Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@03:12:55 GMT

سرود فردوسي با صداي «علي خدايي» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۱۴۵۳۰

سرود فردوسي با صداي «علي خدايي» منتشر شد

خبرگزاري آريا - موسيقي ما- هم‌زمان با بزرگداشت روز ملي فردوسي و با حضور سيد مجتبي حسيني، معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، و سيد سعيد سرابي مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي سرود فردوسي با خوانندگي «علي خدايي» منتشر و رونمايي شد. شعر اين سرود، از مصطفي محدثي خراساني است و اصغر فلاح بابايي آهنگ‌سازي آن را برعهده داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين اثر به سفارش کنگره شعر از طوس تا نيشابور، تهيه و تدوين شده است.
همچنين در مراسمي جداگانه و مرتبط با روز ملي فردوسي، سيدمجتبي حسيني، به سه شاهنامه پژوه برتر، ميرجلال الدين کزازي، محمدعلي اسلامي ندوشن و پري صابري -هنرمند تئاتر- نشان فرهنگي هنري فردوسي، هديه کرد. اين مراسم که بر سر مزار ابوالقاسم فردوسي برگزار شد؛ با برنامه هايي چون شاهنامه خواني، نقالي بود. نشان فرهنگي هنري فردوسي از سال ١٣٩٣ به انديشمندان برجسته در عرصه فردوسي پژوهي، شاهنامه و زبان و ادب پارسي اعطا مي شود.
معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در بزرگداشت روز فردوسي« گفت: فردوسي بود که ابيات شاهنامه اش چون گنج زر زبان به زبان و سينه به سينه مي گشت و فردوسي نبود و ديد که داستان هايش در ذهن هنرمندان و شاعران هر روز زنده مي شود و راه مي سپرد. شاهنامه او نه تنها بر ادبيات که سنت نگارگري را وامدار خود کرد تا آنجا که بيشترين شمار کتاب ها و داستان هايي که دستمايه نقاشان قرار گرفته به هنرمندي و چشم بندي شاهکار اوست. شاهنامه او نه تنها بر ادبيات که با لحن ها و آوازهاي خسرواني، باربد دوباره در يادها آمد و مقام ها و نغمه ها و الحان فراوان چه در قاب رسمي هنر و چه در قالب مردمي و مقامي موسيقي بازآفريده شد. شاهنامه او نه تنها بر ادبيات که در پرده هاي نقالي و روايتگري يکي از گونه هاي بديع نمايشي را پي ريخت؛ گونه اي که ترکيب نقاشي و موسيقي و ادبيات بود با بيان، حرکت و حس و حال. قالبي چنان جانانه که با تار و پود احساس مخاطبان در مي آميخت و گره مي خورد و در برآمدن و باليدن ايراني مسلمان اثرها داشت.»
حسيني همچنين به اين مساله اشاره داشت که حکيم و شاهنامه اش نه تنها زنده کننده تاريخ و گذشته ايران که انگيزاننده آدميان و الهام بخش هنرمندان براي آفرينشگري فردا و فرداهاست و محتواي شاهنامه همچنان و هميشه مي تواند منبع و مصدر خلاقيت پيوسته هنرمندان باشد. بيراه نيست اگر بگوييم هر روز که اثري با الهام از حکيم پديد مي آيد به راستي روز فردوسي است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۱۴۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی خوزستان انتخاب می‌شود

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان از آغاز به کار هیئت‌های علمی برای معرفی چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی خبر داد. - اخبار استانها -

محمد شهباز گهرویی در گفت و گو با تسنیم بیان کرد: فرآیند انتخاب چهره سال 1402 هنر انقلاب خوزستان بر اساس شاخص‌هایی چون خلق اثر با انتشار وسیع یا اکران موفق در سال گذشته، تأثیرگذاری اجتماعی، تلاش ویژه درباره آموزش هنر به هنرمندان جوان انقلابی، تجربه مؤثر در جریان‌سازی فرهنگی هنری همسو با انقلاب اسلامی و واکنش هنرمندانه، تأثیرگذار و سریع به اتفاقات و رویدادهای روز کشور به انجام می‌شود.

وی افزود: انتخاب اولیه و معرفی کاندیداها در رشته‌های داستان، شعر، نمایش، موسیقی، عکس، طنز، ادبیات پایداری، خوشنویسی، نقاشی، گرافیک، نگارگری، کاریکاتور، مجسمه‌سازی، تصویرسازی، فیلم داستانی، مستند، انیمیشن و پژوهش انجام خواهد شد.

به گفته وی، چهره سال 1402 هنر انقلاب اسلامی با یک نظرخواهی سراسری از هنرمندان، فعالان فرهنگی و رسانه‌ای آغاز و پس از برگزاری این نظرسنجی نام تعدادی از هنرمندان به‌عنوان نامزد‌های اولیه عنوان «چهره سال هنر انقلاب» مشخص و به کمیته انتخاب نامزد‌های نهایی چهره سال هنر انقلاب خوزستان ارائه می شود.

به گزارش تسنیم، آیین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره سال 1402 هنر انقلاب خوزستان روز شنبه 8 اردیبهشت ماه ساعت 19 در تالار مهتاب اهواز برگزار می‌شود. 

دهمین سال است که حوزه هنری انقلاب اسلامی معرفی «چهره سال هنر انقلاب» را با مشارکت هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر در دستور کار خود قرار داده است.

سال گذشته «فاطمه طیوب» به‌عنوان چهره هنر انقلاب خوزستان معرفی شد. 

انتهای پیام/735

دیگر خبرها

  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد
  • ببینید | نماهنگ «نحن المقاومون» با صدای ابوذر روحی منتشر شد
  • لزوم عدالت‌محوری در توسعه شهرها/ شورای اسلامی شهر، صدای مردم است
  • معرفی چهره هنر انقلاب اسلامی در خوزستان
  • آیین گرامی‌داشت روز هنر انقلاب اسلامی در استان سمنان
  • زوج شاهنامه‌خوان بام ایران در شهر‌های ایران خوان خرد می‌گسترانند
  • پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند
  • چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی خوزستان انتخاب می‌شود
  • یادداشت| پیمانه‌ای که پُر شد
  • معرفی آثار برتر جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان فیروزه