Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-07@03:53:33 GMT

غایب بزرگ در اجلاس سازمان همکاری اسلامی

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۱۸۵۷۶

شرکت‌کنندگان در این اجلاس بیانیه‌ای صادر و طی آن اقدامات جنایتکارانه نظامیان صهیونیست علیه مردم فلسطینیان در سرزمین اشغالی را به شدت محکوم کردند.

همچنین در این بیانیه از جامعه بین‌‌الملل به خصوص شورای امنیت سازمان ملل خواسته شد تا به تعهدات بین‌المللی خود در قبال فلسطین عمل کند.

آنچه در این اجلاس جالب توجه بود عدم حضور پادشاه عربستان سعودی و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این اجلاس و حضور پادشاه اردن در کنار امیر قطر بود؛ امیر قطری که عربستان از تابستان سال گذشته روابطش را با آن قطع کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی منابع اردنی، مشارکت «عبدالله دوم» شاه اردن در این اجلاس در کنار «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران را نشانه خط‌مشی مخالف اردن با عربستان سعودی دانستند، که به همراه امارات و بحرین با شتاب هر چه بیشتر به سمت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی حرکت می‌کند.

علاوه بر این حضور، رسانه‌های اردن نیز گزارش دادند که گفت‌وگوی گرم و صمیمی بین عبدالله دوم و تمیم بن حمد آل ثانی انجام شده است.

در حالیکه چهار کشور عربی اعم از عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین از حدود یکسال قبل به بهانه حمایت قطر از تروریسم روابط دیپلماتیک خود با این کشور را قطع کرده و گذرگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی را به روی آن بسته‌اند اما شاه اردن تمایل دارد بر خلاف سیاست‌های آل سعود روابط با دوحه را تقویت نماید و در همین راستا اخیرا نیز یک هیأت اردنی به ریاست «عادل الطویسی» وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی اردن به دوحه سفر کرده بود که گفته می‌شود سفر این هیأت نیز موفقیت‌آمیز بوده و زمینه همکاری‌های بیشتر بین دو کشور فراهم شده است.

به نظر می‌رسد اردن که دچار بحران حاد اقتصادی است، از وعده‌های عربستان سعودی و امارات برای حمایت مالی از این کشور ناامید شده و به دنبال یافتن متحدی دیگر است به خصوص که اردن در قضیه فلسطین نیز همچنان بر قیمومیت خود بر اماکن مقدس اسلامی و مسیحی به ویژه مسجدالاقصی تأکید دارد در حالیکه اخیرا آمریکا با پشتیبانی کشورهای بزرگ عربی همچون عربستان سعودی سفارت خود را به قدس اشغالی انتقال داد؛ امری که نقض آشکار منشور سازمان ملل و قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی است.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: جامعه شورای امنیت سازمان ملل فلسطین عربستان سعودی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین قطر عربستان ترکیه ایران بحرین رژیم صهیونیستی تروریسم آموزش عالی سازمان ملل سازمان ملل فلسطین امیر قطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۱۸۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعامل سازمان همکاری اسلامی با طالبان

حسین ابراهیم طاها دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در اجلاس عمومی این سازمان با اشاره به افغانستان گفت سازمان همکاری اسلامی تعامل خود با طالبان را در چارچوب رویکرد بشردوستانه و گفتگوی سازنده ادامه می‌دهد.

وی در ادامه نیز از کشورهای عضو خواست تا از طریق صندوق امانی بشردوستانه افغانستان که تحت نظارت و مدیریت بانک توسعه اسلامی قرار دارد به تلاش‌های بشردوستانه سازمان همکاری اسلامی در افغانستان کمک کنند.

پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی عنوان «تقویت وحدت و همبستگی از طریق گفتگو برای توسعه پایدار» از 4 تا 5 می (15 تا 16 اردیبهشت) در گامبیا در حال برگزاری است.

گفتنی است «عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت خارجه طالبان نیز به همراه هیئتی به نمایندگی از هیئت حاکمه افغانستان در این اجلاس شرکت کرده است.

به گفته بلخی، هیئت طالبان قرار است در حاشیه این دیدار با مقامات عالی سازمان همکاری اسلامی و نمایندگان کشورهای عضو پیرامون مسائل دوجانبه و چندجانبه گفتگو کند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • سازمان همکاری اسلامی خواهان آتش بس فوری در نوار غزه شد
  • تعامل سازمان همکاری اسلامی با طالبان
  • تاکید عربستان بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری در غزه
  • موضع‌گیری وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • موضع‌گیری وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه در نشست گامبیا
  • تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • دیدار امیرعبداللهیان و فیصل‌بن‌فرحان در گامبیا
  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند