Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@03:26:34 GMT

کشف قديمي‌ترين ردپاي اکسيژن در جهان

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۱۷۴۲۲

کشف قديمي‌ترين ردپاي اکسيژن در جهان

خبرگزاري آريا - دانش > فضا - همشهري آنلاين:
اخترشناسان موفق شده‌اند باستاني‌ترين بقاياي اکسيژن جهان را در ميان کهککشاني که 500 ميليون سال پس از انفجار بزرگ ايجاد شده‌بود،‌کشف کنند.
براساس گزارش BBC، آنچه درباره اين كشف شگفت‌انگيز است، آن است كه اين اكسيژن تنها مي‌توانسته در گروهي قديمي‌تر از ستارگان به وجود آمده باشد كه پس از متلاشي شدن،‌اكسيژن را پراكنده ساخته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين به آن معني است كه مي‌توان ردپاي رويداد‌هايي كه تنها 250 ميليون سال پس از انفجار بزرگ رخ داده‌اند را به كمك اين اكسيژن مشاهده كرد.
دانشمندان مي‌گويند اين كشف علم را به دوراني به نام "بامداد كيهاني" مي‌برد، زماني كه جهان براي اولين‌بار در نور غرق شد. دانشمندان تاكنون نتوانسته‌اند اين دوران را به صورت مستقيم مشاهده كنند، زيرا مشاهده مستقيم آن فراتر از توان فناوري‌هاي موجود است. اما مي‌توان از آن براي بهبود كاربري تلسكوپ‌هاي آينده و تنظيم تجهيزات آن براي ديدن بامداد كيهاني استفاده كرد،‌ براي مثال تلسكوپ جيمز وب كه قرار است در سال 2020 سفر خود را آغاز كند تا درخشش اولين جمعيت ستارگان جهان را رصد كند.
فاصله تا كهكشان رصد شده، كه MACS1149-JD1 نام دارد،‌با استفاده از تلسكوپ ALMA و VLT تاييد شده‌است. اين دو تلسكوپ دريافتند تشعشعات هيدروژني و اكسيژني در اين كهكشان تحت تاثير انبساط جهان به طول‌موج‌هاي بلندتري تغيير پيدا كرده‌اند. اين به آن معني است كه جهان هستي از زماني كه نور از سوي اين كهكشان به سمت زمين حركت كرده، 9 تا 10 برابر منبسط شده‌است و ديدن اين كهكشان به معني آن است كه دانشمندان 97 درصد از مسير به سمت انفجار بزرگ را مي‌بينند، زماني كه جهان تنها 500 ميليون سال سن داشت.
محققان همچنين دريافته‌اند ستاره‌هاي اين كهكشان زماني متولد شده‌اند كه جهان تنها 250 ميليون سال عمر داشته‌است، يعني دو درصد سن كنوني‌اش.
انفجار بزرگ جهاني خلق كرد كه مملو از هيدروژن، هليوم و مقادير بسيار كمي ليتيوم بود. تمامي عناصر سبك‌تر از اين سه طي فرايندي به نام گداخت هسته‌اي درون ستارگان ايجاد شدند. كلسيم درون استخوان‌هاي انسان، فسفر درون دي‌ان‌اي و آهن درون خون همگي بازمانده نسل‌هاي متوالي ستارگاني هستند كه محيط كيهاني را با تبديل شدن به ابرنواختر و در نهايت منفجر و متلاشي شدن، بارور ساخته‌اند.
از اين رو اكسيژني كه در اين كهكشان ديده مي‌شود،‌بايد به زماني قبل‌تر از زمان تولد كهكشان تعلق داشته باشد. شواهد زيادي در دست هستند كه نشان مي‌دهند ستارگان درخشش خود را از 200 ميليون سال پس از انفجار بزرگ آغاز كرده‌اند،‌از اين رو مي‌توان اينطور تصور كرد كه بخشي از اين اكسيژن در آن دوران ايجاد شده‌است. دانشمندان هنوز پرسش‌هاي زيادي درباره كهكشان MACS1149-JD1 دارند،‌ براي مثال هنوز نمي‌دانند آيا اين كهكشان داراي سياهچاله‌است يا خير.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۱۷۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین ردپای دایناسور شکاری کشف شد

دانشمندان بزرگترین ردپای دایناسور شکاری را در تاریخ کشف کرده‌اند. این ردپا که در استان گانسو چین پیدا شده است، حدود ۱.۵ متر طول و ۰.۷ متر عرض دارد و متعلق به یک دایناسور تروپود به نام "Therizinosaurus cheloniformis" است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دانشمندان بزرگترین ردپای دایناسور شکاری را در تاریخ کشف کرده‌اند. این ردپا که در استان گانسو چین پیدا شده است، حدود 1.5 متر طول و 0.7 متر عرض دارد و متعلق به یک دایناسور تروپود به نام "Therizinosaurus cheloniformis" است.

Therizinosaurus cheloniformis دایناسوری گوشتخوار بود که در حدود 70 میلیون سال پیش در آسیا زندگی می‌کرد. این دایناسور حدود 9 متر طول و 5 تن وزن داشت و از پنجه‌های بلند و تیز برای شکار استفاده می‌کرد.

بزرگترین سیاهچاله در نزدیکی کره زمین کشف شد!

ردپای کشف شده در شرایط بسیار خوبی حفظ شده است و جزئیات زیادی از جمله فلس‌های روی پوست دایناسور را نشان می‌دهد. این کشف به دانشمندان کمک می‌کند تا نحوه حرکت و رفتار این دایناسور غول‌پیکر را بهتر درک کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشف بزرگترین ردپای دایناسور شکاری در تاریخ
  • بزرگترین ردپای دایناسور شکاری کشف شد
  • چشمه‌ای کیهانی که فضا را با موادی معادل ۵۰ میلیون برابر جرم خورشید آلوده می‌کند
  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • گاز N۲O در قلیان اکسیژن لقب روانگردان نیز دارد
  • قلیان با گاز خنده!
  • ببینید | ردپای آبی
  • ردپای مربی قزوینی در المپیکی شدن الفتی
  • سفر در فضا و زمان؛ میراث ماندگار هابل
  • یک مصاحبه قدیمی در مورد قاتل جادوگر آمریکایی؛ دیوید تیلور را می‌برم و به المپیک می‌روم!