Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@23:51:48 GMT

گام نخست اروپا در حمایت از برجام بدون آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۱۴۱۶۳

گام نخست اروپا در حمایت از برجام بدون آمریکا

تهران- ایرنا- اتحادیه اروپایی شامگاه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1396، به ‌اتفاق آراء توافق کردند که با وجود خروج آمریکا از برجام، به این معاهده متعهد بمانند. این موضوع بازتاب گسترده ای در روزنامه های امروز داشت.

fه گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، اعلام رسمی توافق کشورهای اروپایی به حفظ برجام پس از خروج آمریکا، نگاهی به اقدامات و چالش های دولت دوازدهم پس از یک سال از زمان روی کار آمدن آن و برگزاری اجلاس فوق العاده سران سازمان همکاری های اسلامی بر سر موضوع فلسطین در استانبولِ ترکیه، از جمله مهمترین محورهای خبری و تحلیلی در روزنامه های امروز شنبه 29 اردیبهشت 1397 بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** گام نخست اروپا در حمایت از برجام
اتحادیه اروپایی شامگاه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1396، به ‌اتفاق آراء توافق کردند که با وجود خروج آمریکا از برجام، به این معاهده متعهد بمانند. این موضوع بازتاب گسترده ای در روزنامه های امروز داشت.
روزنامه «مردم سالاری» در خبری در این باره با عنوان «آغاز مقابله اروپا با تحریم ‌های آمریکا» نوشت: «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا می‌گوید که به شورای اروپا چراغ سبز داده‌ شده تا آمادگی داشته باشد هر زمان که منافع اروپایی‌ها تحت تأثیر قرار گیرد اقدام کند. این مساله می‌تواند اروپا را که به دنبال حفاظت از شرکت‌ها، مؤسسات و کسب‌وکار در برابر تحریم‌های ایران است، در مسیر تقابل با آمریکا قرار دهد.
به نوشته این روزنامه به نقل از دونالد تاسک، تمام 28 کشور عضو اتحادیه اروپا متعهد شدند مادامی‌که ایران به تعهداتش پایبند باشد به این توافق عمل کنند.
روزنامه «ایران» هم در یادداشتی با عنوان «دیوارچینی اروپا مقابل تحریم‌ها»، آورد: تکاپوی اروپایی‌ها برای نگه‌داشتن برجام همچنان ادامه دارد؛ در قاره سبز نه تنها حرفی از ترک برجام به میان نیامده بلکه سران اروپایی نه فقط در حرف که در عمل هم نشان داده‌اند که ماندن در برجام اولویت اصلی آنها در این شرایط است.
این روزنامه افزود: کشورهای اروپایی یک هفته پس‌ از ترک برجام توسط ترامپ، انگیزه خود را با شروع اجرای مقررات مسدود‌کننده تحریم‌های امریکا به پیشنهاد کمیسیون اروپا برای ماندن در این توافق نشان داده‌اند.

روزنامه «اعتماد» هم در یادداشتی با عنوان «اروپا و خروج از برجام»، درباره انگیزه های اروپا، چین و روسیه برای حمایت از برجام پس از خروج آمریکا از آن نوشت: اکنون مساله انتخاب میان ایران و امریکا نیست، بلکه انتخاب میان خودشان و امریکاست. در واقع میان مهر تایید زدن به رفتارهای یک‌جانبه و غیرقانونی ترامپ یا مقاومت در برابر آن است. اینکه همه این کشورها برای امریکا شوند یا برای خودشان؟ به شعار «اول امریکا»ی ترامپ گردن نهند یا فقط حدی از هژمونی آن را بپذیرند.
این روزنامه افزود: این مساله نه فقط برای کشورهای حاضر در برجام، بلکه برای سایر کشورها نیز اهمیت دارد. آنها در شرایط کنونی در برابر دوگانه ایران و امریکا قرار ندارند که به راحتی امریکا را انتخاب کنند، آنها در برابر تسلیم‌طلبی محض و حدی از اعتبار قایل شدن برای وفای به عهد و پیمان قرار دارند که باید تکلیف خود را با این دوراهی تعیین کنند.
اعتماد اضافه کرد: از این رو ایران در موقعیت مناسب سیاسی قرار گرفته است. بهره‌برداری از این موقعیت و ارتقا دادن مخالفت با سیاست‌های ایالات متحده به فراتر از ایران، می‌تواند خط‌مشی موثری باشد. ایران اگر بتواند به نحوی رفتار کند که نظر همه کشورها را برای تداوم برجام جلب کند، این امر به معنای شکست ترامپ در تصورش از جایگاه این کشور در جهان است و گامی موثر و رو به جلو در جهت اهداف سیاست ایران است.
روزنامه «آرمان» هم در یادداشتی با عنوان «تصمیمات اروپا: روندی تازه؟» با اشاره به تصمیم سران 28 کشور اروپایی به ادامه واردات نفت خود از ایران، نوشت: اروپا در طی اعزام دو رئیس کشور خود یعنی فرانسه و آلمان و وزیر امور خارجه بریتانیا به واشنگتن و عدم دریافت هرگونه انعطافی از دونالد ترامپ تصمیم گرفت اراده خود را در قالب جمعی نشان دهد. این گام تازه و تاریخی از سوی اروپا در قبال روابطش با آمریکا محسوب می‌گردد. گامی نشان از استقلال سیاسی و تصمیم‌گیری در قبال آن طرف آتلانتیک به شمار می‌رود.
تحریم‌های آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسیم
روزنامه «شهروند» هم در گزارشی با اشاره به آغاز مقررات مسدودکننده اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌ های آمریکا علیه ایران، آورد: اتحادیه اروپا با این اقدام تلاش می ‌کند تا توافق هسته‌ای با ایران را از طریق تضمین منافع اقتصادی مورد انتظار تهران حفظ کند. مقررات مسدودکننده قانونی است که در یک حوزه قضائی داخلی به اجرا درآمد که هدف آن ایجاد مانع در برابر قانونی است که توسط یک نهاد خارجی اعمال شده است و به میزان زیادی به‌ عنوان یک تلاش برای اعمال فشار بر واشنگتن محسوب می‌ شود تا شرکت‌ های اروپایی که با ایران تجارت می‌ کنند را مجازات نکند.
«جبهه متحدین» هم عنوان گزارشی در روزنامه «همدلی» است که در آن می خوانیم: اتحادیه اروپا با آغاز حمایت از شرکت‌های تجاری خود در ایران، نخستین قدم مقاومت را در مقابل ترامپ را برداشت . حالا به نظر می‌رسد اروپا از فاز کلامی به فاز عملی وارد شده است.
در ادامه آمده است: مشکل اروپا با آمریکای جدید اما فراتر از برجام است. آن‌ها در موضوعات مختلف و با دغدغه‌های مختلف با موضع آمریکا مخالفت دارند. از ابتدای تشکیل دولت ترامپ، تلاش‌های اروپایی برای ادامه روندهای تصمیم ‌گیری مشترک در جریان بوده اما در مسائل مختلف، اروپایی‌ها به بن ‌بست خورده‌اند. خروج ترامپ از برجام، به‌تنهایی اروپایی‌ها را این چنین برآشفته نکرده. روندی که آمریکا با خروج از توافق پاریس آغاز کرده، تک‌روی در مسائل کلیدی، بدون درنظرگرفتن مواضع و منافع هم‌پیمانانش بوده است.
روزنامه دنیای اقتصاد هم توافق 28 رهبر اروپایی برای متعهد ماندن به برجام با وجود خروج آمریکا از آن را «گام نخست اروپا برای حفظ برجام» نامید.
در این میان اما روزنامه «خراسان» در یادداشت روز خود با عنوان «الزامات اروپا برای حفظ برجام»، نوشت: در مجموع به نظر می رسد که اروپا تا زمانی که به لحاظ زیرساخت های مالی وابستگی تنگاتنگی به دلار و آمریکا دارد، اساسا نمی تواند مسیری برای دور زدن تحریم های آمریکا بیابد. واقعیت این است که شرکت های بزرگ اروپایی برای حضور گسترده در مناسبات اقتصادی جهان، مجبور به ارتباط تنگاتنگ با بزرگ ترین اقتصاد جهان یعنی آمریکاست.
روزنامه «جوان» هم در یادداشتی با عنوان «تعهدات جدید مقابل وعده‌های نسیه اروپا!»، حمایت اروپا ز برجام را به شرط پذیرش تعدات جدید از سوی ایران توصیف کرد و نوشت: اروپا و از زبان مرکل عنوان می‌کند که از طریق قانون انسداد اروپایی می‌خواهد به حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط در تجارت با ایران بپردازند و برای این رویکرد، تلاش برای تخفیف و معافیت از فشارهای امریکایی را به اجرا می‌گذارند. به کلامی دیگر، ایران باید تعهدات جدید در قالب برجام را بپذیرد و با همان مکانیزم‌های برجامی موضوعات جدید را بدان اضافه کند تا اروپا در ازای آن تلاش کند از تجارت شرکت‌‌‌ها و مؤسسات کوچک و متوسط اروپایی و شاید بانک‌های اروپایی کوچک و متوسط حمایت کند. خلاصه کلام این است که ایران تعهدات جدیدی به امریکا و اروپا بدهد و در ازای آن‌، منافع «تقریباً هیچ‌» را یک‌بار دیگر دریافت کند.
روزنامه «کیهان» هم در گزارشی با بیان اینکه قوانین مسدودساز اروپا با تحریم‌ های اصلی آمریکا درگیر نمی ‌شود، آورد: پس از اعلام اجرای «قوانین مسدودساز تحریم»، برخی تحلیلگران با هیجان بسیار از تغییرات بنیادی در سیاست اروپا، شکاف اروپا و آمریکا و حتی شورش اروپا علیه آمریکا نوشتند. این سبک نوشتار نوعی بازگشت آشکار به عبارت‌ پردازی‌های ایام برجام است که بعدتر مشخص شد با واقعیت تفاوت قابل توجهی داشته است.
این روزنامه در ادامه مدعی شد: به لحاظ فنی مسائل بسیاری حول قوانین مسدودساز وجود دارد که نشان می‌دهد بیشتر با یک بیانیه سیاسی مواجهیم تا قانون موثر؛ اولا این قانون هرگز اجرا نشده. در واقع تنها چیزی که ممکن است تحریم آمریکا را در اروپا بی‌اثر کند، ایجاد یک اکوسیستم حجیم غیرآمریکایی در اروپاست که در کوتاه ‌مدت بعید و در بلندمدت بسیار سخت است. به نحو معناداری اگر اروپا امروز شروع کند در نسل بعد ممکن است چنین قوانین مسدودسازی کارایی داشته باشد.


** نگاهی به اقدامات و چالش های دولت دوازدهم پس از یک سال
امروز 29 اردیبهشت ماه، اولین سالگرد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری است. به همین مناسبت روزنامه ها نگاهی به عملکرد دولت دوازدهم و دورنمای دولت دوم «حسن روحانی» رییس جمهوری، با توجه به شرایط موجود سیاسی و اقتصادی انداختند.
روزنامه اعتماد در گفت و گویی به نقل از «سعید حجاریان» فعال سیاسی اصلاح طلب آورد: اهرم‌های قدرتی در ساختار سیاسی ما فعال هستند که ابتکار عمل را از دولت گرفته‌اند و نه‌تنها پاسخگوی عملکردشان نیستند بلکه همواره در مقام منتقد قوه مجریه ظاهر می‌شوند. روحانی به چنین وضعیتی واقف است و هر از چندی در سخنرانی‌هایش پالس‌های انتقادی می‌فرستد و می‌گوید دولت در بعضی تصمیم‌گیری‌ها دخیل نیست. به اعتقاد من، این سنخ پیام‌ها و کنایه‌های روحانی از مقطعی به بعد دیگر تحمل نخواهد شد.
حجاریان در این گفت وگو می افزاید: در صورتی که وضعیت گفته شده تشدید شود، راست‌ها چهار سناریو پیش روی دولت روحانی قرار خواهند داد. اولین آنها پیشنهاد استعفاست؛ یعنی روحانی را به استعفا دلالت کنند. دومین سناریو، اِعمال فشار است؛ و بر سر مسائل شخصی رییس‌جمهور مانور دهند. سناریوی سوم، طرح عدم کفایت روحانی است؛ به نظر اگر اکثریت مجلس تا پایان سال اوضاع را بحرانی ببینند و نتوانند در برابر فشار مردم تاب بیاورند و به این جمع ‌بندی برسند که دولت توانایی حل بحران ندارد، لاجرم و شاید بنا به بعضی صحبت‌ها موضوع عدم کفایت را مطرح می ‌کنند. آخرین سناریو از جنس پرونده‌سازی است.
روزنامه ایران اما در یادداشتی با عنوان «یک سال با دولت دوم تدبیر»، با اشاره به گذشت قریب به یک سال پس از رای دوباره اکثریت مردم به حسن روحانی نوشت: کارنامه روحانی در تلاش برای عمل به وعده‌هایش کارنامه قابل قبولی بوده است. این امتیاز در مقایسه با تصور شرایطی که اگر ایشان نمی‌آمد و همین روش‌ها را اعمال نمی‌کرد، با آن روبه‌رو می‌شدیم ارزش بالاتری دارد. چنانکه مشخص نبود اگر دولت و رئیس جمهوری دیگری بر سر کار بود چه واکنش احساسی به مسأله خروج امریکا از برجام بروز می‌داد و آیا چنین رویکرد مدبرانه و هوشمندانه‌ای اتخاذ می‌نمود یا خیر.
این روزنامه افزود: در ارزیابی یکساله دولت دوازدهم باید گفت که اگر چه حسن روحانی می‌توانست در دوره دوم از دوره اول نمره بالاتری کسب کند، اما این موضعگیری که او از وعده‌هایش عدول کرده است، بر اساس انصاف نیست. روحانی در این مدت همچنان تلاش کرده است به وعده‌هایش عمل کند. بی گمان در عینیت بخشیدن به این خواست ضعف‌هایی وجود داشته است. با این همه باید امیدوار بود که روحانی و دولتش در فرصت باقیمانده که فرصت اندکی هم نیست به برطرف کردن این ضعف‌ها و اجرایی کردن آن خواست‌ها بپردازند.
روزنامه آرمان هم در یادداشتی با عنوان «روحانی را تنها نگذاریم»، با اشاره به برخی چالش های داخلی و خارجی پیش روی کشور آورد: حمایت از دولت روحانی برای حفظ کیان کشور باید بیش از پیش ادامه یابد چون تنها گذاشتن روحانی و ایجاد بحران برای دولت مستقر نه تنها موجب بازگشت اصولگرایان به اریکه قدرت نخواهد بود بلکه موجب بسط روحیه یاس و نا امیدی در جامعه نیز می‌شود. این روزنامه افزود: از این رو شرایط فوق ایجاب می‌نماید که اصلاح‌طلبان و حامیان 24 میلیونی دولت امروز بیش از زمان انتخابات اردیبهشت96 در کنار روحانی بوده و او را تنها نگذارند. امیدواری به آینده‌ای روشن و تنها نگذاشتن روحانی ضامنی برای بقا و تداوم آرمان‌های اصلاح‌طلبی و اعتدالگرایی خواهد بود. راهی که ایرانیان در 24 خرداد 1392 برای نجات کشور از بحران انتخاب و در 29 اردیبهشت 1396 نیز آن را تکرار کردند.
روزنامه «ابتکار» هم در گزارشی با عنوان «یک‌ سال پس از تکرار امید» با طرح این سوال که دولت دوازدهم بعد از انتخابات 96 چه شرایطی را تجربه کرده است؟، نوشت: بررسی چگونگی عملکرد روحانی به عنوان رئیس دولت دوازدهم جمهوری اسلامی بدون توجه ویژه و خاص به مجموعه مولفه‌ها و متغیرهای متعدد و متکثری که دولت او در 365 روز گذشته با آن روبه‌رو بوده است، ممکن نیست.
این روزنامه افزود: نمی‌توان از کنار محدودیت‌ها و مشکلات دولت روحانی ظرف یک سال گذشته صرف‌نظر کرد. بی‌گمان فشار جریان‌های قدرت، تشکیل دولت در سایه، نهادهای شبه‌نظامی و ... در ایجاد مشکلات جدی برای دولت دوازدهم و روحانی تاثیری شگرف و عمیق داشته است. در حوزه مسائل اجتماعی، امنیتی، سیاست داخلی و امور بین‌المللی نیز همین وضعیت وجود داشته و نهادهای موازی با دولت بسیاری از برنامه‌های او را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده‌اند. تمام این‌ها یعنی، روحانی در بروز وضعیت ناامیدکننده فعلی تنها مقصر نیست. بلکه متغیرهای فراوانی در شکل‌گیری چنین وضعیتی ـ که خارج از حیطه قدرت او عمل می‌کنند ـ وجود داشته و دارند.

** اجلاس اضطراری سران سازمان همکاری های اسلامی
به دنبال افتتاح سفارت آمریکا در قدس اشغالی و کشتار بیش از ٦٠ ه فلسطینی به دست ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه، سران عضو سازمان همکاری های اسلامی در استانبول گرد هم آمدند. روزنامه اعتماد، در این باره نوشت: سه روز بعد از افتتاح سفارت ایالات متحده امریکا در قدس اشغالی و اقدام ارتش رژیم صهیونیستی در کشتار بیش از ٦٠ تظاهرات‌کننده فلسطینی در نوار غزه، سران کشورهای اسلامی در استانبول گرد هم آمدند تا واکنشی قاطع به این اقدامات نشان دهند.
روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «اجلاس استامبول، فرصتی برای جهان اسلام»، با اشاره به برگزاری اجلاس فوق العاده سازمان همکاری های اسلامی در ترکیه آورد: اجلاس فوق‌العاده این سازمان با هدف بررسی دو حادثه فاجعه بار انجام می‌گیرد که نخستین مورد به انتقال غیرقانونی و فاجعه‌آمیز سفارت آمریکا به بیت‌المقدس باز می‌گردد و حادثه دوم نیز موضوع کشتار بیرحمانه مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی است. کشور ترکیه به عنوان میزبان این اجلاس، از چند سال گذشته رویکردی متفاوت در مقابل رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده و در حال حاضر نیز پیرامون مساله فلسطین مواضع مشترکی با جمهوری اسلامی دارد. در واقع این اجلاس ظرفیت‌های زیادی برای ایجاد همبستگی میان کشورهای جهان اسلام دارد که باید از آن به بهترین نحو ممکن استفاده کرد. همچنین لازم است با بهره‌گیری از چنین فرصتی نسبت به آگاه‌سازی جهان اسلام و ملت‌های آزاده در خصوص توطئه‌های مثلث آمریکایی، صهیونیستی و سعودی اقدام کرد.
روزنامه جوان هم در گزارشی با عنوان «قدس‌فروشان در نشست استانبول غایب‌ اند»، به پیگیری مساله فلسطین با غیبت عربستان و امارات در نشست ترکیه اشاره کرد و آورد: نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی برای بحث در خصوص انتقال سفارت امریکا به قدس و بررسی جنایات صهیونیست‌‌‌‌ها در غزه، روز جمعه با حضور مقام‌های بلندپایه 40 کشور در استانبول ترکیه برگزار شد. هرچند بسیاری از مقامات کشورهای اسلامی در این نشست حضور داشتند، اما به نوشته پایگاه خبری الخلیج الجدید، سلمان بن عبدالعزیر، پادشاه عربستان و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی پاسخی به حضور یا عدم حضور در نشست سازمان همکاری اسلامی در استانبول نداده‌اند. سران عربستان و امارات سال گذشته نیز در نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی در ترکیه شرکت نکرده و تنها به حضور نمایندگان خود در این سازمان بسنده کردند. هرچند روابط ترکیه با امارات و عربستان بر سر بحران قطر، در یک سال گذشته تیره شده است اما دلیل اصلی غیبت عربستان و امارات در نشست استانبول به مناسبات این کشور‌‌‌‌ها با رژیم صهیونیستی برمی‌گردد که در ماه‌های اخیر عادی‌سازی روابط با این رژیم را در پیش گرفته ‌اند.
پژوهشم**9282**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي بررسي روزنامه ها برجام 29 ارديبهشت 97

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۱۴۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صفحه نخست روزنامه‌های استانی - پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

بیم و امید چایکاران در مازندران در روزنامه دیار بایگان  و  تراژدی زمین ترک خورده  در روزنامه زاینده رود از جمله عناوین تیترهای روزنامه هایی هستند که می توانید امروز در گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان استان ها استان‌ها

دیگر خبرها

  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • حمایت همدانی ها از مردم غزه و دانشجویان آمریکا و اروپا
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • تجمع دانشجویان اندیمشک در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکا و اروپا
  • صفحه نخست روزنامه‌های هرمزگان ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱۳ اردیبهشت
  • صفحه نخست روزنامه‌های استانی - پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت
  • ستون سرکوب
  • صفحه نخست روزنامه‌ها - پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت