Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-05-07@10:37:01 GMT

ارتباط بین زیکا و نقص قلبی نوزادان کشف شد

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۱۱۱۷۳

ارتباط بین زیکا و نقص قلبی نوزادان کشف شد

به گزارش امتداد به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از گیلان؛ از هر ۵ نفر که به زیکا مبتلا می شوند ۴ نفر بدون علامت هستند و متوجه بیماری خود نمی شوند.

ویروس «زیکا» نوعی آربوویروس بوده که در طبقه بندی جزء خانواده فلاوی ویریده و جنس فلاوی ویروس قرار می گیرد. این ویروس پوشش دار و حاوی ژنوم ریبونوکلئیک اسید تک رشته ای با قطبیت مثبت و دارای ۱۰۷۹۴ نوکلئوتید با قابلیت کد کردن ۳۴۱۹ اسید آمینه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویروس زیکا برای نخستین بار در سال ۱۹۴۷ میلادی در میمون ها شناسایی شد. در آن زمان گروهی از دانشمندان در حال پژوهش بر روی ویروس تب زرد در میمون های رزوس موجود در جنگل های  Zika (به معنای جنگل انبوه) در کشور اوگاندا بودند، که به صورت  تصادفی برای اولین بار این عامل بیماری زا را از میمون های موجود در آن منطقه جدا کردند.

نخستین موارد ابتلای انسان به این ویروس، از طریق ردیابی آنتی بادی خنثی کننده ضد این ویروس در سال ۱۹۵۲ میلادی از کشورهای اوگاندا و تانزانیا گزارش شده است و برای نخستین بار در سال ۱۹۵۴ میلادی در شرق کشور نیجریه در طی یک همه گیری یرقان، این ویروس از انسان جدا شد.

ویروس مذکور پس از کشف منجر به بروز دو اپیدمی بزرگ در منطقه اقیانوس آرام، یکی در سال ۲۰۰۷ میلادی در جزیره یاپ و دیگری در سال ۲۰۱۳ میلادی در جزیره پلی نزی فرانسه شد.

ویروس زیکا پس از دومین اپیدمی بار دیگر به فاز خفته خود بازگشت تا اینکه دوباره در سال ۲۰۱۵ میلادی با افزایش بروز ناهنجاری های مادرزادی (میکروسفالی) و اختلالات عصبی (سندرم گیلن باره) در ایالت های شمالی کشور برزیل مطرح شد.

پشه هایی از جنس های آنوفل کوستانی (Anopheles coustani)، مانسونیا یونیفرمیس (Mansonia uniformis)، کولکس پرفوسکوس (Culex perfuscus)، و ۱۰ گونه از جنس آئدس (Aedes) به ویژه آئدس اَفریکانوس (Aedes africanus) از ناقلین زیکا به شمار می روند.

بر اساس تازه ترین یافته های علمی که در مارس ۲۰۱۸ منتشر شد، پژوهشگران دانشکده پزشکی سوزا مارکز، آزمایشگاه اپیدمیولوژی بالینی و دپارتمان کودکان بنیاد اوسوالدو کروز برزیل و نیز دانشگاه کالیفرنیای آمریکا طی مطالعه ای برای اولین بار در جهان نشان دادند که ارتباط مستقیمی بین مادران باردار در معرض ویروس زیکا و بروز نقص قلبی در نوزادانشان وجود دارد.

طبق یافته های این پژوهشگران که از بررسی نوزادان متولد شده در ریو دو ژانیروی برزیل در فاصله زمانی بین نوامبر ۲۰۱۵ تا ژوئن ۲۰۱۷ بدست آمد، نوزادانی که طی دوران جنینی خود در معرض این ویروس قرار داشتند (از طریق تماس ویروس با مادران باردار)، در مقایسه با آنهایی که در معرض ویروس قرار نداشتند، شیوع بسیار بالاتری از ناهنجاری های قلبی را نشان دادند.

نتایج به طور کلی اثبات کرد، زنانی که از طریق این ویروس آلوده شده بودند تا ۱۰ برابر احتمال بیشتری برای تولد نوزادانی با نقص قلبی داشتند. بنابراین، مطالعه حاضر پیشنهاد می کند کودکانی که در دوران جنینی در معرض این ویروس قرار دارند، باید از لحاظ مشکلات قلبی مورد بررسی قرار گیرند.

انتهای پیام/

 

 

 

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۱۱۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر کف پای شما صاف است؛ بخوانید

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که کف پای شما صاف است، پیشنهاد می کنیم از همین حالا باورهای قدیمی را درباره مشکلات ناشی از صافی کف پا دور بریزید.

به گزارش مشرق، برای سال‌ها این باور عمومی وجود داشته است که افراد دارای کف پای صاف، بیشتر در معرض درد و مشکلات ماهیچه‌ای - استخوانی در زندگی هستند.

هرچند این ایده که داشتن کف پای صاف به طور اجتناب‌ناپذیری منجر به درد یا سایر مشکلات ماهیچه‌ای-استخوانی می‌شود قرن‌ها قدمت دارد، با این حال تنها در نیمه دوم دهه ۱۹۰۰ میلادی بود که این فرضیه رواجی همگانی یافت.

در آن زمان متخصصان پا در ایالات متحده مفهوم داشتن پاهای «عادی» را رایج کردند. این مفهوم شامل این فرضیه بود که نداشتن قوس مشخص یا پاشنه صاف، پاهای شما را غیرطبیعی و مستعد آسیب‌دیدگی می‌کند. زیرا مثلاً به هنگام راه رفتن، صاف شدن قوس فشار بیشتری را روی پاها می‌آورد.

با این حال اکنون محققان در دانشگاه کبک در تروآ-ریویر کانادا ادعا می‌کنند که این فرضیه بی‌اساس است. در مطالعه‌ای که در این دانشگاه انجام شد، محققان مجموعه پژوهش‌های پیشین درباره پای صاف را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند که تقریباً هیچ ارتباطی بین داشتن کف پای صاف و احتمال ابتلا به یک اختلال ماهیچه‌ای-استخوانی مانند درد پاشنه، زانو یا لگن وجود ندارد.

گابریل موازان، استاد طب اطفال در دانشگاه کبک و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «اگر به مجموعه تحقیقات انجام‌شده نگاه کنیم، صاف بودن کف پا شما را در معرض خطر بیشتری برای سه یا چهار مشکل قرار می‌دهد، فقط همین. اگر باز هم کف پای صاف‌تری داشته باشیم، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سه یا چهار مشکل دیگر خواهید بود و برای پاهای با قوس بیشتر چهار مورد آسیب احتمالی دیگر وجود خواهد داشت.»

این باور افسانه‌ای که کف پای صاف شما را بیشتر در معرض آسیب قرار می‌دهد، اغلب منجر به مداخلات پزشکی غیر ضروری در افراد و نگرانی‌های قابل توجه در بین بیماران در مورد ظاهر پاهایشان شده است.

این در حالی است که نویسندگان مقاله جدید می‌گویند کف پای صاف بدون علامت، معمولاً به هیچ درمانی نیاز ندارد. آقای موازان در این خصوص می‌گوید: «داشتن کف پای صاف طبیعی است. این یک نوع آناتومیک است. شما فقط باید با آن راحت باشید.»

دکتر موازان با بیان اینکه پزشکان باید از انتقال «باورهای غلط» به بیماران خود دست بردارند، گفت: «در ابتدا دانشگاه‌ها باید این آموزش را به فیزیوتراپیست‌ها، درمانگران پا و پزشکان عمومی متوقف کنند که داشتن کف پای صاف معضل است و همواره منجر به مشکلات سلامتی در آینده می‌شود».

وی اضافه کرد: «سخت‌ترین قسمت، متقاعد کردن مردم به این نکته است که صافی کف پای آنها مشکل‌ساز نیست. چیزی که من به بیمارانم می‌گویم این است که شما بیشتر از فردی که دارای پاهای صاف‌تر یا راست‌تر است در معرض خطر و آسیب نیستید.»

نتایج یافته‌های جدید محققان در نشریه علمی «British Journal of Sports Medicine» منتشر شده است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • افزایش سرطان‌های سطح چشم / تشدید علائم بیماری‌های چشمی با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا
  • اگر کف پای شما صاف است؛ بخوانید
  • راه‌اندازی بخش جدید مراقبت‌های ویژه نوزادان در بیمارستان اهواز
  • آیفون تاشو و مک بوک جدید در راه بازار
  • رابطه تاریخ تولد رند و افزایش اوتیسم + فیلم
  • ۱۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند
  • پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان امیریه دامغان برگزار می‌شود
  • نقش ماما در سلامت زنان و نوزادان
  • در آمریکا چه خبر است؟