Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این یادداشت سعی داریم با کشور اسپانیا، یکی از تیم های حاضر در گروه دوم جام جهانی 2018 بیشتر آشنا شویم.

اختصاصی طرفداری - در ششمین قسمت از سفر به کشورهای حاضر درجام جهانی 2018 در طرفداری، به کشور اسپانیا و نماینده قاره اروپا می رسیم.

اسپانیا یکی از کشورهای پرافتخار در مستطیل سبز بوده، به طوری که سابقه یک عنوان قهرمانی در جام جهانی 2010 و سه عنوان قهرمانی یورو (1964، 2008 و 2012) را به خود اختصاص داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ماتادورها که لقب این کشور نیز به شمار می رود، سابقه حضور در 15 دوره جام های جهانی را نیز دارا هستند.

معرفی کشور اسپانیا  

کشور پادشاهی اسپانیا در جنوب غربی اروپا و درشبه جزیره ایبری واقع است. این کشور با پرتغال همسایه غربی خود، مرزی به طول بیش از 1200 کیلومتر دارد که طولانی‌ترین مرز یکپارچه در اتحادیه اروپا به شمار می رود. دیگر همسایگان اسپانیا کشورهای فرانسه و آندورا هستند. این کشور حتی در دوردست ها هم سرزمین های خودش را دارد که علت آن، به سابقه استعمارگری اسپانیا برمی گردد. جزایر بالئارس در دریای مدیترانه و جزایر قناری در سواحل آفریقایی اقیانوس اطلس، دو بخش مهم دیگر این سرزمین در خارج از مرزهایش به شمار می رود. اسپانیا با 505 هزار کیلومتر مربع وسعت، پنجاه و یکمین کشور وسیع در جهان و سومین کشور پهناور اروپا بعد از روسیه و فرانسه به شمار می رود. جمعیت آن طبق آخرین سرشماری در سال 2016 در حدود 46.5 میلیون نفر بوده و به عنوان هشتمین اقتصاد بزرگ جهان شناخته می شود.

پایتخت این کشور، شهر مادرید است که بزرگترین شهر اسپانیا هم محسوب می شود. مادرید پس از لندن و برلین، سومین شهر بزرگ اتحادیه اروپا است و منطقه کلان‌شهری آن هم، پس از لندن و پاریس سومین منطقه کلان‌شهری بزرگ این اتحادیه است. از سایر شهرهای بزرگ اسپانیا می توان به بارسلون، والنسیا، سویا و مالاگا اشاره کرد. اسپانیا مهد هنر، سنت و موسیقی است و بعد از ایتالیا و چین سومین کشور در دنیا، به لحاظ بیشترین آثار باستانی ثبت شده به عنوان میراث فرهنگی است. این کشور دارای شهرها و دهکده‌های تاریخی متعددی است. اهالی ایبری، باسک و سِلت‌ها ساکنان اصلی اسپانیا بودند. این کشور، 206 سال قبل از میلاد مسیح، بخشی از امپراتوری روم شد.اسپانیا بعد‌ها توسط ویزیگوت‌ها (Visigothic)، مسلمانان، فرانک‌ها و مسیحیان اداره شده است.

کشور اسپانیا نقشی کلیدی در کشف بخش‌های مختلف دنیا و گسترش آن داشته است. فردیناند ماژلان، کاشف پرتغالی بود که به دولت اسپانیا خدمت می‌کرد. او اولین کسی بود که با هدف دور زدن کره‌ی زمین، رهبری یک ناوگان اکتشافی را به عهده گرفت. کریستف کلمب که تحت حمایت‌های مالی پادشاه فردیناند و ملکه ایزابلا بود، پس از سفرش به آمریکا، حکمرانی Castile و Aragon را به دست گرفت. سایر کاشفان اسپانیایی نیز حکمرانی بر کشورهای مختلف را در اوایل قرن شانزدهم، مطالبه کردند. فرانسیسکو پیزارو، کشور پرو،Pedro de Mendonza آرژانتین و ارنان کورتس کشور مکزیک را تصرف کردند. اسپانیا هنرمندان و افراد سرشناسی زیادی را به دنیا معرفی کرده است که از جمله آن ها می توان به پیکاسو، دالی و سروانتس اشاره کرد.

   شهر مادرید پایتخت کشور اسپانیا

اگر قصد سفر به اسپانیا را دارید :

سفر به سرزمین ماتادورها، برای هر گردشگری می تواند یک سفر رویایی و دلپذیر باشد. اسپانیا کشوریست با مناظر شگفت انگیز همچون سواحل زیبای مدیترانه و تنگه ی جبل الطارق، آب و هوای دوست داشتنی، تاریخی به درازای عمر بشر، جشنواره های فرهنگی همچون پرتاب گوجه، گاوبازی و برای ما فوتبالی ها ال کلاسیکو . همین جاذبه های فراوان در اسپانیاست که در سال 2015 این کشور بعد از فرانسه و آمریکا با 68.2 میلیون گردشگر، در رتبه سوم جهان قرار گرفت. در اسپانیا و شهرهایش، روز و شب معنی خاصی ندارد. همیشه پرجنب و جوش و شلوغ است و به هر بهانه ای، مردم این کشور به دنبال جشن و شادی هستند. مهمان نوازی مردم اسپانیا از شاخصه های ویژه این کشور به شمار می آید و فرهنگ بومی خاص آن و فستیوال های متعددی که در اسپانیا برگزار می شود، مکانی ایده آل برای هر گردشگری است که پا به این کشور می گذارد.

این طور به شما بگویم بازدید از اسپانیا، دیدن فقط یک کشور نیست؛ بلکه چکیده و عصاره ای است از اعصار و قرون متمادی، جغرافیایی که از روم باستان تا دوران اسلامی را کامل به چشم دیده است. از جاذبه های مهم این کشور از دید طرفداری، به اختصار می توان به کاخ پادشاهی در قلب مادرید، ساحل لاکونچا با مناظر رویایی خود، شهر کوینکا با معماری قرون وسطی خاص خود، کلیسای ساگرادا در بارسلونا، مسجد کوردوبا یادگاری از حضور مسلمانان در این کشور و کاخ زیبای الحمرا شاهکار هنر اسلامی در اسپانیا اشاره کرد. آب و هوا در شمال اسپانیا، معتدل بوده و بخشهای مرکزی، جنوبی و شرقی دارای آب و هوای مدیترانه ای است. بهار و پاییز، زمان مناسبی برای سفر به همه قسمت های اسپانیا است و ماه اکتبر (مهر ماه) برای سفر به این کشور بهترین ماه است.

   شهر تاریخی کوردوبا در کشور اسپانیا

با طرفداری همراه باشید تا 10 نکته جالب، شنیدنی و عجیب که شاید کمتر در مورد این کشور شنیده باشید را برایتان بازگو کنیم.

 

1. زبان اسپانیولی

زبان اسپانیولی، زبان رسمی مردم اسپانیا به شمار رفته و ریشه این زبان در اصل رومی است. بر طبق آمار سازمان یونیسف در سال 2014 زبان اسپانیولی با 470 میلیون نفر گوینده به عنوان زبان مادری، دومین زبان پرتکلم دنیا شناخته شد. اما شاید برایتان جالب باشد بدانید که، خود اسپانیایی ها کمتر اسپانیولی صحبت می کنند. با وجود اینکه همه افراد مقیم اسپانیا، معمولا قادر به صحبت به زبان رسمی این کشور یعنی اسپانیایی هستند، با این حال بسیاری به اختیار خود در مکالمات روزانه شان از زبان های مختلفی استفاده می کنند و اسپانیولی، زبان دوم آن ها محسوب می شود. به عنوان مثال در شهر بارسلون اسپانیا، زبان اصلی مردم این شهر  کاتالان و در گالیسیا، زبان گالیسیایی است. علت اینکه تا این حد زبان اسپانیولی در دنیا محبوب است، باز به دوران استعماری اسپانیا، به خصوص در کشورهای امریکای لاتین برمی گردد. زبان رسمی کشورهای امریکای لاتین، اسپانیولی بوده و با یک حساب سرانگشتی اصلا جای تعجب ندارد که این زبان تا این حد، در دنیا پرکاربرد است.

   سلام به زبان اسپانیایی

2. سرزمین ماتادورها

علت اینکه بسیاری به این کشور لقب ماتادور می دهند، به سنت خاص این کشور یعنی گاوبازی بر می گردد. سنت گاوبازی در این کشور در داخل و خارج از اسپانیا، موافقان و مخالفان زیادی دارد. کسانی که موافق این سرگرمی هستند، به جنبه تاریخی این سنت تاکید دارند و مخالفان بر این باورند که در این بازی، گاو ها مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در این سنت، سه گاو باز یا به اصطلاح خود مردم اسپانیا ماتادور وجود دارد. هرکدام از این ماتادورها باید با دو گاو بجنگند. این ماتادورها هر کدام 5 یار کمکی دارند، که به آن ها پیکادو می گویند. پیکادوها وظیفه دارند تا سوار بر اسب، بر گاوها حمله کرده و با نیزه بر تن آن ها کوبیده، گاوها را زخمی نموده تا از نیروی آن ها در مقابل ماتادورها کاسته شود. اگر فکر می کنید که این آخر ماجراست، سخت در اشتباهید تازه نوبت به باندریاس‌ها می‌رسد. باندریاس ها، سه نفر هستند که 6 نیزه کوچک به گردن گاوها می زنند تا تمرکز این حیوان به کمترین حد خود برسد و از نفس بیفتد. در آخر ستاره میدان که خود ماتادور است، وارد میدان می شود و با استفاده از یک شنل، توجه تماشاگران را به خود جلب و حرکاتی نمایشی انجام می‌دهد.

   تصویر یک ماتادور در مراسم گاوبازی

3. کلیسای ساگرادا فامیلیا

کلیسای ساگرادا فامیلیا، در شهر بارسلون اسپانیا فراتر از یک مکان مذهبی ساده بوده و دارای رکوردهای خاص و جالبی در نوع خود است. این کلیسا بلندترین مکان مذهبی در دنیا محسوب می شود و همچون نگینی در دل بندر بارسلون می درخشد. این کلیسا به دلیل نوع طراحی خاصش، مملو از نور و رنگ است و یکی از جاذبه های مهم شهر بارسلونای اسپانیا به شمار می رود. رکورد جالب دیگری که این مکان به خود اختصاص داده، مدت طولانی ساخت آن بوده که هنوز هم تکمیل نشده است. عملیات ساخت ساگرادا فامیلیا، از سال 1882 شروع شده و حدود 136 سال است، که همچنان در حال ساخت و ساز است و زمان اتمام آن سال 2026 خواهد بود. گفتنی است به طور متوسط، هر سال هزینه ای بالغ بر 25 میلیون یورو صرف ساخت، تزئین و تکمیل آن می‌شود. این کلیسای زیبا در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته و سالانه نزدیک به سه میلیون نفر گردشگر را به خود جلب کرده و پربازدید ترین مکان گردشگری، در کشور اسپانیا محسوب می شود.

   کلیسای ساگرادا فامیلیا در شهر بارسلون اسپانیا

4. برج هرکول

برج هرکول در شمال غربی اسپانیا، قدیمی ترین فانوس دریایی جهان شناخته می شود. این فانوس دریایی به دست رومی ها و در قرن دوم میلادی ساخته شده و قدمتی نزدیک به 1900 سال دارد. برج هرکول در ساحل اقیانوس اطلس و در فاصله 2.5 کیلومتری، خارج از مرکز ایالت لاکرونیا واقع است. این برج زیبا 55 متر ارتفاع دارد و بعد از گذشت این همه سال هنوز پابرجا بوده و در شب های ظلمانی، چراغی برای هدایت دریانوردان است. این بنا توسط سازمان‌های بین‌المللی به عنوان یک بنای تاریخی، ثبت میراث جهانی شده است.

   برج هرکول در کشور اسپانیا

5. بزرگترین تولید کننده روغن زیتون در جهان

اسپانیا بزرگترین کشور تولید کننده روغن زیتون در جهان است، که به تنهایی بیش از 30 درصد از روغن زیتون دنیا را تولید می کند. ایتالیا و یونان در رده های بعدی قرار دارند و در کل این سه کشور 70 درصد روغن زیتون مورد نیاز دنیا را تامین می نمایند. این کشور با کشت میلیون ها درخت زیتون، درپوششی به مساحت پنج میلیون جریب این رکورد را به خود اختصاص داده است. 75 درصد از تولید روغن زیتون اسپانیا، در منطقه ای به نام Jaén به دست می آید. امروزه از روغن زیتون در طبخ غذا و همچنین در تهیه مواد آرایشی بهداشتی استفاده می‌کنند. از این روغن صابون هم تولید شده و در صنایع دارویی و همچنین به عنوان سوخت چراغ‌های نفتی هم به کار می رود.

   منطقه زیتون خیز Jaén در اسپانیا

6. لاتوماتینا

بر طبق سنت و آیین اسپانیایی ها، آخرین چهارشنبه ماه آگوست (اوایل شهریور ماه) هرسال، هزاران نفر از مردم گوشه و کنار جهان روانه شهر کوچکی به نام بُولون که در نزدیکی والنسیاست، برای شرکت در بزرگترین مبارزه با مواد غذایی جهان می شوند. این نبرد جالب، هر ساله پذیرای خیلِ عظیمی از گردشگران مختلف، از سرتاسر جهان بوده که با هر زحمتی هم شده، خود را به این شهر می رسانند تا فقط به هم گوجه پرت کنند! در این روز شرکت کنندگان در لاتوماتینا، به همدیگر نزدیک به 130 هزار گوجه پرت می کنند و چهره این شهر را به کلی به رنگ سرخ در می آورند. قدمت نبرد گوجه فرنگی ها به سال 1945، باز می گردد و ماجرای آن هم به این صورت بوده که در گذشته، آوازه خوانی درحال نواختن موسيقی و نغمه سرايی، از چهارراه يا ميدان شهر می گذشته كه صدای بد و ناموزون او، باعث مي شود كه جوانان محل با گوجه فرنگی های آبدار به استقبال او بروند و مجبورش كنند كه ديگر آوازی نخواند.

   جشنواره لاتوماتینا در شهر بولون اسپانیا

7. موزه گوگنهایم بیلبائو

یکی از معروف ترین موزه های جهان، با معماری بی بدیل خود در شهر بیلبائوی اسپانیا قرار دارد. این موزه زیبا در سال 1997 توسط معمار مشهور فرانک گری طراحی شده است. گوگنهایم بیلبائو یکی از چند موزه متعلق به بنیاد گوگنهایم نیویورک است که موزه و نمایشگاه دائمی، شامل آثار هنرمندان اسپانیایی و بین المللی است. معماری موزه گوگنهایم بیلبائو، دارای شکل خاص و عجیب به صوت منحنی های مختلفی است که در نوع خود یکی از بهترین طراحی های ساختمان در جهان است. منحنی ها در این ساختمان، به ظاهر تصادفی طراحی شده اند اما به گفته خود معمار این بنا، فرم و ظاهر آن به دلیل بازتاب نور، به این شکل طراحی شده است. نمای این بنا از ورق‌های تیتانیوم ساخته شده و لایه زیرین آن از قیر الاستیک پوشیده شده تا ضد آب باشد. طرح کلی این موزه شبیه به یک کشتی است و شیشه‌های بکار رفته در این بنا، شبیه فلس ماهی است که نور خورشید را به دلیل درخشندگی تیتانیوم، به خوبی بازتاب می‌دهد.

   موزه گوگنهایم بیلبائو در اسپانیا 

8. شهری در آسمان ها

در اسپانیا شهری به نام روندا بر روی کوهی عظیم بنا شده که 750 متر از زمین ارتفاع دارد و مردمان محلی به آن لقب شهری در آسمان را داده اند. در صد کیلومتری مالاگا، شهری تاریخی و زیبا به نام روندا وجود دارد که در حاشیه یک دره ترسناک واقع شده است. نام این شهر تاریخی، در زمان ژولیوس سزار بر آن گذارده شده است. تاریخ این شهر با 35 هزار نفر جمعیت به قرن ششم قبل از میلاد برمی گردد و با یک رودخانه به دو قسمت تقسیم شده است. زندگی در این شهر بسیار رویایی است. تصور کنید منظره خانه شما در ارتفاع 750 متری چگونه به نظر می رسد؟ منظره ای که شاید در نقاط دیگر، باید ساعت ها کوهنوردی کنیم تا بتوانیم لذت دیدن آن را به دست آوریم. شهر روندا به طور شگفت انگیزی در لبه پرتگاه یک دره ساخته شده، که با سه پل بی نظیر که طول بزرگترینش به 120 متر می رسد، تردد و ارتباط در آن برقرار است و یکی از شهر هایی است که خیلی از اسپانیایی ها آرزو می کنند، که بتوانند در آن زندگی کنند.

   شهر روندا در اسپانیا

9. ژنرال فرانکو

ژنرال فرانسیسکو فرانکو که بسیاری از او به عنوان دیکتاتوری مستبد یاد می کنند، به مدت 36 سال و تا زمان مرگش در سال 1975 بر اسپانیا حکومت می کرد. او از دل جنگ های داخلی اسپانیا به قدرت رسید، جنگ هایی که بیش از نیم میلیون کشته در اسپانیا بر جای گذاشت و هنوز آثار آن در اسپانیا و به خصوص در کاتالان به چشم می خورد. ژنرال فرانکو به عنوان یک محافظه کار و اصلاح‌طلب، با انحلال رژیم پادشاهی و برقراری حکومت جمهوری در دهه 30 میلادی مخالفت داشت. وی در سال 1936 به کمک تنی چند از ژنرال های ارتش، برای سرنگون کردن نظام جمهوری دست به کودتا زدند که با شکست آن آتش جنگ داخلی در اسپانیا شعله‌ور شد و با مرگ ژنرال‌های دیگر، فرانکو به سرعت رهبری جناح خود را به دست گرفت. رژیم فرانکو در طول حکومتش با اهداف سیاسی، مرتکب مجموعه‌ای از نقض حقوق بشر علیه ملت اسپانیا شد که از آن با نام وحشت سفید یاد می کنند. ژنرال فرانکو قبل از مرگ خود، بار دیگر نظام پادشاهی را در اسپانیا احیا کرد و شاهزاده خوآن کارلوس اول را به عنوان جانشین خود تعیین کرد. سه سال بعد از مرگ ژنرال فرانکو، قانون اساسی جدیدی به همه پرسی گذاشته شد که با رای  91.8 درصدی مشارکت کنندگان، نظام حکومتی اسپانیا به مشروطه سلطنتی، در قالب مردم سالاری پارلمانی تغییر کرد.

   ژنرال فرانکو در سال 1959 به همراه آیزنهاور رئیس جمهور آمریکا

10. کاخ الحمرا

در بخش دهم از حقایق کشور اسپانیا، طرفداری به شما قصد معرفی یکی از زیباترین مکان های توریستی این کشور را دارد. چکیده و عصاره هنر اسلامی در اروپا، به بهترین و زیباترین شکل خود، یک مکان را در ذهن ها به تصویر می کشد و آن قصر الحمرا در گرانادا اسپانیا است. مسلمانان بیش از 8 قرن در اسپانیا حکومت کردند و حاصل این مدت فرمانروایی، در گوشه و کنار این کشور به چشم می خورد. این قصر یک شاهکار معماری به شمار رفته و یکی از بناهای تاریخی ثبت ‌شده‌ این کشور، در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو است. قصر الحمرا بر فراز تپه ای مشرف بر شهر گرانادا ساخته شده و از بخش‌های مختلفی از جمله کاخ اصلی، قلعه، مسجد، حمام و باغی زیبا تشکیل شده است. علت نامگذاری این کاخ به الحمرا، به خاطر رنگ سرخ دیوارهای خارجی‌اش است كه از آجر و خشت‌های خشک شده در آفتاب ساخته شده‌اند. قصد سازندگان قصر الحمرا، تلاش برای به وجود آوردن بهشت بر روی زمین بوده‌ است. این کاخ در سده 13 میلادی ساخته شد و هر ساله گردشگران زیادی از خود اسپانیا و گوشه کنار جهان به گرانادا می آیند تا از این قصر رویایی دیدن نمایند.

   کاخ الحمرا در گرانادا اسپانیا

    

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۰۴۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار دوباره ستاره‌های فوتسال ایران با بارسا

 به گزارش قدس آنلاین، دیدارهای نیمه‌نهایی فینال‌فور لیگ قهرمانان فوتسال اروپا در روز جمعه در کشور ارمنستان برگزار شد و فینالیست‌های این دوره مشخص شدند.

در اولین دیدار تیم فوتسال پالما اسپانیا به مصاف بنفیکا پرتغال رفت و بعد از تساوی ۴ بر ۴ موفق شد در ضربات پنالتی حریف خود را شکست دهد.

تیم پالما در این دیدار مسلم اولادقباد ستاره تیم ملی فوتسال کشورمان را در اختیار داشت اما حسین طیبی به علت مصدومیت تیمش را همراهی نکرد.

پالما سال گذشته توانست قهرمان لیگ قهرمانان شود.

در دیگر دیدار این مرحله، بارسلونا اسپانیا به مصاف اسپورتینگ پرتغال رفت و توانست حریف خود با نتیجه ۵ بر ۴ را از پیش رو بردارد تا دومین فینالیست لیگ قهرمانان هم از کشور اسپانیا باشد.

دیگر خبرها

  • تلاش می‌کنیم ایستگاه دارک تا قدس در خط دو مترو تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد
  • تلاش می‌کنیم بخشی از خط دو مترو تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد
  • بهره‌برداری از فاز نخست خط ۲ متروی اصفهان در اولویت است/بازار «زرین» گذشته را روایت می‌کند
  • دیدار دوباره ستاره‌های فوتسال ایران با بارسا
  • تامین اعتبار برای خرید واگن های جدید قطار شهری کرج
  • راه‌اندازی کتابخانه سیار در مناطق مختلف شهری و روستایی اراک ضروری است
  • باران و تگرگ آسمان قزوین را فرامی‌گیرد
  • آغاز اردوی تیم ملی فوتبال هفت نفره بعد از یکسال
  • ۷۰ درصد ریل‌گذاری مترو کرج انجام شده است
  • گفت‌وگوی بی‌بی‌سی فارسی با یکی از نویسنده‌های گزارش درباره قتل نیکاشاکرمی و تجاوز به او | بخش فارسی BBC آمد ابرو را درست کند، چشمش را هم کور کرد...