Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس تودي - روابط ميان ترکيه و رژيم اسرائيل در پي حمله نيروهاي اسرائيلي به کشتي ترکيه اي «ماوي مرمره»، در آب هاي بين المللي در ماه مه سال 2010 دچار تنش شد، در اين حمله دست کم 10 غير نظامي ترکيه اي کشته شدند.
«اسماعيل ياشا» با انتشار مطلبي در پايگاه خبري تحليلي «ميدل ايست مانيتور» نوشت، کشتي ترکيه اي ماوي مرمره که در قالب «ناوگان آزادي» براي کمک رساني به فلسطيني‌ها، اصرار بر رفتن به سوي بندر محاصره شده غزه را داشت با برخورد نيروي دريايي اسرائيل متوقف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در پي حمله نيروهاي اسرائيلي به اين کشتي، ترکيه سفير خود را از تل آويو فراخواند.
يک سال پيش از آن نيز «رجب طيب اردوغان» که در آن زمان نخست وزير ترکيه بود به دليل درگيري لفظي با «شيمون پرز» رئيس جمهوري وقت اسرائيل بر سر حملات نيروهاي اسرائيلي به فلسطيني ها، «نشست جهاني اقتصاد» در داووس را ترک کرده بود.
روابط ميان آنکارا و تل آويو از آن زمان به بعد همچنان ضعيف و متزلزل ماند؛ تا اينکه «باراک اوباما» رئيس جمهوري سابق آمريکا از «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي خواست به دليل حمله به کشتي مرمره از ترکيه عذرخواهي کند. نتانياهو اما حدود سه سال بعد از ترکيه عذرخواهي کرد.
تل آويو همچنين موافقت کرد تا به خانواده هاي قربانيان کشتي مرمره غرامت پرداخته و همچنين اجازه دهد تا کمک هاي بشردوستانه ترکيه به نوار غزه ارسال شود.
از سوي ديگر، آنکارا سه شرط براي از سرگيري روابط کامل ديپلماتيک با اسرائيل تعيين کرده بود: اول عذرخواهي رسمي، دوم پرداخت غرامت و سوم رفع حصر غزه.
جانباختگان کشتي مرمرهاکنون اما، در پي قرباني شدن بيش از 60 فلسطيني در نوارغزه توسط سربازان اسرائيلي در روز دوشنبه، روابط اسرائيل و ترکيه شاهد بحران جديدي شده است.
در پي اين حادثه، وزارت امور خارجه ترکيه سفيران آمريکا و اسرائيل را براي ارائه توضيح احضار کرد.
در اين جلسه از سفير اسرائيل خواسته شد تا ترکيه را ترک کرده و سرکنسول اسرائيل در استانبول نيز در اعتراض به حوادث غزه اخراج شد.
در ادامه اين ماجرا، اسرائيل نيز از سرکنسول ترکيه در بيت المقدس خواست، اين منطقه را ترک کند.
همچنين در پاسخ به ادعاي نتانياهو مبني بر اينکه اردوغان يکي از بزرگ ترين حاميان حماس است، رئيس جمهوري ترکيه تاکيد کرد، حماس يک جنبش مقاومت است که از سرزمين هاي فلسطيني در مقابل اشغالگري اسرائيل حمايت مي کند.
«رجب طيب اردوغان» افزود، دست اسرائيل به خون فلسطيني ها آغشته است و اين رژيم نمي تواند با حمله به ترکيه بر جنايات خود سرپوش بگذارد.
اردوغان همچنين اسرائيل را رژيمي نژادپرست خواند که با نقض قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد به اشغال فلسطين ادامه مي دهد.
رئيس جمهوري ترکيه با تاکيد بر اينکه سخنان وي به طور مستقيم متوجه نخست وزير اسرائيل است، گفت:«در عين حال، همه رهبران اسرائيلي هدف اين سخنان قرار دارند.»
به هر حال، واکنش ترکيه به کشتار مردم غزه از سوي اسرائيل روز به روز بيشتر و شديدتر مي شود، به طوري که اين واکنش ها نه تنها در سطوح رسمي نمايان است، بلکه شهروندان ترکيه اي نيز با شرکت در تظاهرات مختلف در استانبول و ساير شهرهاي ترکيه، کشتار روز دوشنبه فلسطيني ها همچنين انتقال سفارت امريکا به بيت المقدس را محکوم کردند.
همچنين قرار است روز جمعه تظاهرات ميليوني در ميدان «ينيکاپي» استانبول و روز يکشنبه تظاهرات ديگري براي ابراز همدردي با فلسطيني ها برگزار شود.
ترکيه همچنين رهبري کمپيني را ضد اسرائيل به عهده گرفته است که اين کمپين طرح صلح «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا موسوم به «معامله قرن» را هدف گرفته است.
هدف از طرح معامله قرن اين است که آرمان فلسطين منتفي اعلام شده و بيت المقدس و مسجدالاقصي تحت مالکيت رژيم اسرائيل درآيد.
واکنش قاطع اردوغان در قبال کشتار مردم مظلوم غزه؛ بدون توجه به مواضع سران اتحاديه عرب اردوغان در ادامه مخالفت هاي خود و به عنوان رئيس سيزدهمين نشست سران کشورهاي عضو «سازمان همکاري اسلامي» OIC، از رهبران کشورهاي اسلامي خواسته است تا با برگزاري نشستي فوق العاده در روز جمعه در استانبول به بررسي تحولات اخير در سرزمين هاي اشغالي و فلسطين بپردازند.
دولت ترکيه همچنين طي روزهاي اخير، تماس هاي زيادي با رهبران جهان به منظور بررسي شرايط غزه برقرار کرده است.
به هرحال، انتظار مي رود ميزان مشارکت در اين نشست بسيار کم باشد، زيرا برخي از کشورهاي منطقه از طرح ترامپ حمايت مي کنند.
وخيم شدن مجدد روابط ترکيه و اسرائيل درعين حال موضوعي تعجب آور نيست، چرا که بهبود نسبي اين روابط تنها تحت فشار دولت امريکا در زمان «باراک اوباما» صورت گرفته بود.
امروز، دولت امريکا تحت رهبري مردي قرار گرفته است که بيشتر از خود نتانياهو، عِرقِ اسرائيلي دارد.
114/132

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۰۲۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت ۳۷ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به غزه

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی خانه‌ای را در محله النصر در شهر رفح واقع در جنوب غزه بمباران کردند که بر اثر آن ۱۰ نفر شهید و شمار زیادی هم زخمی شدند.

خبرنگاری الجزیره نیز گزارش داد که ۲۷ فلسطینی از جمله ۱۰ کودک از صبح شنبه در بمباران منازل مسکونی در مرکز و جنوب غزه شهید شدند.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این من

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی خانه‌ای را در محله النصر در شهر رفح واقع در جنوب غزه بمباران کردند که بر اثر آن ۱۰ نفر شهید و شمار زیادی هم زخمی شدند.

خبرنگاری الجزیره نیز گزارش داد که ۲۷ فلسطینی از جمله ۱۰ کودک از صبح شنبه در بمباران منازل مسکونی در مرکز و جنوب غزه شهید شدند.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • حضور رسانه‌های ترکیه در نمایشگاه دستاوردهای نظامی ایران
  • تیراندازی نظامیان صهیونیست به سوی خودرو فلسطینی در کرانه باختری
  • متهم کردن اسرائیل به کشتار ۳۳ هزار فلسطینی، یهودی‌ستیزی نیست
  • مانیتور Innocn 27D1Q چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • ترکیه خواستار تشکیل پرونده دیوان کیفری بین‌المللی علیه اسرائیل شد
  • شهادت ۳۷ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به غزه
  • اندونزی: هیچ عادی سازی روابطی با اسرائیل وجود ندارد
  • تنها ۴۹ کامیون در این هفته وارد شمال نوار غزه شدند
  • اردوغان: در برابر نابودی فلسطینی‌ها سکوت نخواهیم کرد
  • هاکان فیدان: ترکیه آماده است بین اسرائیل و فلسطین به عنوان ضامن عمل کند