Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@05:13:36 GMT

خرید تضمینی کلزا در استان مرکزی آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۱۴۱۳۵

خرید تضمینی کلزا در استان مرکزی آغاز شد

اراک - ایرنا - معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: خرید تضمینی دانه های روغنی کلزا در این استان آغاز شد.

غلامرضا ملکی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: خرید تضمینی دانه های روغنی کلزا از کشاورزان استان مرکزی امسال با قیمت 28 هزار ریال انجام می شود.
وی ادامه داد: خرید تضمینی کلزا از کشاورزان استان مرکزی تا خرداد ماه امسال ادامه یافته و 10 مرکز در سطح شهرستان های استان وظیفه تحویل محصول کشاورزان را برعهده دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی خاطر نشان کرد: سال گذشته یک هزار و 700 تن محصول کلزا از کشاورزان استان خریداری شد که پیش بینی می شود خرید تضمینی این محصول در سال جاری به 2 هزار و 500 تن افزایش یابد.
ملکی افزود: حدود 6 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی امسال به کشت محصول دانه های روغنی کلزا اختصاص یافته است و افزایش سطح زیر کشت مهمترین دلیل افزایش تولید این محصول در استان است.
وی، میانگین برداشت محصول کلزا از اراضی کشاورزی استان مرکزی در سال های گذشته را حدود 2 و نیم تن در هکتار عنوان کرد و گفت: سرمازدگی و تگرگ امسال به بخشی از تولید این محصول در استان خسارت وارد کرده است.
معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی از خرید تضمینی دانه های آفتابگردان و گلرنگ در این استان در هفته جاری خبر داد و گفت: 50 تن دانه آفتابگردان و گلرنگ سال گذشته از کشاورزان این استان خریداری شد که پیش بینی می شود خرید تضمینی این محصول امسال به 200 تا 300 تن افزایش یابد.
ملکی افزایش سطح زیر کشت محصول آفتابگردان و گلرنگ را دلیل عمده افزایش تولید این محصول در استان مرکزی عنوان کرد.
وی افزود: نیاز است کشاورزان قبل از برداشت گندم از سطح مزارع با مراجعه به مرکز خدمات کشاورزی در دهستان ها، اطلاعات محصول خود را در سامانه پهنه بندی جهاد کشاورزی ثبت کنند.
معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی خاطر نشان کرد: در صورت ثبت نشدن اطلاعات محصول کشاورزان در این سامانه در هنگام تحویل گندم با مشکل مواجه می شوند.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود 90 درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
استان مرکزی با دارا بودن یک و هشت درصد از مساحت کل کشور دارای منابع آبی محدودی است اما ظرفیت تولید 16 هزار تن انواع آبزیان پرورشی را داشته که با وجود همه کمبودها و محدویت‎ها، توانسته در این زمینه خوش بدرخشد و جایگاه ویژه‎ای در کشور به دست آورد.
1955/6013/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد شركت غله خريد تضميني كلزا استان مركزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۱۴۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت ۱۵۰ هکتار کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ تربت حیدریه گفت: کشت دانه‌های روغنی کلزا در اواسط شهریور ماه انجام و در اواخر خرداد ماه در این منطقه برداشت می‌شود. 
سید محمد نجفی گفت: رقم کشت شده در این بخش از نوع نپتون، هیدرومیل و ماراتون است و با هدف حمایت از کشاورزان نیز از این محصول پر ارزش ۵۰۰ کیلوگرم بذر از این نوع در بین کشاورزان توزیع شده‌است. 
وی افزود: پیش بینی می‌شود در فصل برداشت این محصول بیش از ۳۰۰ تن کلزا از سطح مزارع منطقه رخ برداشت شود. 
نجفی گفت: تاکنون ۷۵ تن انواع کود در اختیار کشاورزان کلزا کار گذاشته شده و کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی بخش نیز نظارت و پیگیری جدی بر کار کاشت، داشت و برداشت این محصول را بر عهده دارند.

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان استان از اوایل خرداد ماه
  • آمادگی ۳۵ مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان
  • خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد
  • وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند
  • مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی
  • برداشت کلزا از مزارع شهرستان کرخه
  • تجلیل از نانوایان و کشاورزان نمونه در مرند
  • طلایی شدن مزارع کلزا در شهرستان میاندوآب 
  • کشت ۱۵۰ هکتار کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه
  • خرید تضمینی بیش از ۱۱ هزار تن گندم در هرمزگان