Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - استانبول- ايرنا- حجت الاسلام دکتر حسن روحاني رئيس جمهوري اسلامي ايران در ديدار دوجانبه با رجب طيب اردوغان همتاي ترک خود گفت: گسترش مناسبات ايران و ترکيه امنيت و ثبات را در منطقه تقويت مي کند.

به گزارش ايرنا، دکتر روحاني در اين ديدار با تاکيد بر ضرورت توسعه همکاري بين ايران و ترکيه در زمينه حل و فصل مسائل منطقه اي به ويژه دفاع از حقوق ملت مظلوم فلسطين، اظهار کرد: گسترش رايزني ها و مناسبات تهران - آنکارا به نفع دو ملت و ثبات و امنيت منطقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي در اين ديدار که شامگاه روز جمعه در حاشيه اجلاس فوق العاده سران سازمان همکاري اسلامي در استانبول انجام شد، افزود: برگزاري و استقبال از اين اجلاس در شرايط حساس منطقه نشان دهنده توجه کشورهاي اسلامي به موضوع فلسطين است.
رئيس جمهوري ايران روابط دوستانه و برادرانه ايران و ترکيه در زمينه تجاري، اقتصادي، فرهنگي و سياسي را حائز اهميت خواند و اظهار کرد: تسريع در توسعه همکاري هاي بانکي دو کشور موجب استفاده از ظرفيت ها در راستاي گسترش مبادلات تجاري في مابين خواهد شد.
دکتر روحاني همچنين با اشاره به خروج يکجانبه آمريکا از برجام، اين اقدام را تخلفي آشکار از قوانين بين المللي دانست و گفت: شاهديم که اکثر کشورهاي دنيا با اين اقدام دولت آمريکا مخالفت کرده و آن را محکوم کرده اند.
رئيس جمهوري اضافه کرد: ايران و ترکيه همواره و در شرايط گوناگون در کنار هم قرار داشته و خواهند داشت.
رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري ترکيه نيز در اين ديدار با تقدير از حضور تاثيرگذار رئيس جمهوري و هيات ايراني در اجلاس فوق العاده سران سازمان همکاري اسلامي در استانبول گفت: مسئولان دو کشور تلاش هاي مثبتي در راستاي توسعه روابط و همکاري هاي دوجانبه انجام داده اند که بايد اين تلاش ها بيش از پيش گسترش يابد.
وي رايزني و همکاري ايران و ترکيه در زمينه مسائل منطقه اي و تلاش در راستاي توسعه ثبات و امنيت در منطقه را حائز اهميت برشمرد و افزود: بسياري از اقدامات دولت آمريکا مانند خروج يکجانبه آنها از برجام و انتقال پايتخت آن کشور به قدس شريف براي ساير کشورهاي جهان مشروع و قابل قبول نيست و اگر در برابر اين اقدامات آنها ايستادگي کنيم، به نتيجه مناسب خواهيم رسيد.
به گزارش ايرنا، نشست سران کشورهاي همکاري اسلامي امشب با صدور بيانيه نهايي 30 ماده اي پايان يافت و سران کشورهاي اسلامي در اين بيانيه خواستار تشکيل کميته بررسي جنايات صهيونيست ها در سرزمين هاي اشغالي شدند.
در اين نشست دکتر حسن روحاني رييس جمهوري و محمدجواد ظريف وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران که صبح امروز وارد استانبول شده اند، به سخنراني و اعلام مواضع ايران در خصوص فلسطين پرداختند.
در پي افتتاح سفارت آمريکا در قدس که سبب بروز اعتراضات شديد در فلسطين از جمله درگيري در نواز غزه و موجب شهادت 62 نفر و مجروح شدن بيش از سه هزار فلسطيني شد، ترکيه همراه با بسياري از کشورهاي اسلامي اقداماتي را براي محکوميت اين اقدام و اعلام همبستگي با مردم فلسطين آغاز کرد.
بر همين اساس نشست فوق العاده سران سازمان همکاري اسلامي براي بررسي آخرين تحولات در فلسطين، محکوميت جنايات صهيونيست ها در نوار غزه و انتقال سفارت آمريکا به قدس با حضور مقامات بيش از 40 کشور در استانبول برگزار شد.
در اين نشست 13 کشور در سطح رئيس جمهوري، 2 کشور در سطح معاون رئيس جمهوري، سه کشور در سطح معاون نخست وزير، 12 کشور در سطح وزير امور خارجه و همچنين ديپلمات هايي از 11 کشور شرکت کردند.
سران کشورهاي ايران، افغانستان، اردن، سودان، گينه، گينه بيسائو، قطر، کويت، موريتاني، بخش ترک نشين قبرس در اين نشست حضور يافتند.
ترکيه به عنوان رئيس دوره اي سازمان همکاري اسلامي سران و وزراي امور خارجه کشورهاي اسلامي را به منظور بررسي وضعيت سرزمين هاي اشغالي فلسطين براي نشست فوق العاده اين سازمان در استانبول دعوت کرده است.
چهار روز پيش در اقدامي تحريک آميز طي مراسمي با حضور بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي، جان ساليوان معاون وزير خارجه، استيون منوچين وزير خزانه داري و جرارد کوشنر مشاور رئيس جمهوري و چهار سناتور جمهوري خواه آمريکايي، سفارت آمريکا از تل آويو به قدس اشغالي انتقال يافت.
دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا در پيام تصويري به اين مراسم که در سايه مخالفت جهاني برگزار شد، اعلام کرد که موقعيت کنوني قدس، مسجد الاقصي و اماکن مقدس حفظ خواهد شد.
همچنين چهار روز پيش همزمان با هفتادمين سالگرد روز نکبت، دهها هزار فلسطيني در تظاهرات `ميليوني بازگشت` عليه انتقال سفارت آمريکا به قدس شرکت کردند که با يورش نظاميان رژيم صهيونيستي 62 نفر از آنها به شهادت رسيدند و بيش از سه هزار نفر از آنها نيز زخمي شدند.
پارسال نيز در پي اعلام تصميم دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا براي انتقال سفارت اين کشور به قدس، نشست فوق العاده سازمان همکاري اسلامي در استانبول برگزار شده و قدس شرقي به عنوان پايتخت فلسطين اعلام و از همه کشورها خواسته شد که قدس شرقي را به عنوان پايتخت دولت فلسطين به رسميت بشناسند.
خاورم/1905
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۰۸۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار امیرعبداللهیان با همتای ترک: گفتگو درباره تحولات منطقه، فلسطین و روابط دوجانبه

 امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در حاشیه اجلاس سران اسلامی در بانجول، با هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش تسنیم، مذاکرات وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه بر روند تحولات منطقه بویژه تحولات غزه، همچنین تبادل نظر در خصوص آخرین تلاش ها و تحرکات برای توسعه و گسترش مناسبات دوجانبه تهران و آنکارا بویژه بر نتایج سفر دکتر رئیسی به آنکارا متمرکز بود‌.

 امیرعبداللهیان ضمن تقدیر از تصمیم اخیر دولت ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری  با رژیم صهیونیستی، این اقدام را مهم توصیف کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی، ضرورت ایفای نقش نیرومندتر و فعال تر کشورهای اسلامی به‌ خصوص ایران و ترکیه در حمایت از مساله فلسطین را یادآور شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این دیدار مواضع کشورمان را در روند عملیات مقتدرانه وعده صادق در چارچوب دفاع مشروع نیروهای مسلح ایران و در  تنبیه رژیم صهیونیستی تبیین کرد.

امیرعبداللهیان در خصوص دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور در آنکارا تاکید کرد: ارزیابی ما از مذاکرات روسای جمهور ایران و ترکیه و توافقات و پیگیری های صورت گرفته مثبت است، اما باید نتایج کامل توافقات محقق شود.

 وزرای امور خارجه ایران و ترکیه همچنین دیدگاه مشترکی در مورد لزوم پیگیری مستمر توافقات سفر دکتر رئیسی به ترکیه داشتند و  بر لزوم فعال تر شدن کمیته‌های مشترک همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید کردند.

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، سفر موفقیت آمیز دکتر رئیسی رئیس جمهور کشورمان به ترکیه را حائز اهمیت دانست و از نتایج آن ابراز خرسندی نمود.

 هاکان فیدان توسعه روابط با ایران در همه زمینه‌ها را از اولویت‌های مهم ترکیه دانست و از تقویت همکاری های دو کشور در مجامع منطقه ای و بین المللی استقبال نمود.

وزیر خارجه ترکیه با تشریح رویکرد و مواضع کشورش در قبال تحولات منطقه به خصوص اوضاع فلسطین بعنوان مهم ترین مساله جهان اسلام، موضع‌ همتای ایرانی خود مبنی بر ضرورت ایفای نقش فعال و پویاتر کشورهای اسلامی به خصوص ترکیه و ایران در سازمان همکاری اسلامی را مورد تاکید قرار داد.

دو وزیر همچنین در خصوص وضعیت فلسطین و راههای پایان بخشیدن به جنگ و جنایات سبوعانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری تبادل نظر کردند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دیدار امیرعبداللهیان با همتای ترک: گفتگو درباره تحولات منطقه، فلسطین و روابط دوجانبه
  • متن سخنرانی امیرعبداللهیان در اجلاس گامبیا
  • سازمان همکاری‌ اسلامی از همه کشورها خواست کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند
  • سازمان همکاری‌ اسلامی خواستار به رسمیت شناختن کشور فلسطین شد
  • سازمان همکاری‌ اسلامی به رسمیت شناختن کشور فلسطین را خواستار شد
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟
  • تثبیت جایگاه ایران در منطقه پس از «وعده صادق»
  • گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است
  • همکاری با ایران بهترین راه حل بحران انرژی پاکستان است
  • ایران قوی مدیون خون شهدا