Web Analytics Made Easy - Statcounter

از چند روز گذشته شاهد وقوع بارش باران و جاری شدن سیل در برخی از روستاهای شهرستان زیرکوه هستیم و زندگی مردم در گل و لای است و برای ۱۲ هزار نفر آب‌رسانی با تانکر انجام می‌شود و مردم روستای چاه زرد از عدم مدیریت در شرایط بحرانی گلایه دارند. ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۴ استانها خراسان جنوبی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سیدابوالحسن میرجلیلی در بازدید از روستاهای سیل‌زده خراسان جنوبی اظهار داشت: سامانه بارشی از سه روز گذشته در استان به صورت بارش‌های رگباری و تگرگ فعالیت می‌کند که این ناپایداری‌ها تا امشب ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در اثر بارش‌های اخیر برخی روستاها از جمله کامرانیه، چاه زرد، شیرگ، جان احمد، مغیلان و خوان در شهرستان‌های طبس، زیرکوه، درمیان، بیرجند و سربیشه دچار سیلاب و آبگرفتگی شد که کارشناسان از صبح امروز برآورد خسارت این سیلاب‌ها را آغاز کرده‌اند.

قطعی آب 20 روستا در شهرستان زیرکوه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: سیلاب‌های سه روز گذشته به راه‌های روستایی و عشایری، محصولات کشاورزی، قنات‌ها، خانه‌ها و خودروها خسارت‌زده و قطعی آب 20 روستا در زیرکوه، خسارت 10 تا 25 درصدی به 20 رشته قنات و آبگرفتگی بیش از 61 واحد مسکونی روستایی گوشه‌ای از این خسارت‌ها است.

وی با بیان اینکه مقدار ریالی خسارت‌ها اوایل هفته آینده مشخص می‌شود گفت: عملیات بازسازی روستاهای سیل‌زده از فردا آغاز می‌شود.

اکثر روستاهای سیل‌زده با تانکر سیار آب‌رسانی می‌شود

مدیر آب فاضلاب روستایی شهرستان زیرکوه اظهار داشت: از ابتدایی وقوع سیل بیش از 20 روستای شهرستان مواجه با نقصان بی‌آبی و قطع آب شدند که تلاش شبانه روزی برای برطرف کردن این مشکل ادامه دارد.

علیرضا غلامحسینی گفت: تا این لحظه اکثر روستاها با تانکر سیار آب‌رسانی شده و یا مجتمع‌ها آبدار و برطرف کردن مشکل شده است و تلاش برای رفع کامل مشکلات روستاهای سیل‌زده ادامه دارد.

خطوط انتقال آب 20 روستای شهرستان زیرکوه در سیل اخیر آسیب دید

فرماندار شهرستان زیرکوه در جریان بازدید از این روستاها اظهار داشت: تاکنون آب بردگی و شکستگی لوله اصلی خط انتقال آب در 18 نقطه روستایی برطرف شده است.

خانزاده با بیان اینکه برای تامین آب شرب روستاهای سیل‌زده 2 دستگاه تانکر سیار آب‌رسانی اضافه کردیم و دو دستگاه هم از قبل موجود است گفت: روز گذشته حدود هزار و 500 متر لوله انتقال آب به روستاها حمل شده و اگر در تأمین قطعات و مصالح مورد نیاز مشکلی نداشته باشیم تا فردا مجتمع‌های کوچک آب‌رسانی وارد مدار خواهند شد.

وی اظهار داشت: هم اکنون روستاهای پرجمعیت از جمله کبودان، پردان، پیشبر، پایهان، بقال، علی آباد پیشبر، برسنان، فخرآباد، سنیدر، اردکول، حسن آباد زهان، همایون و مهرک با جمعیت 10 تا 12 هزار نفر با تانکر آبرسانی می‌شوند و همچنین آبرسانی سیار به روستای مغیلان به علت تخریب راه روستا امکان پذیر نیست که مسئولان در تلاش هستند راه روستا را بازگشایی کنند.

فرماندار زیرکوه افزود: خطوط انتقال آب 20 روستای شهرستان زیرکوه در سیل اخیر آسیب دید که تاکنون آسیب دیدگی 18 نقطه در این روستاها برطرف شده است.

تمامی محورهای مواصلاتی استان به ویژه راه‌های شرقی لغزنده است

جانشین پلیس راه خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: تمامی محورهای مواصلاتی استان به ویژه راه‌های شرقی لغزنده است.

نیکمرد افزود: احتمال ریزش تگرگ در محورها وجود دارد و از رانندگان می‌خواهیم نسبت به تردد در جاده‌ها احتیاط کرده و سرعت مطمئنه را رعایت کنند همچنین از شهروندان می‌خواهیم از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند تا شاهد اتفاقات ناگواری نباشیم.

لازم به ذکر است علاوه بر آبگرفتگی حیاط اکثر منازل، کوچه و خیابان‌های روستای مرزی چاه زرد مملو از گل و لای برجای مانده از سیل است و تردد اهالی را با مشکل روبه‌رو کرده است. لاشه برخی از دام‌ها که بر اثر سیل تلف شده‌اند همچنان در گوشه و کنار این روستا به چشم می‌خورد و اگر چه دو دستگاه لودر، دو دستگاه بولدوزر و یک دستگاه گریدر در این روستا مشغول پاکسازی معابر هستند اما شواهد و صحبت‌های اهالی حکایت از عدم هماهنگی بین دستگاه‌های امدادرسان و سردرگمی امدادرسانان دارد.

مدیریت بحران یا بحران مدیریت

در حالی که برخی‌ها اصرار بر پاکسازی معابر این روستا دارند اما برخی از مردم و مسئولان اولویت روستا را بستن سیل بند بالادست روستا می‌دانند تا از حادثه بعدی جلوگیری شود.

اهالی روستا از عدم مدیریت صحیح که باعث بروز این حادثه دردناک شد شدیداً گلایه‌مند هستند و می‌گویند: در حالی که روز قبل سیل حفاظ اطراف روستا را ویران کرده بود و برخی از منازل دچار آبگرفتگی شده بود اما هیچ اقدامی برای ترمیم این نقطه صورت نگرفت و سیل بعدی باعث خسارت سنگین به اهالی این روستا شد.

ساکنین این روستا که از روز قبل از سیل ویرانگر شاهد اقدامات مسئولان بوده‌اند می‌گویند: آنچه در روستای چاه زرد زیرکوه اتفاق افتاد مدیریت بحران نبود بلکه بحران مدیریت بود.

انتهای پیام/ح

R41348/P1361/S6,56/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۱۰۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای خدمات‌رسانی به مردم

معاون مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از آماده‌باش همه دستگاه‌های اجرایی این استان برای خدمات‌رسانی به مردم در مناطق آسیب‌دیده از سیل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران این استان، امروز_پنجشنبه ششم اردیبهشت_ به ریاست علیرضا عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در مرکز استان برگزار شد و در این جلسه با بررسی آخرین وضعیت بارندگی در شهرستان‌های زیرکوه و بشرویه، در خصوص مدیریت شرایط تصمیماتی اتخاذ شد.

محمودرضا تیمورپور معاون مدیریت بحران استانداری در خصوص مصوبات این جلسه اظهار کرد: بر اثر سیلاب روز گذشته تا امروز ۶۰ خانوار از اهالی روستای نوده و ۲۵۰ خانوار روستای بمرود زیرکوه، هفت نفر در بشرویه و چهار نفر در سرایان به مکان امن منتقل و اسکان اضطراری داده شدند.

وی افزود: بسته غذایی ۷۲ ساعته از طریق جمعیت هلال‌احمر بین مردم آسیب‌دیده که در مناطق امن اسکان داده شده‌اند، توزیع می‌شود و ارتش هم برای اعزام ماشین‌آلات سنگین در آماده‌باش است.

تیمورپور گفت: بارش‌های شدید روز گذشته تاکنون در شهرستان زیرکوه به ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی روستاهای نوده، بمرود و شاهرخت خسارت وارد کرده، شش رشته قنات تخریب و ۳۰۰ رأس دأم نیز تلف شده‌اند.

معاون مدیریت بحران استانداری با بیان اینکه زیرساخت‌های جاده‌ای خسارت جدی دیده است، اظهار کرد: در جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران استان، نیازمندی‌های شهرستان‌های زیرکوه و بشرویه اعلام و مقرر شد ماشین‌آلات سنگین از طریق راهداری و برخی شرکت‌های خصوصی به منطقه اعزام شوند، از این رو بیشترین مشکل در حال حاضر مربوط به شهرستان زیرکوه است که برخی آب‌نماها تخریب شده و راه‌های روستایی مسدود است.

به گفته وی، مسیرهای اصلی و روستایی توسط نیروهای راهداری در حال بازگشایی است.

تیمورپور با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته برای آب‌رسانی سیار از سوی شرکت آب و فاضلاب استان گفت: از طریق بنیاد مسکن هم ماشین‌آلات کمرشکن برای حمل خودروهای سنگین هماهنگ شده است.

وی با بیان اینکه در سایر شهرستان‌ها بارندگی بوده اما خسارتی گزارش نشده است، افزود: بیشترین بارندگی را برای عصر امروز شاهد خواهیم بود که هسته اصلی آن در بیرجند است.

به گفته وی، باوجود سیلاب شدید در زیرکوه و نبود دسترسی روستاها به مرکز شهرستان، طبق گفته فرماندار، کنکور سراسری طبق برنامه امروز برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و اعضای ستاد بحران استان بعد از این جلسه راهی شهرستان زیرکوه شدند.

کد خبر 747813

دیگر خبرها

  • تخلیه روستاهای بحرانی زیرکوه‌
  • تخلیه روستاهای بحرانی/ خسارت جانی در زیرکوه نداشتیم
  • آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی؛ تخلیه برخی از روستاهای زیرکوه
  • آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای خدمات‌رسانی به مردم
  • (تصاویر) شکسته شدن ۲ بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب
  • شکسته شدن ۲ بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب
  • تخلیه برخی از روستاهای شهرستان زیرکوه به علت سیلاب
  • تخلیه روستای سیل‌زده نوده زیرکوه/۵۶ خانوار اسکان داده شدند
  • یک روستای زیرکوه خراسان‌جنوبی در حال تخلیه است
  • دستور تخلیه روستای نوده شهرستان زیرکوه صادر شد