Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-24@10:52:42 GMT

زنگنه: توتال با خروج از ایران جریمه نمی‎شود

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۰۳۶۲۶

وزیر نفت از امکان جایگزینی توتال فرانسه در فاز ۱۱ پارس جنوبی با شرکت چینی CNPC خبر داد و گفت: برای خروج توتال از قرارداد جریمه‌ای وجود ندارد اما مبلغی که توتال تاکنون در این قرارداد هزینه کرده است تا زمان اجرای کار، بازپرداخت نمی‌شود.

بیژن زنگنه وزیر نفت روز گذشته در حاشیه امضای موافقتنامه بین المللی توسعه میدان نفتی کرنج با کنسرسیوم بین المللی پرگس اظهار داشت: توتال اعلام کرده است اگر آمریکا مجوز معافیت توتال از تحریم‌ها را صادر نکند بر اساس قرارداد، فرآیند خروج از قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را آغاز می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: طبق قرارداد، در صورتی که توتال فرانسه از فعالیت در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی کنار برود شرکت سی. ان. پی. سی. چین جایگزین آن می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه "سی. ان. پی. سی. چین در صورت جایگزینی، سهام توتال را در اختیار می‌گیرد"، گفت: در صورت خروج طرف چینی از قرارداد نیز شرکت پتروپارس ایران باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: برای خروج توتال از قرارداد جریمه‌ای وجود ندارد، اما مبلغی که توتال تاکنون در این قرارداد هزینه کرده است تا زمان اجرای کار، بازپرداخت نمی‌شود.

زنگنه در خصوص قرارداد با کنسرسیوم پرگس ابراز کرد: با مسئوولان پرگس درباره اجرای این قرارداد و تأمین فاینانس مذاکره کردیم که آن‌ها اعلام کردند از چه محل‌هایی می‌توانند پول را تأمین کنند.

وزیر نفت با اظهار اینکه "بر اساس صحبت‌هایی که شد، بابت اینکه نتوانند این قرارداد را اجرا کنند نگرانی ندارم"، گفت: به‌نظر می‌رسد این کنسرسیوم از عهده اجرای این کار برمی‌آید.

زنگنه در پاسخ به سؤالی در خصوص آخرین وضعیت توسعه لایه نفتی پارس جنوبی گفت: بهتر است در این زمینه کمتر صحبت کنم؛ زیرا هر حرفی بزنم، به‌سراغ گزینه‌های ما می‌روند و آن را می‌سوزانند.

وزیر نفت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اعلام اسامی مشتریان جدید نفتی ایران اذعان داشت: از آن‌ها نام نمی‌برم؛ زیرا آمریکا و همسایگان نامرد به‌سراغ آنان می‌روند.

زنگنه در واکنش به سخنان برخی اعضای اوپک درباره نبود نگرانی از کمبود نفت ناشی از تحریم نفتی ایران گفت: نامردی هم حدی دارد.

وی افزود: سختی برای همه کشور‌ها رخ می‌دهد، اما نباید از شرایط سخت همسایه پایکوبی کرد.

وزیر نفت با تصریح به اینکه "افزایش بهای نفت به‌سود آمریکاست و از پشت‌پرده با آمریکا همدستی می‌کنند"، گفت: افزایش قیمت نفت به‌سود شیل نفت، اشتغالزایی و افزایش درآمد‌های نفتی آمریکاست.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: فرانسه پارس جنوبی چین سهام ایران پول اوپک قیمت نفت ایران پارس جنوبی نفت زنگنه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۰۳۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟

به گزارش همشهری آنلاین، افزایش تنش‌های نظامی در منطقه بحث برسر تحریم‌های نفتی ایران را افزایش داده و حتی جمهوری‌خواهان در آمریکا در تدارک طرحی برای افزایش تحریم‌های نفتی ایران هستند، اما روز گذشته بلومبرگ اعلام کرد بایدن تمایلی به افزایش تحریم‌های نفتی ایران ندارد.

بلومبرگ همچنین توضیح داد: درحالی‌که قانونگذاران آمریکایی در واکنش به پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی، در تلاش برای اقدامات جدیدی هستند، بازار انتظار ندارد هرگونه تحریم جدیدی، تأثیری روی صادرات نفت ایران داشته باشد. تحلیلگران بازار نفت می‌گویند که بایدن از انجام هرگونه حرکتی که قیمت نفت خام یا بنزین را افزایش دهد، بیزار است. آمارها نیز نشان می‌دهد شیب قیمت نفت نزولی شده و دیروز حتی قیمت نفت به مرز ۸۶دلار رسیده است.

سایر خبرها در حوزه انرژی نیز نشان می‌دهد با وجود بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا فروش نفت ونزوئلا با کمک ارزهای دیجیتال شتاب گرفته است. به‌زعم برخی تحلیلگران ایران نیز می‌تواند با استفاده از مکانیسم ارزهای دیجیتال تجارت خارجی خود را به‌ویژه در حوزه انرژی افزایش دهد.

بیشتر بخوانید

صادرات گاز به پاکستان از سرگرفته می شود؟ | مذاکره وزرای نفت ایران و پاکستان راه بی بازگشت پاکستان در تکمیل خط لوله گاز | سفر رئیسی صادرات انرژی ایران را تسهیل می کند؟

آمارهای موجود از بازار فروش موبایل درجهان نیز نشان می‌دهد فروش آیفون اپل در چین طی ۳ماهه اول سال میلادی جاری، ۱۹.۱درصد کاهش یافته است؛ درحالی‌که فروش هوآوی ۶۹.۱درصد افزایش داشته است.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا هم دیروز با بیان اینکه اقتصاد جهان در یک نقطه عطف قرار گرفته است، گفت: واقعیت‌های گذشته با عدم‌قطعیت‌های جدید جایگزین شده‌اند، اما برخی موارد به‌طور قطع ثابت باقی خواهند ماند.

دیروز در عین حال مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی ایران از عزم ایران و پاکستان برای توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بندری به‌منظور دستیابی به تجارت ۱۰میلیارد دلاری ۲ کشور خبر داد.

کد خبر 846768 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها نفت قیمت نفت و گاز ایران و آمریکا بایدن تحریم هسته‌ای - انرژی

دیگر خبرها

  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  • تصاویری از مراسم امضای قرارداد واگذاری استقلال و پرسپولیس | تعیین تکلیف ۵ درصد از سهام باقیمانده
  • اجرای طرح کدینگ نباید به صنعت گردشگری و جذب مسافر لطمه وارد کند
  • تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
  • ابراز امیدواری وزیر نفت برای آغاز صادرات گاز به پاکستان
  • پیشکش عجیب انگلیس برای سربازان اوکراینی | رایگان دود کنید!
  • «سیگار رایگان» پیشکش انگلیس به نیروهای اوکراینی!
  • اجرای 200 کیلومتر خط انتقال برای آبرسانی به روستاهای همدان
  • ثبت رکوردهای مهم بانک ملی ایران در خروج از بنگاهداری
  • دولت رئیسی متوجه ظرفیت ظریف نیست