پس از افزايش تنش، کميته اي سعودي به منظور گفتگو با طرف اماراتي وارد جزيره «سقطري» شده که توافق سه جانبه اخير نيز به نوعي نتيجه تلاش اين کميته سعودي است.
بر اساس اين توافق، نيروهاي امارات از جزيره «سقطري» خارج و اين جزيره به مدت پنج سال به عربستان واگذار مي شود و در مقابل، دولت «احمد بن دغر» که مورد حمايت عربستان است در جنوب يمن منحل و «خالد بحاح» که مورد حمايت امارات قرار دارد بار ديگر کنترل جنوب يمن را در اختيار خواهد گرفت.
باج دهي عربستان به امارات
در همين حال، حمايت نظامي امارات از نيروهاي نخبه «سقطري» که بر کليه تاسيسات حياتي اين جزيره پس از خروج نيروهاي اماراتي سيطره يافته‌ اند، ادامه خواهد داشت.
اين توافق نوعي «باج دهي» از جانب عربستان به امارات است زيرا از يک سو امارات به هدف خود يعني بازگرداندن خالد بحاح به راس دولت مستعفي يمن مي رسد و از طرف ديگر با حضور خالد بحاح در جنوب و همچنين تداوم حمايت امارات از نيروهاي نخبه جزيره «سقطري»، امکان بازگشت نيروهاي اماراتي به اين جزيره وجود دارد.
دولت امارات باآگاهي از موقعيت راهبردي و مساحت زياد جزيره «سقطري» در صدد اشغال اين جزيره و تبديل آن به مکان سياحتي و همچنين ايجاد پايگاه نظامي در آن است.
در واقع، امارات اشغال جزيره «سقطري» را يکي از دستاوردهاي مشارکت در جنگ عليه يمن مي داند.
نويسنده: سيد رضي عمادي
133/116