Web Analytics Made Easy - Statcounter

همه افرادی که در یک محدوده جغرافیایی و تحت یک نظام سیاسی زندگی می‌کنند، تبعه‌ آن کشور محسوب می‌شوند و از همه حقوق قانونی و شهروندی آن کشور برخوردار هستند.

مفهوم تابعیت‌ و مشتقات‌ آن از جمله مفاهیم و واژه‌های پر کاربرد در ادبیات روابط بین الملل‌ است و باید گفت تابعیت شخص به یک کشور برای دولت نیز تکالیف و تعهداتی‌ ایجاد می‌کند و بر اساس قوانین بین‌المللی دولت‌ها موظف هستند به طور همه جانبه از اتباع‌ خود حمایت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از منظر قانونی هیچ فردی در جهان بی تابعیت نیست و هر کسی در هر جای کره زمین به دنیا آمده باشد، دارای تابعیت‌ و ملیت‌ قانونی آن منطقه است و کسی در جهان نمی‌تواند بدون تابعیت باشد، مگر اینکه دولت‌ها به لحاظ سیاسی از اتباع‌ خود سلب تابعیت کنند.

در مقابل این پدیده حقوقی باید گفت هستند کسانی که دارای 2 یا چند تابعیت‌ هستند و به لحاظ مهاجرت‌ و یا انجام اقدامات خاص سیاسی‌ و علمی‌ دارای‌ تابعیت‌ افتخاری چندگانه‌ از کشورهای مختلف باشند.

اگرچه موضوع‌ تابعیت‌ علاقه و وابستگی اشخاص در مورد انسان‌ها مصداق دارد، اما با این حال اشخاص حقوقی و نیز اشیائی‌ همچون هواپیماها و کشتی‌ها نیز دارای تابعیت‌ یک کشور خاص هستند.

شرکت‌ها معمولاً دارای تابعیت‌ کشوری هستند که در آن و طبق قوانین آن به ثبت رسیده و هواپیماها‌ و کشتی‌ها نیز تابعیت‌ کشوری را دارند که با پرچم آن حرکت می‌کنند و قوانین و مقررات آن کشور بر آن حاکم است.

کشورهای جهان برای ایجاد تابعیت از 2 قاعده خاک و خون به طور جداگانه یا از ترکیبی‌ از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ طبق قاعده خاک که معمولاً کشورهای مهاجرپذیر‌ آن را اعمال می‌کنند، هر کودکی در سرزمین آن کشور متولد شود، صرف نظر از اینکه والدینش تابعیت کدام کشور را داشته باشند، به تابعیت کشور محل تولد در می‌آید. در قاعده خون نیز کودکی که از پدر و مادر یا تنها پدر دارای تابعیت‌ آن کشور در هر نقطه‌ای از جهان متولد شود، به تابعیت کشور والدینش‌ در می‌آید. در این نوع تابعیت به عنوان مثال ایرانیانی که خارج از کشور به دنیا می‌آیند، می‌توانند تابعیت ایرانی اخذ کنند.

البته علاوه بر این نوع تابعیت که از آن به عنوان تابعیت طبیعی یاد می‌شود نوع دیگر تابعیت، تابعیت اکتسابی‌ است که اشخاص بزرگسال‌ می‌توانند طبق مقررات با ترک یا حتی حفظ تابعیت اولیه خود به تابعیت‌ کشور دیگری درآیند.

در کشور ما موضوع تابعیت در قانون مدنی مطرح شده است. جلد دوم قانون مدنی مصوب 27 فروردین 1313 همراه با اصلاحات‌ بعدی در مورد اشخاص است، اشاره دارد که مفاد قانون مدنی در بحث تابعیت ترکیبی از دو قاعده خاک و خون است. تابعیت خون‌محور اساس تشخیص‌ هویت ایرانیان است و تابعیت خاک در امتداد تابعیت خون قرار دارد.

همچنین در این قانون مقرراتی برای اعطای‌ تابعیت ایران به خارجی‌هایی که خدمت بزرگی به ایران کرده‌اند،در نظر گرفته شده است. بر این اساس هر کسی که در ایران به دنیا بیاید نمی‌تواند به صرف تولد در خاک ایران تابعیت‌ ایرانی اخذ کند و اساس صدور اسناد هویتی داشتن والدین ایرانی است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال به عنوان مرجع اصلی صدور اسناد هویتی و تابعیتی در کشور در این باره می‌گوید: در داخل جغرافیای ایران هر کسی ادعای ایرانی بودن دارد و فاقد‌ اوراق ملی‌ در کشور است، به فرمانداری‌ها مراجعه کند و تقاضای تشکیل پرونده بدهد.

به گفته ابوترابی‌ پس از تشکیل پرونده با انجام آزمایش DNA راستی‌آزمایی‌های لازم صورت می‌گیرد و اگر هویت فرد تعیین شود، برای او شناسنامه و اوراق هویتی‌ ایران صادر می‌شود.

در پایان باید گفت: از آنجایی که کشور ایران دارای اقوام و قومیت‌های متفاوتی است و تقریباً تنوع نژادی ایرانیان ثابت‌ و مشخص است، تقریباً تغییرات ژنتیکی در این محدوده به ندرت‌ اتفاق می‌افتد و حتی در صورت ازدواج‌های بین اقوام ردیابی‌ ژنتیکی ایرانیان کار بسیار آسانی است، به همین منظور تابعیت خون در ایران مبنای اصالت ایرانی بودن قرار گرفته و تنها در صورت تأیید صحت‌ ایرانی بودن اشخاص، برای آنان اسناد هویتی و در نتیجه تابعیتی‌ صادر می‌شود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: حقوق ادبیات دولت جهان زمین جهان قوانین و مقررات خاک خاک تولد پدر و مادر پدر قانون قانون ایران تولد ایران والدین ایرانی ویزا تابعیت دوتابعیتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۱۰۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) شاهکار طراح ایرانی در نمایشگاه خودرو پکن

شاسی‌بلند جدید آواتر ۱۱ امروز در نمایشگاه خودرو پکن معرفی شد. این خودرو که اولین محصول برند آواتر شناخته می‌شود، توسط نادر فقیه‌زاده، طراح سابق بی‌ام‌و طراحی شده است.

به گزارش خبر آنلاین، آخرین مدل معرفی شده از آواتر در چهار مدل ارائه می‌شود که از ۴۱۵۰۰ تا ۵۳۹۰۰ دلار (معادل دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تا سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان) متغیر است. خودروی اصلاح شده به جای تغییرات اساسی، بر اصلاحات تمرکز دارد.

همانطور که ماه گذشته در آواتر ۱۲ معرفی شد، آواتر ۱۱ اکنون با رنگ طلایی فلورسنت عرضه می‌شود. این رنگ از رنگ‌دانه‌های متغیر استفاده می‌کند که رنگ‌ها را در زوایای خاص تغییر می‌دهد. بر اساس پلت فرم EP ۱، آواتر ۱۱ دارای گزینه‌های تک موتوره یا دو موتوره و انتخاب برد ۵۸۰ کیلومتر تا ۷۳۰ کیلومتر است.

پیشرانه DriveONE هواوی، موتور‌های تک یا دوگانه را با قدرت ۳۰۸ تا ۵۷۰ اسب بخار و گشتاور ۳۷۰ تا ۶۵۰ نیوتن متر ارائه می‌کند. شتاب‌گیری صفر تا صد این خودرو از ۳٫۹تا ۶٫۶ ثانیه متغیر است. گزینه‌های باتری شامل ۹۰ یا ۱۱۶ کیلووات ساعت با شارژ سریع ۷۵۰ ولت هستند.

فضای داخلی اکنون دارای طرح رنگ بنفش/سفید است. تزئینات طلایی نیز برای مطابقت با رنگ طلایی فلورسنت جدید وجود دارند. صفحه‌نمایش مرکزی ۱۵٫۶ اینچی از قابلیت تقسیم صفحه پشتیبانی می‌کند و ناوبری، بازی‌ها و فیلم‌ها را نمایش می‌دهد. نمایشگر کیلومترشمار ۱۰٫۲۵ اینچی نیز در آواتر ۱۱ وجود دارد. همه مدل‌های آواتر ۱۱ مدل ۲۰۲۴ اکنون دارای سیستم صوتی Meridian با ۲۵ بلندگو هستند.

صندلی‌های مدل قبلی آواتر ۱۱ باعث ناراحتی برخی از افراد در طول سفر‌های طولانی‌تر می‌شد. با این حال، مدل ۲۰۲۴ دارای چرم نرم‌تر بوده و مشکلات قبلی را از بین برده است. علاوه بر این، تمامی نسخه‌های این خودرو به صندلی‌های جلویی با جاذبه صفر مجهز شده‌اند، در حالی که صندلی‌های عقب سردکن و گرمکن را برای سواری مجلل‌تر فراهم می‌کنند.

جدیدترین مدل‌های آواتر ۱۱ دارای سیستم پیشگیری از برخورد همه‌جانبه هستند. هنگام حرکت بین سرعت ۳۰ تا ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت، سیستم پیشگیری از برخورد با موانع جانبی (LOCP)، با هدایت خودرو به خط اصلی خود در صورت شناسایی مانع به راننده کمک می‌کند. این امر از برخورد در هنگام تغییر لاین جلوگیری می‌کند.

آواتر در سال ۲۰۱۸ توسط Changan New Energy و نیو تأسیس شد. نیو بعداً کناره‌گیری کرد و CATL جایگزین آن شد که اکنون ۱۷ درصد از شرکت را در اختیار دارد. چانگان ۴۰ درصد از سهام را در اختیار دارد و هواوی تامین کننده اصلی آن است.

دیگر خبرها

  • مشتریان به نشان استاندارد و اصالت قطعات خودرو توجه کنند
  • با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است / با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • (تصاویر) شاهکار طراح ایرانی در نمایشگاه خودرو پکن
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • تحریم نوعی جنگ است | با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
  • همه افراد فاقد پوشش بیمه می‌توانند بیمه سلامت دریافت کنند
  • پهپاد‌ انتحاری ایرانی ، ابزار کارآمد روسیه در جنگ اوکراین
  • چرا ربات‌ها و هوش مصنوعی هنوز به گرد پای حیوانات نرسیده‌اند؟