Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباس صالحی جمعه شب در مراسم بزرگداشت حکیم عمر خیام در نیشابور افزود: این شهر از یک سو شهر اهل بیت (ع) است که امام مهربانی بر آن گام نهاده و حدیث گفته و اصحاب امامان در این محیط زیسته اند.

ایران آنلاین /وی اظهار داشت: این شهر، شهر دانش است که در برگ برگ اوراق دانش نامی از نیشابور در رشته های مختلف وجود دارد و همچنین شهر ادب و هنر از ثعلبی ها تا ادیب نیشابوری اول و دوم و از خیام و عطار ها تا شفیعی کدکنی هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: نیشابور شهری است که نحله های گوناگون در طول تاریخ در آن و در کنار هم زیسته اند، شهر مقاومت و پایداری است که در مقابل هجوم تاتار ایستاد و گرچه به ظاهر قلع و قمع شد ولی ققنوس وار برخاست و سرداران بزرگی از این سرزمین برخاستند.
صالحی افزود: نیشابور، شهر فرهنگ اندیشه و کتاب است و با کتاب و کتابخوانی پیوند عمیق داشته است.
وی اظهار کرد: نیشابور گنجینه ماندگار تاریخ ایران است و در میان این گنجینه خیام چون ستاره ای می درخشد. وی گفت: در تاریخ ایران دانشمندان و فیلسوفان فراوان داشته و داریم اما خیام در ابعاد گوناگون فلسفه، نجوم، ریاضیات و شعر در زمان خود و پس از آن مشهور بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بسیاری از فیلسوفان، ستاره شناسان و ریاضیدان ها نیز شعر می گفتند ولی خیام در بین همه اینها ستاره و در همه حوزه ها ابر مرد بود.
وی اظهار کرد: خیام ستاره شناسی بود که تقویم جلالی را خلق کرد، ریاضیدان و فیلسوفی بود که لقب حجت الحق گرفت و شاعری بود که شعرش آب روان روزگاران شد.
وی گفت: خیام در همه این رشته ها ستاره ایران و جهان بود و در تمام این حوزه ها ایران را با نام خیام می شناسند.
صالحی افزود: خیام، کم بدیل و اگر اغراق نباشد بی بدلیل ترین ستارگان ایران است که بیش از گذشته باید قدر دانسته شود.
وی اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی می کند خیام را به کمک ایران دوستان و خیام دوستان قدر بداند.
حمید گرمابی نماینده مردم شهرستان های نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: نیازمند بنیاد عطار و حکیم عمر خیام هستیم تا این مفاخر را به جهانیان بهتر بشناسانیم.
هاجر چنارانی دیگر نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مردم نیشابور ثابت کرده اند که در حوزه کتاب و کتابخوانی اهتمام و توجه ویژه دارند و امیدواریم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور به معاونت کل ارتقا یابد و همچنانکه 2 روز ملی از نیشابور در تقویم ملی ثبت شده، روز ورود حضرت امام رضا (ع) به نیشابور نیز به نام روز ملی در تقویم ثبت شود.
در این مراسم نشان ویژه خیام توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دکتر کاووس حسنلی اهدا شد و از برگزیدگان جشنواره از توس تا نیشابور قدردانی گردید.
28 اردیبهشت ماه در تقویم رسمی ایران به عنوان روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری ثبت شده است./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۱۴۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه قرآن در کرمانشاه برپا می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: نمایشگاه قرآن کرمانشاه از ۱۵ تا ۲۰ فروردین‌ماه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، پوریا جلالی امروز _چهارشنبه هشتم فروردین _ در جلسه هماهنگی برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت به‌صورت هم‌زمان در ایام ماه مبارک رمضان به‌عنوان یکی از الگوهای بسیار خوب در کشور است و بر این اساس استان کرمانشاه نیز سال گذشته برای نخستین‌بار این نمایشگاه را با برنامه‌ریزی و مشارکت دستگاه‌های اجرایی برپا کرد.

وی با تأکید بر اهداف برپایی نمایشگاه قرآن و عترت، افزود: این نمایشگاه به منظور ترویج فرهنگ و روحیه انس با قرآن و آشنایی با فضای قرآنی و همچنین درک مفاهیم از راه‌های مختلف در غرفه‌ها برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال نمایشگاه قرآن و عترت در استان کرمانشاه از تاریخ پانزدهم تا بیستم فروردین‌ماه با بیش از ۴۰ غرفه با موضوعات مختلف در محل دائمی نمایشگاه‌ها در پارک شاهد آغاز به کار خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: غرفه‌های نمایشگاه قرآن و عترت با موضوعات متعدد، اما با یک محوریت واحد به مدت ۶ روز فعالیت داشته و امسال با شناسایی و سپس رفع نواقص در نمایشگاه سال گذشته به دنبال یک فضای شاد معنوی به ویژه برای جامعه هدف کودک و نوجوان خواهیم بود.

جلالی به لزوم همکاری تمامی دستگاه‌ها بر برپایی یک نمایشگاه قرآنی مطلوب در استان کرمانشاه تأکید و بیان کرد: در این نمایشگاه علاوه بر عرضه محصولات مختلف قرآنی، کرسی‌های تلاوت، تفسیر آیات، بازی‌های قرآنی برای سنین کودک و نوجوان، معرفی کتاب‌ها، مفاخر حوزه قرآنی و همچنین فعالین، حافظان و قاریان و… به همراه یک فضایی شاد و معنوی دنبال می‌شود.

وی یادآور شد: لازمه شناخت و تبلیغات مناسب برای معرفی نمایشگاه قرآن و عترت به کار فضای رسانه به ویژه صدا و سیما است که با پوشش خبری از قبل و حین برنامه‌های اجرایی در این نمایشگاه می‌توان مردم را به این نمایشگاه دعوت و جذب کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه عنوان کرد: فعالان قرآنی، مؤسسات قرآنی و دستگاه‌های اداری مختلف استان مانند آموزش و پرورش، دانشگاه رازی، بسیج، سپاه، کمیته امداد، بهزیستی و ادارات اوقاف و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی نیز در نمایشگاه قرآن کرمانشاه با برپایی غرفه‌هایی قرآنی از جمله شرکت کنندگان و برگزارکنندگان نمایشگاه خواهند بود.

کد خبر 739761

دیگر خبرها

  • هنرمندان در تحقق شعار سال باید پیش‌رونده و پیش‌برنده باشند
  • نمایشگاه قرآن در کرمانشاه برپا می‌شود
  • سند مشترک تعامل فرهنگ و اقتصاد رونمایی می‌شود
  • نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور گسترش می‌یابد
  • وزیر ارشاد: استقبال از نمایشگاه قرآن فراتر از برآوردهای ما بود
  • نیازمند انقلاب جدید در حوزه نشر و ارایه آثار فاخر هستیم
  • اصلاح انگاره‌های ذهنی و فرهنگی لازمه تحقق جهش تولید است
  • پیشرفت در جامعه دینی بدون بستر فرهنگ ممکن نیست
  • محفل انس با قرآن در مصلای الیگودرز برگزار شد
  • از هدیه گرفتن فرزند داور «محفل» از دستان وزیر ارشاد تا تاکید وزیر به پوشش ایرانی - اسلامی