Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@12:38:03 GMT

آداب ورزش با زبان روزه

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۱۲۳۶۱

آداب ورزش با زبان روزه

خبرگزاري آريا - وقتي ماه رمضان از راه مي‌رسد بسياري از ورزشکاران در باره تداوم برنامه‌هاي تمريني و تغذيه‌اي شان در اين ماه دچار سردرگمي مي‌شوند.
از طرفي به دليل افت آمادگي بدني نمي‌توانند در ماه رمضان، ورزش را کنار بگذارند و از طرفي نمي‌خواهند لذت معنوي ناشي از روزه داري را از دست بدهند.
دکتر مهرداد بهراميان، متخصص فيزيوتراپي و عضو هيات مديره انجمن علمي فيزيوتراپي راهکارهايي را در گفت‌وگو با ما ارائه داده است که به ورزشکاران حرفه‌اي و غير حرفه‌اي کمک مي‌کند با کمترين آسيب، به ورزش و تمرينات بدني خود ادامه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روزه داري مانع ورزش کردن نمي‌شود
اگر افراد به مدت يک ماه تمامي فعاليت‌هاي بدني خود را قطع کنند، ممکن است قدرت و استقامت قلبي-عروقي شان با مشکل مواجه شود و عضلاتشان ضعيف شود و بعد از اين ماه به زمان بيشتري براي بازگرداندن عضله به چرخه کار طبيعي نياز است. بنابراين اگر افراد اصول تغذيه‌اي صحيح را رعايت کنند،مي توانند به طور منظم تمرينات خود را انجام دهند و سلامت جسمي خود را تامين کنند.
منع تمرينات سنگين ورزشي در ماه رمضان
در اين ماه براي جلوگيري از ضعف قواي جسماني، کاهش فشارخون، سرگيجه، سردرد و تهوع بايد از انجام تمرينات سنگين اجتناب کرد. چرا که فعاليت زياد باعث از دست رفتن نمک، آب زياد و در نتيجه عطش فراوان و افت فشارخون و ضعف شديد مي‌شود.
نوشيدن کافي آب و مايعات در وعده‌هاي افطار و سحر باعث مي‌شود افراد دچار کم آبي نشوند.زيرا همان طورکه در مقالات معتبر تاکيد شده،يکي از دلايل دردهاي عضلاني در افراد کاهش آب ميان بافتي و به هم خوردن تعادل الکتروليت‌هاي بدن است. علاوه بر کاهش شدت تمرينات، مدت زمان انجام تمرين را نيز بايد کاهش داد و حداکثر روزي 30 دقيقه انجام شود.
بعد از افطار ورزش کنيد
نکته مهم ديگر، انتخاب زمان مناسب براي انجام تمرينات است. توصيه مي‌شود زماني که بيشترين ميزان انرژي را داريد براي انجام تمرينات انتخاب کنيد، منتهي به ياد داشته باشيد بلافاصله پس از خوردن غذا نبايد تمرين انجام داد. افراد عادي و بيماران که شدت تمرين هايشان سبک است، مي‌توانند تمرينات خود را صبح انجام دهند.
افراد ورزشکار که تمرينات سنگين تري دارند بهتر است يک تا سه ساعت پس از افطار تمرين کنند. در کل بهترين زمان انجام تمرينات يک تا سه ساعت پس از افطار است. در صورتي که مجبور به فعاليت قبل از افطار بوديد، بايد تمرين با افطار حداقل يک تا دو ساعت فاصله داشته باشد. براي جلوگيري از کاهش فشار خون، سرگيجه، سردرد و تهوع که در شرايط بي‌غذايي پس از تمرين به وجود مي‌آيد لازم است، فعاليت با شدت سبک و متوسط انجام دهيد و براي انجام مسابقات مهم در ماه رمضان با متخصص تغذيه مشورت کنيد.
ورزش هوازي، مناسب روزه دار
بهترين ورزش در طول ماه رمضان، شنا و پياده روي و دوچرخه سواري و ورزش‌ هاي هوازي است که باعث تسريع گردش خون مي‌شود و در نتيجه خون و اکسيژن بيشتري به مغز مي‌رسد و شادابي و نشاط را در پي دارد. بيماران در مشورت با فيزيوتراپيست علاوه بر تمريناتي که به آنها توصيه شده است مي‌توانند هر يک از ورزش‌هاي فوق را انجام دهند و در برطرف شدن دردها و حتي حفظ سلامت خود در ماه مبارک رمضان بکوشند.
انجام درمان فيزيوتراپي با روزه داري
افرادي که در ماه مبارک رمضان تحت درمان فيزيوتراپي قرار مي‌گيرند، به دليل انجام درمان‌هاي دستي و الکتريکي مختلف ممکن است دچار افت فشار خون وحتي افت ‌قندخون شوند. به افراد روزه دار توصيه مي‌شود در وعده‌هاي افطار و سحر خود از کربوهيدرات‌هاي پيچيده استفاده کنند تا در طول درمان‌هاي دستي از جمله درمان با سوزن خشک که درماني نيمه تهاجمي با امکان افت فشار خون است، دچار افت کمتري از قندخون و درنتيجه فشارخون شوند و بلافاصله پس از انجام درمان از روي تخت بلند نشوند.
تمرين درماني به عنوان يک قسمت مهم ونيز جزء لاينفک درمان فيزيوتراپي است، ازطرف ديگر افراد در ماه مبارک رمضان با يکسري محدوديت در فعاليت‌هاي فيزيکي مواجه هستند، اما هيچ گاه توصيه نمي‌شود هنگام روزه داري تمرينات خود را انجام ندهند.
اين تمرين‌ها اگر به صورت صحيح و اصولي انجام شود باعث آرامش و کاهش استرس و درد و افزايش صبر و استقامت و حتي افزايش قدرت يادگيري و توانايي‌هاي ذهني شده و سبب مي‌شود قدرت و کشش‌پذيري و سلامت عضلات و مفاصل زودتر تامين شود و فرد سريع‌تر به زندگي طبيعي خود بازگردد. فراموش نکنيد تداوم انجام تمرينات بسيار مهم است.
تغذيه ورزشکاران در سحر و افطار
ورزشکاران روزه‌ دار مي‌توانند با مصرف غذاهاي انرژي زاي قندي و کربوهيدرات مانند ماکاروني و سيب‌زميني شيرين هنگام سحر مانع مشکلات ناشي از کمبود مواد قندي شوند.
ورزشکاران سعي کنند کربوهيدرات‌هاي پيچيده سبزيجات و پروتئيني کامل مصرف کنند. اين موارد از گرسنگي پيشگيري مي‌کند و هم نيازهاي بدن را تأمين خواهد کرد.
مصرف مواد غذايي دير هضم، گرسنگي را در ورزشکاران به تعويق مي‌اندازد. غذاهاي دير هضم مانند حبوبات و غلات و مواد غذايي حاوي پروتئين مي‌شود.
همچنين ميوه‌هاي متنوع و انواع مغزهاي کم‌نمک از جمله پسته، بادام، فندق و گردو مواد مناسبي براي جبران کمبود انرژي ورزشکاران روزه‌دار در فاصله زماني افطار تا خواب هستند.
مواد غذايي افطار بهتر است سبک باشد تا به معده فشاري وارد نشود و همچنين سريع هضم و
انرژي‌زا باشد.
مواد غذايي مانند شير، خرما، کشمش، انجيرخشک در اين دسته قرار مي‌گيرند.
پونه شيرازي - دانش و سلامت جام جم

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۱۲۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهمترین لحظه در تاریخ ورزش کشور همسایه؛ افغانستان یک گام تا انجام ماموریت غیرممکن!

تیم ملی فوتسال افغانستان فردا در صورت پیروزی برابر قرقیزستان در پلی‌آف جام ملت‌های آسیا به عنوان نماینده پنجم قاره کهن به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد.

به گزارش ورزش سه، سال ۱۴۰۲ مترادف با آغاز رنسانس جدیدی در فوتسال افغانستان بود. راهیابی به جام ملت‌های آسیا برای اولین بار در تاریخ. حکایتی آمیخته به پیروزی‌های بزرگ، بلندپروازی و رویاپردازی. آنچه که این قصه را باورنکردنی و حیرت‌آور می‌کند، صعود به جام جهانی خواهد بود. تیم ملی فوتسال افغانستان با رهبری مجید مرتضایی مربی ایرانی تبار خود تنها یک قدم با صعود به جام جهانی فاصله دارند و در جام ملت‌های آسیا 2024 نمایش شگفت‌انگیزی را در تایلند داشتند. آن‌ها پس با پیروزی برابر عراق، قدرت خود را به رخ کشیدند و برای مصاف با قرقیزستان لحظه شماری می‌کنند تا روزی تاریخی را برای کشور افغانستان رقم بزنند.

پسران جنگجو و خوش قریحه مرتضایی، جام را با شکست مقابل غول آسیا ( ایران ) آغاز کردند و در ادامه به تساوی و تک امتیاز مقابل کویت قناعت کردند تا معادلات راهیابی به مرحله حذفی به نبرد پایانی کشیده شود. آن‌ها تیم‌ملی بحرین را از پیش‌روی خود برداشتند و به یکی از رویاهای خود رنگ و بوی حقیقت بخشیدند.

تیم ملی افغانستان به‌رغم به بند کشیدن تاجیکستان و نمایش ستودنی با بداقبالی روبه‌رو شدند و از صعود به جمع چهار تیم پایانی بازماندند. از آنجایی که آن‌ها در مسیر درستی قدم برداشته بودند و در طی این سال‌ها با برنامه‌ریزی، سِیر صعودی را پیموده بودند، یک شانس دیگر به روی آن‌ها لبخند زد و با راه یافتن ازبکستان ( میزبان جام‌جهانی ) به نیمه نهایی، فرصت دیگری برای پرواز به جام جهانی بدست آوردند.

تیم ملی فوتسال افغانستان در پلی‌آف نخست برابر تیم ملی عراق به یک پیروزی چشمگیر دست یافت و آن‌ها را با مربی مطرح برزیلی‌شان از گردونه رقابت‌ها حذف کرد و برای کسب جواز آخرین بخت قاره آسیا به جام جهانی، فردا به مصاف قرقیزستان خواهد رفت. آن‌ها می‌خواهند ماموریت غیرممکن را ممکن کنند.

دیدار تیم‌های ملی فوتسال افغانستان و قرقیزستان، فردا ( یک‌شنبه ) و از ساعت 8:30 برابر همدیگر صف‌آرایی خواهند کرد و تیم پیروز این دیدار به عنوان آخرین تیم راه یافته به جام جهانی شناخته می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اطلاعیه جدید سامانه تجارت/ تامین ارز ۲۰ روزه شد
  • پنه لوپه کروز بازیگر مشهور ۵۰ ساله راز جوانی‌اش را فاش کرد
  • بیرانوند همچنان تحت نظر کادر پزشکی
  • خفتگیری و سرقت از مهاجم سابق استقلال!
  • همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود
  • مروری بر جنایات گروهک منافقین؛ترور یک نوجوان پیش چشمان مادر
  • راهنمای خرید کتاب 504 + معرفی و دانلود 504
  • مهمترین لحظه در تاریخ ورزش کشور همسایه؛ افغانستان یک گام تا انجام ماموریت غیرممکن!
  • تمرینات عالیشاه و بیرانوند همچنان زیر نظر کادر پزشکی
  • تشریح اقدامات بسیج ورزشکاران در هفته ترویج فرهنگ پهلوانی